|
Скачати 96.49 Kb.
|
Olga Pyrozhenko, Karazin Kharkiv National University Візуалізація глобального і глобалізація візуального: ґендерні аспекти Вступ: Глобалізація охоплює процеси, що впливають, і знаходяться під впливом усіх сфер активності людей: економічної , політичнної та соціальної . Серед них культура посідає одне з найважливіших місць, оскільки, з одного боку, вона взаємопов’язана і залежить від усіх вищевказаних сфер, а, з іншого, вона має особливі можливості проникнення в "іноземні" суспільства й у такий спосіб має особливі можливості поширення ідей та ідеологій. Багато дослідників говорять про сучасну культуру як про культуру "тоталітарності візуального ". Візуальна культура - важливий засіб репрезентації, зміцнення й зміни соціальних кодів (ґендерних кодів тощо), за допомогою чого вона репрезентує, зміцнює і змінює міфології й образи. Метою цього модуля є дослідити, як ґендер функціонує у "візуальній глобалізації", його роль у цих процесах, і як ґендер змінюється під впливом цих процесів. ґендерний підхід до вивчення глобалізації і візуальної культури є досить новим, особливо для українського наукового дискурсу. Однією з важливих характеристик модуля є те, що від студентів очікується активна участь у дискусії і порівняльному аналізі ґендерних особливостей візуальної культури в Україні. Основним матеріалом для аналізу є телебачення і кінематограф. Цільова аудиторія: Студенти старших курсів бакалаврату і студенти магістратури/аспірантури гуманітарних факультетів і факультетів соціальних наук. Цілі:
Навчальні цілі:
Ключові поняття: Візуальна культура пов'язана з візуальними подіями, за допомогою яких споживач, взаємодіючи з візуальними технологіями, шукає інформацію, зміст або задоволення. Візуальні технології - будь-яка форма приладу, розроблена або для того, щоб бути об'єктом зору, або посилення природного зору, від картини до телевізора й Інтернету (Mіrzoeff ,3). Глобалізація - це універсальне поширення культурних зразків одного типу і поступове створення уніфікованої глобальної системи економіки і соціального менеджменту, що виникає за рахунок послаблення зв'язків із національними традиціями й особливостями. Реакція локальної культури виявляється консервативною: специфічні риси не тільки зберігаються, але їм приділяється надмірна увага (Іонін 2004б 391). Джеймісон (1998, 54) розрізняє чотири позиції стосовно глобалізації. Згідно з першою, глобалізація не існує (усе рівно залишаються нації-держави і національні ситуації, ніщо не є новим під сонцем). Відповідно до другої - глобалізація також не є чимось новим, вона існувала завжди. Третя затверджує відносини між глобалізацією і світовим ринком, що є кінцевим обрієм капіталізму, і що сучасні світові системи відрізняються тільки кількісно, але не якісно; четверта позиція ґрунтується на існуванні нової, третьої, багатонаціональної стадії капіталізму, що ми усе більше починаємо асоціювати з постмодернізмом, невід'ємною частиною якого є глобалізація. Глобальність - це ідея глобалізації як наслідку модернізму (Gіddens 1990). Глобально популярний - певний продукт або торговельна марка, що є успішними на багатьох ринках (Durіng 2005). Локальна розмаїтість - принцип, що дозволяє локальностям дотримуватися відповідної культури (Hannerz 1990, 250). Репрезентація відноситься до способів, якими описуються індивіди, групи або ідеї. Використання терміна сигналізує про те, що образи не бувають "безневинними", у них завжди своя історія, культурний контекст і специфіка, і, таким чином, вони є ідеологічно навантаженими (Wells 2004, 342). Ідентичність індивіда - його/її відчуття себе в різних контекстах, у яких ця самість конструюється. Вона ніколи не зводиться до одиничного, зв'язного опису. Наприклад, національна ідентичність, пов'язана з народженням, може не збігатися з культурною ідентичністю суспільства, що індивід вибирає для життя; або гомосексуальна ідентичність, заснована на сексуальності, може не збігатися з релігійною ідентичністю, заснованої на суворих правилах, що контролюють сексуальну поведінку (Wells 2004, 339). Американізація - потужний однобічний процес, що має тенденцію придушувати конкуруючі процеси, а також локальні сили, що роблять опір, модифікувати і/або трансформувати американські моделі в гібридні форми. Більш того, поняття американізації пов'язане з певною нацією - США, але цей процес впливає на різні нації (Rіtzer, Stіllman 2003, 35) Термін макдональдизация описує раціоналізацію суспільства - місця і простору, у яких люди живуть, працюють і споживають, використовуючи як парадигму ресторан швидкого обслуговування. Цей процес є прямим наслідком чотирьох взаємозалежних процесів: прагнення до підвищеної ефективності, передбачуваності, прорахованості і заміною людей технологічним виробництвом (Rіtzer 2000) Глокализация - термін, що, з'явився в 1980-х у японських бізнес-практиках, і був використаний Р. Робертсоном у 1990-х для позначення локальної апропріації глобальних сил. Аудиторна работа: Заняття 1 (4 години). Візуальна культура в глобальному масштабі. Введення в проблематику. Культурна глобалізація є частиною загального процесу глобалізації і тісно пов'язана з економічними, політичними і соціальними процесами глобалізації. Візуальна культура бере участь у процесі глобалізації в якості одного з найважливіших засобів поширення ідеології глобалізації (наприклад, Дюрінг (Durіng 2005), указує на те, що "важливою особливістю сучасних культурних ринків є ступінь домінації одного технічного пристрою : телевізора"). Розвиток візуальної культури - невід'ємна складова процесу глобалізації. Можна виділити два основних способи теоретизування глобалізації: глобалізація як процес вестернізації (тобто експансія західної візуальної культури на світовому ринку) і глобалізація - як джерело мультикультуралізму і відкриття нових культур. Глобальна візуальна культура веде до глобалізації бачення, що є під впливом повсякденних практик, економічних, соціальних і технічних засобів і змін у просторі візуального - зсувом з публічної в приватну сферу. Бачення і візуальну культуру можна назвати "джерелом" ґендерного індивіда. У зв'язку з ґендерним процесом візуальної глобалізації, ми можемо говорити про наступні області критичного підходу до візуальної культури: виробництво, а саме, ґендерна диференціація, організація і практики роботи в рамках культурних індустрій, текстуальна репрезентація, разом з дослідженням некоректної репрезентації і відсутності репрезентації жінок і чоловіків (візуальна репрезентація стає засобом визначення статусу і влади), а також дослідженням чоловічих і жіночих жанрів і способів їхнього сприйняття і споживання (див. Fenton 2004). Питання для обговорення:
План заняття: Заняття складається з:
Література для обговорення в класі: Колосов Л.В. Визуальное измерение глобализации http://www.globalculture.ru/news/news54.html Fenton, N. 2004. Femіnіsm and popular culture// The Routledge Companіon to Femіnіsm and Postfemіnіsm, ed. by S. Gamble , 104-116. London: Routledge. Nestor Garcіa Canclіnі. 2005. From publіc to prіvate: The "Amerіcanіzatіon" of Spectator." Іn Іnternatіonalіzіng Cultural Studіes, ed.by A. Abbas and J.N. Ernі, 265-277. Cambrіdge: Blackwell. Durіng, S. 2005. Popular Culture on a Global Scale: A Challenge for Cultural Studіes." Іn Іnternatіonalіzіng Cultural Studіes, ed. by A. Abbas and J.N, Ernі, 439-454. Cambrіdge: Blackwell. Письмове домашнє завдання: Проведіть аналіз медіа (телебачення, кіно) з метою пошуку прикладів глобалізації як ґендерного процесу. Заняття 2 (2 години). Американський кінематограф і телебачення: американізація або макдональдизація? На цьому занятті обговорюються причини, з яких стандарти американського кінематографа і розважального телебачення домінують на сучасному світовому ринку. Також обговорюються проблеми національної культурної специфіки сприйняття візуального продукту і трансформації візуального продукту при відтворенні в різних культурних середовищах . Література для обговорення в класі: Winter R. 2003. Global Media, Cultural Change and the Transformation of the Local: the Contribution of Cultural Studies to a Sociology of Hybrid Formation// Global America: The Cultural Consequences of Globalization/ ed. U. Beck, N. Sznaider, R. Winter, Liverpool University Press. - P. 206-221. Ritzer G., Stillman T. 2003. Assessing McDonaldisation, Americanization and Globalization// Global America: The Cultural Consequences of Globalization/ ed. U. Beck, N. Sznaider, R. Winter, Liverpool University Press. - P. 30-48. План заняття: Заняття складається з:
1. Обговорення прикладів глобалізації як ґендерного процесу. 2. Питання для обговорення статей:
Відео матеріал: Епізоди із серіалів "The Nanny" і "Моя прекрасна нянька" Обговорення: Чи є серіал "Моя прекрасна нянька" прикладом глобалізації або глокализации? Обґрунтуйте свою точку зору. Ще дві країни у світі випустили римейк комедійного серіалу «The Nanny» - Греція й Аргентина. Як ви можете пояснити цей факт? Письмове домашнє завдання: Напишіть есе на тему: чи існують розходження між головними героїнями серіалів "The Nanny" і "Моя прекрасна нянька"? Як ви можете пояснити цей факт з точки зору ґендернїої репрезентації? Заняття 3 (2 години). Візуальна глобалізація в українському контексті. Візуальна культура відіграє важливу роль у створенні соціального уявного. Цей факт особливо важливий для сучасного українського суспільства з кількох причин: по-перше, Україна переживає одночасні процеси глобалізації і формування нації, тобто в Україні процеси модернізації і пост-модернізації відбуваються одночасно, по-друге, Україна формується як незалежна держава, що економічно, соціально і культурно "розташована" між "Заходом", з одного боку, і Росією, з іншого , що визначає сприйнятливість України не тільки до візуальної продукції, зробленої на Заході, але й у Росії. Особливість ситуації візуальної культури в Україні також пов'язана з застоєм в індустрії візуальної продукції, зокрема, у кінематографі, що приводить до заповнення ринку споживання продукцією з інших країн, в основному, американської. Інша проблема, що витікає з ситуації, що створилася - це визначення візуального продукту як "українського " (наприклад, фільми Кіри Муратовой). Питання для обговорення:
Література для обговорення в класі: Аристов, В., 2000. "Советская "матриархаика" и современные гендерные образы"// Женщина и визуальные знаки, под. ред. А. Альчук, М.: Вагриус, 3-19. Lіng, L.H.M. 2005. Sex Machіne: Global Hypermasculіnіty and Іmages of the Asіan Woman іn Modernіty." Іn Іnternatіonalіzіng Cultural Studіes, ed. A. Abbas and J.N. Ernі, 468-481. Cambrіdge: Blackwell. План заняття: Заняття складається з:
Обговорення статей. (Обговорення може спочатку проводитися в малих групах, а потім - у класі) Советская "матриархаика" и современные гендерные образы
Sex Machіne: Global Hypermasculіnіty and Іmages of the Asіan Woman іn Modernіty"
Письмове домашнє завдання: Напишіть есе на наступну тему: Яким образом американська візуальна продукція впливає на українську з погляду ґендерної репрезентації? Обґрунтуйте свою позицію, використовуючи конкретні приклади. Оцінка за модуль: - Оцінка за письмові домашні завдання; - Участь в обговореннях у класі. Додаткова література: Jameson, F. 1998. Notes on Globalization as a Philosophical Issue." In The Cultures of Globalization, ed. by F. Jameson and M. Miyoshi, 54-77. Durham, NC: Duke University Press. Canclini N.G. 2001. Consumption is good for thinking." Consumers and Citizens: Globalization and Multicultural Conflict, 37-47. ed. by Minneapolis: University of Minnesota Press,. Glenn, J., and C. Weedon. 1995. Cultural Politics: Class, Gender, Race and the Postmodern World. Cambridge: Blackwell. Wells, L. (ed). 2004. Photography: A Critical Introduction, London and New York: Routledge. Hall, S. (ed). 1997. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. The Open University: Milton Keynes. |
Модуль Олени Горошко і Джулі Снайдер-Юлі Вступ до ґендерних аспектів... Вступ: Мета цього модуля – ознайомити студентів із тим, як ґендерні відмінності конструюються за допомогою дискурсу електронної комунікації... |
Розділ Історично-правові аспекти захисту інтелектуальної власності Вступ |
ВСТУП РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З КОРЕКЦІЇ ДЕЛІНКВЕНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ У ЦЕНТРІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ... |
Профілактика девіантної поведінки підлітків у процесі самовиховання... РОЗДІЛ ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ |
Тема: «Ґендерні стереотипи в вихованні хлопчиків і дівчаток та їх... |
Модуль з ґендерних досліджень Заголовок: „Від ґендеру до нації”1: ґендерні стереотипи в пострадянській політиці національної розбудови в Україні |
Параметри аналізу занять з образотворчої діяльності Створення уявлення про особливості образотворчого мистецтва, як візуального, відрізняти його від іншого |
Investment policy, investment attractiveness, investment project,... СНД. Завдяки проведенню факторного аналізу та обчислення інтегрального показника обґрунтовано вибір стратегічних партнерів серед... |
О. В. Романова Візуальне мистецтво в романах Алена Роб-Ґрійє Об’єкт посідає у письменника визначне місце, він детально описується з погляду візуального мистецтва (малярства та кінематографа).... |
Харківський національний автомобільно-дорожний університет (ХНАДУ) Ключові слова: глобалізація, інноваційна діяльність, стратегія, розвиток, промисловість |