RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < Ukraine, Crimea, Parthenit


Скачати 25.15 Kb.
Назва RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < Ukraine, Crimea, Parthenit
Дата 04.06.2013
Розмір 25.15 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
RETRO 2012 < 11 — 16. 06.12 < Ukraine, Crimea, Parthenit
ЯВИЩЕ МОТИВАЦІЇ ФРАЗЕОЛОГІЧНИХ ОДИНИЦЬ

Олександра Святославівна Пальчевська

Петро Володимирович Губич

Рівненський інститут розвитку людини «Україна»

Кафедра гуманітарно-соціальних дисциплін

Рівне, Україна

[email protected]

Дослідженням мотиваційних процесів присвячено велику кількість праць як пострадянських вчених так і зарубіжних (Д. Аладько, М. Голєв, М. Гінатулін, С. Толстая, О. Березович та ін.). В контексті фразеології до цього питання звертались Д. Добровольський, І. Голубовська, О. Левченко, О.Селіванова та ін.

Дмитро Добровольський розуміє мотивацію, як можливість інтерпретації ментального образу у спосіб, коли номінативна одиниця використовується у значенні, яке умовно їй приписується. Іншими словами, вмотивована лексична одиниця включає у свою основну концептуальну структуру не тільки актуальне значення та образний компонент, а й концептуальні зв’язки між ними.

Виокремлюють декілька типів мотивації фразеологічних одиниць (індексальна, семантична , стереотипна, прагматична).

Індексальна мотивація це семіотичний та концептуальний феномен. Дія індексу заснована на фактичній, реально існуючої суміжності означаючого і означуваного; "з точки зору психології, дія індексу залежить від асоціації за суміжністю", наприклад, дим є індексом вогню, і підтверджене прислів'ям знання того, що "немає диму без вогню", дозволяє людині, інтерпретувати появу диму, роблячи висновок про наявність вогню, безвідносно до того, був чи не був вогонь запалений навмисно, щоб привернути чиюсь увагу. Важливим моментом для розуміння такого типу мотивації є синхронність співвіднесення індекса та внутрішньої форми. У таких номінаціях мотивація вказує на симптом.

Більшість номінацій підлягає під семантичний тип мотивації: мотивація ґрунтується на зв’язку між внутрішньою формою та її актуальним значенням, який видається вірогідним (правдоподібним) адресату/адресанту. Виокремлюють два види семантичної мотивації: іконічна мотивація (такі номінації можуть розглядатися або на рівні концептуальної метафори або на базисному рівні образу) та символьна мотивація. Основна різниця між іконічним та символьним типами мотивації полягає у зв’язку між буквальним та образним значеннями номінації. У контексті іконічності провідну роль відіграє цілісність словникового складу в той час коли при символьній мотивації домінуючим виявляється лише один складовий компонент, а точніше концепт, який стоїть поза ним.

Існують так-звані специфічні види вмотивованості ФО. Це, наприклад, стереотипна мотивація. Така мотивація подібно до символьної мотивації ґрунтується на культурному досвіді. Відношення між внутрішньою формою одиниці та значенням відображає не реальність а концептуальний світ фіксований у певній мові. Основною мотиваційною ознакою таких номінацій виступають стереотипізовані уявлення певної культурної спільноти.

Ще один тип мотивації – прагматичний, основною рисою якого є двозначність. З одного боку семантична структура таких номінацій спирається на інтенцію, а з іншого на лінгвістичне декодування останньої. Зазвичай такі фразеологізми можна реконструювати через співзвучність з певними забобонами. В мовленні такі номінації можуть супроводжуватись жестами хоча і утворюють значення незалежно від останнього. Їх традиційна інтерпретація як виразів недостатня для розуміння мотиваційного базису. Істотним є те, що сам прагматичний ефект незалежно від демонстрації був культурно-маркованим артефактом, та містив культурну кодифікацію значення.

Схожі:

RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < Ukraine, Crimea, Parthenit
Розвиток когнітивної лінгвістики вивів на новий рівень дослідження мовної особистості як продуцента дискурсу й носія певного стилю...
RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < Ukraine, Crimea, Parthenit
Комерційна ж реклама, яка експлуатуючи ці високі почуття, акцентує не на безпосередньому товарі / послузі, а створює «соціальний»...
RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < Ukraine, Crimea, Parthenit
Крім того, вони беруть активну участь у подальшому слово- і фразотворенні і, тим самим, адаптуються у словниковому складі мови-реципієнта...
RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < Ukraine, Crimea, Parthenit
Вони слугують функціонуванню (нормотворенню, правозастосуванню тощо) та розвитку відповідної національної правової системи, виявляють...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Уміння спілкуватися є свідченням високого інтелектуального рівня, культури особистості, відкриває їй доступ до нових можливостей...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
У цьому аспекті на особливу увагу заслуговують відповідні рекламні слогани, які втілюють головну стратегічну ідею рекламування
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Луцкий институт развития человека Открытого международного университета развития человека “Украина”
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Народна мова – на противагу літературній, жива мова народних мас, відома в усному вживанні, як розмовна мова чи як мова фольклорних...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Використання іншомовленнєвих першоджерел сприяє формуванню тезаурусу студентів, розширенню активного, пасивного та потенційного словнику,...
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine
Якщо взяти це твердження за основу, то текст природною мовою можна розглядати як знак, що виступає у трьох іпостасях: ментальний...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка