|
Скачати 81.01 Kb.
|
Тема: ПЧ. Кобзарем його ми звемо (за твором Оксани Іваненко «Тарасові шляхи»). Мета:
Хід уроку: І.Організаційний момент. ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. ІІІ. Формування вмінь та навичок
Епіграф …Возвеличу Малих отих рабів німих! Я на сторожі коло їх Поставлю слово.
За широкими полями, за лісами дрімучими ще й за горами кам’яними був колись весели й край, розкішний і багатий, заворожений злими людьми, заневолений двома неволями. Одна неволя – панська, а дуга – царська. І жили там рабами в тяжкій чужій роботі заворожені в неволю люди. Світ їм було завязано, говорити – заказано, ходили німі… Року 1814 з 26 на 27 лютого старого стилю, темної ночі, перед світом, в селі Моринцях на Звенигородщині, в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув у вікні єдиний на все село вогник: народилась нова панові кріпацька душа, а Україні – її великий співець – Тарас Шевченко.
Минає рік, і два, і п’ять років…Росте Тарас Шевченко. Тільки зіп’явся на ноги, почалося те дитяче бурлакування. Взимку і в холодні осінні дні він сидів дома. Бо де ж було взяти кріпацькій дитині теплого одягу? А повертало сонечко на весну – щезав із душної та тісної хати. Батьки – на панщині, брат десь пастушить, сестра на городі, а ти, Тарасе, куди хочеш – крізь тобі шляхи одкриті: на леваду, до ставу, за село до млина, у той сад густий та темний, за сад на могилу! 3. Яким був майбутній поет у дитинстві? Допитливий, вразливий і цікавий на все, Тарас не вдовольнявся звичайними забавками своїх ровесників. Його вабило все – люди з їхньою безпросвітною нуждою і весь світ навколишній, в якому було стільки незрозумілого, загадкового і страшного. Хлопчик ріс мовчазний, завжди у чомусь замислений. Ніколи не держався хати, за що старша сестра прозвала його маленьким приблудою. 4.Що вам відомо про розваги, забавки Т.Шевченка? Маленький Тарас з ранку до вечора мандрував по світу, дива всякі на ньому споглядав, розуму набирався. Дивиться, як сонце заходить, як легенька хмарка з золотими крайками закриває його своїми червоними полами. І здається малому, що там – край світу. Там сонце лягає спати. Як мати вечорами у свято: скидає з шиї дороге намисто, у скриню ховає червону хустку, плахту. Любив він отак заховатися десь у буряні чи в калині, дивитися на небо і мріяти, мріяти.. Зараз воно синє-синє і здається йому, що це великий високий дах, а там, удалині, дах цей спускається до землі. «Там його стовпи залізні підпирають!-думає Тарас. – Як іти цим шляхом так можна і до стовпів добрести і побачити, що за тими стовпами» (перегляд уривку фільму). 5. Як ставилися до мандрівок Тараса члени родини? Повертається зі своєї мандрівки Тарас пізно ввечері. «Світ не родив такого волоцюги – скаржиться мати. Ото небо йому як рідна хата, а сонце, як мати. Коли б не їсти, то до хати так і не заглянув би цілий день. А то вскочить у хату – за кусок хліба і знову надвір. Вхопиш за плечі, щоб придержати, так де там: випорсне з рук та на сонце, як линок у воду». 6. У вас було завдання знайти опис хати Т.Шевченка. Зачитайте опис. Доберіть ілюстрацію до цього уривка. «Невесела у Шевченка зимою та восени хата – стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть, у всьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латами. А прийде весна, зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло, промете Катря під вікнами півники та барвінок, і хата як хата – суму як і не було того…» (фото хати) 7. Я пропонувала кілька поетичних ілюстрацій цього опису. («Садок вишневий…») 8. Виразне читання вірша напам'ять. 9. Який настрій цього вірша? 10. Чи схожий вам цей вірш на пісню? Чим саме? Давайте послухаємо ( запис пісні). 11. Експеримент за схемою «Кодування життєвих емоцій засобами музики» -Схарактеризуйте темп музики -Схарактеризуйте лад музики -Проведемо експеримент за схемою «Кодування життєвих емоцій засобами музики». -Чи згодні ви з результатами експерименту? - Що можна до цього додати? Робота з ІІ групою. 1. Бесіда. - Що вам відомо про навчання Т.Шевченка? Так жив Тарас, не відаючи про те, коли і йому , синові кріпака, доведеться йти на панщину. А поки що восьмилітнього хлопчика батько віддав до дяка в «науку». Про школу першим завів розмову дід. - Що в голові є – те довіку твоє, - сказав він. – Час уже Тараса в науку віддати. - та чи не мале ще? - озвалася мати. Але батько підтримав діда:
- Чи згадує у віршах про свою науку поет? Як у поезіях Тарас Шевченко згадує про навчання (читання вірша напам'ять). Ти взяла Мене маленького за руку І в школу хлопця одвела До п’яного дяка в науку. -Учися, серденько, колись З нас будуть люди, - ти сказала -Чи довго тривала наука у дяка? Недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе впало на душу маленького хлопчика. Через рік померла його мати. Згадуючи своє дитинство, поет писав: ( читання поезії «Якби ви знали, паничі?» напам ять). Батько не зміг упоратися з сім єю і змушений був одразу женитися вдруге, взяв вдову теж із дітьми. В хаті почалися сварки, бійки, докори, плач. -Як згадує про своє життя поет після смерті матері? Доберіть поетичний уривок. За що, не знаю, називають Хатину в гаї тихим раєм. Я в хаті мучився колись, Мої там сльози пролились, Найперші сльози… 2. Слово вчителя. Батько чомусь вірив у незвичайне майбутнє свого синаі , вмираючи, був переконаний, що Тарас не лишиться разом із братами й сестрами тягти кріпацьке ярмо. (Перегляд уривку з кінофільму) 3. Інсценування уривку з повісті Оксани Іваненко «Тарасові Шляхи» Дід, як древній дуб, - кремезний та міцний. От він іде рівною ходою, ноги впевнено ступають по закуреному шляху, і такі вони звичні ці порепані чорні ноги, і до пороху, і до каміння, і до глибоких колій, що дід не звертає на це уваги, ідке собі і думає про своє та щось бурмоче сам до себе.Тарас увесь час забігає то праворуч, то ліворуч - Діду, що ви там шепочете? Ви розкажіть краще мені! Діда й не треба довго просити. Розказує про те минуле, чого ніколи не забуде. - Як іду я цими шляхами, так і згадую батька нашого славного, Максима, згадую гайдамаків. В оцих лісах вони збиралися, отут панів проклятих били. Давно те було, я е молодий був. Прокляті пани лядські знущалися з нас не можна сказати як! - Ну кажіть, кажіть, діду! - У монастирі зібралися до Максими Залізняка запорожці та пішли Чорним шляхом – панів бити. Був з ними і кобзар, сліпий Волох. Хто тільки вмів сокиру підняти, всі до Залізняка – навіть жінки –з рогачами у ліси до гайдамаків подалися. - А Гонту ви бачили? - Ні, Гонти не бачив, та, кажуть, вірний побратим був Максимові, за Вкраїну життя відда. - А потім? - Що ж потім – зрадили гайдамаків, і цариця, і її військо з шляхтою разом задушили гайдамаків. Гонту скатували. Максима в Сибір заслали. Гайдамаків віщали, палили. - Ви ж казали, вона золоту грамоту написала, щоб люди вільні були.. - Яка вже там грамота. Отака золота грамота, що всі ми кріпаками під паном ходимо. 4. Евристична бесіда - Хто вплинув на світогляд, життєву позицію майбутнього поета? - Що вам відомо про старого діда Івана? 5. Робота з ілюстраціями. Прокоментуйте ілюстрації. Які події життя змальовані? - У старого Івана Шевченка, Тарасового діда, святами завжди повно людей у хаті: дід іван грамотний і в нього є книжка про святих мучеників. Дід надіває оливяні окуляри та починає вичитувати про муки святої Варвари. Хто з бабів слухає, хто куняє, чоловіки дмуть люльки. Хто дуже стомлений раз по раз хропе. Часом і співають, і жартують, а надто молодь. . чути у вікно – на вулиці галас - Це, мабуть, притисся перебендя з кобзою, піти послухати, що там старий вигадує.дід виходить з хати, а за ним – гості. Посеред майдану – гурт людей. Старий кобзар одкашлявся, поважно нахмурив брови, зашуміли струни, залунав зміцнілий голос про волю козачу, Запорозьку преславну Січ. Мимохідь піднімались шапки на головах, по-вовчому загорались очі. Одразу відчувалось, що тут, під кріпацькими ланцюгами буяє сила – велика, могуча, що її не задушиш, що тільки стряхнеться вона – то розірве ті ланцюги, як нитку, а те горде панство рознесе, розвіє, як порох. 6. Евристична бесіда, спостереження над текстом. - Що вам відомо про кобзарів? - Створіть словесний малюнок співців - Роздивіться малюнки. Що можна доповнити до словесного малюнку? - Які слова-синоніми можна дібрати до слова «кобзар»? Які риси характеру, на вашу думку, мали ці люди? - Чи мав вплив спів кобзарів на малого Тараса? Доведіть цитатою з тексту. Між старими тут же вертяться діти, намагаючись угадати, що це старі так стурбовані. Мало що розумів і малий Тарас з того, що співав кобзар, проте і в нього ворушилось у грудях щось гаряче і завмирало чогось маленьке серце. Робота з ІІІ групою
- Що входило до обов’язків малого Тараса? Чим захоплювався хлопець? Тарас був і пастухом, і погоничем, і ким він тільки не був, і чого тільки не робив! Але йому ж хотілося бути малярем. Все, що бачив хотілося малювати. Він малював крейдою й вугіллям на воротях, на стінах і цим завдавав великого клопоту. А добував де шага – купував паперу і робив з нього записну книжечку, бо дуже любив писати й малювати. -Як згадує у своїх творах про це захоплення майбутній поет? (читання поезії напам'ять) Куплю паперу аркуш. І зроблю Маленьку книжечку. Хрестами І візерунками з квітками Кругом листочки обведу Тай списую Сковороду. -Чи завжди захоплення приносило радість? - Як ставилися односельці до такого дивного захоплення хлопця? Ледащо, - казали люди. Бо замріється пастух, а череда шкоду знайде. Або попові запрягти треба, а погонич у садку під грушею притулився і виводить щось на папері. -Які пророкування були щодо малярського таланту? Одного разу Тарас показав свої малюнки хлипнівському маляру той подивився тай каже:
5. Інтерактивна вправа «Дуель»
Підсумок уроку Домашнє завдання ( написати твір на тему «Т. Шевченко – духовний батько українського народу). |
1. Тараса Григоровича Шевченка, генія української літератури, знають... Тараса Григоровича Шевченка, генія української літератури, знають і цінують в усьому світі. По ньому пізнають нас,українців,бо Тарасові... |
Дати учням знання про ВІЛ і СНІД, історію їх виникнення та шляхи... Поняття для засвоєння підлітками: ВІЛ, СНІД, шляхи їхнього передавання. Засоби запобігання інфекції |
Урок-презентація колективного проекту учнів 4 класу «Великий подвиг Кобзаря» «Іменник» (писали малюнкові диктанти та диктант «Тарасові слова – то правда жива!») |
Осадчук Оксани Павлівни Звіт аспіранта за перше півріччя першого року навчання Протягом першого півріччя 1 – го року навчання в аспірантурі була запланована та виконана наступна робота |
ДОГОВІР №1208312 про надання послуг з проведення рекламної(их) кампанії(й) Політична партія «Зелені» (далі – «Замовник») в особі розпорядника поточного рахунку виборчого фонду Євдокимової Оксани Миколаївни,... |
Серед плеяди видатних діячів української культури Тарасові Шевченку... Якщо помножити це багатство вдачі на геніальність у поетичному слові та образотворчому мистецтві, то стає зрозумілою феноменальна... |
Мінрегіонбуд України Київ 2009 В. С., д-р техн наук, проф.; Вернигора В. О., канд техн наук; Галінський О. М., канд техн наук; Григоровський П.Є., канд техн наук;... |
ДИДАКТИЧНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ УЧНІВ У НАВЧАННІ ІСТОРІЇ Перш ніж говорити про дидактичні шляхи формування цінностей учнів, визначимо основні висхідні категорії, що створюють систему понять,... |
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини... |
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини... |