Слава Шевченка не вмре, не поляже


Скачати 78.67 Kb.
НазваСлава Шевченка не вмре, не поляже
Дата18.12.2013
Розмір78.67 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема. Слава Шевченка не вмре, не поляже.
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка, показати неповторність його творчої спадщини, розвивати навички зв’язного мовлення, вміння застосовувати набуті знання на практиці, виховувати любов до української поезії, почуття пошани та поваги до творчої спадщини Великого Кобзаря.
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, медіапрезентація, картки із завданнями.
Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

9 березня виповнюється 198 років від дня народження Тараса Григоровича Шевченка – поета, художника, мислителя, палкого патріота України. Сьогодні на уроці ми з вами звернемося до спадщини Великого Кобзаря, людини, яка стала для України заповітною думою, безсмертною піснею.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Він був сином мужика –

і став володарем в царстві духа.

Він був кріпаком –

і став велетнем у царстві людської культури.

Він був самоуком – і вказав нові,

світлі і вільні шляхи професорам

і книжним ученим.

І.Франко
Тарас Григорович Шевченко – велика та невмируща слава українського народу. В його особі український народ ніби злив свої найкращі духовні сили й обрав його співцем своєї історичної слави і соціальної недолі, власних сподівань і прагнень.

Данте, Петрарка, Боккаччо, Сервантес, Шекспір – ці імена асоціюються з епохою Відродження в світовій літературі. Поряд з ними стоїть прізвище Шевченка, який не тільки підніс українську літературу на світовий рівень, а змінив народний світогляд. Він не просто Кобзар, співець народного життя, він і є українське життя в усіх його проявах. Тому все, що з ним пов’язане дороге нам і рідне. Яким же був Тарас Шевченко насправді? На це питання ми спробуємо відповісти разом.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Усний журнал «Сторінками життя Т.Г.Шевченка» (повідомлення учнів - випереджальне завдання)

  • Дитинство та юність письменника

Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814 р. в селі Моринцях, Звенигородського повіту, Київської губернії, в сім'ї селянина-кріпака. Рано втративши матір, а потім і батька, він з дитинства зазнав багато горя, відчув на собі весь тягар кріпацтва.

Деякий час Шевченко був у навчанні в дяка-вчителя на становищі школяра - "попихача". Вже у ті роки в нього виявляється великий потяг до малювання. Після невдалих спроб знайти собі в сусідніх селах учителя малювання, Шевченко повертається до свого села і стає наймитом у попа.

Коли Шевченкові йшов 15 рік, його взя­ли за слугу-козачка до молодого пана Енгельгардта. Разом з паном Шевченко їде до Києва, а потім живе у Вільно і в 1831 р. приїжджає до Петербурга. На 18-му році життя Шевченка законтрактовано до цехово­го майстра живопису Ширяєва. Випадково знайо­миться він з художником І. Сошенком, а через нього — з відомими художниками й письменниками: К. Брюлловим, В. Жуковським, О. Венеціановим. Є. Гребінкою та ін. 22 квітня 1838 року Шевченка викуплено у пана Енгельгардта за 2500 крб. асиг­націями. Молодий художник стає вільним слухачем Академії мистецтв, одним з улюблених учнів і това­ришів К. Брюллова.


  • Перші твори

Вийшовши на волю, Шевченко вступив в Академію мистецтв і скоро став улюбленим учнем К. Брюллова. Він навчається не тільки живопису, а й слу­хає лекції в університеті, студіює історію мистецтва, загальну історію, літе­ратуру, фізику, фізіологію, зоологію та інші науки.

У роки навчання в Академії мистецтв Тарас надзвичайно швидко росте і як художник, і як поет. Його світогляд формується під впливом тогочасної революційної думки, що йшла від Радищева і декабристів, розвивалося далі у творах Бєлінського і Герцена. Молодий Шевченко опановує багатий світ науки, мистецтва і поезії. Упродовж 1839-1841 рр. він одержує три срібні медалі за свої художні роботи.

Перші поетичні спроби Шевченка належать ще до часів перебування його в кріпацтві. З цих спроб збереглась і була надрукована одна балада «При­чинна». Після викупу Тарас Григорович захоплено віддається поетичній твор­чості. З-під його пера виходять поеми «Катерина», «Іван Підкова», «Тарасова ніч» та ін. 1840 року перші його твори вийшли невеличкою книжечкою під назвою «Кобзар» (у книжці було вміщено 8 творів). У 1841 році видано було окремою книжкою поему «Гайдамаки».

У цей же час Т. Шевченко починає писати і російською мовою (поема «Слепая», драма «Микита Гайдай», з якої 1842 року було надруковано ури­вок, та інші твори).

2. Вікторина «Чи знаєте ви поезії Шевченка?» (вкажіть назву поезії, з якої взяті рядки)




Тече вода в синє море,

Та не витікає;

Шука козак свою долю,

А долі немає.

(«Думка»)

Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало

Моє… лани, гаї, сади…

І ми, жартуючи погнали,

Чужі ягнята до води.

(«Мені тринадцятий минало»)

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого

На Вкраїні милій…

(«Заповіт»)

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

(«Тополя»)

За що, не знаю, називають

Хатину в гаї тихим раєм.

Я в хаті мучився колись,

Мої там сльози пролились,

Найперші сльози…

(«Якби ви знали паничі»)

3. Розповідь учителя про Шевченка-художника


Свої поезії Шевченко писав з надзвичайною легкістю – наче жартома: міг не тільки слухати при цьому розмови присутніх, а й сам брати в них участь. Але слід згадати й про талант художника. Мистецька спадщина Тараса Шевченка для нас не менше цінна, ніж його поезія. Не будемо забувати, що саме природний дар малювання прокинувся в ньому найпершим і вивів його з безодні кріпацького стану в мистецьку еліту. Шевченко був академіком гравюри Петербурзької академії мистецтв. Його художня творчість різноманітна. Вже за життя Шевченко мав заслужену славу видатного портретиста. Він виконав також великі серії пейзажів, архітектурних замальовок (в тому числі з української старовини), книжкових ілюстрацій. Він першим з українців опанував техніку офорта і створив у ній ряд видатних композицій.

Словникова робота

  • офорт – різновид гравюри на металі

  • сепія – різновид фарби, виробленої з так званого чорнильного мішка морського молюска – каракатиці)

Шевченко залишав по собі багату спадщину: сотні закінчених картин олією, сепією та аквареллю, понад 30 офортів, близько 1300 малюнків. До того ж, не все збереглося. Я пропоную вам переглянути деякі роботи, що були намальовані Тарасом Шевченком у різних техніках.

  • «Вернісаж»

(Хата батьків в с. Кирилівці, 1843 р.)












Автопортрети


1840 рік, олія 1843 рік, олія



1860 рік, офорт 1861 рік, олія (останній портрет)



4. Творче завдання

- Діти, ви маєте можливість уважно вдивитися в обличчя Кобзаря, а особливо в його очі, що світилися надзвичайним розумом і добротою.

Працюючи в групах, спробуйте скласти опис зовнішності великого українського письменника.

(Учні зачитують складені описи зовнішності Тараса Шевченка)

Слово вчителя
У молодості Шевченко вдягався дуже модно. Про зачіску не вельми дбав. Голив вуса, але залишав негусті бакенбарди. Був середнього зросту, але міцної тілесної будови. Широкі плечі, широка талія й легка сутулість надавали його поставі того особливого характеру , що росіяни називають "угловатостью"; у руках його не було гнучкості, граційності. На смаглявому обличчі – ледь помітні сліди віспи. Русявий. На перший погляд, обличчя його видавалося звичайним, але кожного, хто хоч трохи приглядався до нього, чарували невеликі, але виразні сірі очі, що світилися надзвичайним розумом і дивною добротою.

V. Закріплення й систематизація знань

  • Літературний диктант

  1. Коли народився Т.Г.Шевченко? (9 березня 1814р.)

  2. Скільки років було хлопчику, коли померла мати? (9 років)

  3. Хто став другою матір’ю для маленького Тараса? (Старша сестра Катерина)

  4. Пан, у якого Тарас служив козачком. (Енгельгард)

  5. Хто був першим учителем малювання у Т.Шевченка? (Майстер Ширяєв)

  6. Навчальний заклад, в якому Тарас Григорович навчався малярству. (Академія мистецтв)

  7. Назвіть ім’я художника, який допоміг Шевченкові звільнитися від кріпацтва? (К.Брюллов)

  8. Яку назву мала перша збірка поезій? («Кобзар»)

  9. У якому році було видано збірку, скільки творів до неї увійшло? (1840, 8 творів)

  10. Назвіть перший твір Шевченка історичної тематики. («Іван Підкова»)

  11. Вкажіть жанр і назву твору, в якому героїня перетворилася на тополю через нещасне кохання. (Балада «Тополя»)

  12. У якому році Шевченко написав свій перший автопортрет? ( 1840 рік)

(Взаємоперевірка, відповіді подані на слайді)


VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Продовжити речення

Сьогодні на уроці я дізнався …

Мене вразило …

Я відчуваю …

Я впевнений …

Заключне слово вчителя

Україна сьогодні - вільна, незалежна держава! І слова «Україна і Шевченко» стали для нас тотожними поняттями. Безсмертне слово Тараса живе, діє, бореться, заполонює серця все нових і нових читачів. Воно завжди з нами.

А завершити наш урок я хотіла б наступними рядками поезії:
Живи, поете, в бронзі і граніті,

Живи, поете, в памяті людській,

Живи в піснях, живи у “Заповіті”,

У слові праведнім, у славі віковій.

Л.Дмитерко.

VІІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру на тему «Слава Шевченка не вмре, не поляже».

КРАМАТОРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 26



Підготувала

учитель української мови

та літератури

Тарасенко Яна Сергіївна

2011-2012 н. р.

Схожі:

1. Починаємо на хрестику В ім'я Отця, і Святого Духа. Амінь. (3)...
Від Великодня до Вознесіння замість молитви "Царю Небесний": Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав, і тим що в гробах,...
ЗАВДАННЯ
«Наша дума, наша пісня не вмре, не загине». Т. Шевченко (історія та героїчні постаті України в народних думах і піснях )
МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА Т. Г. ШЕВЧЕНКА
Мета: ознайомити учнів з мистецькою спадщиною великого українського поета і художника Тараса Григоровича Шевченка, визначити її пізнавальний,...
Уроку. Чому Шевченка називають генієм, пророком, мислителем?
Т. Г. Шевченка; розкрити красу і неперевершеність ранніх балад Т. Шевченка; розвивати допитливість учнів, уміння зіставляти факти,...
Дзюба І. М. Тарас Шевченко / Іван Дзюба. К. Альтернативи, 2005. 704...
Антиколоніальний аспект феномена Т. Шевченка в критичному наративі М. Шкандрія: а) «Протест проти колоніальної війни: «Кавказ» (1845)...
Методична розробка конкурсу
Т. Шевченка, фотографії, репродукції картин Шевченка, презентація «Вогонь Шевченкових поезій»
Місце Т. Г. Шевченка в українському національному відродженні (Підсумковий...
«Місце Т. Шевченка в українському національному відродженні» (з використанням комп’ютера)
Росте в полі дерево Тонке і Високеє
Бо що ти маєш, чого не отримав би і що є твоє життя, як не та трава і всяка слава людини наче цвіт трав’яний
Книга видана за сприяння товариства „Просвіта”
Сподіваємося, що і ті, хто любить художнє слово, українську літературу, збагатять свої знання, уяву, переконаються в тому, що і тут,...
Усний журнал. Сторінками життя Т. Г. Шевченка Мета
Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині XIX ст.; інтерес до історичного минулого рідного краю
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка