|
Скачати 24.23 Kb.
|
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine ДИСКУРС, ЯК ВАЖЛИВИЙ МОВНИЙ ЕЛЕМЕНТ КОМУНІКАЦІЇ У ПРОФЕСІЙНОМУ СПІЛКУВАННІ Плешкан Олена Олександрівна Харківський національний університет радіоелектроніки кафедра українознавства Харків, Україна siomak@mail.ru В інформаційному суспільстві фахівець має вміти швидко сприймати будь-яку форму мовлення, схоплювати необхідну інформацію, створювати монологи, вести діалоги, керувати системою мовленнєвих комунікацій у межах своєї компетенції. Уміння спілкуватися є свідченням високого інтелектуального рівня, культури особистості, відкриває їй доступ до нових можливостей у самореалізації. Комунікативна компетентність – це рівень досвіду взаємодії з людьми, що потрібно для успішного функціонування в професійному середовищі й суспільстві. Американський мільярдер Дж.-Д. Рокфеллер свого часу зазначав: «Уміння спілкуватися з людьми – це товар, який можна купити так само, як ми купуємо цукор чи каву… і я заплачу за це вміння більше, ніж за будь-що інше в світ». До найважливіших категорій комунікації належить дискурс. Термін «дискурс» використовується у різних значеннях. Зокрема, поняття дискурсу асоціюється з усіма виявами комунікації у суспільстві (комунікативний дискурс, мовний, вербальний, невербальний. Сучасні дискурсивні практики, дискурс мовчання). Дискурсологія виникла у 50-ті роки ХХ ст. у Франції. Поняття «дискурс» уперше вжив бельгійський лінгвіст Е. Б’юїссанс, який включив до соссюрівської дихотомії мови і мовлення третій елемент: «мова – дискурс – мовлення». Термін «дискурс» у середині ХХ ст. уживали в англо-американській та французькій наукових літературах на позначення мовлення, тексту загалом. Важливе значення для його опрацювання мали ідеї З. Харріса, М. Фуко. Т. А. Ван Дейка. Голландський мовознавець Т. А. Ван Дейк визначав дискурс як складне комунікативне явище. Сучасний український лінгвіст Ф. Бацевич кваліфікує дискурс як тип комунікативної діяльності, інтерактивне явище, мовленнєвий потік, що має різні форми вияву (усну, письмову, паралінгвальну). Не зважаючи на те, що поняття «дискурс» мовознавці використовують у різних значеннях, однак всі вони пов’язують його із комунікацією. Дискурс (франц. discours – мовлення, виступ, промова) – когнітивно-комунікативна діяльність, яка відбувається у широкому соціокультурному контексті, має різні форми вияву (усну, письмову, паралінгвальну) і водночас репрезентує сукупність динамічного процесу і результату. Інакше кажучи, дискурс є сукупністю мовленнєво-мисленнєвих дій комунікантів, пов’язаних з пізнанням, осмисленням, презентацією світу мовцем і осмисленням мовної картини світу адресанта слухачем (адресатом). Роль дискурсів в організації засобів мовного коду є значною. Отже, дискурс можна вважати одночасно живим процесом спілкування і найзагальнішою категорією міжособистісної інтеракції. ЛІТЕРАТУРА
|
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine У цьому аспекті на особливу увагу заслуговують відповідні рекламні слогани, які втілюють головну стратегічну ідею рекламування |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Луцкий институт развития человека Открытого международного университета развития человека “Украина” |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Народна мова – на противагу літературній, жива мова народних мас, відома в усному вживанні, як розмовна мова чи як мова фольклорних... |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Використання іншомовленнєвих першоджерел сприяє формуванню тезаурусу студентів, розширенню активного, пасивного та потенційного словнику,... |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Якщо взяти це твердження за основу, то текст природною мовою можна розглядати як знак, що виступає у трьох іпостасях: ментальний... |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Першочерговою проблемою мотиваційних досліджень термінології є визначення методологічних принципів. На нашу думку, насамперед треба... |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Сучасні науковці характеризують цей процес в трьох основних напрямках техніко-технологічному, соціальному та культурному. Тому й... |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Вартанов, Милєрсон Дж., В. А. Саруханов. В цьому аспекті на особливу увагу заслуговує реконструкція іміджевих феноменів, оскільки,... |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Саме тому важливим завданням є ретельний аналіз сугестивних домінант політичної реклами, що сприятиме оптимізації власне лінгвальних... |
RETRO 2010 02 — 06. 07. Crimea, Ukraine Холл 2004, 37]; світ, який лежить в інших просторово–часових рамках [Смущинська 2006, 99; Saka 2007, 22; Widdowson 2007, 26]. Дж.... |