2. „Сучасна бібліотека як науково


Скачати 269.22 Kb.
Назва 2. „Сучасна бібліотека як науково
Сторінка 1/2
Дата 11.04.2013
Розмір 269.22 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2
Зміст.
1. Анотація 2.

2. „Сучасна бібліотека як науково -

інформаційний центр навчального закладу ” 3.

3. Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо

Усний журнал 12.

4. «Періодичні видання»

Бібліотечний урок для учнів 4-х класів.  23

5. Бібліографія 28.

Анотація.

Перед сучасним навчальним закладом поставлено складні завдання, які ведуть до оновлення змісту освіти. Модернізація змісту освіти супроводжується відновленням єдності навчання і виховання, введенням нових програм, технологій навчання, формуванням у школярів потреб в самоосвіті, пошуку і переробці необхідної інформації, одержанні ключових знань, необхідних для впевненого входження в "доросле життя".

Окрім того, перед школою як соціальним інститутом стоїть завдання збереження, підтримки і розвитку єдиного інформаційно-освітнього простору. Рішення даних завдань можливе при умові мобілізації всіх ресурсів закладу, в тому числі бібліотеки.

Так як модернізація шкільної освіти відбувається на фоні освітніх та інформаційно-бібліотечних послуг, то розширюються й ускладнюються функції бібліотек навчальних закладів. У сучасних умовах шкільні бібліотеки поєднують в собі функції дитячої, спеціальної (педагогічної) та навчальної бібліотек.

Зростає вплив процесу інформатизації суспільства (Закон України "Про національну програму інформатизації"). Це також вимагає переосмислення мети і змісту бібліотечного забезпечення освіти - створення інформаційно-бібліотечного центру. Поряд з традиційними книжковими фондами в бібліотеках з'являється нова робоча зона - медіатека (фонотека, ігротека, відеотека). При цьому у бібліотеки виникає необхідність у комп'ютерах та доступі в Internet. Одне з головних завдань інформаційно-бібліотечного центру - забезпечення інформаційної підтримки освітнього процесу. Для цього необхідно, щоб бібліотечний фонд відповідав типовим програмам, складався з творів світової класики й сучасної художньої літератури, наукових видань, необхідних для виховання культури читання, соціального і професійного становлення учнів у процесі самостійної роботи, навчально-методичної й педагогічної літератури для вчителів, довідково-енциклопедичних видань та книг з інших галузей знань. Фонд комплектується з урахуванням профілю школи, конкретних педагогічних і специфічних потреб.

Шкільна бібліотека повинна бути не стільки пунктом видачі книг і підручників, скільки місцем, де формується бібліотечна й інформаційна культура, збагачуються знання учнів.
„Сучасна бібліотека як науково -

інформаційний центр навчального закладу ”

У Законі України «Про освіту» важливе місце відводиться культурно-виховній і просвітницькій ро­боті в закладах освіти. Шкільна бібліотека є важли­вим засобом і формою втілення в життя цієї вимоги.

Робота шкільної бібліотеки - надзвичайно бага­тогранна. Це й методично-інформаційний центр, де учні розвивають читацький смак, формують любов до книги, це й світ відкриттів, світ творчості, де фор­мується читач-творець.

Бібліотека забезпечує потреби навчально-виховно­го процесу в усіх його ланках, надаючи систематич­ну, цілеспрямовану допомогу учням в опануванні знаннями з шкільних предметів, вивчення яких пе­редбачає шкільна програма. Саме тому бібліотека школи є інформаційним центром як для учнів, так і для вчителів, одним із важ­ливих напрямків роботи якої є формування інфор­маційної культури читачів. Щоб бути ефективною, ця робота повинна носити систематичний, оператив­ний, випереджаючий характер.

В сучасних умовах інформатизації від­бувається зміна орієнтирів у визначенні потреб для забезпечення інтелектуального, духовного розвитку дітей і молоді. На першому місці нетрадиційні носії інформації - комп'ютер, Інтернет, CD-ROM, відеофільм. Книгу, як важли­вий чинник виховання моральної, духовно зба­гаченої особистості сьогодні, в епоху «екранної культури», замінили вище перераховані елементи і частину часу, який раніше витрачали на читання, тепер витрачають на перегляд відео - кінофільму, комп'ютерні ігри. Але все ж таки незважаючи на ці обставини, книга - це складова частина, голов­ний носій загальної культури. На думку багатьох педагогів, психологів, філософів, бібліотекознав­ців - книга виступає засобом збереження інформа­ції для людей наступних поколінь, засобом кому­нікації у вигляді твору.

Книгу трактують як твір друку або рукопис, порівняно великого обсягу у вигляді з'єднаних в одне ціле сторінок, невичерпне джерело знань.

Завдання сучасної книжки досить складне. Не просто дати людині певну суму знань, а навчити її ці знання здобувати, вміти застосовувати їх, під­ходити до навчання творчо.

Але, як свідчать результати соціологічних досліджень, проведених на­уковцями, практиками, книга у формуванні духов­но-моральної особистості сучасного учня сьогодні займає майже останнє місце. Книга від нас не йде, вона залишається в якості джерела інформації; задоволення ж більшість школярів отримує від комп'ютерних ігор та Інтернету.

Цікаво прослідкувати історію носіїв інформації, яка дуже змінилась, особливо в останні століття: камінь, глина, папірус, береста, теляча шкіра, книга - продукт переробки деревини, комп'ютер - чудо математики, фізики, хімії, електронна книга - яка тільки починає створюватись і потребує де­тальних досліджень.

Сьогоднішній учень хоче почитати щось легке, розважальне, з ілюстраціями. Основні мотиви ви­бору книги - навчальний процес, майже немає місця читанню для душі, самоосвіти. Зростає по­пит на гостросюжетну та фантастичну літературу, астрологію, літературу про особисті відносини між молодими людьми, статеві стосунки, довідкову, технічну літературу. Читання вважається непрестижним серед молоді. А що ж таке читання? Це вид комунікативно-пізнавальної діяльності, духов­ного спілкування і взаємовпливу людей, спрямо­ваних на задоволення різних потреб (духовних, професійних, естетичних) засобом друкованої інформації. Цікавість до читання викликана прик­ладом відомих особистостей.

Існують цілі наукові розділи: соціологія читан­ня, психологія читання, педагогіка читання, що вивчають його виховний вплив. В арсеналі бібліо­текарів, учителів різноманітні форми залучення і популяризації читання (бесіди, читацькі конфе­ренції, читання уголос, обговорення книг, огляд літератури, книжкові виставки). Всі ці форми мають на меті виховувати культуру читання - комплекс навиків у роботі з книгою, систематич­ність читання, вміння розуміти прочитане, роби­ти виписки і правильно поводити себе з книгою.

Орієнтація суспільства на гуманістичний вибір освіти, особистісний підхід спонукає кожен раз звертатися до праць світових і українських мис­лителів, педагогів, у яких книга і читання займає важливе місце у вихованні школяра. Діючи на уяву й думку читача, художній твір впливає на розвиток його естетичних і моральних почуттів. Ознайомлення учня з науково-художньою і на­уково-популярною літературою сприяє розвитку інтересу до техніки, підготовці до майбутньої про­фесії. Читання книг, в яких звеличується людина, її трудова діяльність сприяє вихованню в дитини прагнення бути корисною суспільству, прищеплює любов до праці. «Розумна, натхненна книжка не­рідко вирішує долю людей», - говорив В.О. Сухомлинський. «Книги - морська глибина, хто в них пірне аж до дна, той хоч і труду мав досить, дивнії перли виносить», - зазначав І. Франко.

Хороші книги ніколи не залишають особистість такою, якою вона була до знайомства з ними. На­родна мудрість називає книгу дивом, книга - твій друг і порадник, вона вчить як на світі жить. Книги читати - усе знати, книга - міст у світ знань, хоро­ша книга - свято. Ці слова мають бути концепту­альними засадами духовного розвитку особистості в XXI столітті, тому що всі спроби знищити книгу не мали успіху. Книга стала на багато років величезною скарбницею знань, досвіду багатьох поколінь. У книзі, як у дзеркалі, знайшло своє відображення все багатовікове життя народів, у книзі вирує багатогранне сучасне життя.

Жодна школа, жодні курси чи семінари не мо­жуть замінити самостійної роботи з книгою. Кни­га - гуманітарна сила, яка слугує високим ідеалам духовного відродження, вона скеровує творчий процес особистості.

Сьогодні, коли йде знецінення духовних якостей особистості, - добра та порядності, чесності, вміння співчувати, - значним чинником, який впливатиме на прищеплення позитивних цінностей, має стати книга і читання. Це мають узяти на озброєння усі ті, хто безпосередньо впливає на питання розвитку духовно-морального потенціалу особистості.
Визначаються конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням їхніх по­треб. Систематично, у процесі надходження нової літератури, поповнюються постійно діючі книжкові виставки: «З Україною в серці», «Подвиг, пам'ять, життя», «На допомогу вчителю» нововведені твори до діючих програм тощо.

Отримуючи нову літературу, бібліотекар перегляди літе­ратури та періодики «Зупинись на хвилинку - поди­вись на новинки».

На бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчать­ся користуватися книгою і опановують навички спілкування. Проводяться бесіди з тем «Виникнен­ня писемності», «Культура поведінки читача», «Книги - морська глибина».

До святкових дат та урочистих подій організову­ють виставки, наприклад: «Україна - це наша роди­на», «Книга, обпалена війною», «Мова наша калинова».

Інформаційна робота серед педагогічного колек­тиву включає також виступи на мето­дичних об'єднаннях з інформаційними оглядами періодичних видань на допомогу вчителю.

Бібліотека здійснює також інформаційне забезпе­чення методичної проблеми, над вирішенням якої працює педагогічний колектив: «Індивідуальний підхід до збереження здоров’я дитини через створення належних санітарно-побутових умов та якісної організації навчально-виховного процесу» та «Створення системи охорони праці для всіх учасників навчально-виховного процесу». Розуміючи важливість проблеми, над якою працюють нині навчальні заклади, діяльність бібліотеки слід спрямувати на те, щоб знайти, підтримати, розвинути в учнів кращі людські властивості, виховати гармонійно розвинутих громадян незалежної України, гідних спадкоємців найкращих надбань національної культури, закласти механізми самореалізації, саморозвитку, самовиховання, які працюють завдяки налагодженню творчих зв’язків із суб’єктами навчально-виховного процесу та підрозділами школи як педагогічної системи.


Творчі зв’язки бібліотеки

Педагогічна рада



Вчителі предметних кафедр

Адміністрація закладу

Бібліотечний актив

Родини учнів

Органи шкільного самоврядування

Громадські організації


З огляду на пріоритетні напрямки виховання учнів у школі, інформаційно-бібліографічну роботу бібліотеки спрямовують на сприяння реалізації засобами навчально-виховного процесу основних завдань і принципів національної доктрини виховання:

  • патріотичне виховання – формування патріотичних почуттів, вироблення високого ідеалу служіння народові, готовності до трудового та героїчного подвигу в ім’я процвітання незалежної української держави висвітлено на тематичних полицях «Бережімо світлу пам’ять», «Шануймо людей праці» тощо;

  • правове виховання – формування правової культури, або ж прищеплення поваги до людей, знання прав та обов’язків людини і громадянина, Конституції, державних символів здійснюється з допомогою формування тематичної полиці «Твої права та обов’язки»;

  • моральне виховання, спрямоване на прищеплення й розвиток моральних почуттів, переконань, потреб поводити себе згідно з моральними нормами, що діють в суспільстві, на опанування духовною культурою українського народу та людства в цілому й наслідування кращих моральних зразків своєї родини, українського народу, присвячено книжкові виставки «Народознавство», до якої додається картотека за темою «Україно моя», виставка «Черкащина чарівний край»;

  • екологічне виховання учнів, яке передбачає формування екологічної культури особистості, усвідомлення себе частиною природи, відчуття відповідальності за неї, як за національне багатство, основу життя на землі здійснюється за допомогою тематичної виставки «Ми всі – господарі землі, тож, бережімо її вроду».

Н
Шкільна бібліотека
ижче надано схему організації роботи шкільної бібліотеки, спрямованої на формування національної свідомості особистості засобами народознавства:


Спільна робота з вчителями – предметниками, класоводами,

класними керівниками

Допомога в роботі творчих об’єднань



Дискусії, диспути

Складання тематичних рекомендаційних картотек

Літературні вікторини конкурси, тижні книг.

Вивчення та пропаганда

літературної спадщини

На уроках народознавства

На бібліотечних уроках

Творчі зустрічі з поетами,

письменниками

Формування особистості засобами народознавства

Історичні розповіді, естафети,казки

Літературні Шевченківські вітальні

На уроках позакласного читання

Вивчення та пропаганда

літературної спадщини

Літературні Шевченківські вітальні


Оскільки шкільна бібліотека є обов’язковою структурною ланкою загальноосвітнього навчального закладу, усі стратегічні освітньо-виховні завдання трансформуються в завдання і діяльність бібліотеки. А реалізація завдань бібліотеки визначає її функції: освітні, інформаційні, інтелектуальні, культурологічні, виховні, самоосвітні, соціальні.

Є багато форм і методів виховання культурної лю­дини, прищеплення любові до книги і одним із них — прищеплення школярам навичок бібліотечно-бібліографічної грамотності.

Для проведення бібліотечних занять використовуються уроки позакласного читан­ня та години, відведені для позакласної роботи.

У пропаганді основ бібліотечно-бібліографічних знань використовуються найрізноманітніші методи: бесіди, лекції, практичні заняття, повідомлення учнів, різні види змагань, сценарії.

Особливо складно прищеплювати школярам на­вички користування довідковою літературою. Тому вчителі активно сприяють формуван­ню цих навичок: завдання з будь-якого предмета подаються так, що учні змушені звертатися до словників і довідників. Пробудженню інтересу до довідкової та науково-популярної літератури сприяє використання таких форм позакласної робо­ти, як олімпіади, тематичні вечори. Кожне за­няття з основ бібліографії закінчується домашнім завданням.

Успішно досягти поставленої мети можна лише при умові, коли перед бібліотекою, вчителями буде поставлено спільне завдання - нав­чити учнів уміло використовувати найрізно­манітніші джерела інформації для задоволення їхніх освітніх потреб.

Довідково-бібліографічна робота у шкільній бібліотеці покликана не лише інформувати читачів про книжковий фонд, але й відповідати на запити, які виникають. Якість цієї роботи, її ефективність залежить у першу чергу від того, наскільки бібліоте­кар знає своїх читачів, їхні запити, потреби.

Таким чином, дії бібліотекаря та всього педа­гогічного колективу дають певні результати.

Майже всі діти школи вільно орієнту­ються у книжковому фонді бібліотеки, відповідно до їх вікової групи; вони мають первинні знання про книгу, бібліографію, бібліотеку: від загального оз­найомлення з бібліотекою до знання змісту окремих розділів книжкового фонду і вибору книг, викорис­тання каталогів і картотек.

Не менш значимим в інформаційній роботі є Тиж­день дитячої книги. Це загальношкільне свято для підготовки і проведення якого складається план.

З метою оперативного впровадження сучасних педагогічних технологій в школі створено творчі групи вчителів:

- початкових класів - «Розвиток креативного мислення»

(керівник Опалко Н.М.)

- української літератури – «Маловідомі сторінки літературних

надбань Черкащини» (керівник Приходько Н.А.)

- математики – «Впровадження інноваційних технологій за

посібником професора помету» (керівник Мацкевич А.М.)

  • іноземних мов – «Інтерактивні методи навчання»

(керівник Бандурка Т.І.)

Бібліотека співпрацює з керівниками творчих груп, своєчасно надає необхідну допомогу в вирішенні поставлених питань.

В школі створено евроклуб «Креатив» учасники якого користуються послугами шкільної бібліотеки. Діти спілкуються з однолітками інших країн. Таку можливість дає всесвітня мережа Інтернет. Також в школі створено дискусійний клуб. На засіданнях якого діти обговорюють різноманітні правові аспекти. Бібліотека допомагає знайти джерело цікавої інформації для таких засідань.

Бібліотека бере активну участь у проведенні пред­метних тижнів. Готуючись до них, організовуємо книжкові виставки, тематичні та бібліографічні ог­ляди літератури, проводяться презентації книг то­що. Наприклад, до проведення Тижня української мови і літератури була зроблена підбірка матеріалу з теми «Мова - скарбниця народної духовності», до Тижня зарубіжної літератури - «Література Се­редньовіччя» та «Література на межі XIX—XX століття», історії - «Українська держава: історія і сучасність» тощо.

Наша школа бере активну участь у проведенні інтелектуального конкурсу «Розумник - 2009» для учнів 3.4,6 класів. Шкільна бібліотека допомагає вчителям – організаторам цього конкурсу у підборі необхідного матеріалу.

Велику увагу приділяє бібліотека школи популяризації літератури про рідний край. Адже на літературному древі Черкащини червоними кетяга­ми сяють імена класиків літератури Тараса Григоровича Шевченка, Михайла Драй-Хмари, Василя Симоненка. Їхні традиції примножили письменники, які поча­ли торувати шлях у велику літературу на нашому терені і зараз не поривають зв'язків із рідним краєм. Це відомі не тільки на Черкащині, а й за межами Ук­раїни. Серед когорти митців слова нашого краю Григорій Білоус відзначає як корифеїв (Василя Захарченка, Миколу Негоду, Івана Дробного, Майю Фролову, Наталю Віргуш, Людмилу Тараненко), так і молодих.

– Ми дуже шануємо нашу молоду поетесу, літературознавця Марину Павленко з Уманського університету. Нещодавно до спілки ми прийняли Олександра Солодаря. Він з Чигиринщини, хороший поет і дослідник. Гарний поет Микола Шамрай, – каже голова обласної організації НСПУ.

Традиції відомих поетів і письменників продовжи­ли самодіяльні поети нашого міста: Валерія Кікотя, Олександра Козорізця, Володимира Данника, Володимира Базілевського, Степана Процюка

В школі створено літературну вітальню, в роботі якої використовуємо інноваційні форми робо­ти. в цьому нам допомагає сучасне обладнання читального залу шкільної бібліотеки.

Широке використання комп’ютера, мультімедійного діапроектора та підключення до всесвітньої мережі Інтернету дають додаткові можливості для інформаційно-освітньої роботи.

Пріоритетним напрямком діяльності бібліотеки та педагогічного колективу є формування в учнів дбай­ливого ставлення до підручників та навчальної книги.

Бібліотека бере активну участь у Всеукраїнській акції «Живи, книго!». Ця акція спрямована на те щоб діти навчилися берегти підручник. Цінувати працю людей, яки створюють книгу.

Особливою ланкою в роботі бібліотеки є співпра­ця з учителями початкових класів, яка спрямована на те, щоб допомогти учням якнайшвидше й най­краще оволодіти навичками читання, роботи з кни­гою, елементарними прийомами пошуку потрібної інформації.

З метою залучення дітей до самостійного пошуку книг та призвичаєння до систематичної розстановки книжкового фонду, а також полегшення орієнтуван­ня в ньому для учнів молодшої та середньої школи в фонді виділений Дитячий куточок.

Вмінню чітко формувати читацький запит, вільно орієнтуватися у найрізноманітніших джерелах ін­формації, особливо в довідковій літературі.

Таким чином, зміст роботи бібліотеки школи спрямований на те, щоб формувати ду­ховний світ дитини і сприяти гармонійному розвит­ку особистості, яка здатна бути спадкоємцем і про­довжувачем прогресивних національних традицій.
  1   2

Схожі:

Долинська центральна районна бібліотека
Щорічно бібліотека одержує більш ніж 70 назв газет і журналів. Серед них видання з економічних, суспільних, політичних питань, питань...
Методично-бібліографічний відділ
«інновація бібліотечна» як відображення орієнтації бібліотек на безперервний розвиток у відповідності до мінливості умов. Сучасна...
Підрозділи бібліотеки: АБОНЕМЕНТИ
Науково-технічна бібліотека Національного аерокосмічного університету ім. М.Є. Жу-ковського “ХАІ”
Долинська центральна районна бібліотека Методично-бібліографічний...
Той дім всі звуть бібліотека… (з досвіду роботи Надіївської сільської бібліотеки-філії Долинської ЦБС) / Долинська ЦРБ; [уклад. Н....
Навчальні програми, підготовлені науково-педагогічними працівниками Черкащини
Сучасна українська література (програми факультативного курсу для 10-11-х класів)
ДЕРЖАВНА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА БІБЛІОТЕКА УКРАЇНИ ІМЕНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО
Алиева Л. Детское общественное объединение как пространство развития субъективности ребенка /Л. Алиева //Воспитат работа в шк. –...
Центральна районна бібліотека Методично-бібліографічний відділ З...
Бібліотека – моя доля: з досвіду роботи / Долинська ЦРБ, метод бібліогр від.; уклад. З. В. Тарантюк, Н. П. Кушнірчук, відп за вип....
ЗВІТ про діяльність інформаційно-аналітичного відділу за 1997 2001 роки
За п’ять років існування інформаційно-аналітичний відділ виріс у своїй чисельності до 11 кваліфікованих спеціалістів, які забезпечують...
ПРОГРАМИ ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ФІЗИКА
ЕОТ). Фізика сьогодні стала не лише теоретичною основою сучасної техніки, а й невід'ємною її частиною. Свідченням цього є сучасна...
Методичні рекомендації щодо змісту варіативної складової робочих...
Сучасна молодь вступає в життя в епоху не тільки бурхливого розвитку науки і техніки, а й негативних наслідків науково-технічної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка