Візуалізація глобального і глобалізація візуального: ґендерні аспекти Вступ


Скачати 96.49 Kb.
Назва Візуалізація глобального і глобалізація візуального: ґендерні аспекти Вступ
Дата 17.05.2013
Розмір 96.49 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи

Olga Pyrozhenko,

Karazin Kharkiv National University

Візуалізація глобального і глобалізація візуального: ґендерні аспекти
Вступ:

Глобалізація охоплює процеси, що впливають, і знаходяться під впливом усіх сфер активності людей: економічної , політичнної та соціальної . Серед них культура посідає одне з найважливіших місць, оскільки, з одного боку, вона взаємопов’язана і залежить від усіх вищевказаних сфер, а, з іншого, вона має особливі можливості проникнення в "іноземні" суспільства й у такий спосіб має особливі можливості поширення ідей та ідеологій. Багато дослідників говорять про сучасну культуру як про культуру "тоталітарності візуального ". Візуальна культура - важливий засіб репрезентації, зміцнення й зміни соціальних кодів (ґендерних кодів тощо), за допомогою чого вона репрезентує, зміцнює і змінює міфології й образи. Метою цього модуля є дослідити, як ґендер функціонує у "візуальній глобалізації", його роль у цих процесах, і як ґендер змінюється під впливом цих процесів. ґендерний підхід до вивчення глобалізації і візуальної культури є досить новим, особливо для українського наукового дискурсу. Однією з важливих характеристик модуля є те, що від студентів очікується активна участь у дискусії і порівняльному аналізі ґендерних особливостей візуальної культури в Україні. Основним матеріалом для аналізу є телебачення і кінематограф.
Цільова аудиторія:

Студенти старших курсів бакалаврату і студенти магістратури/аспірантури гуманітарних факультетів і факультетів соціальних наук.
Цілі:

  1. Ознайомити студентів з поняттям візуальної культури в контексті глобалізації.

  2. Ознайомити студентів з ідеєю, що глобалізація візуальної культури є ґендерно визначеною.

  3. Студенти зможуть аналізувати проблеми, пов'язані з візуальною культурою, глобалізацією й ґендером.


Навчальні цілі:

  1. Студенти навчаться розуміти і застосовувати головні концепти, що стосуються візуальної культури і глобалізації.

  2. Студенти зможуть визначати і пояснювати роль ґендеру у візуальній культурі.

  3. Студенти зможуть визначати різні наслідки культурної глобалізації для різних країн і обговорювати ці розбіжності, на прикладі Сполучених Штатів та України.

  4. Студенти зможуть тлумачити сучасну ситуацію візуальної культури в Україні й порівнювати її з ситуацією в минулому.

  5. Студенти зможуть оцінювати процес глобалізації, з огляду на його позитивні і негативні аспекти.


Ключові поняття:

Візуальна культура пов'язана з візуальними подіями, за допомогою яких споживач, взаємодіючи з візуальними технологіями, шукає інформацію, зміст або задоволення. Візуальні технології - будь-яка форма приладу, розроблена або для того, щоб бути об'єктом зору, або посилення природного зору, від картини до телевізора й Інтернету (Mіrzoeff ,3).
Глобалізація - це універсальне поширення культурних зразків одного типу і поступове створення уніфікованої глобальної системи економіки і соціального менеджменту, що виникає за рахунок послаблення зв'язків із національними традиціями й особливостями. Реакція локальної культури виявляється консервативною: специфічні риси не тільки зберігаються, але їм приділяється надмірна увага (Іонін 2004б 391).
Джеймісон (1998, 54) розрізняє чотири позиції стосовно глобалізації. Згідно з першою, глобалізація не існує (усе рівно залишаються нації-держави і національні ситуації, ніщо не є новим під сонцем). Відповідно до другої - глобалізація також не є чимось новим, вона існувала завжди. Третя затверджує відносини між глобалізацією і світовим ринком, що є кінцевим обрієм капіталізму, і що сучасні світові системи відрізняються тільки кількісно, але не якісно; четверта позиція ґрунтується на існуванні нової, третьої, багатонаціональної стадії капіталізму, що ми усе більше починаємо асоціювати з постмодернізмом, невід'ємною частиною якого є глобалізація.
Глобальність - це ідея глобалізації як наслідку модернізму (Gіddens 1990).
Глобально популярний - певний продукт або торговельна марка, що є успішними на багатьох ринках (Durіng 2005).
Локальна розмаїтість - принцип, що дозволяє локальностям дотримуватися відповідної культури (Hannerz 1990, 250).
Репрезентація відноситься до способів, якими описуються індивіди, групи або ідеї. Використання терміна сигналізує про те, що образи не бувають "безневинними", у них завжди своя історія, культурний контекст і специфіка, і, таким чином, вони є ідеологічно навантаженими (Wells 2004, 342).
Ідентичність індивіда - його/її відчуття себе в різних контекстах, у яких ця самість конструюється. Вона ніколи не зводиться до одиничного, зв'язного опису. Наприклад, національна ідентичність, пов'язана з народженням, може не збігатися з культурною ідентичністю суспільства, що індивід вибирає для життя; або гомосексуальна ідентичність, заснована на сексуальності, може не збігатися з релігійною ідентичністю, заснованої на суворих правилах, що контролюють сексуальну поведінку (Wells 2004, 339).
Американізація - потужний однобічний процес, що має тенденцію придушувати конкуруючі процеси, а також локальні сили, що роблять опір, модифікувати і/або трансформувати американські моделі в гібридні форми. Більш того, поняття американізації пов'язане з певною нацією - США, але цей процес впливає на різні нації (Rіtzer, Stіllman 2003, 35)
Термін макдональдизация описує раціоналізацію суспільства - місця і простору, у яких люди живуть, працюють і споживають, використовуючи як парадигму ресторан швидкого обслуговування. Цей процес є прямим наслідком чотирьох взаємозалежних процесів: прагнення до підвищеної ефективності, передбачуваності, прорахованості і заміною людей технологічним виробництвом (Rіtzer 2000)
Глокализация - термін, що, з'явився в 1980-х у японських бізнес-практиках, і був використаний Р. Робертсоном у 1990-х для позначення локальної апропріації глобальних сил.
Аудиторна работа:
Заняття 1 (4 години). Візуальна культура в глобальному масштабі. Введення в проблематику.
Культурна глобалізація є частиною загального процесу глобалізації і тісно пов'язана з економічними, політичними і соціальними процесами глобалізації. Візуальна культура бере участь у процесі глобалізації в якості одного з найважливіших засобів поширення ідеології глобалізації (наприклад, Дюрінг (Durіng 2005), указує на те, що "важливою особливістю сучасних культурних ринків є ступінь домінації одного технічного пристрою : телевізора"). Розвиток візуальної культури - невід'ємна складова процесу глобалізації. Можна виділити два основних способи теоретизування глобалізації: глобалізація як процес вестернізації (тобто експансія західної візуальної культури на світовому ринку) і глобалізація - як джерело мультикультуралізму і відкриття нових культур. Глобальна візуальна культура веде до глобалізації бачення, що є під впливом повсякденних практик, економічних, соціальних і технічних засобів і змін у просторі візуального - зсувом з публічної в приватну сферу.

Бачення і візуальну культуру можна назвати "джерелом" ґендерного індивіда. У зв'язку з ґендерним процесом візуальної глобалізації, ми можемо говорити про наступні області критичного підходу до візуальної культури: виробництво, а саме, ґендерна диференціація, організація і практики роботи в рамках культурних індустрій, текстуальна репрезентація, разом з дослідженням некоректної репрезентації і відсутності репрезентації жінок і чоловіків (візуальна репрезентація стає засобом визначення статусу і влади), а також дослідженням чоловічих і жіночих жанрів і способів їхнього сприйняття і споживання (див. Fenton 2004).
Питання для обговорення:

  1. Чому бачення може бути названо "джерелом" індивіда? Яким чином це пов'язано з процесом глобалізації?

  2. Як ви можете витлумачити твердження, що глобалізація, засобами візуальної культури, поширює західні соціальні цінності? Наведіть приклади.

  3. Як споживання візуального продукту пов'язане з ґендером? Наведіть приклади зі статей, винесених на обговорення і з вашого власного досвіду.


План заняття:

Заняття складається з:

  1. Дискусії, під час якої студенти, спочатку обговорюють у малих групах, а після представляють у класі свої думки й ідеї з приводу наступних питань:

  • Що таке візуальна культура? Як ви розумієте процес візуалізації культури?

  • Як поняття візуальної культури і глобалізації є взаємозалежними? Наведіть приклади на підтвердження вашої точки зору.

  • Яку роль відіграє ґендер у цьому процесі? Наведіть приклади на підтвердження вашої точки зору.

  1. Лекція, що представляє основні проблеми за темою.

  2. Обговорення питань, пов'язаних з лекцією. Клас поділяється на три групи. Кожна група обговорює одне з трьох питань і представляє свою точку зору класові.


Література для обговорення в класі:

Колосов Л.В. Визуальное измерение глобализации http://www.globalculture.ru/news/news54.html

Fenton, N. 2004. Femіnіsm and popular culture// The Routledge Companіon to Femіnіsm and Postfemіnіsm, ed. by S. Gamble , 104-116. London: Routledge.

Nestor Garcіa Canclіnі. 2005. From publіc to prіvate: The "Amerіcanіzatіon" of Spectator." Іn Іnternatіonalіzіng Cultural Studіes, ed.by A. Abbas and J.N. Ernі, 265-277. Cambrіdge: Blackwell.

Durіng, S. 2005. Popular Culture on a Global Scale: A Challenge for Cultural Studіes." Іn Іnternatіonalіzіng Cultural Studіes, ed. by A. Abbas and J.N, Ernі, 439-454. Cambrіdge: Blackwell.
Письмове домашнє завдання:

Проведіть аналіз медіа (телебачення, кіно) з метою пошуку прикладів глобалізації як ґендерного процесу.
Заняття 2 (2 години). Американський кінематограф і телебачення: американізація або макдональдизація?
На цьому занятті обговорюються причини, з яких стандарти американського кінематографа і розважального телебачення домінують на сучасному світовому ринку. Також обговорюються проблеми національної культурної специфіки сприйняття візуального продукту і трансформації візуального продукту при відтворенні в різних культурних середовищах .
Література для обговорення в класі:

Winter R. 2003. Global Media, Cultural Change and the Transformation of the Local: the Contribution of Cultural Studies to a Sociology of Hybrid Formation// Global America: The Cultural Consequences of Globalization/ ed. U. Beck, N. Sznaider, R. Winter, Liverpool University Press. - P. 206-221.

Ritzer G., Stillman T. 2003. Assessing McDonaldisation, Americanization and Globalization// Global America: The Cultural Consequences of Globalization/ ed. U. Beck, N. Sznaider, R. Winter, Liverpool University Press. - P. 30-48.
План заняття:

Заняття складається з:

  1. Обговорення письмового завдання.

  2. Обговорення статей.

  3. Перегляд відео матеріалів.

  4. Обговорення переглянутого матеріалу.


1. Обговорення прикладів глобалізації як ґендерного процесу.

2. Питання для обговорення статей:

  • Як розрізняються поняття американізації і макдональдизації? Поясніть розходження, використовуючи приклади з кіно і телебачення.

  • Чи залежить сприйняття американських фільмів і телевізійних програм від культурного/соціального походження глядача? Які приклади наводить Р. Уінтер у статті на пояснення своєї точки зору? Наведіть власні приклади.

  • На ваш погляд, яку роль відіграє ґендер у трансформації сприйняття ґендерного продукту?


Відео матеріал:

Епізоди із серіалів "The Nanny" і "Моя прекрасна нянька"
Обговорення:

Чи є серіал "Моя прекрасна нянька" прикладом глобалізації або глокализации? Обґрунтуйте свою точку зору. Ще дві країни у світі випустили римейк комедійного серіалу «The Nanny» - Греція й Аргентина. Як ви можете пояснити цей факт?
Письмове домашнє завдання:

Напишіть есе на тему: чи існують розходження між головними героїнями серіалів "The Nanny" і "Моя прекрасна нянька"? Як ви можете пояснити цей факт з точки зору ґендернїої репрезентації?
Заняття 3 (2 години). Візуальна глобалізація в українському контексті.
Візуальна культура відіграє важливу роль у створенні соціального уявного. Цей факт особливо важливий для сучасного українського суспільства з кількох причин: по-перше, Україна переживає одночасні процеси глобалізації і формування нації, тобто в Україні процеси модернізації і пост-модернізації відбуваються одночасно, по-друге, Україна формується як незалежна держава, що економічно, соціально і культурно "розташована" між "Заходом", з одного боку, і Росією, з іншого , що визначає сприйнятливість України не тільки до візуальної продукції, зробленої на Заході, але й у Росії. Особливість ситуації візуальної культури в Україні також пов'язана з застоєм в індустрії візуальної продукції, зокрема, у кінематографі, що приводить до заповнення ринку споживання продукцією з інших країн, в основному, американської. Інша проблема, що витікає з ситуації, що створилася - це визначення візуального продукту як "українського " (наприклад, фільми Кіри Муратовой).
Питання для обговорення:

  • Яким образом ситуація виробництва візуальної продукції змінилася в Україні з часу розпаду Радянського Союзу?

  • Як розрізняється репрезентації ґендера у візуальній продукції, зробленій за часів Радянського Союзу й у період незалежності України?

  • Які культурні зміни відбуваються в сучасній Україні?

  • Прокоментуйте твердження : Україна проходить трансформацію від радянського, колоніального минулого через сьогоденне формування нації до глобального майбутнього.

  • Що означає глобалізація для України? Чи є глобалізація альтернативою радянському "русифікованому " минулому?

  • Порівняйте образи українських чоловіків і жінок, створених українськими медіа і те, яким чином "українці" зображаються в іноземній візуальній продукції (наприклад, в американській: персонаж Юрія Орлова у фільмі "Володар війни" (Lord of War" (2005)) або Магда, у серіалі "Секс у великому місті", і в російської - Вікторія, головна героїня серіалу "Моя прекрасна нянька", представники української мафії у фільмі "Брат-2").


Література для обговорення в класі:

Аристов, В., 2000. "Советская "матриархаика" и современные гендерные образы"// Женщина и визуальные знаки, под. ред. А. Альчук, М.: Вагриус, 3-19.

Lіng, L.H.M. 2005. Sex Machіne: Global Hypermasculіnіty and Іmages of the Asіan Woman іn Modernіty." Іn Іnternatіonalіzіng Cultural Studіes, ed. A. Abbas and J.N. Ernі, 468-481. Cambrіdge: Blackwell.
План заняття:

Заняття складається з:

  1. Перегляду епізодів з "Володар війни", "Секс у великому місті", "Моя прекрасна нянька", "Брат-2".

  2. Обговорення питань (див. вище).

  3. Лекція, що представляє основні проблеми за темою.

  4. Обговорення статей.


Обговорення статей.

(Обговорення може спочатку проводитися в малих групах, а потім - у класі)
Советская "матриархаика" и современные гендерные образы


  • Порівняєте ситуацію, яка описується в статті із ситуацією в сучасній Україні. Наведіть приклади для порівняння.


Sex Machіne: Global Hypermasculіnіty and Іmages of the Asіan Woman іn Modernіty"


  • Порівняєте ситуацію в Китаї, яка описується в статті, із ситуацією в Україні. Що в них схоже, а що різниться?

  • Прокоментуйте висновок автора: 1) для досягнення успіху глобалізації необхідно змішувати глобальне з локальним; 2) протиріччя, пов'язані з запозиченням, зростають, але також збільшуються і культурні запозичення, інновації і (ре)продукції". Які приклади ви можете знайти в українському контексті, що пов'язані з ґендерною проблематикою і підтверджують або спростовують таке твердження.


Письмове домашнє завдання:

Напишіть есе на наступну тему: Яким образом американська візуальна продукція впливає на українську з погляду ґендерної репрезентації? Обґрунтуйте свою позицію, використовуючи конкретні приклади.
Оцінка за модуль:

- Оцінка за письмові домашні завдання;

- Участь в обговореннях у класі.
Додаткова література:
Jameson, F. 1998. Notes on Globalization as a Philosophical Issue." In The Cultures of Globalization, ed. by F. Jameson and M. Miyoshi, 54-77. Durham, NC: Duke University Press.

Canclini N.G. 2001. Consumption is good for thinking." Consumers and Citizens: Globalization and Multicultural Conflict, 37-47. ed. by Minneapolis: University of Minnesota Press,.

Glenn, J., and C. Weedon. 1995. Cultural Politics: Class, Gender, Race and the Postmodern World. Cambridge: Blackwell.

Wells, L. (ed). 2004. Photography: A Critical Introduction, London and New York: Routledge.

Hall, S. (ed). 1997. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. The Open University: Milton Keynes.





Схожі:

Модуль Олени Горошко і Джулі Снайдер-Юлі Вступ до ґендерних аспектів...
Вступ: Мета цього модуля – ознайомити студентів із тим, як ґендерні відмінності конструюються за допомогою дискурсу електронної комунікації...
Розділ Історично-правові аспекти захисту інтелектуальної власності
Вступ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З КОРЕКЦІЇ ДЕЛІНКВЕНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ У ЦЕНТРІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ...
Профілактика девіантної поведінки підлітків у процесі самовиховання...
РОЗДІЛ ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ
Тема: «Ґендерні стереотипи в вихованні хлопчиків і дівчаток та їх...

Модуль з ґендерних досліджень
Заголовок: „Від ґендеру до нації”1: ґендерні стереотипи в пострадянській політиці національної розбудови в Україні
Параметри аналізу занять з образотворчої діяльності
Створення уявлення про особливості образотворчого мистецтва, як візуального, відрізняти його від іншого
Investment policy, investment attractiveness, investment project,...
СНД. Завдяки проведенню факторного аналізу та обчислення інтегрального показника обґрунтовано вибір стратегічних партнерів серед...
О. В. Романова Візуальне мистецтво в романах Алена Роб-Ґрійє
Об’єкт посідає у письменника визначне місце, він детально описується з погляду візуального мистецтва (малярства та кінематографа)....
Харківський національний автомобільно-дорожний університет (ХНАДУ)
Ключові слова: глобалізація, інноваційна діяльність, стратегія, розвиток, промисловість
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка