Орієнтовна схема аналізу уроку теоретичного навчання
Підготовка до відвідування уроку
Визначити мету відвідування.
Ознайомитися з метою уроку.
Вивчити зміст відповідної теми програми, а якщо потрібно, то й попередньої.
Ознайомитися із змістом матеріалу за підручником, іншою літературою.
Ознайомитися з поурочною розбивкою матеріалу програми.
Ознайомитися з планом проведення уроку.
Ознайомитися з аналізами попередніх уроків цього викладача, з журналом обліку теоретичного навчання.
Спостереження на уроці
Під час проведення організаційної частини слід звернути увагу на таке:
організованість учнів під час входу в кабінет, розміщення на робочих місцях, зовнішній вигляд;
чіткість рапорту чергового (командира групи) про присутність учнів;
зібраність викладача, його зовнішній вигляд, форму вітання з учнями;
час, витрачений на організаційний момент, раціональність його затрачання;
санітарно-гігієнічний стан кабінету.
Під час перевірки знань учнів, перевірки розуміння ними нового матеріалу, його закріплення треба враховувати:
форми перевірки знань, умінь і навичок учнів, здобутих раніше, доцільність їх перевірки на даному уроці;
якість знань, умінь і навичок учнів, виявлених на уроці, вміння застосовувати їх у конкретних ситуаціях;
об’єктивність оцінки викладачем рівня, обсягу і глибини знань, умінь і навичок учнів. Знання критеріїв та мотивування оцінки;
методи повторення навчального матеріалу попередніх уроків, методи перевірки розуміння учнями нового матеріалу, вміння виділяти й формулювати головні ідеї;
уміння викладача залучати усіх учнів до повторення навчального матеріалу і перевірки знань, умінь і навичок. Доброзичливість і такт у поводженні з учнями, знання їх індивідуальних здібностей, психічних станів;
забезпеченість засобами навчання, методику використання їх на етапах уроку;
як підбивається підсумок перевірки знань і повторення; чи забезпечується підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.
Під час вивчення нового матеріалу виявити:
доведення до учнів теми уроку і плану викладання навчального матеріалу, мотивації необхідності здобути нові знання (постановка освітньої мети);
рівень знання викладачем фактичного матеріалу;
науковий рівень викладання, доступність викладу, вміння викладачів виділяти головну ідею, розкривати її зміст;
методи навчання, рівень володіння ними і доцільність застосування при вибраній структурі уроку;
переконливість і актуальність наведених фактів використаних повідомлень з інших предметів, прикладів з практики та життєвого досвіду;
забезпеченість навчально-наочними посібниками та іншими засобами навчання, методику і доцільність їх застосування; умови для демонстрації;
способи активізації пізнавальної діяльності учнів;
організацію самостійної роботи учнів на уроці, характер, обсяг і посильність завдань, наявність в учнів навичок для їх виконання;
свідому самостійну активність учнів протягом усього уроку, їх уважність, своєчасність і чіткість виконання ними вимог викладача;
10)поєднання колективної та індивідуальної роботи учнів, диференційований підхід до навчання;
11) уміння викладача привертати увагу учнів, виявлення ним стилю і такту в роботі, педагогічної культури та ерудиції;
12) затрати часу на вивчення нового матеріалу, його закріплення, самостійну роботу, їх обсяг у загальному балансі часу уроку.
У заключній частині уроку слід враховувати:
своєчасність постановки домашнього завдання, його конкретність, обсяг;
наявність інструктажу щодо виконання домашнього завдання, його характер;
чи підбиваються підсумки уроку, чи має урок логічне завершення;
організованість учнів наприкінці уроку.
Висновки і пропозиції
Відповідність уроку поурочній розбивці навчального матеріалу, вимогам програми, дидактичним принципам систематичності, послідовності і науковості навчання.
Відповідність обраної структури уроку навчальним і виховним завданням. Раціональне використання часу уроку.
Доцільність застосовуваних викладачами методів і засобів навчання з огляду на вирішення навчальних завдань, ступінь володіння ними викладача.
Виконання навчальних і виховних завдань уроку, глибина і доступність викладання навчального матеріалу, ступінь засвоєння його учнями. Рівень знань, умінь і навичок.
Ступінь самостійної активності учнів на уроці. Вміння викладача організувати активну пізнавальну діяльність учнів протягом усього уроку, дати методику виконання домашнього завдання.
Конкретність пропозиції щодо вдосконалення уроків.
|