УРОКУ: Архівування інформації. МЕТА УРОКУ


Скачати 174.7 Kb.
Назва УРОКУ: Архівування інформації. МЕТА УРОКУ
Дата 11.04.2013
Розмір 174.7 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Розробка уроку з предмету «Основи роботи на персональному комп’ютері»
Гетало Є.В. – викладач
Іванівського професійного аграрного ліцею

ПРОФЕСІЯ: 4112 Оператор-комп’ютерного набору /2 категорія/

Професія: Оператор-комп’ютерного набору

Предмет: Основи роботи на персональному комп’ютері
РОЗДІЛ ПРОГРАМИ: Керування процесами у операційній системі

ТЕМА УРОКУ: Архівування інформації.

МЕТА УРОКУ:

  • Ввести поняття «архівування інформації»; ознайомити учнів з принципами стиснення інформації та найбільш широко вживаними програмами-архіваторами; навчити створювати архіви та працювати з ними за допомогою програми WinRar;

  • Закріпити навички роботи учнів по створенню та роботі з архівами з програмами-архіваторами в ОС Windows на практиці;

  • Розвивати творчі здібності учнів, практичні навички роботи з ЕОМ, клавіатурою та мишею, логічне мислення, пам’ять;


ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: робота за ПК та запис до зошиту

ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: Опорний конспект, відео матеріал

МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ:

№ п/п

Назва

Кількість

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Персональний комп’ютер

Сканер

Принтер

Модем

Програмне забезпечення NetOp Scool

Програма WinRar

14

1

1

1

14

14


МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: Інформатика
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ: «Базовий курс інформатики» В.Д.Руденко, «Інформатика» І.Т.Зарецька, «Інформатика» А.Ф.Верлань, «Персональный компьютер» С.В.Глушаков, «Інформатика та інформаційні технології» А.М.Гуржій, «Самоучитель работы на персональном компьютере» Ю.Д.Заботин.

ХІД УРОКУ
І. ОРГЧАСТИНА (5 хв.)

  • Взаємне вітання

  • Перевірка наявності учнів у групі

  • Організація готовності уваги учнів до уроку



ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (10 хв.)





  1. Інтерактивна вправа «Лови помилку»

  • Антивірусні програми групи лікарів (або фагів) виявляють файли, які заражені одним із відомих цим програмам вірусів.

  • Антивірусні програми групи детекторів «лікують» заражені програми або диски, вилучаючи з них код вірусу, тобто відновлюючи програму в тому стані, в якому вона була до зараження вірусом.

  • Антивірусні програми групи фільтрів спочатку запам’ятовують відомості про стан програм і системних областей дисків, а після роботи з цими програмами порівнюють їхній стан з початковим. При виявлені невідповідності повідомляють про неї.

  • Антивірусні програми групи ревізорів завантажуються резидентно в оперативну пам’ять, перехоплюють ті звернення до системи, які використовуються вірусами для розмноження та нанесення шкоди і повідомляють про них.



  1. Розгадавши цей кросворд, дізнаємось, як називається програма, що дозволяє зменшувати розмір файлу для економії місця на диску:







1Д

Е

Ф

Р

А

Г

М

Е

Н

Т

А

Ц

І

Я




2С

Е

К

Т

О

Р








































3А

Р

Х

І

В

А

Ц

І

Я
















4У

Т

И

Л

І

Т

И


































5Р

Е

В

І

З

О

Р

И




























6Ф

А

Й

Л

























7Д

И

С

К

Е

Т

А








































8Д

О

Р

І

Ж

К

И













9К

Л

А

С

Т

Е

Р






























  1. Процес усунення фрагментації. (Дефрагментація)

  2. Мінімальна одиниця читання і запису даних на диску. (Сектор)

  3. Стиснення інформації для збереження на менших дискових обсягах. (Архівація)

  4. Сервісні програми ОС. (Утиліти)

  5. Тип антивірусних програм, які спочатку запам’ятовують відомості про стан програм і системних областей дисків, а після цього порівнюють їхній стан з початковим. (Ревізори)

  6. Поіменована область у зовнішній пам’яті ПК для збереження програм і даних. (Файл)

  7. За допомогою якого пристрою можна переносити інформацію з одного комп’ютера на інший. (Дискета)

  8. Концентричні кола, впродовж яких записується інформація. (Доріжки)

  9. Група логічно послідовних секторів. (Кластер)


ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (3 хв.)

  1. Що роблять люди, коли треба багато речей перенести в інше місце і в руки все взяти не можливо? (Складають у сумки на валізи, упаковують)

  2. Коли можна користуватися упакованими речами, якщо вони потрібні? (Дістати їх з валізи, витягнути, розпакувати)

  3. Що робити, коли Вам потрібно багато важливої інформації або комп’ютерну гру записати на компакт-диск, а вона не поміщається? (Якимось чином її зменшити, стиснути, упакувати)

  4. Що корисного приносить архівування інформації? (збільшення вільного місця на дисках, скорочення часу копіювання інформації, прискорення та здешевлення передачі інформації по мережі)


ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ (2 хв.)

Оголошується тема уроку. Записуємо до зошиту тему уроку.
V. РОБОТА НАД НАВЧАЛЬНОЮ ТЕМОЮ (40 хв.)
1. Вчитель пояснює тему.
Архівація (стиснення) інформації – це таке кодування інформації, коли закодований варіант займає менше дискової пам’яті, ніж початковий.

Архіватори – це програми, призначені для стискання інформації та створення файлів-архівів.

Найбільш відомі програми-архіватори: WinRar, WinZip, WinArj, WinAce, Lha, 7-Zip та інші.

Як було зазначено, одна й та сама інформація може міститися в інформаційних повідомленнях різної довжини. Наприклад, текст, для запису якого у звичайному вигляді необхідно мати 10 Кбайт пам’яті, може без втрати змісту бути збереженим з використанням лише 5 Кб. Для інших різновидів інформації ступінь стискання може бути набагато більша. Стискання інформації дає змогу заощаджувати простір на носіях даних та підвищувати швидкість її передавання каналами зв’язку.

Процес стискання даних називається архівування, а процес їхнього повернення до початкового стану – розархівування. Програми, за допомогою яких здійснюються такі процеси, називаються архіватори.
Загальні відомості про архіви й архіватори

Незважаючи на те, що сучасні жорсткі, оптичні та магнітооптичні диски мають дуже велику ємність, питання ефективного використання дискової пам’яті залишаються досить актуальним. Пов’язано це насамперед з тим, що сучасні пакети прикладних програм, файли яких містять графічну, аудіо- та відеоінформацію, потребують великого дискового простору. Крім того, з поширенням комп’ютерного діловодства постає потреба у створенні електронних архівів документів, а передавання великих файлів електронною поштою або локальною мережею призводить до суттєвого перенавантаження обчислювальних мереж. Вирішенню всіх цих проблем сприяє архівування, що дає змогу заощаджувати від 20 до 90% дискового простору, який займають ті чи інші файли. Отримані в результаті архівування файли називаються архівами.

Програми-архіватори знаходять у файлі «зайву» інформацію і кодують її так, щоб мінімізувати розмір архіву. Найпростіший метод стискання файлів – стискання послідовностей однакових символів. Наприклад, послідовність з декількох десятків однакових символів може бути зображена двома байтами: перший байт – код символу, другий – кількість повторень. Якщо послідовність складається з 20 символів, у такий спосіб її можна стиснути вдесятеро, якщо зі 100 символів – то в 50 разів.

У сучасних архіваторах використовуються складні алгоритми кодування, що дозволяють досягти дуже високого ступеня стискання інформації. З цією метою може застосовуватися кодування без втрат або з втратами інформації. Кодування без втрат слід здійснювати тоді, коли відомо, що вхідний файл потрібно буде відновити з архіву без жодних викривлень. Таке стискання застосовується для архівування текстових документів і програм. Кодування із витратами дає змогу досягти дуже високого ступеня стискання, однак розархівовані файли можуть дещо відрізнятися від початкових. Стискання з втратами може застосовуватися до графічних (формат JPEG), аудіо- (MP3) та відеофайлів (MPEG).

Основними характеристиками архіваторів є:

  • міра стискання – відношення розмірів початкового й архівного файлів;

  • швидкість стискання – час, потрібний для архівування певного обсягу інформації.

Архіватори не лише створюють архіви і відновлюють з них вихідні файли, але й виконують деякі інші функції на зразок додавання до архіву нових файлів, оновлення архіву, перегляд файлів в архіві та їх видалення, захисту файлів від несанкціонованого доступу, перевірки цілісності архіву тощо.
Архіватор WinRAR

WinRar – це один з найпопулярніших архіваторів для Windows, що виконує такі функції:

  • створення архівів форматів RAR та ZIP, перегляд архівів форматів RAR, ZIP, CAB, ARJ, LZH, TAR, GZ, ACE, UUE, BZ2, JAR, ISO та видобування файлів з них;

  • надання інформації про процес архівування (коефіцієнт стискання, час архівування/розархівування, об’єми файлів тощо);

  • створення багатотомних архівів, а також архівів, що саморозпаковуються;

  • шифрування, додавання коментарів, відновлення ушкоджених архівів, ведення протоколу помилок тощо.

Для запуску WinRAR потрібно виконати команду ПускУсі програмиWinRar або клацнути на значку архіватора на робочому столі, панелі завдань чи в меню Пуск. Якщо з архіватором зв’язати всі типи архівних файлів, він автоматично завантажуватиметься в разі відкриття будь-якого архіву. Якщо WinRAR інтегрований у Windows, то для його запуску можна також скористатися командою ФайлСтворитиАрхів WinRar , що викликається з вікна будь-якої папки або з контекстного меню об’єкта.

Вікно програми WinRAR, що відкривається після запуску архіватора на виконання, зображено на малюнку 1.



Мал.1
Розглянемо зміст головного меню архіватора.

Команди меню Файл використовують для вибору дисків і папок, а також для встановлення пароля. За допомогою команд меню Команди можна виконати будь-які допустимі під час роботи з архівами дії. Команди меню Вибране призначені для роботи зі списком обраних папок й архівів, а команди меню Параметри – для настроювання інтерфейсу архіватора та встановлення значень деяких параметрів архівних файлів. За допомогою команд меню Довідка на екран можна вивести інформацію довідкової системи, зокрема відомості про програму та про порядок роботи з нею. Слід зазначити, що для більшості команд, які входять до цього меню, передбачені клавіші швидкого доступу.

Під рядком меню розташована панель інструментів, кнопки якої дублюють деякі пункти меню Команди. Для настроювання панелі інструментів використовуються командою Параметри ► Установки. Під час роботи з програмою можна також користуватися контекстним меню.

Нижче, під панеллю інструментів, розташовані кнопка Догори і список, який використовується для вибору дисків та деяких стандартних папок Windows.

Вміст поточної папки, тобто тієї, з якою працює користувач, або поточного архіву відображується в робочій області вікна. Для кожного файлу у відповідних полях вказується ім’я, розмір, тип і дата внесення останніх змін. У разі, коли файл входить до складу архіву, додатково наводиться його розмір після стискання.

У нижній частині головного вікна розташований рядок стану. Зліва в цьому рядку містяться значки диска і ключа, що використовуються відповідно для зміни початкового диска та роботи з паролем. Якщо архів не захищений паролем, то значок «ключ» має жовтий колір, у протилежному випадку – червоний. Крім того, у рядку стану виводиться загальна кількість і сумарний розмір виділених файлів або файлів, що розташовані в поточній папці.

Для полегшення роботи з програмою передбачений режим майстра – користувачу пропонується крок за кроком виконати певну послідовність дій зі створення архіву та роботи з ним. WinRaR працюватиме в цьому режимі, якщо у вікні Налаштування параметрів встановити прапорець Запускати майстра на початку.
Створення архівів

Після запуску WinRar у головному вікні відображується список файлів і папок, розташованих у поточній папці. Перш ніж братися до створення архіву, необхідно виділити файли і папки, що потрібно архівувати. Для їхнього вибору можна скористатися командами меню Файл, кнопкою Догори та списком дисків(папок). Після того як будуть віднайдені всі потрібні папки і файли, їх необхідно виділити і клацнути на кнопці Додати(чи виконати команду Команди ► Додати файли до архіву).

У діалоговому вікні Ім’я архіву та параметри(мал 2.) необхідно ввести ім’я архіву, обрати його формат(RAR чи ZIP), метод стискання, розмір тому й інші параметри архівування. Після того як користувач клацне на кнопці ОК, розпочнеться процес створення архіву, під час якого інформація про хід архівування відображується у спеціальному вікні.



Мал.2

У разі необхідності додати до архіву нові файли та папки можна скористатися відповідною командою меню Команди чи контекстного меню або застосувати метод перетягування.

Якщо в діалоговому вікні Ім’я архіву та параметри встановлено прапорець Створити SFX-архів, то буде побудований архів, що саморозпаковується(SFX, від англ. Self extracting). Файл такого архіву має розширення EXE, а до складу входить програмний модуль, що дає змогу видобувати файл без використання WinRar чи інших програм. Для видобуття файлів з такого архіву досить запустити його на виконання. WinRar працює з SFX-архівами, як зі звичайними архівами.

Кожний RAR-чи ZIP-архів за допомогою команди Перетворити архів на SFX, що викликається з меню Команди, може бути перетворений на SFX-архів.

Програма WinRar дає можливість створювати багатотомні архіви. Том – це фрагмент архіву, записаний в окремий файл. Як правило, багатотомні архіви створюються за необхідності розмістити архів на кількох дискетах. Розмір томів архіву встановлюється в діалоговому вікні Ім’я архіву та параметри. До імені файлу першого тому архіву додається слово part01 тощо, до імені файлу другого тому – part02. якщо багатотомний архів саморозпаковується, то перший том матиме розширення exe.

Програма WinRar дозволяє створювати багатотомні архіви лише у форматі RАR. Під час роботи з цими архівами додавати оновлювати чи видаляти файли неможливо.
Робота з архівами

Для того щоб переглянути вміст архіву, його необхідно відкрити у вікні WinRar. Знайти потрібний архівний файл можна за допомогою діалогового вікна Знайти архів, що відкривається командою Файл ► Відкрити архів. Працювати з файлами та папками, що були заархівовані, можна лише за умови їхнього попереднього виділення. З виділеними об’єктами можна виконувати всі ті дії, що перелічені в меню Команди(видобування, перегляд, видалення та ін.).

Щоб видобути з архіву виділені об’єкти, необхідно виконати команду Видобути файли до зазначеного каталогу меню Команди або клацнути на кнопці Видобути до панелі інструментів. Після цього на екран буде виведене діалогове вікно Шлях для видобування та параметри (мал. 3), в якому слід вказати папку, де будуть розташовані файли, що видобуваються, а також встановити параметри даного процесу.



Мал. 3

Видобування об’єктів починається з першого тому багатотомного архіву. Зазначимо, що всі томи такого архіву мають бути розташовані в одній папці.


  1. Демонстрування навчального відео.

За допомогою програмного забезпечення NetOp Scool транслюється навчальне відео на кожному комп’ютері в класі.

Відео1. Створення архіву;

Відео2. Розархівування файлів.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ (15 хв.)

  1. Виконання учнями пробної практичної роботи. За допомогою програми NetOp Scool на робочі столи учнів Викладач робить розсилку текстового файлу. Учням необхідно заархівувати даний файл а потім спробувати розархівувати його.

  2. Розглядання з учнями основних моментів по даній темі.

  3. Відповіді на запитання учнів.


VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (2 хв.)

В.Д.Руденко «Базовий курс інформатики» Книга 1. §8, п.8.1., ст.170-176. Занотований конспект вивчити.
VІІІ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ І ПІДСУМОК УРОКУ (3 хв.)

Підводяться підсумки, робиться аналіз розглянутої теми та виставляються заохочувальні оцінки до журналу.
К Р О С В О Р Д









1











































2























































3








































4




















































5

















































6


































7


























































8































9














































ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ
Створення архіву для файлу Проба.doc який знаходиться на Робочому столі





Розпакування архіву Проба.rar який знаходиться на Робочому столі

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Основні інформаційні джерела. Технологія пошуку інформації засобами Інтернету
Мета уроку: засвоєння знань про основні джерела інформації та технологію її пошуку; формування вмінь здійснювати пошук необхідної...
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
УРОКУ Тема: Введення, редагування тексту
Розвивальна мета: Розвиток пізнавальних інтересів, навиків роботи з програмами архівування та антивірусними програмами
Уроку. Аналіз та компонування інформації для проекту
Мета уроку: засвоєння знань про технологію аналізу та компонування інформації для проекту, формування вмінь компонувати інформацію...
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку
Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма
Архівування інформації
Стискання – це таке кодування інформації, при якому закодований варіант займає менше дискової пам’яті
Тема уроку. Об'єм циліндра. Мета уроку
Мета уроку: формування знань учнів про об'єм циліндра, а також умінь знаходити об'єми циліндрів
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку
Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка