Оксани Іваненко «Тарасові шляхи»


Скачати 81.01 Kb.
НазваОксани Іваненко «Тарасові шляхи»
Дата15.12.2013
Розмір81.01 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Музика > Документи
Тема: ПЧ. Кобзарем його ми звемо (за твором Оксани Іваненко «Тарасові шляхи»).

Мета:

  • допомогти усвідомити ідейно-художню цінність самостійно прочитаних творів про Т.Шевченка, ознайомити учнів із поезіями Т.Шевченка, поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях поета;

  • розвивати навички самостійної роботи з книгою, переказу, вміння висловлювати свою думку з приводу прочитаного;

  • виховувати повагу до визначних діячів українського народу, прагнення наслідувати їхній патріотизм, небайдуже ставлення до долі свого народу, любов до книги, естетичний смак.

Хід уроку:

І.Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

ІІІ. Формування вмінь та навичок

  1. Слово вчителя

Епіграф

…Возвеличу

Малих отих рабів німих!

Я на сторожі коло їх

Поставлю слово.


  1. Робота в групах. І група (бесіда).

  1. Як розпочинається твір про Т. Шевченка? Коли народився поет?

За широкими полями, за лісами дрімучими ще й за горами кам’яними був колись весели й край, розкішний і багатий, заворожений злими людьми, заневолений двома неволями. Одна неволя – панська, а дуга – царська. І жили там рабами в тяжкій чужій роботі заворожені в неволю люди. Світ їм було завязано, говорити – заказано, ходили німі…

Року 1814 з 26 на 27 лютого старого стилю, темної ночі, перед світом, в селі Моринцях на Звенигородщині, в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув у вікні єдиний на все село вогник: народилась нова панові кріпацька душа, а Україні – її великий співець – Тарас Шевченко.

  1. Розкажіть про Т.Шевченка у дитинстві.

Минає рік, і два, і п’ять років…Росте Тарас Шевченко. Тільки зіп’явся на ноги, почалося те дитяче бурлакування. Взимку і в холодні осінні дні він сидів дома. Бо де ж було взяти кріпацькій дитині теплого одягу? А повертало сонечко на весну – щезав із душної та тісної хати. Батьки – на панщині, брат десь пастушить, сестра на городі, а ти, Тарасе, куди хочеш – крізь тобі шляхи одкриті: на леваду, до ставу, за село до млина, у той сад густий та темний, за сад на могилу!
3. Яким був майбутній поет у дитинстві?

Допитливий, вразливий і цікавий на все, Тарас не вдовольнявся звичайними забавками своїх ровесників. Його вабило все – люди з їхньою безпросвітною нуждою і весь світ навколишній, в якому було стільки незрозумілого, загадкового і страшного. Хлопчик ріс мовчазний, завжди у чомусь замислений. Ніколи не держався хати, за що старша сестра прозвала його маленьким приблудою.
4.Що вам відомо про розваги, забавки Т.Шевченка?

Маленький Тарас з ранку до вечора мандрував по світу, дива всякі на ньому споглядав, розуму набирався. Дивиться, як сонце заходить, як легенька хмарка з золотими крайками закриває його своїми червоними полами. І здається малому, що там – край світу. Там сонце лягає спати. Як мати вечорами у свято: скидає з шиї дороге намисто, у скриню ховає червону хустку, плахту.

Любив він отак заховатися десь у буряні чи в калині, дивитися на небо і мріяти, мріяти.. Зараз воно синє-синє і здається йому, що це великий високий дах, а там, удалині, дах цей спускається до землі. «Там його стовпи залізні підпирають!-думає Тарас. – Як іти цим шляхом так можна і до стовпів добрести і побачити, що за тими стовпами»
(перегляд уривку фільму).

5. Як ставилися до мандрівок Тараса члени родини?

Повертається зі своєї мандрівки Тарас пізно ввечері.

«Світ не родив такого волоцюги – скаржиться мати. Ото небо йому як рідна хата, а сонце, як мати. Коли б не їсти, то до хати так і не заглянув би цілий день. А то вскочить у хату – за кусок хліба і знову надвір. Вхопиш за плечі, щоб придержати, так де там: випорсне з рук та на сонце, як линок у воду».
6. У вас було завдання знайти опис хати Т.Шевченка. Зачитайте опис. Доберіть ілюстрацію до цього уривка.

«Невесела у Шевченка зимою та восени хата – стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть, у всьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латами. А прийде весна, зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло, промете Катря під вікнами півники та барвінок, і хата як хата – суму як і не було того…» (фото хати)
7. Я пропонувала кілька поетичних ілюстрацій цього опису. («Садок вишневий…»)

8. Виразне читання вірша напам'ять.

9. Який настрій цього вірша?

10. Чи схожий вам цей вірш на пісню? Чим саме? Давайте послухаємо ( запис пісні).
11. Експеримент за схемою «Кодування життєвих емоцій засобами музики»

-Схарактеризуйте темп музики

-Схарактеризуйте лад музики

-Проведемо експеримент за схемою «Кодування життєвих емоцій засобами музики».

-Чи згодні ви з результатами експерименту?

- Що можна до цього додати?
Робота з ІІ групою.

1. Бесіда.

- Що вам відомо про навчання Т.Шевченка?

Так жив Тарас, не відаючи про те, коли і йому , синові кріпака, доведеться йти на панщину.

А поки що восьмилітнього хлопчика батько віддав до дяка в «науку». Про школу першим завів розмову дід.

- Що в голові є – те довіку твоє, - сказав він. – Час уже Тараса в науку віддати.

- та чи не мале ще? - озвалася мати.

Але батько підтримав діда:

  • Нічого, хай змалку вчиться. Що вмітиме, того за плечима не носитиме.


- Чи згадує у віршах про свою науку поет? Як у поезіях Тарас Шевченко згадує про навчання (читання вірша напам'ять).

Ти взяла

Мене маленького за руку

І в школу хлопця одвела

До п’яного дяка в науку.

-Учися, серденько, колись

З нас будуть люди, - ти сказала

-Чи довго тривала наука у дяка?
Недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе впало на душу маленького хлопчика. Через рік померла його мати. Згадуючи своє дитинство, поет писав:

( читання поезії «Якби ви знали, паничі?» напам ять).
Батько не зміг упоратися з сім єю і змушений був одразу женитися вдруге, взяв вдову теж із дітьми. В хаті почалися сварки, бійки, докори, плач.
-Як згадує про своє життя поет після смерті матері? Доберіть поетичний уривок.

За що, не знаю, називають

Хатину в гаї тихим раєм.

Я в хаті мучився колись,

Мої там сльози пролились,

Найперші сльози…
2. Слово вчителя.

Батько чомусь вірив у незвичайне майбутнє свого синаі , вмираючи, був переконаний, що Тарас не лишиться разом із братами й сестрами тягти кріпацьке ярмо.

(Перегляд уривку з кінофільму)
3. Інсценування уривку з повісті Оксани Іваненко «Тарасові Шляхи»

Дід, як древній дуб, - кремезний та міцний. От він іде рівною ходою, ноги впевнено ступають по закуреному шляху, і такі вони звичні ці порепані чорні ноги, і до пороху, і до каміння, і до глибоких колій, що дід не звертає на це уваги, ідке собі і думає про своє та щось бурмоче сам до себе.Тарас увесь час забігає то праворуч, то ліворуч

- Діду, що ви там шепочете? Ви розкажіть краще мені!

Діда й не треба довго просити. Розказує про те минуле, чого ніколи не забуде.

- Як іду я цими шляхами, так і згадую батька нашого славного, Максима, згадую гайдамаків. В оцих лісах вони збиралися, отут панів проклятих били. Давно те було, я е молодий був. Прокляті пани лядські знущалися з нас не можна сказати як!

- Ну кажіть, кажіть, діду!

- У монастирі зібралися до Максими Залізняка запорожці та пішли Чорним шляхом – панів бити. Був з ними і кобзар, сліпий Волох. Хто тільки вмів сокиру підняти, всі до Залізняка – навіть жінки –з рогачами у ліси до гайдамаків подалися.

- А Гонту ви бачили?

- Ні, Гонти не бачив, та, кажуть, вірний побратим був Максимові, за Вкраїну життя відда.

- А потім?

- Що ж потім – зрадили гайдамаків, і цариця, і її військо з шляхтою разом задушили гайдамаків. Гонту скатували. Максима в Сибір заслали. Гайдамаків віщали, палили.

- Ви ж казали, вона золоту грамоту написала, щоб люди вільні були..

- Яка вже там грамота. Отака золота грамота, що всі ми кріпаками під паном ходимо.

4. Евристична бесіда

- Хто вплинув на світогляд, життєву позицію майбутнього поета?

- Що вам відомо про старого діда Івана?

5. Робота з ілюстраціями. Прокоментуйте ілюстрації. Які події життя змальовані?

- У старого Івана Шевченка, Тарасового діда, святами завжди повно людей у хаті: дід іван грамотний і в нього є книжка про святих мучеників. Дід надіває оливяні окуляри та починає вичитувати про муки святої Варвари. Хто з бабів слухає, хто куняє, чоловіки дмуть люльки. Хто дуже стомлений раз по раз хропе. Часом і співають, і жартують, а надто молодь. . чути у вікно – на вулиці галас

- Це, мабуть, притисся перебендя з кобзою, піти послухати, що там старий вигадує.дід виходить з хати, а за ним – гості. Посеред майдану – гурт людей. Старий кобзар одкашлявся, поважно нахмурив брови, зашуміли струни, залунав зміцнілий голос про волю козачу, Запорозьку преславну Січ. Мимохідь піднімались шапки на головах, по-вовчому загорались очі. Одразу відчувалось, що тут, під кріпацькими ланцюгами буяє сила – велика, могуча, що її не задушиш, що тільки стряхнеться вона – то розірве ті ланцюги, як нитку, а те горде панство рознесе, розвіє, як порох.

6. Евристична бесіда, спостереження над текстом.

- Що вам відомо про кобзарів?

- Створіть словесний малюнок співців

- Роздивіться малюнки. Що можна доповнити до словесного малюнку?

- Які слова-синоніми можна дібрати до слова «кобзар»? Які риси характеру, на вашу думку, мали ці люди?

- Чи мав вплив спів кобзарів на малого Тараса? Доведіть цитатою з тексту.

Між старими тут же вертяться діти, намагаючись угадати, що це старі так стурбовані. Мало що розумів і малий Тарас з того, що співав кобзар, проте і в нього ворушилось у грудях щось гаряче і завмирало чогось маленьке серце.
Робота з ІІІ групою

  1. Бесіда

- Що входило до обов’язків малого Тараса? Чим захоплювався хлопець?

Тарас був і пастухом, і погоничем, і ким він тільки не був, і чого тільки не робив! Але йому ж хотілося бути малярем. Все, що бачив хотілося малювати. Він малював крейдою й вугіллям на воротях, на стінах і цим завдавав великого клопоту. А добував де шага – купував паперу і робив з нього записну книжечку, бо дуже любив писати й малювати.
-Як згадує у своїх творах про це захоплення майбутній поет? (читання поезії напам'ять)

Куплю паперу аркуш. І зроблю

Маленьку книжечку. Хрестами

І візерунками з квітками

Кругом листочки обведу

Тай списую Сковороду.
-Чи завжди захоплення приносило радість?

- Як ставилися односельці до такого дивного захоплення хлопця?
Ледащо, - казали люди. Бо замріється пастух, а череда шкоду знайде. Або попові запрягти треба, а погонич у садку під грушею притулився і виводить щось на папері.
-Які пророкування були щодо малярського таланту?

Одного разу Тарас показав свої малюнки хлипнівському маляру той подивився тай каже:

  • Еге-ге, козаче, та з тебе буде маляр, та ще й путній малярю

  • А тарасівський дяк каже, що з мене не вийде.

  • А він звідки знає?

  • По долоні побачив.

  • Плюнь тому дякові межи очі. Будеш пильнувати, будеш учитись, буде діло – маляр з тебе природжений.




  1. Повідомлення учнів про картини Тараса Шевченка (комп’ютерна презентація)

  2. Робота з епіграфом

  3. Проблемне запитання

  • Чому Тараса Шевченка називають Кобзарем?


5. Інтерактивна вправа «Дуель»

  1. Слово вчителя


Підсумок уроку

Домашнє завдання ( написати твір на тему «Т. Шевченко – духовний батько українського народу).

Схожі:

1. Тараса Григоровича Шевченка, генія української літератури, знають...
Тараса Григоровича Шевченка, генія української літератури, знають і цінують в усьому світі. По ньому пізнають нас,українців,бо Тарасові...
Дати учням знання про ВІЛ і СНІД, історію їх виникнення та шляхи...
Поняття для засвоєння підлітками: ВІЛ, СНІД, шляхи їхнього передавання. Засоби запобігання інфекції
Урок-презентація колективного проекту учнів 4 класу «Великий подвиг Кобзаря»
«Іменник» (писали малюнкові диктанти та диктант «Тарасові слова – то правда жива!»)
Осадчук Оксани Павлівни Звіт аспіранта за перше півріччя першого року навчання
Протягом першого півріччя 1 – го року навчання в аспірантурі була запланована та виконана наступна робота
ДОГОВІР №1208312 про надання послуг з проведення рекламної(их) кампанії(й)
Політична партія «Зелені» (далі – «Замовник») в особі розпорядника поточного рахунку виборчого фонду Євдокимової Оксани Миколаївни,...
Серед плеяди видатних ді­ячів української культури Тарасові Шевченку...
Якщо помно­жити це багатство вдачі на геніальність у поетичному слові та образотворчому мистецтві, то стає зрозумілою феноменальна...
Мінрегіонбуд України Київ 2009
В. С., д-р техн наук, проф.; Вернигора В. О., канд техн наук; Галінський О. М., канд техн наук; Григоровський П.Є., канд техн наук;...
ДИДАКТИЧНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ УЧНІВ У НАВЧАННІ ІСТОРІЇ
Перш ніж говорити про дидактичні шляхи формування цінностей учнів, визначимо основні висхідні категорії, що створюють систему понять,...
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту
Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини...
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту
Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка