|
Скачати 395.92 Kb.
|
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради Технології активізації творчого мислення учнів Лєснікова Ю.В. Технологічна освіта Спецкурс для підвищення кваліфікації вчителів технологій. 10-11 клас. Черкаси 2011 Методи творчого та критичного мислення в проектній технології, інформаційно-методичні матеріали для вчителя. Технологічна освіта. – Черкаси: ОІПОПП, 2011. – 36с. АВТОР: Ю.В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Методики активізації творчого мислення учнів 10-11 класів відповідно до вимог навчальної програми з Технологій. Методи творчого та критичного мислення в проектній технології, їх інтерактивне забезпечення. Рекомендується для вчителів трудового навчання та технологій. ПЕРЕДМОВА Технологічна освіта підростаючого покоління у третьому тисячолітті стала необхідною складовою загальної середньої освіти, необхідною умовою цілісного й гармонійного розвитку особистості школяра. “Технології” – це навчальний предмет, в основі якого лежить перетворююча, творча діяльність учня в матеріальному світі, спрямована на опанування ним різноманітних технологій обробки матеріалів, інформації та інших ресурсів у відповідності до власного творчого задуму. Зміст спецкурсу висвітлює методику впровадження технологій активізації творчого мислення школярів на початковому етапі проектування, коли самостійно створити ідею майбутнього виробу – найскладніше завдання. Мета спецкурсу – опанування вчителями найефективнішими техніками активізації творчого мислення, засвоєння теоретичних основ та наукового підґрунтя відповідних технологій. Запропонована логіка інформаційної структури спецкурсу розкриває процес та зміст інтерактивного забезпечення опанування методами творчого та критичного мислення, розв’язування технічних задач з проблемним змістом. Отримані знання про еволюцію винахідництва, сутність технологій активізації творчого мислення допоможуть вчителям організувати більш професійно та ефективно складний процес генерування ідей учнів під час проектування. Завдання спецкурсу – методичне забезпечення організації уроків «Технологій» під час вивчення вивчення розділу навчальної програми «Творчість як основа перетворювальної діяльності людини ». Кожна тема спецкурсу включає теоретичний блок, забезпечений мультимедійною презентацією та практичну частину у формах інтерактивного навчання або самостійної роботи слухачів. Навчально-тематичний план дистанційного курсу
Зміст дистанційного курсу
Теоретичний блок. Модуль 1 Розробка проблеми творчого мислення бере свій початок ще з античності, але й до сьогодні залишається актуальною, оскільки ще немає єдиної теорії творчого мислення, чіткого розуміння поняття «творче мислення», його механізмів, критеріїв, методів розвитку. ТВОРЧІСТЬ – це діяльність, що породжує дещо якісно нове, що відрізняється неповторністю, оригінальністю та суспільно-історичною унікальністю. Творчість специфічна для людини, бо завжди передбачає творця – суб’єкта творчої діяльності. В природі відбувається процес розвитку, перетворення – але не творчості. Отже, людині притаманна творчість, а особливу форму мислення, яка виникає під час цього складного і почасти невідомого навіть ученим процесу, називають творчим мисленнями. Творчість необхідна для суспільства, передовсім не в культурній, а в науково-технічній царині, позаяк саме ця сфера найбільше впливає на добробут та динамічний розвиток знань людства. Пошук нових знань та їх матеріалізація, тобто створення нових об’єктів техніки, значно ускладнилися в умовах зростаючих темпів оновлення технічних засобів та швидкого зростання науково-технічної інформація. Через в усьому світі постійно виникають розробки теоретичних основ та методичних засобів активізації творчого мислення та пошуку нових технічних вирішень. Розвиток наукових основ технічної творчості, розробка методик активізації творчого процесу, навчання основам творчості, створення в наукових, проектно-конструкторських и технологічних організаціях, на підприємствах та в вищих навчальних закладах сприятливих умов для творчості у наш час є необхідністю. Прискорення науково-технічного прогресу екстенсивними методами – шляхом збільшення чисельності кадрів наукових робітників та науково-допоміжного персоналу, - не можуть відповідати меті сьогодення. Щоб прискорити процес отримання нових знань, створення високоефективной техніки на базі винаходів, необхідно мати засоби для активізації творчого мислення. Специфічність цих засобів пов’язана з відмінністю логіки наукового відкриття та формальної логіки. Думка працює в будь-яких умовах, для неї неможливо створити об’єктивно найсприятливішу атмосферу, так як в ментальній і мисленнєвій сфері існує така досі нез’ясована реалія, як натхнення або осяяння. Саме цей момент наближує вивчення евристичних засобів та методів активізації творчого мислення, водночас розвиваючи здібності особистості у творчості. Оволодіння цими прийомами допомагає усвідомити загальнолюдську значущість творчості, його суспільну необхідність, повніше відкрити свої творчі можливості. Проблеми творчості взагалі та технічної творчості зокрема, що здавна турбували людство, лишаються актуальними і в наш час через свою багатоаспектність. Докопатися до сутності творчості намагалися філософи, мислителі, психологи, письменники – навіть прості люди, не обдаровані великим талантом, хоч раз у житті замислювалися про те, через що саме виникає натхнення. То що ж таке творчість? Результат особливого обдарування та виключності людини, осяяння Божого, ірраціональної інтуїції, потойбічного сприйняття, багатої, розвиненої уяви чи логічного мислення? Звісно, в наш час ніхто вже не стане пояснювати людське натхнення “Божою підказкою”, і жодна міфологічна концепція трактування творчості не може вповні пояснити цей феномен. В радянські часи творчість пояснювали лише з точки зору діалектичного матеріалізму, особливий погляд на неї мала юнгівська та фрейдівська школи психоаналізу. Творчість як процес створення нового виражає конструктивний та перетворювальний труд людини, нерозривно пов’язаний з його пізнавальною діяльністю, що я відображенням об’єктивного світу у свідомості людини. Однак процес відображення не є дзеркальним відображенням дійсності, а ускладнюється аналізом та синтезом нових форм та образів у людському мозку. В процесі творчості не тільки відбиваються предмети та явища об’єктивного світу, але й пізнаються цілі, умови та причини виникнення та існування цих предметів та явищ. Тому творчість слід розглядати як процес складних об’єктивно - суб’єктивних відносин між творцями та об’єктами творчості, як єдність пізнання та перетворення. Складно? Зате по діалектично-матеріалістичному. Об’єктивний характер творчого процесу проявляється у відображенні реальних явищ, задач, суспільних потреб, тим часом як суб’єктивний бік виражається у різних мотивах та результатах перетворювальної діяльності людини. Приміром, маючи перед собою одну й ту саму технічну задачу, або об’єктивний фактор, одна людина вирішить її на рівні винаходу, інша – на рівні раціоналізуючої пропозиції, третя отримає давно відоме, тривіальне вирішення. Існують різноманітні види творчості: наукова, технічна, художня тощо. Всі вони мають специфічні риси, спільне і відмінне. |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ Підоплічко М. Д., завідувач відділу інновацій та перспективного педагогічного досвіду Черкаського обласного інституту післядипломної... |
Конкурс дитячого малюнку, плакату «Права дитини: моя конвенція» «ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ» |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ДНЯ ЗНАНЬ У 2013-2014 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ Черкаси ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2013-2014 навчального... ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Міністерство освіти і науки України Головне управління освіти і науки... А. К. Кравцов, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, підполковник |
«НАРОД МІЙ Є! НАРОД МІЙ ЗАВЖДИ БУДЕ! НІХТО НЕ ПЕРЕСИЛИТЬ МІЙ НАРОД!» Методичні рекомендації ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Добровольська Людмила Насибівна, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у старшій школі... ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Запишіть речення, виконайте його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику, проаналізуйте... |