«І вічне слово Кобзаря…» Мета : поглибити й узагальнити знання учнів щодо життєвого і творчого шляху


Скачати 132.81 Kb.
Назва «І вічне слово Кобзаря…» Мета : поглибити й узагальнити знання учнів щодо життєвого і творчого шляху
Дата 11.12.2013
Розмір 132.81 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Вікторина: «І вічне слово Кобзаря…»

Мета: поглибити й узагальнити знання учнів щодо життєвого і творчого шляху

Т. Г. Шевченка, учити практично застосовувати знання з теорії літератури, сприяти активізації пізнавальних інтересів, навчати учнів самостійно мислити, сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування, розуміти зміст і значення поезії, розкривати вміння помічати художні деталі, емоційність сприйняття художнього слова, спостережливість; виховувати кращі людські якості, почуття патріотизму і національної самосвідомості, громадянську активність.
Обладнання: портрети Т. Г. Шевченка різних періодів життя, ілюстрації до біографії,
виставка книжок, учнівські ілюстрації до творів Т. Г. Шевченка, запис пісні на
слова Т. Шевченка «Думи мої…».
У вікторині беруть участь дві команди. Оформляють приміщення, готують необхідні обладнання, допомагають у проведенні гри.

Домашнє завдання.

  1. Кожна з команд готує електронну презентацію «Життя і творчість Т. Г. Шевченка».

  2. Кожна з команд інсценує уривок твору Т. Г. Шевченка.

  3. Завдання для команди – суперниці: назвати твір Т. Г. Шевченка за ілюстрацією, визначити головну думку твору.

  4. Декламування віршів Т. Шевченка.


Вступне слово.

(Звучить бандура, лунає пісня «Думи мої, думи»).

Якщо людина не має мрії – її життя буде обов’язково сумним і порожнім. Мрії бувають різними: від дуже егоїстичних особистих до тих, що передбачають щастя для всіх людей. Якщо останні збігаються з мріями та сподіваннями інших, може статися диво – вони перетворяться на реальність.

Саме такими були мрії славетного Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка, народного поета. Він писав, боровся. Він мріяв і його мрії збирали людей під свої прапори.

Неможливо сьогодні уявити українську літературу, навіть культуру в цілому без творчого доробку Тараса Григоровича Шевченка. Його творчий геній надихав і малювати картини, і писати літературні твори, як поетичні, так і прозаїчні.

Але всі твори Кобзаря об’єднує те, що кожне слово в них про Україну та про її долю. Віру і надію він намагається передати нам через свої твори. А поки живе надія, людину ніщо не може зламати!
Завдання І. Назви твір Т. Г. Шевченка.
Уривок 1 Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав

Неначе човен в синім морі,

То виринав, то потопав.

(«Причинна»).
Уривок 2 Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила.

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають…

(Гайдамаки»).
Уривок 3 Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

Сади рясні похилились,

Тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

(«Сон»).
Уривок 4 Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сім’я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче поучати,

Так соловейко не дає.

(«В казематі»).
Уривок 5 Вітер віє – повіває,

По полю гуляє.

На могилі кобзар сидить

Та на кобзі грає.

Кругом його степ, як море

Широке синіє;

За могилою могила,

А там – тільки мріє.

(«Перебендя»).
Уривок 6 По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий -

Нащо зеленіє?

Кругом поле, як те море

Широке синіє.

(«Тополя»).
Уривок 7 …Та не довго сонце гріло,

Недовго молилось…

Запекло, почервоніло

І рай запалило.

Мов прокинувся, дивлюся:

Село почорніло,

Боже небо голубеє

І те помарніло.

Поглянув я на ягнята –

Не мої ягнята!

Подивився я на хату –

Нема в мене хати!

Не дав мені бог нічого!..

(«Мені тринадцятий минало…»).
Уривок 8 Як умру, то поховайте

Мене на могилі

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

(«Заповіт»).
Уривок 9 Учітеся, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Бо хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того діти цураються,

В хату не пускають.

(«Сон»).
Уривок 10 Село неначе погоріло,

Неначе люди подуріли,

Німі на панщину ідуть

І діточок своїх ведуть!..

(«І виріс я на чужині»).
Уривок 11 Не слухала…

Ні батька, ні неньки,

Покохала москалика,

Як знало серденько.

Полюбила молодого,

В садочок ходила,

Поки себе, свою долю

Там занапастила. («Катерина»).

Уривок 12 Як понесе з України

Кров ворожу

Отоді я все покину і полину

До самого Бога молитися.

А до того – я не знаю Бога.

(«Заповіт»).
Уривок 13 В неволі виріс між чужими,

І, неоплаканий своїми,

В неволі, плачучи, умру,

І все з собою заберу,

Малого сліду не залишу

На нашій славній Україні

На нашій – не своїй землі.

(«Мені однаково»).
Уривок 14 Летим. Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

(«Сон»).
Уривок 15 Нема на світі України,

Немає другого Дніпра,

А ви претеся на чужину

Шукати доброго добра.

(«Мертвим і живим»).
Уривок 16 Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине…

От де, люде, наша слава…

Слава України.

(«До Основяненка»).
Уривок 17 Кохайтеся, чорнобриві,

Та не з москалями,

Бо москалі – чужі люде,

Роблять лихо з вами.

(«Катерина»).
Уривок 18 І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

(«Заповіт»).

Завдання ІІ. Поєднайте художні засоби з їх визначенням.


Повій, повій; Заграй, заграй

-

питальні речення




Вітре, синеньке море, Боже

-

порівняння




Козацькую, широкий, завзятих, чубатих, ледачий

-

тавтологічно-синонімічні вислови




Босфор аж затрясся,..і шкурою, сірий бугай, стрепенув

-

звертання




Чи спиш, чи чуєш, брат Луже? Чого вони ждуть?

-

повтори




Чую! Чую! Ми не маєм ваги!

-

епітети




Журбу – мову, таляри – дукати

-

метафори




Неначе скажений

-

окличні речення


Завдання ІІІ. «Заочні питання».


  1. Розшифруйте такі записи: кобзар, Кобзар, «Кобзар».

  2. Згадайте, чим знаменні для Т. Шевченка роки: 1814, 1838, 1840?

(1814 – рік народження Т. Г. Шевченка, 1838 – Т. Шевченка викуплено з кріпацтва, 1840 – надруквано «Кобзар»).

  1. Як Шевченка було викуплено з кріпацтва?

(Енгельгардт запросив 2500 крб за викуп. Жуковський пропонує намалювати з нього портрет і розіграти в лотерею, що й було зроблено. 22 квітня1838 р. Шевченко одержав відпускну).

  1. Скільки та які твори містив «Кобзар» Т. Г. Шевченка 1840 року?

(Вісім: «Думи мої, думи мої…», «Тече вода в синє море», «Думка», «Тополя», «До Основяненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Перебендя»).

  1. Скільки часу тривала перша поїздка Т. Шевченка в Україну?

(8 місяців (1843 – 1844).

  1. Який альбом став підсумком першої подорожі Т. Шевченка в Україну?

(«Три літа» (1843 – 1845).

  1. Що знаєте про «захалявні книжечки»?

(Бісерними буквами на маленьких аркушах тонкого паперу Шевченко потай записував складені вірші. Згодом ці аркуші зшивав у мініатюрні книжечки; носив їх у чоботі – так звані «захалявні книжечки». Потім усі вірші переписав у один зошит, якому дав назву «Мала книжечка»).

  1. За що Шевченкові було надано звання академіка?

(За успіхи у створенні офортів).

  1. Де поховано Шевченка?

(Спочатку на Смоленському кладовищі в Петербурзі через три дні після смерті. Наприкінці квітня (26) було одержано дозвіл на перепоховання. 22 травні відбулося поховання Т. Г. Шевченка на Чернечій горі біля Канева).

  1. Хто були ті молоді люди, які впряглися в колісницю з домовиною Шевченка і везли її до пароплава, що стояв біля Ланцюгового мосту?

(Цвіт української молоді:

  • Михайло Драгоманов (його ім’я в роки незалежності України вкарбував столичний педагогічний університет);

  • Павло Житецький (невтомний фольклорист);

  • Петро Косач («рідне плече» Олени Пчілки, батько Лесі Українки);

  • Микола Лисенко;

  • Михайло Старицький;

  • Тадей Рильський (16 років), згодом засновник «Київської громади»).

  1. Назвіть повісті Т. Шевченка, написані російською мовою. Скільки їх?

(Шевченко написав біля двох десятків повістей російською мовою, з яких до нас дійшло тільки дев’ять: «Музикант», «Варнак», «Княгиня», «Художник», «Музыкант», «Несчастний», «Близнецы», «Капитанша», «Наймичка», «Прогулка с удовольствием и не без морали»).

  1. Які твори поета стали народними піснями?

(«Садок вишневий коло хати…», «Ой одна я, одна…», «Ой три шляхи широкії…», «За байраком байрак…», «Косар» та ін..).

  1. В яких творах Т. Шевченко розкрив тему трагедії матері – покритки у феодально-кріпосницькому суспільстві?

(У поемах «Катерина», «Слепая», «Сова», «Наймичка», «Відьма» та ін.., у повістях, написаних російською мовою: «Наймичка», «Капитанша», «Музыкант»).

  1. Кому Т. Шевченко присвятив поему «Катерина»?

(Василю Андрійовичу Жуковському на пам'ять 22 квітня 1838 року).

  1. Кому Т. Шевченко присвятив поему «Кавказ»?

(Якову де Бальмену (український художник-аматор, офіцер, близький знайомий Т. Шевченка. Загинув на Кавказі).

  1. Яким псевдонімом Т. Шевченко підписував свої повісті на засланні, сподіваючись надрукувати їх у підцензурних виданнях? Цей псевдонім часто зустрічається в листуванні поета тих років.

(Дармограй).

  1. З якого року присуджується Національна премія України імені Тараса Шевченка в галузі літератури і мистецтва?

(З 1962 року).

  1. Які вирази з поеми «Кавказ» стали афоризмами?

(- «Борітеся – поборете!»

- «Розбиває, та не випє живущої крові»,

- «Не вмирає душа наша, не вмирає воля»,

- «Кати знущаються над нами, а правда наша п’яна спить»,

- «До нас в науку»,

- «Ви любите на братові шкуру, а не душу!»,

- «Од молдаванина до фінна на всіх язиках все мовчить, бо благоденствує»).

19. Де і коли було надруковано «Заповіт»?

(- У 1859 році в Лейпцигу у збірці «Нові вірші Пушкіна і Шевченка»,

- У Росії «Заповіт» уперше було опубліковано (і то тільки перші 8 рядків) у

  1. і. Аж до революції 1905 року «Заповіт» в Росії повністю не друкувався).

20. Жанр твору «І мертвим, і живим…»

(Поетичне послання).

21. Які пророчі слова вимовив, умираючи, батько Тараса Шевченка?

(«Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба; він не буде абияким чоловіком…»).
Завдання IV. Далі, далі…


  1. Наука про художню літературу. (Літературознавство)

  2. Частини віршованого тексту, що мають різну кількість рядків, - цим вони відрізняються від строф. (Строфоїди)

  3. Книжка ця видана у 1840 році і містила 8 віршованих творів. («Кобзар»)

  4. Узагальнююча центральна думка твору, його сенс. (Ідея)

  5. Спосіб розміщення рим у вірші. (Римування)

  6. Рік заборони української мови циркулярами міністра внутрішніх справ Росії

Петра Валуєва. (1863р.)

  1. Дата народження Тараса Шевченка. (9 березня 1814 р.)

  2. Зупинка голосу під час читання. (Пауза)

  3. Рік виходу у світ останнього прижиттєвого видання «Кобзаря». (1860р.)

  4. Ліро-епічний твір з драматично-напруженим сюжетом. (Балада)

  5. Жанр твору Т. Шевченка «Причинна». (Балада)

  6. Дослівний витяг з якого-небудь твору. (Цитата)

  7. Скільки разів Тарас Шевченко приїжджав з Петербурга у свій рідний край на Черкащину? (Тричі: під час подорожей – 1843 – 1844 рр., 1845 – 1847рр., після повернення із заслання 1859 р.)

  8. Яким псевдонімом Т. Шевченко підписував російські повісті? (Дармограй)

  9. Дата смерті Т. Шевченка. (10 березня 1861 р.)


Завдання V. Так чи ні. (Визначте, чи правильне твердження)


  1. Т. Шевченко народився у селі Тарасівка. (Ні)

  2. Т. Шевченка було зараховано до Академії мистецтв після викупу із кріпацтва. (Ні)

  3. Російська критика зустріла «Кобзар» Т. Шевченка захоплено. (Ні)

  4. Першим твором нового періоду творчості Т. Шевченка була поема «Наймичка». (Так)

  5. Головним методом періоду розквіту творчості Т. Шевченка був сентименталізм. (Так)

  6. У вірші «Заповіт» і поемі «Кавказ» автор використовує монолог. (Так)

  7. Заслання Т. Шевченка тривало 10 років. (Так)

  8. Поема Т. Шевченка «Катерина» - твір про козацькі походи. (Ні)

  9. 5 квітні 1847 року Т. Шевченка було заарештовано за участь у Кирило – Мефодіївському товаристві. (Так)

  10. Найдокладніше Т. Шевченко розповідає про себе у повісті «Художник». (Так)


Завдання VI. Розшифруй.
Назвіть слово, яке означає художній засіб – перетворення. Цей засіб ужитий Шевченком у баладі «Тополя».

М




























а

(Метаморфоза)

У якому творі Т. Шевченка героїня залишає дитину серед шляху, а сама накладає на себе руки? («Катерина»)

«Розшифруйте» вислів з поеми «Кавказ», співзвучний з головною думкою твору:

Б






















-

П






















(Борітеся – поборете)
Завдання VII. Конкурс капітанів.


  1. У якому творі, перед ким і про що ставить Шевченко п’ять риторичних запитань: …що ми? Чиї сини? Яких батьків? Ким? За що закуті?

(«І мертвим, і живим…» перед українцями про ґенезу, походження та історію)

  1. Які історичні події покладено в основу поеми Т. Шевченка «Гайдамаки»?

(Коліївщина 1768 р.)

  1. Кому Т. Шевченко присвятив цикл «В казематі»?

(Ув’язненим кирило – мефодіївцям)

Завдання VIII. «Чайнворд»






в




з





































к





































т




























я



(«Варнак», «Заповіт», «Кавказ», «Тополя», «Якби ви знали, паничі…»)



Схожі:

Мета: поглибити й узагальнити знання учнів щодо життєвого і творчого шляху
Обладнання: портрети Т. Г. Шевченка різних періодів життя, ілюстрації до біографії
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку І. Актуалізація...
Мета. Узагальнити й систематизувати знання учнів про розв'язування задач на відсо­тки усіх видів
Навчально-виховний захід брейн-ринг “ Підліток і право ” Мета
Мета: узагальнити та поглибити знання учнів з правознавства, розвивати навички роботи в групах; застосовувати набуті знання в конкретних...
Слава Шевченка не вмре, не поляже
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка, показати неповторність його творчої спадщини, розвивати навички...
Тема:  Писанкарство як мистецтво художнього розпису. Види писанок....
Мета: 1 Вчити дітей рописувати пианки, прикрашати їх декоративним розписом; узагальнити знання дітей про писанки як твори декоративно-прикладного...
Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва
Мета уроку: Розкрити змалювання трагічного шляху жінки від початку окупації до його визволення; простежити наскрізну символіку твору...
Урок-презентація життєвого і творчого шляху
Ці слова належать класику української літератури, роль якого в її розвитку можна порівняти з роллю Петрарки в літературному Ренесансі...
Хімічне кафе «Кислоти»
Цілі: узагальнити й поглибити знання учнів про склад, фізичні, хімічні властивості, застосування та одержання кислот; формувати вміння...
Урок із світової літератури у 10 класі Тема: «Подорож до Ясної Поляни»
Мета: розпочати вивчення біографії Л. М. Толстого, показати своєрідність його життєвого і творчого шляху, допомогти зрозуміти значення...
Тема: Урок Брейн-ринг
Мета: Узагальнити знання учнів з лексикології, фразеології, орографії та знання українських казок, прислів’їв, загадок; виявити рівень...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка