Урок № Тема: Роеена та Ребека


Скачати 84.38 Kb.
Назва Урок № Тема: Роеена та Ребека
Дата 11.12.2013
Розмір 84.38 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок

Урок №

Тема: Роеена та Ребека дві різні долі

Мета: дати характеристику образам Ровени та Ребеки, зіставити ці два образи,

визначити їх ідейно-естетичне навантаження; розвивати вміння аналізувати й порівнювати риси літературних персонажів; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення; формувати моральні якості учнів.

Обладнання: тексти роману «Айвенго», ілюстрації до твору, малюнки учнів, епізоди з кінофільму.

Хід уроку

У серці жінки зосереджені її душа та розум.

Ремі Гурмон, французький письменник XIX ст.

  1. Мотивація навчальної діяльності

  1. Поетична пауза.

Виразне читання вчителем вірша Ліни Костенко «Апологія лицарства»

Там, де віками, за гірким туманом,

де трубить вічність у Роландів ріг,

любов була єдиним талісманом,

а талісман ще звався - о б е р і г.
Було життя осяяне красою,

любов і честь цінились над життя.

І що там смерть з великою косою? -

мужчина, лицар, сонячне дитя!
В моїх садах мелодії Провансу,

і жінка, жінка, жінка всіх віків! -

за неї лицар гинув без авансу,

вона чекала цокоту підків.
В монастирях, фортецях і столицях,

з глухих палаців, схожих на тюрму,

якщо він лицар, - о, якщо він лицар!

вона троянду кидала йому.
Гриміли вальси, пурхали амури,

давили будні, смикала сім'я, -

жіноча туга билася об мури:

де лицар мій, молитва де моя?!
І хоч в'яжіть, хоч плітку або клітку,

хоч бозна-хто розкаже бозна-де,

якщо він лицар - жінка кине квітку,

на все життя очима проведе.


  1. Слово вчителя.

Якою б силою та мужністю не відзначалися чоловіки, однак нічого, очевидно, не були б вони варті без жінки. Адже жінка не просто дала їм життя. Вона надихала їх на подвиги, чекала з походів, вміла розрадити у скрутну хвилину, давала розумні поради. В усі часи жінок оспівували, їм поклонялися, їх просто кохали. Мабуть, немає жодного літературного твору, в якому були відсутні жіночі образи.

Звичайно, є вони й у романі В.Скотта «Айвенго». Це Ровена й Ребека. Великий шотландець створив їх надзвичайно привабливими. Відомо,що О.С.Пушкін, прочитавши роман «Айвенго», в одному з листів так писав про цих героїнь; «У душі Ровени горить чистий вогонь святості й шляхетності. А Ребеку відрізняє палка віра й високе почуття власної гідності»

Саме про долю цих жінок піде мова на сьогоднішньому уроці.

  1. Повідомлення теми, мети, епіграфу уроку

Завдання класу.

-Спрогнозуйте завдання уроку.


  1. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1 .Запитання до учнів.

-Які епізоди роману пов’язані з кожною героїнею?

(Леді Ровена – вечеря у домі Седріка Сакса, проголошення королевою турніру в Ашбі, нагородження переможця турніру, перебування у полоні.
Ребека – повернення гуртом грошей на лісовій галявині, допомога пораненому Айвенго, опір Буагільберу в замку, суд, третій турнір, розповідь про лікування каліки).


  1. Упереджене завдання.

  1. група. Скласти сенкани до образів Ровени й Ребеки.

  2. група. Скласти піраміду до образів.

ІІІ група. Створити можливу експозицію в уявний музей роману «Айвенго».

  1. V, VI групи. Скласти схеми порівняльної характеристики образів Ровени та Ребеки.

  1. Бесіда з учнями. Аналіз образу Ровени.

-Прочитайте портретний опис леді Ровени. Які риси характеру підкреслює письменник у своїй героїні?

-Що відомо про її походження, виховання?

-Які плани щодо Ровени мав її опікун Се дрік? Як до цього ставилася леді Ровена?

-Розкажіть, як вела себе леді Ровена на турнірі в Алібі.

  1. Слово вчителя.

Саме там, на лицарському турнірі в Ашбі, ми зустрічаємося і з іншою героїнею - Ребекою.

  1. Бесіда з учнями. Аналіз образу Ребеки.

-Прочитайте портрет Ребеки. Яке враження вона справила на оточуючих?

-У чому полягає драматизм становища Ребеки?

-Яку роль вона відіграє в житті Айвенго?

-Як різниця суспільного стану героїнь позначилася на їхніх характерах?

  1. Робота учня біля дошки.

Розподілити словосполучення відповідно до образів Ровени і Ребеки.

Прекрасна королева, прекрасна квітка Палестини, саксонська красуня, троянда Сіону, Лілія Долин, красунечка, краля, дочка Сіону, прекрасна саксонка, дочка Страху.

  1. Тяжкі випробування випадають на долю жінок, обидві опиняються в полоні у замку Фрон де Бефа. Як же проявляється характер героїнь в них обставинах?

  2. Перегляд епізоду з фільму « Ровена - Моріс де Брасі»

  3. Бесіда за побаченим..

-Як поводиться Ровена під час зустрічі з де Брасі? Чому вона занепала духом і розгубилася?

  1. Перегляд епізоду з фільму « Ребека - Бріан де Буагільбер».

  2. Бесіда за прочитаним.

-Як Ребека поводиться в полоні ?

-Як ви гадаєте гадає, за що Бріан де Буагільбер покохав Ребеку? Чим вразила його ця дівчина?

-Через яке ще страшне випробування пришилось пройти героїні?

  1. Суд над Ребекою (перегляд епізоду фільму).

  2. Бесіда з учнями.

-У чому звинувачувала ся Ребека?

-Чому героїня не намагається виправдатися перед судом?

-Хто допоміг Ребеці?

-Розкажіть, як завершився Божий суд.

  1. Слово вчителя.

Дві жінки, прекрасні жінки - Рове вена і Ребека - дві жіночі долі.

  1. Перевірка роботи в групах.

  2. Інсценування сцени прощання Ребеки і Ровени.

Ребека. Я та бідолашна єврейка, заради порятунку котрої ваш чоловік ризикнув життям на бойовищі в Темплстоу, коли все було проти нього.

Ровена. Ласкава дівчино, того дня Вілфред Айвенго відплатив вам лише дещицю за той самовідданий догляд і лікування його ран, коли з ним сталося нещастя. Скажіть, чи не можемо він або я іще в чомусь вам допомогти?

Ребека. Ні, я тільки прошу вас переказати йому на прощання мою найщирішу вдячність і найкращі мої побажання.

Ровена. Хіба ви їдете з Англії?

Ребека.

ду. Англійці — жорстоке плем’я. Дітям нашого племені небезпечно жити серед них. У цій країні війн шматують внутрішні чвари, люд мандрівний Ізраїлю не може сподіватися на відпочинок і спокій.

Ровена. Але ж вам самим аж ніяк не слід чогось боятися. Тій, що, забувши про сон, доглядала пораненого Вілфреда Айвенго, нема чого боятися в Англії, де й сакси, й нормани всіляко вшановуватимуть тебе.

Ребека. Такого не станеться: між нами лежить бездонна прірва. Наша віра, наше виховання ні вам, ні нам не дозволяють переступити цю прірву. Прощавайте! Я не виконала іще однієї частини мого обов'язку. Візьміть оцю скриньку.

Ровена. Це неможливо. Я не насмілюсь прийняти такий коштовний подарунок.

Ребека. Лишіть його собі, леді. Ви маєте владу, шляхетність, вплив — а ми маємо тільки багатство. Та за ціну цих брязкалець не купиш і половини того, чого досягнете, промовивши одне слово, ви. Отже, для вас це не дуже коштовний подарунок, а для мене й поготів. Візьміть їх, леді. Мені вони зовсім не потрібні. Я вже ніколи не носитиму коштовностей.

Ровена. Отже, ти нещаслива! О, залишся з нами! Поради благочестивих мужів одвернуть тебе від помилок твоєї віри, і я буду тобі за сестру.

Ребека. Ні, леді, цього не може бути! Я не можу зміняти віру своїх отців, мов те вбрання, що не пасує до клімату, де я хочу жити.


  1. Запитання.

-Може, дійсно, Ребеці варто було змінити віру і цим купити право бути щасливою в Англії?

-Яким ви уявляєте життя Ребеки в майбутньому?

-Чи буде вона по-справжньому щасливою? Чи гідна була Ребека щасливого кохання, поваги, пошани людей?


  1. Підсумок уроку

  1. Слово вчителя.

Айвенго « довго й щасливо жив з Ровеною, проте часто пригадував Ребеччину вроду та величну її душу - може, частіше, ніж це було бажане Ровені».

Так, Айвенго міг обрати Ребеку і прожити з нею щасливе життя, якби не нетерпимість до єврейської віри, якби не деспотичний гніт релігійних забобонів, які існували в середньовічній Англії.

Сам В.Скотт зазначав, що образ прекрасної єврейки викликав глибоке співчуття у його сучасників. Дехто навіть звинуватив автора в тому, що, визначаючи долю своїх героїв, він призначив руку і серце Айвенго не Ребеці, а Ровені. На ці закиди письменник відповідав, що забобони тієї епохи робили неможливим цей шлюб. Однак не лише з цієї причини на Ребеку чекала трагічна доля.

В.Скотт вважав, що «тимчасове благополуччя не підносить, а принижує людей, сповнених доброчесності й високого благородства», « провидіння призначає не цю винагороду за її страждання й достоїнства».

Ось чому В.Скотт, залишаючись вірним історичній правді, не міг на сторінках свого історичного роману зробити єврейку Ребеку щасливою.

Історія Ребеки вчить нас тому, що чесні, порядні люди незалежно від їх вірувань заслуговують на повагу, щире кохання, гідне й щасливе життя у будь-якому суспільстві.

  1. Виставлення оцінок.

3.Домашнє завдання.

Підготовитися до твору за романом «Айвенго» на тему «Мій улюблений герой роману».
Додаток
І група

Молоді.

Вродливі.

Багаті.

Люблять Айвенго


ІІ група
Ровена Ребека


Краса, рішучість, бажання допомогти в біді, повага до рідних, м’якість та ніжність душі

Дочка шляхетного саксонського роду

Дочка багатого єврея Ісаака



Благородство, розсудливість, відданість вірі та народові, до якого належить




Самовпевненість, сором’язливість, лагідність


Покидає Англію. «Жінка, яка віддала свої думки небу, а життя – людяним справам»

Весілля з Айвенго, «Айвенго довго й щасливо жив з Ровеною»

Кохання до Айвенго


ІІІ група

Ровена Ребека

Схожість

  1. Красиві.

  2. Забезпечені матеріально.

  3. Кохають Айвенго.

  4. Вірні своєму народові.

  5. Мають високі моральні якості.


Відмінне



  1. Онука короля.

  2. Католичка.

  3. Королева турніру.

  4. Тиха, сором’язлива.



  1. Одружується з Айвенго.



  1. Донька єврея.

  2. Іудейка.

  3. Звичайна гостя.

  4. Стійка, мужня, рішуча, гордовита, смілива, вольова.

  5. Стала черницею.

Схожі:

Мудрість та любов жіночого серця(Ровена та Ребека-дві різні долі)
Мета: поглиблювати вміння робити порівняльний аналіз художніх образів,визначити їх ідейно-естетичне навантаження,розвивати навички...
Урок №54 Тема
Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння. Теорема Вієта»
УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Урок № Тема
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо...
Урок №63 Тема
Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для...
Урок у нас сьогодні незвичайний урок-дослідження
ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ КРАСИ ПРИРОДИ І ЛЮДИНИ В КІНОПОЕМІ О. ДОВЖЕНКА “ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА”
Урок №41 Тема. Урок узагальнення та
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання та вміння учнів, які вони дістали з теми «Многочлени»
Урок №87 Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів.( Урок подорож.)
Мета. Формувати вміння та навички учнів додавати і віднімати десяткові дроби, розвивати
УРОК З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ 6 КЛАСУ Тема: Розв’язування вправ на
ОБЛАДНАННЯ: картки з завданнями, три варіанти самостійної роботи, літери слова УРОК, вислови вчених
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка