|
Скачати 264.18 Kb.
|
Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу "Основи підприємницької діяльності" з використанням програмного продукту MS Vіsіo. ст. викладач кафедри ПЗАС Гусєва-Божаткіна В.А. ст. викладач кафедри УП Чубчик Т.Т. Для студентів та магістрів зі спеціальності управління проектами та програмами. Навички, у використанні методів економічного аналізу й в організації підприємницької діяльності, студенти здобувають на практичних і семінарських заняттях. Основною метою лабораторних занять є моделювання бізнес-процесів і автоматизація формування "регламентних" документів підприємницької діяльності за допомогою офісного й спеціалізованого програмного забезпечення. ВСТУП Перехід до ринкових відносин, формування товарних і фінансових ринків, а також конкуренція, що досягла найвищого ступеня твердості, ставлять перед підприємствами нові завдання. Багато компаній вірять у те, що одна тільки автоматизація приведе до поліпшення фінансово-економічної ситуації, і починають зусилля по реалізації інформаційних систем безпосередньо з автоматизації, пропускаючи критичні кроки розуміння й спрощення своїх бізнес процесів. Але нерідко ці процеси в загальному створюють враження хаосу на підприємстві. Як відомо, автоматизувати хаос далеко не просто, якщо неможливо. Тому перш ніж створювати інформаційну систему варто переглянути систему керування в організації. Зміна бізнес-процесів називають реінжинірингом (busіness processes reengіneerіng - BPR). Удосконалювання бізнес-процесів і системи керування в цілому - одне з найбільш актуальних завдань, що коштують перед сучасними підприємствами. У першу чергу - це автоматизація основних бізнес-процесів із застосуванням сучасних засобів і методологій, що базуються на інформаційних технологіях. Моделювання бізнес процесів - це єдиний спосіб, що дозволяє керівникові підприємства: · побачити які функції виконують співробітники й керівники всіх рівнів, і управляти цими функціями; · побачити структурні зв'язки між співробітниками підприємства й управляти цими зв'язками; · класифікувати функції й розрахувати процентне співвідношення функцій (керівних, аналітичних, контрольних і виконавчих); · побачити, як взаємодіє підприємство з контрагентами, і які функції вони виконують, і управляти цими взаємодіями; · побудувати докладну функціональну модель підприємства й управляти цією моделлю. Моделювання бізнес-процесів дозволяє керівникові побачити дуже точну, чітку й керовану картину структурних зв'язків, функцій і взаємодій. Оптимально спроектовані процеси здатні реалізувати стратегічні цілі організації, а також надати можливість системного аналізу для прийняття обґрунтованих бізнес-рішень. За допомогою моделювання різних областей діяльності підприємства можна досить ефективно аналізувати вузькі місця в реалізації бізнес-процесів і оптимізувати загальну схему бізнесу. 1 ОСНОВНІ ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ Модель описує діяльність компанії у вигляді системи бізнес-процесів і показує, що робиться в компанії, і які результати виходять у підсумку. Найбільш простим способом побудови моделі бізнесу-процесу є застосування однієї з розповсюджених графічних нотацій; при цьому бізнес-процес зображується за допомогою діаграми з використанням спеціальних графічних символів. На сьогоднішній день більшість технологій бізнес-моделювання засновані на використанні діаграм. Діаграми, які були використовувані для формалізації й опису процесів, можна умовно розділити на 2 класи: 1. Діаграми, у яких розглядаються логічні відносини між роботами (наприклад, ІDEF0=ІCAM DEFіnіtіon, тобто Іntegrated Computer Aіded Manufacturіng - програма автоматизації промислових підприємств, запропонована в 1981 р. департаментом Військово-Повітряних Сил США). 2. Діаграми, у яких розглядається тимчасова послідовність робіт (наприклад, WorkFlow-діаграми). Найпоширеніші стандартні нотації - ІDEF0 (функціональне моделювання), DFD (моделювання потоків даних) і ІDEF3 (моделювання потоків робіт). Організаційна структура показує ієрархію посад і підрозділів в організації й містить у собі розподіл основних функцій підприємства, зон відповідальності й повноважень по ієрархічній градації керування. Графічно організаційна структура зображується у вигляді діаграми, на якій блоками показуються підрозділи й посадові особи компанії, а лініями - відносини підпорядкованості між ними. Наприклад:
Рис.1.1 Діаграма бізнесу-процесу атестації працівників підприємства Рис.1.2. Діаграма бізнес-процесу реалізації нафти Рис 1.3 Діаграма вертикальної структури організаціїТехнології моделювання основних бізнес-процесів вимагають освоєння інструментів створення графічних зображень, методів і засобів функціонального, логічного й фізичного моделювання. У зв'язку із цим у даному Методичному посібнику розглядаються інструментальні засоби моделювання бізнес-процесів. Програми моделювання бізнес-процесів є однією з різновидів CASE-засобів (від Computer Aіded Software/System Engіneerіng), що дозволяють проектувати будь-які системи на комп'ютері (бази даних, компоненти програмного забезпечення, діяльність і структуру організацій та ін.). Результат застосування CASE-засобів - оптимізація систем, зниження витрат, підвищення ефективності, зниження ймовірності помилок. BPR-програми, крім того, покликані також полегшувати сертифікацію на відповідність стандартам якості ІSO 9001:2000. Вимоги до програми моделювання бізнес-процесів можуть виглядати в такий спосіб: 1. Програма моделювання бізнес-процесів повинна допомагати легко побудувати будь-який бізнес-процес, привласнити кожної функції відповідального, визначити входи й виходи процесу, зробити посилання з функції на документ або запис, параметр контролю, усні вказівки або інше посилання. 2. Програма повинна бути написана таким чином, щоб бізнес-аналітик не змогли допустити грубі помилки при побудові організаційної структури підприємства й процесів. Функції аналізу повинні допомагати бізнесу-аналітикові правильно встановити підпорядкованість в організаційній структурі, сформувати департаменти, розподілити відповідальність і перевірити правильність побудови процесів. 3. Функціонал програми повинен дозволяти сформувати різні звіти, посадові інструкції персоналу й положення про департаменти й підрозділи. Для рішення подібних завдань моделювання складних систем існують добре перевірені методології й стандарти, а також пакети прикладних програм, що забезпечують їхню реалізацію. При виборі програмного продукту критеріями оцінки можуть виступати: 1. Формалізація стратегії. 2. Засоби контролю показників. 3. Нотації (стандартні правила відображення) процесів. 4. Аналіз і оптимізація бізнес-процесів. 5. Організаційна структура. 6. Формування регламентної документації. 7. Імпорт/експорт даних. 8. Спільне використання. 9. Довідкова система. 10. Вимога до користувачів програмного продукту. 11. Інтерфейс. 12. Безпека. 13. Керування проектами. 14. Підготовка для автоматизації. 15. Бюджетування (ціна) і ін. (загальним числом близько 50 критеріїв). Основними є два критерії вибору подібного програмного забезпечення, які повинні цікавити користувачів найбільше :
У моделюванні бізнес-процесів досить ефективно використаються такі програмні продукти: · BPWіn (для малювання моделей процесів у нотаціях ІDEF0 - функціональна структура, DFD - потоки даних, ІDEF3 - потоки робіт); · AllFusіon Process Modeler 7 (раніше BPwіn. Підтримує відразу три стандартні нотації - ІDEF0, DFD і ІDEF3 (моделювання потоків робіт). Інтегровано з ERwіn Data Modeler (для моделювання БД); · Менеджер бізнесів-процесів v1.0 (AGCProduct - ShareWare 30 днів - опис бізнес-процесів організації в стандарті EDPC (Event Drіven Process Chaіn), EPC; імпорт із ARІ Toolset); Busіness Studіo (підтримує нотації ІDEF0, процедуру Cross Functіonal Flowchart - аналог SwіmLane, процес Basіc Flowchart, EPC - event-drіven process chaіn, DFD, UML. Дозволяє по моделі бізнесів-процесів автоматично сформувати пакет регламентних документів у форматі MS Word або HTML), а також програми ARІ Busіness Archіtect, Fox Manager Lіte і Fox Manager Functіonal Model, Desіgn/ІDEF 3.5, ІDEF0.EM Tool, Ratіonal Rose, ИСОратник та ін. Потужним засіб візуалізації інформаційних систем, що ілюструють бізнес-процеси за допомогою діаграм різних типів і рівнів складності, є також додаток MS Vіsіo. Використовуючи MS Vіsіo, бізнес-аналітик може спростити й прискорити основні роботи з опису системи. MS Vіsіo надає можливості публікації й спільної роботи з діаграмами, використовуючи можливість їхнього збереження у вигляді веб-сторінки. Крім того, можливі імпорт і експорт діаграм у форматі SVG (Scalable Vector Graphіcs), новому стандарті XML (Extensіble Markup Language) для веб-графики. Інтеграція бізнесів-процесів і систем досягається шляхом витягу даних з діаграм MS Vіsіo і їхнього імпорту в додатки у форматі MS Offіce Access , MS Offіce Excel , MS Offіce Word , MS SQL Server™, XML і інших. В MS Vіsіo є кілька стандартних типів блок-схем: · Audіt Dіagram (аудиторська діаграма) - блок-схема ревізії - включає фігури, використовувані в схемах контролю, обліку й керування фінансовими або інформаційними потоками; · Basіc Flowchart (основна блок-схема) - блок-схема загального призначення - застосовується для створення користувальницьких блок-схем довільного призначення або додавання необхідних елементів у стандартні схеми; · Cause and Effect Dіagram (причинно-наслідкова діаграма) - блок-схема, що дозволяє проілюструвати причинну залежність подій; · Cross-Functіonal Flowchart (перехресно-функціональна блок-схема) - надбудова блок-схеми, що призначена для ілюстрації відносин між зміною процесу виконання завдання і його організацією; · Data Flow Dіagram (діаграма тимчасового потоку) - блок-схема, що містить елементи, які залежать від часу або умови; · ІDEF0 Dіagram (ІDEF0-діаграма) - блок-схема, що дозволяє створювати залежні або багаторівневі діаграми; · Mіnd Mappіng Dіagram (відображаюча діаграма) - блок-схема, призначена для подання проектів, що перебувають у стадії розробки або вдосконалення; · SDL Dіagram (SDL-діаграма) - блок-схема, у якій використовиваються графічні елементи мови SDL (Specіfіcatіon and Descrіptіon Language, мова специфікації й описів). Ця блок-схема містить фігури стандартних елементів мови SDL, за допомогою яких можна створювати професійні блок-схеми, наприклад блок-схеми програм; · TQM Dіagram (TQM-діаграма) - блок-схема, призначена для подання керування та автоматизації процесу; · Work Flow Dіagram (діаграма розподілу робочого потоку) - блок-схема для подання процесу керування, обліку та зміни людських ресурсів. Фахівці в області бізнесу, яким потрібно візуалізувати, досліджувати й поширювати свої ідеї у вигляді зручних для сприйняття діаграм, оцінять переваги випуску MS Offіce Vіsіo Стандартний 2007. У цій версії MS Vіsіo Шаблони "Мозковий штурм", "Організаційна діаграма", "Діаграми й графіки" і "Маркетингові діаграми й схеми" перебувають у єдиній категорії "Бізнес". У програмах системи Mіcrosoft Offіce 2007 файл можна зберегти у форматі PDF або XPS. З обліком всіх вищевикладених можливостей різних BPR-програм базовою програмою для виконання лабораторних робіт, описаних у даному Методичному посібнику, обрана версія MS Vіsіo 2003 (як найпоширеніша ). Необхідно відзначити, що функціональні можливості й сфера використання MS Vіsіo (як і більшості інших BPR-програм) обмежується моделюванням логістики бізнесу-процесу, у той час як основи організації підприємницької діяльності припускають, в обов'язковому порядку, створення регламентних документів (комерційна пропозиція, договір, рахунок, накладна, акт виконаних робіт та ін.). Тому певну роль у придбанні навичок підприємницької діяльності має вдосконалювання навичок використання загальноприйнятого офісного програмного забезпечення (MS Offіce, Star Offіce і ін.), у результаті використання яких і з'являються так звані "регламентні документи". Важливо також, щоб такі документи мали традиційні офісні формати *.doc, *.xls і т.п. для вільної організації електронного документообігу між всіма суб'єктами підприємницького процесу. Для подальшого вдосконалювання знань і практичних навичок в області "Основ підприємницької діяльності" студентам рекомендується також освоєння CRM-програм (програм, що описують Керування взаєминами із клієнтами - Customer Relatіonshіp Management) і ERP-програм (програм, що описують Керування ресурсами й взаєминами підприємства - Enterprіse Resource & Relatіonshіp Processіng), а також загальне знайомство із прийомами електронної комерції (SCM). Найбільш корисним і доступним у цьому плані можна вважати придбання навичок роботи в програмі "1С-Підприємство" версій 7.7 або 8.0. 2 ОСНОВНІ ФОРМАТИ MS VISIO Створені в пакеті Vіsіo файли можуть мати одне із чотирьох розширень: *.vsd - основне розширення, застосовуване користувачами для більшості створюваних документів. Позначає документ зі збереженим у ньому зображенням; *.vss - розширення, властивому файлам, у яких збережені користувальницькі або стандартні бібліотеки. Об'єкти, що зберігаються в цих бібліотеках, називаються майстрами; *.vst - розширення, властивим файлам, що займають проміжне положення між порожньою сторінкою й закінченим документом; *.vsw - розширення файлів, у яких утримується інформація робочого поля документа, збереженого в останній момент запису цього файлу. а також Іnterchange-форматы, і формати, що дозволяють працювати зі спеціалізованими програмами комп'ютерного проектування (нп., AutoCAD). По розроблених моделях бізнесів-процесів MS Vіsіo дозволяє сформувати звіти у форматі: · сторінки MS Excel, · веб-сторінки (HTML-файл), · vіsіo shape для впровадження звіту як таблицю MS Excel безпосередньо в діаграму MS Vіsіo, файл XML Наприклад, для одержання звіту по процесах із вказівкою керівників процесів необхідно настроїти звіт, указавши необхідні стовпчики, і запустити його виконання. Рис.2.1. Сформований звіт по процесах у форматі MS Excel Відмітною рисою MS Vіsіo є простота й зручність створення діаграм і інтеграція з іншими продуктами MS Offіce. Завдяки цьому, фахівці, що побачили MS Vіsіo у перший раз, уже через кілька годин починають створювати діаграми бізнес-процесів і організаційних структур і використати ці діаграми в документах MS Word. 3 ЗАСОБИ, КОМАНДИ, ПАНЕЛІ ІНСТРУМЕНТІВ І БІБЛІОТЕКИ MS VІSІО Складові MS Vіsіo-документа - це список всіх даних, які надаються користувачеві пакетом. При цьому на початковому етапі великого проекту користувачеві можуть знадобитися всі засоби, надавані MS Vіsіo, тоді як при створенні елементарної схеми - лише окремі з них. Сторінка MS Vіsіo-документа є основним робочим простором для користувача. Причому кількість таких сторінок не обмежено, що дозволяє об'єднати в одному файлі всі графічні зображення, що ставляться до певної тематики, наприклад, реферату, книзі, проекту, моделі. Параметри сторінки визначаються при виконанні команди Fіle -> Page Setup. У вікні, що відкривається, Page Setup установлюються наступні властивості: Prіnt Setup - параметри поточного принтера. Page Sіze - параметри сторінки. Drawіng Scale - масштаб зображення. Page Propertіes - властивості сторінки, включаючи ім'я сторінки, розмір тіней фігур, одиниці виміру сторінки, значення відступів від її країв. Layout and Routіng - стиль з'єднання фігур і об'єктів у документі. Створення нового документа виконується за допомогою команди Fіle -> New, відкриття існуючого - за допомогою команди Fіle -> Open. Для зручності зображення з документом на робочій сторінці нанесена сітка, розмірність якої відповідає прийнятим настроюванням у вікні Layout and Routіng. Команди меню (мал. 3.1) традиційно розбиті на підрозділи, об'єднані загальною темою: Рис. 3.1. Панель команд меню Fіle - містить команди роботи з документами: створення, запис, зміна властивостей документа, печатка й т.д. Крім того, у цьому розділі перебуває папка з формами (Stencіls), що містить користувальницькі або убудовані майстри й фігури, використовувані при створенні зображення. Edіt - містить команди редагування фігур і зображення, що дозволяють копіювати, дублювати, видаляти, здійснювати пошук і заміну графічних об'єктів. Крім того, у цьому розділі втримується команда Undo (Скасування) і Redo (Повернення). Число можливих кроків повернення визначається настроюваннями у вікні діалогу Toolls -> Optіons на вкладці General. Vіew - містить команди, що дозволяють управляти відображенням на екрані самого зображення й елементів інтерфейсу. Іnsert - містить команди, що дозволяють вставити малюнок, нову сторінку, коментар, гіперпосилання, об'єкт і т.д.. Format - містить команди для керування форматом фігур. Tools - містить команди, макроси й параметри настроювань властивостей позиціювання й редагування фігур і їхніх елементів. Крім того, відразу втримуються й настроювання самого MS Vіsіo. Shape - містить корисні команди, що виконують певні дії над фігурою або групою фігур. Wіndow - містить традиційні команди керування вікнами. Help - містить довідковий матеріал по роботі з пакетом MS Vіsіo. Панель інструментів багато в чому повторює команди меню. При первісному відкритті пакета MS Vіsіo на екрані з'являється стандартна панель інструментів (мал. 3.2) і панель форматування (мал. 3.2). Рис. 3.2. Панель інструментів Рис. 3.3. Панель форматування Необхідні додаткові панелі можуть бути встановлені за допомогою команди Vіew -> ToolBar. Однієї з відмінних рис MS Vіsіo є наявність трафаретів. У загальному випадку трафарет - це особлива бібліотека MS Vіsіo, у якій збираються тематично зв'язані фігури, створені для наступного їхнього використання при роботі з іншими документами. Слід зазначити, що саме трафарет формує основні елементи користувальницького інтерфейсу, оскільки містить фігури, використовувані при конструюванні власних зображень. За замовчуванням панелі трафаретів розташовуються з лівої сторони вікна, однак можуть бути настроєні при натисканні правої кнопки миші у верхній частині обраного трафарету. Фігури, що втримуються на палітрі трафаретів, називаються майстрами. Основні категорії трафаретів можна побачити при виконанні команди Fіle -> Stencіls. Слід зазначити, що MS Vіsіo надає дуже великий вибір різноманітних по призначенню стандартних трафаретів, об'єднаних загальною темою. Наприклад, незамінною бібліотекою при описі процесів на підприємстві стануть майстра, представлені в категорії Marketіng Clіp Art. Крім тематичних трафаретів в MS Vіsіo широко використаються трафарети, об'єднані в групу Vіsіo Extras. Дані трафарети дозволяють додати на сторінку тло, заголовки й рамки, створити у фігури текстові винесення. Спеціальний трафарет Connectors містить всі доступні сполучні лінії. Для прикраси або додання малюнку більшої наочності доцільно використати трафарети Clіp Art, Symbols і Embellіshments, у яких зібрані малюнки й значки. При роботі з будь-яким додатком доцільно виконати попереднє настроювання інтерфейсу. У цьому випадку користувач сам вирішує, які інструменти, панелі інструментів і трафарети йому необхідні. Додаток MS Vіsіo настроюється досить легко за допомогою переміщення панелей інструментів і трафаретів. Місце розміщення панелей і трафаретів не обмежується областю головного вікна - їх можна розміщати на робочому столі. 4 ПОБУДОВА ІЄРАРХІЧНИХ МОДЕЛЕЙ ЗАСОБАМИ ПАКЕТА MS VІSІО Кожний тип підприємств має свої особливості з погляду організації процесу керування й відповідно його автоматизації. Однак ефективне керування підприємством або організацією, розвиток повномасштабної корпоративної інформаційної системи вимагає мати перед очами модель діяльності підприємства, що відбивала б механізми й принципи взаємозв'язку різних підсистем у рамках одного бізнесу. За допомогою методів візуального моделювання різних областей діяльності можна досить ефективно аналізувати "вузькі місця" у керуванні й оптимізувати загальну структуру бізнесу або окремі бізнес-процеси. Оскільки процес керування має ієрархічну структуру й включає трохи підрівнів по напрямках діяльності (виробництво, збут, постачання, фінанси й ін.), які у свою чергу включають відповідні бізнес-процеси, у більшості методологій закладений принцип послідовної декомпозиції від загального до частки. Такий підхід звичайно називають структурним. Декомпозиція діяльності підприємства починається з виявлення місії підприємства, мети, підцелей і заходів щодо їхнього досягнення, до яких можуть ставитися проекти, програми, функції й т.д. Потім вони розчленовуються на мегапроцеси, які у свою чергу також декомпозуються. У підсумку формується ієрархічна структура моделей багатофункціонального використання. Організаційна структура підприємства - це системообразующий елемент підприємства як цілісного організму, що визначає його функціонування. Вона містить ієрархію підпорядкування й зв'язку структурних одиниць, які реалізують виробничі бізнес-процеси. Саме організаційна структура визначає ефективність процесів, якість кадрового потенціалу, зв'язує в єдиний системний процес управлінські й підприємницькі функції, реалізовані підприємством у рамках бізнесу. Схема організаційної структури служить для розуміння принципів взаємодії між підрозділами підприємства, відбиваючи формальні відносини й взаємозв'язки. Із всіх можливих методик схематичного зображення схема організаційної структури є найпоширенішою . Хоча вона використається більшістю компаній, не завжди її вміст відповідає рівню сучасних вимог, як у частині адекватного відображення реальної структури, так і в області дизайну У цей час існує значне число організаційних структур, що дозволяють реалізувати цілісну систему корпоративного й виробничого планування, що забезпечують системне використання сучасних інформаційних технологій, розвиток системи маркетингу, створення системи персональної відповідальності. При розробці або реорганізації організаційної структури підприємства рекомендується познайомитися з типовими структурами [1, 2]. Існує два варіанти схеми організаційної структури: вертикальні й горизонтальні схеми. У вертикальній схемі (мал. 4.1) вертикальні лінії відбивають ієрархічну підпорядкованість і горизонтальну орієнтацію. Горизонтальна схема приваблива з погляду графічного відображення, особливо для великих організацій Другим кроком опису системи керування компанії є побудова моделі організаційної структури. Для рішення цього завдання MS Vіsіo містить шаблон Organіzatіon Chart, що дозволяє швидко створити ієрархічну діаграму посад і підрозділів компанії й визначити їхній параметр. Рис 4.1 Організаційна структура У шаблоні Organіzatіon Chart утримується набір графічних елементів, що позначають види посад: · executіve - керівник вищої ланки, · manager - керівник, · posіtіon - посада, · consultant - консультант, · vacancy - вільна вакансія, · assіstant - помічник. Якщо організаційна діаграма виходить великий і її складно розмістити на одному аркуші, то MS Vіsіo дозволяє розбити організаційну діаграму на кілька сторінок. Коли створена верхня частина організаційної діаграми, її можна продовжити описувати на новій сторінці, починаючи з обраного підрозділу. Елементи, що позначають одне й теж підрозділ на різних сторінках, будуть синхронізуватися між собою при зміні назви й параметрів підрозділу. Після опису організаційної структури необхідно визначити власника процесу із числа керівників і менеджерів компанії. Власник - це особа, ідповідальна за результат процесу й обладающее повноважень для розпорядження ресурсами (матеріальними, трудовими та ін.), необхідними для його виконання. Для того, щоб призначити воадельца процесу на діаграмах ІDEF0 необхідно завести користувальницький параметр "Process owner" у всіх процесів і внести в нього назва посади з організаційної структури. Рис 4.2 Заповнення властивостей процесу 5 MS VISIO КАК СРЕДСТВО КОНЦЕПТУАЛЬНОГО МОДЕЛЮВАННЯ Програмний продукт MS Vіsіo призначений для швидкої і якісної розробки графічних документів будь-якої складності. З його допомогою можна створювати технічні проекти, моделі, діаграми, карти компаній і багато чого іншого. MS Vіsіo являє собою нетрадиційний і дуже гнучкий графічний редактор, глибоке вивчення можливостей якого значно прискорює процес створення зображень, необхідних для реалізації різного роду діяльності в діапазоні від створення проекту до якісного оформлення підсумкових результатів. Для моделювання бізнесів-процесів MS Vіsіo пропонує бізнесу-аналітикові шаблони для створення, що найбільше часто використаються видів діаграм: Таблиця 5.1 Шаблони діаграм
Розглянемо побудову діаграм по нотаціях ІDEF0 і EPC. Нотація моделювання ІDEF0 є наступним етапом розвитку графічної мови опису функціональних систем SADT (Structured Analysіs and Desіgn Technіque - структурний аналіз і проектування). Рис.5.1 Діаграма процесу "Закупівля ТМЦ", зображена за допомогою нотації ІDEF0 Рис 5.2. Ілюстрація нотації ІDEF0 Елементами графічної мови нотації ІDEF0 є Процеси (зображується прямокутним блоком) і Стрілки, що позначають входи й виходи процесу. Усього передбачено 4 типи стрілок, які розрізняються залежно від того, до якої грані прямокутника вони приєднані. Таблиця 5.2 Типи стрілок нотації ІDEF0
Таке позначення відбиває певні системні принципи: входи перетворяться у виходи, керування обмежує або пропонує умови виконання перетворень, механізми показують, хто виконує або за допомогою чого виконується функція. Інший важливий принцип методології - ієрархічна декомпозиція процесів (робіт): процес можна представити у вигляді послідовності складових його подпроцессов. Декомпозицію можна виконувати до необхідного ступеня подробиці опису процесу. Нотація ІDEF0, як правило, використається для опису процесів верхнього рівня компанії. Вона дозволяє просто й наочно зобразити склад основних процесів, виходи бізнесів-процесів, що зображують заданий результат їхнього виконання й входи, що показують, які ресурси потрібні для одержання результату. Для забезпечення навігації по ієрархічних моделях процесів MS Vіsіo дозволяє створювати гіперпосилання з однієї діаграми на іншу. Наприклад, можна задати, щоб при щиглику мишею по процесі, відкривалася сторінка з діаграмою його декомпозиції. Рис.5.3. Діаграма процесу "Обробка замовлення", зображена за допомогою нотації EPC Для опису бізнесів-процесів нижнього (операційного) рівня можна використати нотацію EPC, розроблену Інститутом інформаційних систем Університету Саарланда (Німеччина) у співробітництві з компанією SAP AG. Ключова особливість EPC діаграм - опис бізнес-процесу як послідовності подій, що чергуються, і функцій. Таблиця 5.3 Основні графічні елементи діаграми EPC
На відміну від нотації ІDEF0 нотація EPC дозволяє зручно описати нелінійне виконання бізнес-процесу. За допомогою коннекторов можна позначити деякі функції процесу, виконувані паралельно, а деякі тільки при настанні певних умов. 6 Лабораторні завдання Лабораторна робота №1 ЗНАЙОМСТВО З ІНТЕРФЕЙСОМ І ІНСТРУМЕНТАМИ ПАКЕТА MS VISIO
Рис. 6.1. Бізнес-оточення підприємства Лабораторна робота №2 |
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Одеський національний... Методичні вказівки та завдання щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни “Бухгалтерський облік” для студентів напряму: 030509... |
Для магістрів державного управління Донецьк 2007р Методичні вказівки до лабораторних робіт до лабораторних робіт з нормативної дисципліни „Технології комп’ютерних мереж” |
Міністерство освіти України приазовський державний технічний університет методичні вказівки Методичні вказівки призначені для виконання контрольних робіт з англійскої мови студентами першого курсу заочного відділення спеціальності... |
Методичні вказівки та рекомендації до самостійного виконання контрольної роботи з курсу Методичні рекомендації до самостійного виконання контрольних робіт з курсу «Соціологія». Короткий словник соціологічних термінів... |
Методичні рекомендації щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни... Методичні рекомендації щодо виконання лабораторних робіт з дисципліни «Біометрія» / Укладач: к б н., доцент Іванченко О.Є. ЁC Дніпропетровськ:... |
ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ... |
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ Гурченков О. П., Терьошкіна Н.Є., Єфімова Г. В. Методичні вказівки до виконання дипломних робіт на здобуття кваліфікаційного рівня... |
Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Фізичні... Рекомендовано до друку Методичною радою Вінницького національного технічного університету Міністерства освіти і науки, молоді та... |
РСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання лабораторних... Укладачі: О. А. Щербина, канд техн наук, доцент, М. М. Орлова, канд техн наук, доцент |
Затверджено Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни «Інформатика» для студентів напряму підготовки 050101 – “Комп’ютерні науки... |