|
Скачати 75.77 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ УЖГОРОДСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНИЙ ФАКУЛЬТЕТ КАФЕДРА КОМП’ЮТЕРНИХ СИСТЕМ ТА МЕРЕЖ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ І ЗАВДАННЯ ДО ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ з курсу “АЛГОРИТМИ ТА МЕТОДИ ОБЧИСЛЕНЬ” на тему ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ СИСТЕМ НЕЛІНІЙНИХ РІВНЯНЬ Ужгород – 2007 Методичні вказівки і завдання до лабораторної роботи з курсу “Алгоритми та методи обчислень” на тему: ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ СИСТЕМ НЕЛІНІЙНИХ РІВНЯНЬ для студентів 3-го курсу інженерно-технічного факультету, спеціальність комп’ютерні системи та мережі Укладач: Король І.Ю., канд. фіз.-мат. наук, доцент, зав. кафедри “ Комп’ютерних систем та мереж ” Затверджено на засіданні кафедри Комп’ютерних систем та мереж, Протокол № від вересня 2007 року Мета роботи: Вивчення методів розв’язання систем нелінійних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного пакету програм Mathcad. Зміст роботи: 1. Вивчити можливості математичного пакету Mathcad для розв’язання систем нелінійних рівнянь. 2. Виконати запропоновані завдання з використанням засобів пакету Mathcad. Зміст звіту: Навести короткі теоретичні відомості, постановку завдань, результати їх виконання та аналіз одержаних результатів. Короткі теоретичні відомості Розглянемо нелінійну систему![]() Якщо ввести ![]() ![]() ![]() Для розв’язання рівняння (2) скористаємось методом Ньютона. Для цього припустимо, що для одного з ізольованих коренів ![]() ![]() ![]() ![]() де ![]() Підставивши (3) в (2) дістанемо![]() Якщо функція ![]() ![]() ![]() де ![]() Матриця ![]() Рівняння (5) представляє собою лінійну систему, де в ролі невідомих виступають поправки ![]() ![]() ![]() Припустивши, що визначник матриці ![]() ![]() Замінивши в (3) ![]() ![]() ![]() де за ![]() ![]() Щоб уникнути процедури обернення матриці Якобі, матричне рівняння (8) записують у вигляді системи лінійних рівнянь вигляду ![]() де ![]() ![]() 2. Метод скорішого спуску (метод градієнта) Нехай маємо нелінійну систему![]() або в матричному вигляді ![]() де ![]() ![]() Припустимо, що функції ![]() ![]() Будемо вважати, що система (10) має лише ізольований розв’язок, який є точкою строгого мінімуму функції ![]() ![]() ![]() ![]() Д ![]() Рис. 1 амо геометричну інтерпретацію розв’язання даної задачі (рис. 1). Нехай х – вектор розв’язок системи (10) і ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() буде подібна до еліпсоїда. Із точки ![]() ![]() ![]() ![]() Після цього, відправляючись від точки ![]() ![]() ![]() ![]() Оскільки ![]() ![]() ![]() Позначимо через ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() де ![]() ![]() Функція ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Можна показати, що найменший додатний корінь рівняння (14) можна знайти за формулою: ![]() де ![]() Формулу (15) можна подати в іншому вигляді, якщо виконати наступні перетворення. Дійсно, ![]() звідки ![]() Враховуючи одержане, дістаємо ![]() де в чисельнику і знаменнику маємо скалярний добуток векторів, а формула градієнтного методу набуде вигляду ![]() 3. Метод скорішого спуску для випадку лінійних систем Розглянемо систему лінійних рівнянь ![]() з дійсною матрицею ![]() ![]() Тоді ![]() ![]() На основі цього для знаходження розв’язку системи (17) одержуємо ітераційний процес: ![]() де ![]() ![]() ![]() Завдання для індивідуальної роботи Завдання 1. Розв’язати систему нелінійних рівнянь за допомогою методу Ньютона:
Завдання 2. Розв’язати систему нелінійних рівнянь за допомогою методу скорішого спуску (формули (16), (17)). Завдання 3. Розв’язати систему нелінійних рівнянь за допомогою розв’язуючого блоку Given – Find пакету Mathcad. Вказівка. Початкове наближення до розв’язків нелінійної системи знайти графічним способом. Індивідуальні завдання наведено в табл.1 Завдання 4. Розв’язати систему лінійних рівнянь за допомогою методу скорішого спуску (формули (18), (19)). За початкове наближення до розв’язків лінійної системи рівнянь взяти стовпець вільних членів. Індивідуальні завдання наведено в табл.2 Вимоги до виконання лабораторної роботи. Для реалізації вказаних методів скласти відповідні програми, в яких передбачити вихід по заданій точності з підрахунком кількості виконаних ітерацій. До уваги студентів. Захист роботи здійснити до закінчення наступної по порядку роботи! Захист роботи передбачає знання теоретичного матеріалу та алгоритмів реалізації за допомогою програми Mathcad. Таблиця 1. Індивідуальні завдання
Таблиця 2. Індивідуальні завдання 1. ![]() ![]() ![]() 4. ![]() ![]() ![]() 7. ![]() ![]() ![]() 10. ![]() ![]() ![]() 13. ![]() ![]() ![]() 16. ![]() ![]() ![]() 19. ![]() ![]() ![]() 22. ![]() ![]() ![]() 25. ![]() ![]() ![]() 28. ![]() ![]() ![]() ЛІТЕРАТУРА 1. Фельдман Л.П., Петренко А.І., Дмитрієва О.А. Чисельні методи в інформатиці. К.: Видавнича група BHV, 2006. – 480 с. 2. Алексеев Е.П., Чесноков О.В. Решение задач вычислительной математики в пакетах Mathcad 12, VFTLAB 7, Maple 9. М.: НТ Пресс, 2006. – 496 с. 3. Демидович Б.П. Марон И.А. Основы вычислительной математики. К.: Физматгиз, 1963. – 660 с. 4 Конспект лекцій. |
“Чисельні методи розв’язання нелінійних рівнянь” Мета роботи: Вивчення методів розв’язання алгебраїчних і трансцендентних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного... |
Розділ РОЗВ’ЯЗАННЯ СИСТЕМ ЛІНІЙНИХ АЛГЕБРАЇЧНИХ РІВНЯНЬ У цьому розділі розглянемо основні чисельні методи розв’язання задач лінійної алгебри. Наведемо математичне описання, блок-схеми... |
Урок №73 Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та... Ня щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення... |
ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ЖОРСТКИХ ДИФЕРЕНЦІАЛЬНИХ РІВНЯНЬ ТА ЇХ СИСТЕМ Розглянемо спочатку питання умовної та абсолютної стійкості на простому прикладі. Задача Коші |
Розділ ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗАННЯ НЕЛІНІЙНИХ РІВНЯНЬ Якщо функція — алгебраїчний многочлен, то рівняння (1) називається алгебраїчним. Якщо функція містить тригонометричні, показникові... |
“Ітераційні методи розв’язання систем лінійних рівнянь” Мета роботи: Вивчення ітераційних методів розв’язання систем лінійних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного... |
Тема. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ ВИЩИХ СТЕПЕНІВ Заняття 1 Розв'язування рівнянь виду (х+а)(х+b)(х+с)(х+d) = А за умови, що а + b = с + d, або а + с = b + d, або а + d = b + с, де А Розв'язування... |
Графічний спосіб розв’язування систем лінійних рівнянь із двома змінними Учитель Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему «Розв’язування систем лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом».... |
Тема: Розв’язування диференціальних рівнянь при заданих крайових... Мета: Придбання навичок роботи з методами вирозв’язку диференціальних рівнянь і систем диференціальних рівнянь в системі MathCad |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |