|
Скачати 134 Kb.
|
07.12.2015 № 392/01-17 На № _____________________ Керівникам органів управлінь освітою, завідувачам районних, міських методичних кабінетів Про проведення Всеукраїнського тижня права у 2015 році На виконання підпункту 2 пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2015 № 871 «Про затвердження плану заходів з проведення у 2015 році Всеукраїнського тижня права» Обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників рекомендує включити до своїх планів і провести протягом тижня 07–12 грудня 2015 року наступні тематичні заходи навчально-інформаційного, освітньо-просвітницького та виховного характеру:
У бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладів організувати книжкові виставки, презентації видань про права людини та дитини, ознайомлення з матеріалами, представленими на них, оформлення в навчально-виховних і культурно-освітніх закладах тематичних стендів із правоосвітньої та правовиховної роботи. Форми і методи виховних заходів можуть бути різноманітними, варто обирати їх відповідно до вікових особливостей вихованців, рівня громадянської сформованості учнівського колективу. На сайті Черкаського освітянського порталу у розділі «Науково-методичне забезпечення закладів освіти» можна ознайомитися із дидактичними матеріалами для проведення Всеукраїнського уроку «Права людини» у 2015 році. Додаток на 7 арк. Ректор Н.М. Чепурна Степанова Н.М. 64 05 90 Додаток 1 до листа № __________ від ____________ Дидактичні матеріали для проведення Всеукраїнського уроку «Права людини» у рамках Всеукраїнського тижня права у загальноосвітніх навчальних закладах Черкаської області в 2015 році Права людини у сучасному світі Мета уроку:
Історична довідка: 10 грудня 1948 р. Генеральна Асамблея ООН прийняла Загальну декларацію прав людини, яку перекладено близько 375 мовами і діалектами мов. Декларація є прямим наслідком досвіду Другої світової війни і вперше сформулювала основоположні права, які повинна мати кожна людина. Україна ратифікувала цей важливий документ у 1973 році. Саме тому щороку 10 грудня відзначаємо День прав людини. Діти – це майбутнє світу, 1959 року ООН прийняла міжнародну Декларацію прав дитини. У цьому нормативно-правовому акті були сформульовані десять принципів, що визначають дії всіх, хто відповідає за забезпечення щасливого дитинства. На цей час чинною є Конвенція ООН з прав дитини (1989 р.) як перший і основний міжнародно-правовий документ обов’язкового характеру, що присвячений широкому спектру прав дитини. Опорні поняття: Права людини – це можливості вибору людиною певної поведінки для забезпечення свого нормального існування і розвитку, закріплені в законах, інших правових актах держави і міжнародних документах. Свобода людини – це суб’єктивна можливість людини і громадянина здійснювати або не здійснювати певні дії. Обов'язки людини – це об'єктивно необхідна визначена, належна поведінка людини. Загальна декларація прав людини – перший міжнародно-правовий документ, що проголосив основні права та свободи людини, прийнятий Генеральною Асамблеєю ООН. Конвенція про права дитини – міжнародний правовий документ, що визначає права дітей в державах-учасницях ООН. Методичні прийоми: словесний, наочний, пояснювально-ілюстративний, проблемно-пошуковий; пізнавальна гра, навчальна дискусія, емоційний вплив педагога, заохочення навчальної діяльності. Обладнання: демонстраційні плакати з правами дитини, картки з ситуаціями взаємодії дітей та дорослих На етапі актуалізації опорних знань учнів. (Бесіда) Учитель/вихователь: Дитинство – найважливіший, самобутній і неповторний період у становленні особистості. Саме в цей час людина потребує найбільшої уваги й захисту. Від ставлення до дітей, розуміння їхніх потреб, інтересів, проблем та стану охорони дитинства залежить доля кожної дитини й розвиток суспільства у цілому. Кого можна вважати дитиною? (мозковий штурм) Резюме учителя/вихователя. Визначення поняття «дитина» так само, як і поняття «дорослий вік», змінюється залежно від культурних особливостей кожної країни. Конвенція ООН про права дитини визначає дитину як людську істоту, що не досягла віку вісімнадцяти років. Але пріоритет у цій сфері залишається за національними законодавствами. У Сімейному кодексі України зазначено, що «правовий статус дитини має особа до досягнення нею повноліття», і відповідно «неповнолітньою вважається дитина у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років», «малолітньою вважається дитина до досягнення нею чотирнадцяти років». В українській мові існує така градація назв дитини залежно від її віку: немовля, малюк, хлопча/дівча, підліток, юнак/юнка, парубок/дівчина. Для мотивації навчальної діяльності учнів (Обговорення уривку газетної статті «Ще ременя?») Учитель/вихователь: Всі ми пам’ятаємо своє дитинство, іграшки, велосипеди, гірки, калюжі тощо. Пам’ятаємо батьків, які були з нами, турбувалися про нас, щоб не травмувалися та не влізли в якусь халепу. Чи завжди вам вистачало турботи батьків і якою вона була? (Обговорення). Спостерігаючи за дітьми на майданчику можна побачити різну турботу батьків щодо своїх дітей.
Завдання Дайте відповіді на запитання:
Для подачі нового матеріалу
Учитель/вихователь: Проблема забезпечення прав дитини має своє історичне коріння. У первісному суспільстві до дитини ставилися двояко – з одного боку, жорстоке поводження з дитиною не вважалося злочином, з іншого – діти були економічно вигідними. Мати багато дітей, особливо синів, слугувало гарантією міцності соціальних позицій сім’ї. З розвитком суспільства, з переходом до осілого способу життя та більш надійної продуктивної бази общини, позбавлення життя дітей практикується головним чином за «якісними» показниками – вбивали тих, кого вважали фізично або морально неповноцінними. Дитина не була включена в офіційну систему суспільства і не була суб’єктом права в повному розумінні цього слова. Відповідно до Соборного уложення 1649 р. в Росії діти не мали права скаржитися на батьків. Убивство сина або дочки каралося усього лише річним тюремним ув’язненням, а після відбуття покарання – церковним покаянням, тоді як дітей, що зазіхають на життя батьків, закон нещадно карав стратою. Ця нерівність була скасована лише Петром I у 1716 р. Першим міжнародним документом, в якому ставилася проблема прав малолітньої людини, була Женевська декларація 1923 р. Вона включала п’ять основних принципів і відіграла важливу роль у створенні атмосфери боротьби за права дитини. Нагадаємо, що Декларація вперше у той час, коли було суцільним використання дитячої праці у формі експлуатації дітей на виробництві без врахування їхнього фізичного стану, поставила питання про заборону примусової дитячої праці. До того ж сама Декларація вперше порушила питання про зобов’язання держав встановлення обов’язкової освіти для дітей як майбутнього розвитку людства. Уперше було сформульовано право дитини на допомогу, виховання, захист, тобто в тих сферах життя, де раніше йшлося тільки про філантропію. Декларація спрямована на створення умов, що забезпечують нормальний фізичний і психічний розвиток дитини. Однак цей документ мав лише декларативний характер, і тому реальний правовий захист був можливий через створення норм національного права на основі прийняття державами міжнародних договорів. Першим таким документом стала Загальна декларація прав людини, прийнята 10 грудня 1948 р. Генеральною Асамблеєю ООН. У ній були зафіксовані основи захисту прав дітей. Зокрема, ч. 2 ст. 25 Загальної декларації прав людини проголошує, що «материнство і дитинство дають право на особливе піклування і допомогу. Всі діти, народжені у шлюбі або поза шлюбом, повинні користуватися однаковим соціальним захистом». Свій розвиток ця Декларація отримала в Пактах прав людини. В цих актах гарантовані рівні права всім дітям і забезпечення їхніх основних соціальних потреб. 20 листопада 1959 р. Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй прийняла Декларацію прав дитини, що регулює положення дитини в сучасному суспільстві. Головна ідея цього акта «Добро – дітям», яких людство повинно забезпечити всім найкращим. Декларація складається з 10 принципів, що забезпечують права дітей. У них зазначено про те, що дитині, незалежно від кольору шкіри, мови, статі, віри, законом повинен бути забезпечений соціальний захист, надані умови та можливості, що дозволили б йому розвиватися фізично, розумово, морально, духовно. Дитина повинна бути першою серед тих, хто одержує захист і допомогу, а також повинна бути захищеною від усіх форм недбалого ставлення до неї, не говорячи вже про жорстокість та експлуатацію. 20 листопада 1989 р. Генеральна Асамблея ООН прийняла та відкрила для підписання Конвенцію про права дитини, яка 27 лютого 1991 р. була ратифікована нашою державою. Основні положення Конвенції знайшли відображення у Законі України «Про охорону дитинства» від 7 березня 2001 р., який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров’я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток, встановлює основні засади державної політики у цій сфері. У листопаді 1985 р. були схвалені Конгресом Організації Об’єднаних Націй «Мінімальні стандартні правила щодо відправлення правосуддя у відношенні неповнолітніх», відомі як «Пекінські правила». Вони затверджені Асамблеєю і діють в усіх частинах світу. В Україні на конституційному рівні закріплено права дитини. Конституція, зокрема, проголошує рівність прав дітей (статті 24, 52), право на життя (ст. 27), охорону дитинства (ст. 51), заборону насильства над дитиною та її експлуатацію (ст. 52), захист та допомогу держави дитині, позбавленої батьківського піклування (ст. 52), право на освіту (ст. 53).
а) Учитель/вихователь звертає увагу на плакати (або картки), розташовані в кабінеті або в залі, і просить дітей прочитати та прокоментувати їх. Перелік адаптованих до дітей прав дитини на основі Конвенції про права дитини:
б) Учитель/вихователь об’єднує дітей в групи просить дати їм назви. Кожна група отримує картки з ситуацію та картки з правами дитини. Завдання – аналіз та вирішення життєвих ситуацій (коментує кожна група) 1. Тетяна і Сергій стали щасливими батьками чудової доньки.. Вони вирішили дати їй ім’я Весна.. Представники РАГСу, відмовили батькам в реєстрації дитини під таким ім’ям і сказали, щоб вони обрали яке-небудь «нормальне» ім’я. Засмучені батьки пішли, не зареєструвавши дитину, щоб ще раз подумати про ім’я. Чи було тут порушення прав дитини?
3. 14-річний Дмитро по-своєму зрозумів інформацію про право на свободу думки і слова. Він вирішив нарешті сказати своєму сусіду 12 річному Олегу все що він про нього думає. При цьому він використав нецензурну лексику, принизливі слова. Чи має тут порушення прав дитини
4. Тамара вирішила, що в її 14 років вона вже доросла і сама може обирати собі релігію. Вона вирішила стати буддисткою і разом з тим перейти на вегетаріанство, хоча це і не було передбачено релігійними постулатами. Бать запротестували проти обох нововведень і примусили Тамару ходити до церкви та їсти м'ясо. Чи були порушені права дитини?
5. Руслана могла переміщатися тільки на інвалідному візку. Вона дуже цікавилась сучасним мистецтвом. Звичайно, картини вона розглядала за допомогою Інтернет. одного разу в її місті була виставка творів Пікассо. Руслана давно мріяла відвідати таку виставку. Вона швидко зібралась до музею. Однак виявилося, що виставка розташувалась на другому поверсі, а в будинку де проходила виставка був відсутній ліфт. Чи має місце порушення прав дитини.
На етапі рефлексії
«... Права дитини Ти мусиш вивчити сумлінно. Це так потрібно, так важливо Напевно знати в наші дні: Коли з тобою справедливо Вчиняють, а коли і ні. Тож прочитай, завчи напам'ять. Порадь і друзям почитать. Хай прочитають тато й мама. Закони всім потрібно знать!» І. Жиленко
Cписок корисних лінків:
За матеріалами навчального посібника «Шкільний календар прав людини». Розділ 3. |
Конкурс дитячого малюнку «Право у казках» Керівникам органів управління освітою, завідуючим районними, міськими методичними кабінетами |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Львівський обласний дитячий еколого-натуралістичний центр проводить обласний етап Всеукраїнського конкурсу дитячого малюнку «Зоологічна... |
Дитина та її права ... |
„Світова книга прав дитини”. Мета Мета: розкрити поняття „закон”, „конституція”, „ООН”, „декларація”, „конвенція”, „право”; ознайомити учнів зі змістом основних статей... |
ПРАВА ДИТИНИ Отже, права дитини це певні спеціальні можливості, які необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості. Особливі... |
План: Вступне слово. Мозковий штурм “Головні потреби дитини”. Мозковий... АКУ, ККУ, Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, Сімейний кодекс України |
Година спілкування (5 клас). Права та обов ’ язки дитини. Поняття гідності. Мета Мета: поглибити знання учнів про основні права дитини, ознайомити з деякими нормативно-правовими актами щодо прав людини (Конституцією... |
Година спілкування «Права дитини» Мета: ознайомити учнів із правами дитини, показати важливість юридичного закріплення права дітей на особливе піклування та допомогу... |
І місце Львівський обласний дитячий еколого-натуралістичний центр провів обласний етап Всеукраїнського конкурсу дитячого малюнку «Зоологічна... |
Методичні рекомендації щодо організації та проведення конкурсу дитячого малюнку “ Статтею 43 Конституції України гарантовано, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці |