ЄПИС ПОЕТА. «МЕНІ ТРИНАДЦЯТИЙ МИНАЛО». ЗМІНА ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ НЕЗАХИЩЕНОЇ ДИТЯЧОЇ ДУШІ У ВЕЛИКОМУ І СКЛАДНОМУ СВІТІ Мета: поглибити знання учнів про життя і


Скачати 82.82 Kb.
НазваЄПИС ПОЕТА. «МЕНІ ТРИНАДЦЯТИЙ МИНАЛО». ЗМІНА ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ НЕЗАХИЩЕНОЇ ДИТЯЧОЇ ДУШІ У ВЕЛИКОМУ І СКЛАДНОМУ СВІТІ Мета: поглибити знання учнів про життя і
Дата10.11.2013
Розмір82.82 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Т. ШЕВЧЕНКО. ЖИТТЄПИС ПОЕТА. «МЕНІ ТРИНАДЦЯТИЙ МИНАЛО». ЗМІНА ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ НЕЗАХИЩЕНОЇ ДИТЯЧОЇ ДУШІ У ВЕЛИКОМУ І СКЛАДНОМУ СВІТІ

Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка, проаналізувати його автобіографічний твір; ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати поетичні твори; формувати світогляд школярів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка, рідного краю, народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, відеофрагмент-біографія " Обличчя української історії. Тарас Шевченко", виставка його творів, аудіозапис твору «Мені тринадцятий минало», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями

• Хто такий Т. Шевченко?

• Що вам відомо про дитинство письменника?

• Які творчі здібності мав Тарас Григорович?

• Чому дитинство для Тараса, як і для багатьох українських дітей, було безрадісним?

• Назвіть художні твори письменника, які вам вже відомі. Чим вони вам запам’яталися?

• Як наш народ вшановує пам’ять великого українського митця сьогодні?

• Чому Т. Шевченка називають Кобзарем?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Т. Г. Шевченко! Досить було однієї людини, щоб врятувати цілий народ, цілу націю.

О. Вишня

1. Творче життя поета.

Перегляд відеоматеріалу з циклу " Обличчя української історії. Тарас Шевченко".

Матеріал для вчителя

ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО (1814–1861)

Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в с. Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії (тепер Черкаська область) у родині кріпаків Григорія і Катерини Шевченків. Батько Тарасів був не тільки добрим хліборобом, він ще й стельмахував та чумакував, до того ж умів читати й писати. Досить пророчим виявився батьків заповіт: «Синові моєму Тарасові зі спадщини після мене нічого не треба. Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені... нічого не значитиме...». Коли Тарасові було два роки, родина переїхала до села Кирилівка. Пізніше Т. Шевченко дуже часто називав своєю батьківщиною саме Кирилівку, говорив, що тут він і народився.

У 1882 р. батько віддав сина в науку до дяка, а наступного року померла мати Тараса.

Батько одружився вдруге з Терещенчихою, яка мала трьох своїх дітей. З того часу в родині почалися постійні сварки між батьком і мачухою, між дітьми.

Після смерті батька мачуха вигнала пасинка з батьківської оселі, і Тарас жив у кирилівського дяка — п’яниці Петра Богорського. У 1829 р. Тарас став служником-козачком у пана Енгельгардта, згодом переїхав з ним до Петербурга. У 1832 р. пан віддав Шевченка до живописних справ цехового майстра Ширяєва (здібності до малярства виявилися у Тараса дуже рано: ще змалку крейда й вуглинка були для нього неабиякою радістю, а прагнучи стати художником, хлопець побував у трьох церковних малярів. Проте жоден з них не виявив у хлопця таланту). Хоч від жорстокого маляра Тарасові не раз діставалося, але він терпів задля омріяного мистецтва. Хлопець чимало малював з натури. Одного разу, перемальовуючи статуї в Літньому саду, Шевченко зустрів земляка — художника І. Сошенка, який познайомив його з видатними діячами російської та української культури (К. Брюлловим, В. Григоровичем, О. Венеціановим, В. Жуковським, Є. Гребінкою).

1838 р.— Т. Шевченко був викуплений з кріпацтва спільними зусиллями згаданих митців; став вільним слухачем Академії мистецтв, а згодом однимі з найулюбленіших учнів видатного російського художника Брюлова. Юнак поглинав книги з мистецтва, всесвітньої історії, слухав лекції з анатомії, фізіології, зоології, часто бував у театрах і музеях.

У 1840 р. Тарас Шевченко надрукував поетичну збірку «Кобзар». А восени був удостоєний срібної медалі другого ступеня Академії за картину «Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці».

У 1843–1845 рр. поет відвідав Україну. За кілька місяців він устиг побувати в багатьох місцях Київщини, Чернігівщини та Катеринославщини (тепер Дніпропетровська область). Під час мандрів поет гостював у ліберально настроєних панів. Але найбільше його вразили побачені картини злиденного життя кріпаків, їхнє безправне становище. Побував Тарас і на місці розташування славної Запорізької Січі. У рідному селі Шевченко побачився з братами й сестрами, застав ще живого діда, намалював його, а також свою хату.

У 1845 р. поет повернувся до Петербурга, завершив навчання в Академії, видав на власні кошти «Живописну Країну» — серію картин, де відображено історичне минуле України, її побут і природу.

Мріяв Т. Шевченко оселитися десь над Дніпром. Жити серед рідного народу. Та не пощастило йому цю мрію здійснити. Постійні переслідування, в’язниці, заслання підірвали здоров’я поета. Ще 9 березня 1861 року друзі й знайомі поздоровляли Тараса Шевченка із 47-річчям з дня народження, а 10 березня вранці перестало битися палке серце великого поета.

Поховали Шевченка спочатку на Смоленському кладовищі в Петербурзі. Через два місяці домовину з його тілом було перевезено в Україну і за поетовим заповітом поховано на високій горі над Дніпром поблизу Канева. Цю гору народ назвав Тарасовою.

Народ свято шанує пам’ять свого великого поета. З 1918 р. щорічно відзначається День народження Т. Шевченка. По всій Україні встановлені пам’ятники поетові, відкриті музеї, його могилу оголошено заповідником, ім’я поета присвоєно навчальним закладам, науковим установам, театрам, вулицям, бульварам, площам, пароплавам тощо. Починаючи з 1964 р., щорічно присуджуються Державні премії України імені Т. Г. Шевченка в галузі літератури і мистецтва. Масовими тиражами друкуються його твори, перекладаються багатьма мовами. За рішенням ЮНЕСКО, ювілеї поета відзначалися майже в усіх державах світу.

2. Опрацювання поезії Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало» (1847)

.

Слово вчителя

Рано втратив Тарас матір і батька. Залишився сиротою. Люди пожаліли малого, взяли пасти овець.Та нерідко сум і печаль огортали дитину, й тоді здавалося, що «село почорніло, Боже небо голубеє і те помарніло». Розпач від невлаштованості, розгубленість крають серце хлопчика. Але, як кажуть, світ не без добрих людей. І нещасного самотнього Тараса втішає дівчина, що почула плач. І знову: «Неначе сонце засіяло, неначе все на світі стало моє… лани, гаї, сади!..» Так і зростав майбутній великий поет, тамуючи душевний біль, радіючи короткочасним світлим хвилинам. Про своє дитинство він написав вірш «Мені тринадцятий минало». Разом з Тарасом ми поринаємо у нещасливий світ сирітства, де іноді мерехтять вогники людського добра

1. Виразне читання поезії або прослуховування в аудіозаписі

Доповнення вчителя

Датується вірш за місцем автографа у «Малій книжці» серед творів 1847 р. та часом перебування Шевченка з 22 червня 1847 р. по 11 травня 1848 р. в Орській фортеці, орієнтовно: кінець червня — грудень 1847 р. Первісний автограф досі не відомий. Наприкінці 1849 (не раніше 1 листопада) або на початку 1850 року (не пізніше дня арешту поета 23 квітня), після повернення з Аральської описової експедиції до Оренбурга, Шевченко переписав вірш з невідомого ранішого автографа до «Малої книжки» (під № 7 до шостого зшитка за 1846 — 1847 рр.). Згодом, найімовірніше 1857 р., наприкінці перебування на засланні в Новопетровському укріпленні, Шевченко дописав криптонім «N. N.», можливо, маючи на увазі подругу дитинства Оксану Коваленко, образ якої змальовано в цьому творі. Про Оксану Коваленко йдеться також у поезії «Ми вкупочці колись росли».

Вперше надруковано з довільним виправленням першого рядка («Мені тринадцятий минало» на «Мені тринадцятий минав». На каракалпацьку мову вірш переклав Джолмурза Аймурзаєв. На молдавську мову вірш переклав Юрій Баржанський. Вірш покладений на музику 1922 року українським композитором Порфирієм Батюком.

Вірш знайшов своє втілення у образотворчому мистецтві: скульптура Анатолія Білостоцького «Мені тринадцятий минало…» (дерево, 1961);декоративна тарілка «Мені тринадцятий минало» Петра Верни (1935);скульптурна композиція «Мені тринадцятий минало…» Василя Аронця (1963);композиція Андрія Сухорського «Мені тринадцятий минало» (1951); картина Олега Шупляка «Мені тринадцятий минало» (2009).

Тема: зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він, будучи кріпаком, випасав панську худобу.

Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати.

Основна думка: не зазнали щасливого дитинства Тарас і такі як він, бо не мали волі, щасливої долі через гноблення народу панами.

3. Обговорення змісту поезії у формі бесіди за питаннями.

• Які враження викликала у вас ця поезія під час її читання, прослуховування?

• Що вам відомо про кріпацтво як сучасне явище?

• Які роботи вимушені були виконувати діти-підлітки у панів?

• Як склалася доля малого Тарасика?

• Хто допоміг хлопцю, коли він розплакався? Як хлопець сприйняв ласку, доброту героїні?

• Чому, на думку хлопця, йому бог нічого не дав?

• Яким чином прислів’я «Як горох при дорозі, хто не йде, той і скубне» стосується героя поезії?

• Чому сльози хлопця у творі названі тяжкими?

• На скільки частин можна поділити даний твір? Доберіть до них заголовок.

Аналіз поезії

Автобіографічний вірш Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало складається з чотирьох настроєвих картин: хлопчик пасе овець, милується ясним сонечком, голубим небом; раптом розуміє, що він — сирота безпритульний, немає в нього нічого — ні ягнят, ні хати, ні рідної душі поряд; та ось прийшла дівчина, втішила, витерла сльози хлопчині, поцілувала — і сонце знову засіяло не лише в небі, а й у душі. У четвертій частині —роздуми дорослого поета про те, що той його колишній стан — це рай. Набагато гірше тепер, коли він усвідомив усю несправедливість існуючого ладу і виступив проти нього.Вірш емоційно насичений, передає найтонші відтінки почуттів ліричного героя, його страждання та переживання.

4.Колективна робота, визначення художніх особливостей твору.

Риторичні оклики: «Господнє небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»; «І хлинули сльози, тяжкі сльози!»; «...лани, гаї, сади!».

Риторичні запитання: «...чи так мені чого було?»; «...чого так весело було?».

Порівняння: «...любо стало, неначе в бога..»; «мов прокинувся, дивлюся»; «...поцілувала... наче сонце засіяло, неначе все на світі стало моє».

Метафори: «сонце гріло, не пекло»; «сонце... не довго молилось»; «сонце запекло, почервоніло і рай запалило»; «небо помарніло».

Епітети: «небо голубеє»; «тяжкі сльози».

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. Яку роботу виконував малий Т. Шевченко–кріпак?

а) Випасав ягнят; б) доглядав паненя;

в) малював картини для продажу.

2. Яка пора року відображена в поезії?

а) Осінь; б) літо; в) весна.

3. Через що малий Тарас заплакав, перебуваючи в бур’янах? Бо він:

а) заблукав; б) не отримав нічого від бога; в) боявся грози, дощу.

4. Що робила дівчина неподалік від Тарасика?

а) Копала картоплю; б) плоскінь вибирала; в) жито жала.

5. Після чого «неначе сонце засіяло...» для хлопчика-пастушка? Бо:

а) дівчина його поцілувала; б) заспівав соловейко;

в) дядько дав йому цукерку.

6. У якого пана служив поет-кріпак?

а) Польського; б) Новгородського; в) Енгельгардта.

7. Жорстока дійсність часів кріпацтва відображена в поезії у частині:

а) першій; б) другій; в) третій.

8. Чим закінчується твір Т. Шевченка?

а) Тяжким стражданням хлопця-пастушка;

б) пропозицією пана надати герою вільну;

в) радісні хлопець і дівчина погнали худобу до води.

9. Поезія «Мені тринадцятий минало» була написана Т. Шевченком у:

а) 1847 р.; б) 1874 р.; в) 1784 р.

10. Герой твору молився Богу, сидячи:

а) на великому камені; б) у бур’яні; в) біля річки.

11. Небо і село у творі названо:

а) щирим; б) господнім; в) веселим.

12. Сонце гріло, а потім запалило:

а) копицю сіна; б) сухе бадилля; в) рай.

2. Робота на картках

Картка № 1

1. Дослідіть, як за допомогою природи поет намагається відобразити внутрішній стан свого героя. Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.

2. Як, на ваш погляд, з якою молитвою пастушок звертався до Бога? Свої думки обґрунтуйте.

3. Який художній засіб використав Т. Шевченко у фразі: «І хлинули сльози»?

а) Метафору; б) порівняння; в) алегорію.

Картка № 2

1. Охарактеризуйте дівчину, яка не виявила байдужості до сліз хлопця? Вмотивуйте її поведінку, прагнення стосовно цього.

2. Чому, на ваш погляд, Т. Шевченко оптимістично закінчує дану поезію? Свої міркування обґрунтуйте.

3. Кульмінацією поезії є:

а) хвилювання хлопчика через непорозуміння з паном;

б) плач, а потім радість героя;

в) осмислення героєм того, що він став багатим.

Картка № 3

1. Чи можна вважати поезію «Мені тринадцятий минало» Т. Шевченка автобіографічною? Власну думку доведіть, посилаючись на факти з життя письменника та приклади з твору.

2. Дослідіть, як змінюється настрій і почуття головного героя протягом твору. Чим це зумовлено? Свою думку вмотивуйте.

3. Яке з прислів’їв стосується хлопчика-пастушка?

а) «Більше смутку, як радості»;

б) «Що написано на роду, того не об’їдеш і на льоду»;

в) «Іржа залізо їсть, а печаль серце».

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

VІІІ. Домашнє завдання ( на вибір)

Скласти анкету головного героя поезії, підготувати малюнки, опрацювати статтю підручника.

Схожі:

Авраменко О. М. Українська література. Підруч для 7 кл загальноосвіт навч закл
Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі. Контраст
Оксани Іваненко «Тарасові шляхи»
Т. Шевченка, ознайомити учнів із поезіями Т. Шевченка, поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях поета
Тема: Пізнавально-розважальне шоу Я люблю Україну Мета
Мета: розширити і поглибити знання учнів про Україну, про рідний край; стимулювати інтерес до дослідження природи, життя і побуту...
ТЕМА: Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом...
МЕТА: поглибити знання учнів про граматичну основу речення, способи вираження підмета й присудка, дати загальне уявлення про речення...
Богдан-Ігор Антонич. Основні відомості про поета. «Назустріч», «Весна». Єдність людини і природи
Мета. Ознайомити учнів з основними відомостями про Б.І. Антонича, з програмовими творами поета «Назустріч», «Весна», розкрити взаємозв’язок...
Урок біології в 10 класі Тема : будова та функції ядра
Мета: сформувати уявлення про будову ядра, показати основні функції ядра і його взаємозв’язки з іншими органелами клітини; розширити...
Мета: поглибити й узагальнити знання учнів щодо життєвого і творчого шляху
Обладнання: портрети Т. Г. Шевченка різних періодів життя, ілюстрації до біографії
Урок засвоєння нових знань
Мета уроку: поглибити знання учнів про малі тіла Сонячної системи; формувати й розвивати в учнів наукові знання, які необхідні для...
Слава Шевченка не вмре, не поляже
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка, показати неповторність його творчої спадщини, розвивати навички...
«І вічне слово Кобзаря…» Мета : поглибити й узагальнити знання учнів...
Обладнання: портрети Т. Г. Шевченка різних періодів життя, ілюстрації до біографії
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка