Затверджено Науково-методичною радою Української інженерно- педагогічної академії Протокол №7 від 19. 06. 2012 р. Харків 2012 р


Скачати 1.24 Mb.
Назва Затверджено Науково-методичною радою Української інженерно- педагогічної академії Протокол №7 від 19. 06. 2012 р. Харків 2012 р
Сторінка 1/9
Дата 21.04.2013
Розмір 1.24 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9







МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

УКРАЇНИ
УКРАЇНСЬКА ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ

Кафедра педагогіки ТА

методики професійного навчання



ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА
Програма та методичні вказівки

до педагогічної практики
для студентів інженерно-педагогічних спеціальностей

освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавр

Харків

2012 р.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

УКРАЇНСЬКА ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ



Кафедра педагогіки ТА методики професійного навчання

ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА
Програма та методичні вказівки

до педагогічної практики
для студентів інженерно-педагогічних спеціальностей

освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавр

Затверджено

Науково-методичною радою

Української інженерно-

педагогічної академії

Протокол № 7 від 19.06.2012 р.

Харків

2012 р.
УДК 658.386.35.621.31 (075.8)

Педагогічна практика: програма та методичні вказівки до педагогічної практики для студентів інженерно-педагогічних спеціальностей освітньо-кваліфікаційний рівень- бакалавр. / Укр. інж.-пед. академія; упоряд.: Н. О. Брюханова, В. Б. Бакатанова, М. П. Васильєва, Д. В. Коваленко, І. П. Чепурко, Н. А. Шишенко.– Х., 2012. – 60 с.


Даний навчальний матеріал підготовлений для використання під час проходження педагогічної практики студентами інженерно-педагогічних спеціальностей, які навчаються за програмою підготовки бакалаврів; містить програму педагогічної практики, а також – методичні вказівки з її організації та проведення.

Рецензент: доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки

ХДПУ ім. Г.С. Сковороди Гриньова Валентина Миколаївна

© Брюханова Н.О., 2012

© Бакатанова В.Б., 2012

© Васильєва М.П., 2012

© Коваленко Д.В., 2012

© Чепурко І.П., 2012

© Шишенко Н.А., 2012

© УІПА, 2012

Зміст


ВСТУП

4

1. Мета та завдання педагогічної практики студентів, які навчаються за програмою підготовки бакалавра

5

  1. 1.1. Мета педагогічної практики

  1. 5

1.2. Завдання педагогічної практики

5

2. Програма та зміст педагогічної практики

10

2.1. Програма педагогічної практики

10

2.2 Зміст педагогічної практики (освітньо-кваліфікаційний рівень – бакалавр)

11

3. Організація і порядок проведення практики

12

3.1 Загальні вимоги щодо проведення педагогічної практики

12

3.2 Обов'язки і права студента-практиканта

13

3.3. Обов'язки керівників педагогічної практики від навчальних закладів-баз практики і УІПА

14

3.4. Підведення підсумків педагогічної практики

16

4. Структура і зміст звітної документації з педагогічної практики

20

5. Методичні вказівки щодо складання звіту з практики

22

5.1. Загальна частина

22

5.1.1 Характеристика навчального закладу:

22

5.1.2 Виховна та навчально-методична робота

22

5.2. Методична частина

23

5.2.1 Аналіз організаційно-змістовних та просторово-часових умов навчального процесу з теми

23

5.2.2. Розробка дидактичного проекту уроку

25

5.2.3. Аналіз занять викладачів, майстрів виробничого навчання і студентів-практикантів

27

5.2.4. Складання рекомендацій з удосконалення дидактичного проекту

33

5.3. Виховний розділ

34

ЛІТЕРАТУРА

40

ДОДАТОК А

41

ДОДАТОК Б

42

ДОДАТОК В

43

ДОДАТОК Г

45

ДОДАТОК Д

47

ДОДАТОК Е

48

ДОДАТОК Ж

50


ВСТУП

У системі професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів важлива роль належить педагогічний практиці. Педагогічна практика студентів-випускників освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр" є завершальним етапом у підготовці фахівців, вона засвідчує не тільки загальний рівень фахової, психолого-педагогічної та методичної компетентності, але й певним чином впливає на остаточне професійне самовизначення майбутнього інженера-педагога.

Програма та методичні вказівки підготовлені на основі "Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України", затвердженого наказом Міністерства освіти України (№93 від 8 квітня 1993 р.) із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти № 351, листом Міносвіти України від 14.02.1996 р., №3 1-5/97; "Тимчасового положення про організацію навчального процесу в кредитно-модульній системі підготовки фахівців", затвердженого наказом МОН України 23.01.2004 р., №48.

Тривалість та строки педагогічної практики обумовлені освітньо-професійними програмами з кожної інженерно-педагогічної спеціальності.

Педагогічна практика проходить у шостому семестрі та має обсяг 162 години (3 кредити).

Виконання робочої програми педагогічної практики ґрунтується на знаннях та уміннях, які набувають студенти при вивченні: гуманітарних, соціально-економічних, природничо-наукових і професійних дисциплін, а також уміннях, набутих при проходженні виробничої й технологічної практик.

Ця програма є єдиною для всіх спеціальностей і є системним вкладом навчальних матеріалів, необхідних як студентам-практикантам, так і організаторам та керівникам педагогічної практики. Серед них: визначення змісту практики, вимоги до організації навчальної, виховної і методичної роботи студентів, методичні рекомендації щодо підготовки занять і виховних заходів різних типів та їх аналізу, зразки оформлення звітної документації з практики, критерії оцінювання кожного з видів роботи студента-практиканта.

Базою проходження практики можуть бути професійно-технічні навчальні заклади (ПТНЗ), міжшкільні навчально-виробничі комбінати та вищі навчальні заклади (ВНЗ) 1-го та 2-го рівнів акредитації. Студент може проходити практику як у м. Харкові, так і в інших населених пунктах України.

Згідно з навчальним планом підготовки бакалавра, студент інженерно-педагогічної спеціальності проходить педагогічну практику як майстер виробничого навчання (або як викладач загально-професійних або професійних дисциплін). У випадку, якщо студент має лист (договір), що гарантує його працевлаштування в школі або ВНЗ 1-го та 2-го рівнів акредитації після закінчення УІПА, йому дозволяється (як виняток) проходження педагогічної практики за місцем його майбутньої роботи.

Педагогічна практика проводиться після освоєння студентами теоретичної частини професійно-педагогічної підготовки, а також дидактичного проектування в рамках виконання курсової роботи з методики професійного навчання.

1. Мета та завдання педагогічної практики студентів, які навчаються за програмою підготовки бакалавра


  1. Мета педагогічної практики

Педагогічна практика спрямована на те, щоб забезпечити адаптацію студента до професійно-педагогічної діяльності в умовах реального навчального закладу, а саме:

- залучити до безпосередньої професійної діяльності, сприяти формуванню уявлень про майбутню професію;

- поглибити й збагатити інженерні та психолого-педагогічні знання, удосконалити їхнє застосування на практиці;

- розвинути педагогічне мислення і дослідницький підхід до педагогічної діяльності;

- сформувати уміння педагогічного проектування і педагогічного спілкування в реальних умовах ПТНЗ (або ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації);

- здійснювати самооцінку власної діяльності.
1.2. Завдання педагогічної практики

Завдання практики полягають у тому, щоб:

- ознайомитися з навчальним закладом: вивчити організацію педагогічного процесу, документацію, у якій відображено зміст професійної підготовки і вимоги до майбутніх фахівців;

- ознайомитися з основними напрямками роботи педагогічного колективу навчального закладу;

- вивчити досвід навчальної, методичної, виховної роботи викладача, майстра виробничого навчання;

- розробити дидактичний проект з окремих тем загально-професійних, професійно-теоретичних або професійно-практичних дисциплін;

- провести уроки й оцінити ступінь реалізації власного проекту;

- відвідати проаналізувати ефективність відвіданих виховних заходів;

- розробити й провести виховні заходи, здійснити їх самоаналіз;

- удосконалити техніку педагогічного спілкування.

У результаті проходження педагогічної практики майбутній інженер-педагог на основі власного досвіду в умовах конкретного навчального закладу розвиває і закріплює наступні уміння:
1. У методологічній компетенції:

Характеристика суб’єктів педагогічної системи

  • знаючись на сутності й структурі педагогічної діяльності інженера-педагога у професійно-технічних та вищих І-ІІ рівнів акредитації навчальних закладах, вимогах до її здійснення, особистісних характеристиках педагогів (у тому числі важливих та, навпаки, недопустимих якостей) уміти аналізувати його професіограму;

  • усвідомлюючи велику роль інженера-педагога у професійній підготовці молоді, на основі знань прийомів педагогічної майстерності інженера-педагога, шляхів індивідуалізації й диференціації навчання уміти визначати стилі педагогічної діяльності;

  • виходячи з потреб-мотивів-цілей учня (студента) як суб’єкта педагогічної системи, на основі знань його вікових особливостей і особливостей педагогічного процесу визначати види і структуру навчальної діяльності;

Обґрунтування застосування способів професійної підготовки

  • знаючись на ролі і видах принципів навчання та виховання, уміти визначати ступінь їхньої реалізації у педагогічному процесі;

  • прагнучи вільного, свідомого й ефективного використання методів, засобів та форм навчання і виховання у власній професійній діяльності, на основі знань їхніх класифікацій, характеристик, умов вибору та вимог до реалізації уміти здійснювати комплексний аналіз цих дидактичних й виховних складників у їхньому взаємозв’язку й взаємозумовленості у процесі переймання досвіду у навчальному закладі при відвідуванні навчальних занять та виховних заходів педагогічних працівників ПТНЗ, ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації;

  • прагнучи вільного, свідомого й ефективного використання методів, засобів та форм контролю у власній професійній діяльності, на основі знань їхніх класифікацій, характеристик, умов вибору та вимог до реалізації уміти здійснювати комплексний аналіз цих дидактичних складників у їхньому взаємозв’язку й взаємозумовленості у процесі переймання досвіду у навчальному закладі при відвідуванні навчальних занять та виховних заходів педагогічних працівників ПТНЗ, ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації;

Характеристика уроків теоретичного і виробничого навчання

  • усвідомлюючи переважний технологічний вид діяльності у працівників виробничої чи сервісної сфер (робітників або службовців), на основі знань типів трудових процесів та їхнього впливу на вибір системи виробничого навчання, видів та структурних елементів, умов вибору та особливостей застосування цих систем уміти обґрунтовувати доцільність використання кожної з них;

  • виходячи з характеристик складників педагогічного процесу, на основі знань видів, типів і структури уроків теоретичного й виробничого навчання співвідносити типи і структурні елементи цих уроків;

Порівняння виховних систем

  • знаючись на сутності і етапах становлення виховних систем і шкіл, уміти визначати особливості їхнього застосування в умовах сьогодення;


2. У проектувальній компетенції:

Аналіз та прогнозування мети навчання

  • проявляючи бажання усестороннього вивчення категорії цілей у структурі діяльності, враховуючи здобутки у теорії педагогічного цілепокладання, формулювати освітньо-професійні цілі, які виражені в еталонних діях учнів (студентів) на глобальному та етапному рівнях;

Діагностика та корегування стану навчального процесу

  • усвідомлюючи наступність у навчально-виховному процесі, на основі знань засобів діагностування стану компонентів педагогічних систем уміти розробляти способи коригування умов навчання;

Конструювання змісту навчального матеріалу

  • цікавлячись видами, структурою та способами перетворення структур навчально-наукових текстів, на основі знань інформаційно-методичного забезпечення навчального процесу та його відмінних властивостей уміти здійснювати вибір необхідних джерел інформації та конструювати дидактичні матеріали з теми;

Визначення технологій навчання і виховання

  • розуміючи сутність технології, особливості її застосування в педагогічній теорії та практиці, уміти відтворювати види педагогічних технологій та умови їхнього вибору;

Проектування мотиваційних технологій навчання

  • переймаючись визначальною роллю професійної спрямованості серед структурних елементів особистості, на основі знань її зв’язків з іншими елементами, складових та чинників, що впливають на вибір, а також прийомів формування уміти проектувати й корегувати мотиваційні технології;

Проектування технологій орієнтовної основи діяльності

  • усвідомлюючи складові педагогічної діяльності інженерів-педагогів та вимоги щодо їхнього виконання, знаючись на частинах дії, їхньої спрямованості й способах формування, особливостях організації конспектування навчально-технічного матеріалу та використання малюнків на дошці, засобів ТЗН в процесі формування нових знань, на підставі обраного типу навчання уміти цілеспрямовано проектувати й корегувати основні дидактичні технології орієнтовної основи діяльності (ООД);

Проектування технологій виконавчої діяльності

  • усвідомлюючи складові педагогічної діяльності інженерів-педагогів та вимоги щодо їхнього виконання, знаючись на частинах дії, їхньої спрямованості й способах формування, положеннях теорії поетапного формування пізнавальних дій та методиках прискореного навчання, різноманітних дидактичних засобів формування виконавчих дій (лабораторні роботи, розв’язання технічних задач; виконання завдань та інше) уміти цілеспрямовано розробляти й корегувати основні технології виконавчої діяльності на запланованих рівнях;

Проектування технологій контролю діяльності

  • усвідомлюючи складові педагогічної діяльності інженерів-педагогів та вимоги щодо їхнього виконання, знаючись на частинах дії, їхньої спрямованості й способах формування, різних прийомах та засобах контролю, на підставі аналізу вихідних умов та мети навчання з урахуванням вимог до об’єктивної перевірки та оцінювання ЗУН учнів при засвоєнні технічних дисциплін уміти розробляти й корегувати систему контролю за навчальною діяльністю майбутнього фахівця;

  • на підставі знань структури творчої особистості, творчих можливостях особистості, уміти вибирати й застосовувати методи оцінювання рівня сформованості творчої особистості учня;

Проектування технологій виховної роботи

  • усвідомлюючи визначальну роль сім’ї і колективу у процесі виховання особистості, знаючись на змісті і формах виховання, структурі системи діяльності педагога-вихованця, уміти проектувати й корегувати технології виховної роботи у професійно-технічних та вищих І-ІІ рівнів акредитації навчальних закладах;

Прогнозування та планування навчального процесу

  • проявляючи ерудованість й практичну підготовленість з питань науково-педагогічного дослідження і маючи розвинену уяву, прагнучи знизити ступінь експромтів в освітньому процесі та налагодити його як єдиний цілеспрямований механізм, що стійко забезпечує необхідні результати, знаючись на складових педагогічного проектування, їхніх взаємозв’язках та особливостях реалізації уміти прогнозувати розвиток педагогічної та навчальної ситуації;

Проектування креативних технологій навчання

  • прагнучи розвитку творчої особистості учня ПТНЗ, знаючись на структурі методик навчання технічній творчості, уміти розробляти креативні технології навчання;


3. У комунікативній компетенції:

Опрацювання навчально-наукових текстів

  • віддаючи належне значенню текстів як носів змісту навчання, необхідності вільного володіння професійною термінологією, знаючись на текстових структурах, їх будові й правилах текстотворення, уміти розробляти усні та письмові навчально-наукові тексти;

Розробка моделі педагогічного спілкування

  • усвідомлюючи роль комунікативних умінь викладача у процесі педагогічного спілкування, його зовнішнього вигляду і психоемоційного стану, знаючись на моделях риторичного впливу, принципах, стилях і засобах педагогічного спілкування, уміти розробляти модель педагогічного спілкування під час реалізації проекту підготовки фахівців;

Здійснення педагогічного спілкування

  • знаючись на значенні зворотного зв’язку між педагогом та учнями (студентами), методах збору та класифікації інформації про фактичну надійність і якість педагогічного спілкування, виявляючи екстравертивність, артистизм, привітність, пластичність, почуття гумору, доброзичливість, педагогічний такт, рівновагу, витримку, емпатію тощо уміти встановлювати контакт з навчальною групою;

Самоаналіз комунікативної діяльності

  • усвідомлюючи власну роль у навчально-виховному процесі, прагнучи досконалості, на основі знань про чинники й критерії ефективної роботи педагога, здійснювати самоаналіз комунікативної діяльності та її корекцію.


4. У науково-дослідній компетенції:

Підготовка наукового дослідження

  • переслідуючи мету вирішення сформульованої науково-педагогічної проблеми, володіючи знаннями щодо структури науково-дослідної діяльності, видів, напрямків, принципів, методів, засобів здійснення науково-дослідної роботи у галузі освіти, способів оптимальної самоорганізації наукової діяльності, уміти цілеспрямовано й наполегливо здійснювати наукові дослідження в освітній галузі;

Опрацювання та відстоювання результатів наукового дослідження

  • прагнучи отримання достовірної інформації стосовно доцільності й ефективності певних наукових рішень та знаючись на методах збору експериментальної інформації, показниках успішності наукового-дослідження, уміти опрацьовувати та критично оцінювати отримані результати.


2. Програма та зміст педагогічної практики

2.1. Програма педагогічної практики
  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Схожі:

Навчально-методичний комплекс для студентів магістратури Київ
Рекомендовано до друку навчально-методичною радою Національної академії прокуратури України (протокол № від 2012 року)
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр»
Рекомендовано до друку Науково-методичною радою Інституту підприємництва та перспективних технологій (протокол №5 від 22. 02. 2012...
Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру...
Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (протокол від 13....
Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру...
Розглянуто та схвалено методичною радою Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (протокол від 13....
Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Фізичні...
Рекомендовано до друку Методичною радою Вінницького національного технічного університету Міністерства освіти і науки, молоді та...
Розглянуто і схвалено навчально-методичною радою НМЦ ПТО в Донецькій...
При проведенні уроку майстер в /н постійно приділяє увагу на недопущення помилок в роботі, на проблемні ситуації, а при їх виникненні...
Укладач: Сторожук А. В. · Самостійні роботи · Літературні диктанти...
...
Верхняцький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ...
Схвалено методичною радою Верхняцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-ліцей», протокол №3...
Верхняцький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ...
Схвалено методичною радою Верхняцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-ліцей», протокол №3...
На уроках трудового навчання
Рекомендовано методичною радою відділу освіти Валківської районної державної адміністрації, протокол №4 від 25. 01. 2013 р
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка