|
Скачати 56.78 Kb.
|
ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ЖОРСТКИХ ДИФЕРЕНЦІАЛЬНИХ РІВНЯНЬ ТА ЇХ СИСТЕМ 1. Умовно і абсолютно стійкі різницеві методи Розглянемо спочатку питання умовної та абсолютної стійкості на простому прикладі. Задача Коші ![]() де ![]() ![]() який монотонно спадає при ![]() ![]() Рис. 1 При будь-яких ![]() ![]() що означає стійкість розв’язку ![]() Природно вимагати, щоб і для чисельного розв’язку задачі (1), виконувалась би нерівність, аналогічна (3). Розглянемо з цієї точки зору метод Ейлера ![]() ![]() Із рівняння (4) маємо ![]() ![]() ![]() для методу (4) буде виконуватись тоді і тільки тоді, коли ![]() ![]() ![]() Таким чином, чисельний метод (4) буде стійкий в сенсі виконання оцінки (5), якщо крок h задовольняє нерівність (6). Чисельний метод, який стійкий лише при певних обмеженнях на крок h, називається умовно стійким. Отже явний метод Ейлера є умовно стійким. Прикладом абсолютно стійкого чисельного методу для рівняння (1) з ![]() ![]() ![]() для якого ![]() ![]() З розглянутих прикладів можна зробити висновок, умовна стійкість є недоліком явного методу, оскільки вимагає брати дуже маленький крок h. Наприклад, якщо ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() буде приводити до необхідності розв’язання на кожному кроці нелінійного рівняння або системи нелінійних рівнянь. 2. Поняття жорсткої системи диференціальних рівнянь Для підвищення точності і адекватності математичних моделей складних об’єктів та процесів під час їх побудови потрібно враховувати велику кількість факторів і параметрів. Необхідність врахування в математичній моделі складових із великими і малими значеннями похідних від розв’язку неминуче спричинює так звану жорсткість рівнянь. Добре відомо, що в разі не врахування різного роду ‘малих величин’ у математичних моделях складних об’єктів та процесів реальна картина явища може бути істотно спотвореною. Тому дослідники змушені включати в моделі велику кількість другорядних, на перший погляд, факторів. У результаті, як правило. Підвищується порядок системи рівнянь моделі та її жорсткість. Слід відмітити, що жорсткість є властивістю математичної моделі, а не чисельного методу. Дамо деякі визначення. Системою нелінійних диференціальних рівнянь n-го порядку називається система вигляду: ![]() Системою лінійних диференціальних рівнянь n-го порядку називається система вигляду: ![]() де ![]() ![]() ![]() ![]() Розглянемо спочатку однорідну лінійну систему диференціальних рівнянь ![]() яку запишемо в матричній формі ![]() де А – матриця системи, ![]() Нехай ![]() ![]() ![]() а відношення найбільшої за модулем дійсної частини власного числа до найменшої за модулем дійсної частини власного числа, тобто: ![]() є досить великою. Якщо матриця А залежить від ![]() ![]() то власні значення ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() і число ![]() є велике. В основу визначення жорсткості нелінійної системи ![]() покладено попереднє визначення лінійної системи зі змінними коефіцієнтами типу (15), де роль матриці ![]() ![]() ![]() Число жорсткості, як і число обумовленості матриці А, характеризується виразом ![]() Звичайно кажуть про жорсткість задачі Коші (16), якщо ![]() ![]() ![]() де с – константа, яка залежить від умов задачі, ![]() 3. Неявні методи Ейлера і Рунге-Кутта Поняття неявних методів було введено під час розгляду методів розв’язання задачі Коші для звичайного диференціального рівняння першого порядку вигляду ![]() Це методи, формули яких містять шукані значення наближення ![]() 10. Неявний метод Ейлера. Для неявного методу Ейлера (метод правих прямокутників) справедлива формула ![]() де ![]() ![]() ![]() 20. Неявний метод трапецій. Для даного методу справедлива формула ![]() 30. Неявний метод Рунге-Кутта четвертого порядку. Для цього методу наближення шукається за формулами: ![]() ![]() Порівнюючи формули для коефіцієнтів ![]() ![]() Застосування неявних методів Ейлера та Рунге-Кутта зводить задачу інтегрування жорстких рівнянь до задачі розв’язання нелінійних алгебраїчних рівнянь (21)-(23) відносно ![]() Приклад 1. Розв’яжемо явним і неявним методом Ейлера задачу Коші ![]() ![]() ![]() Вибране значення кроку ![]() ![]() ![]() ![]() На лістингу 1 наведено результати , одержані за допомогою стандартної функції Odesolve з пакетe Mathcad ![]() На лістингу 2 наведено результати, одержані явним методом Ейлера ![]() На лістингу 3 наведено результати, одержані неявним методом Ейлера ![]() На лістингу 4 наведено результати, одержані неявним методом трапецій ![]() Таблиця порівняння методів
Явний метод Рунге-Кутта 4-го порядку ![]() ![]() ![]() ![]() |
Розділ РОЗВ’ЯЗАННЯ СИСТЕМ ЛІНІЙНИХ АЛГЕБРАЇЧНИХ РІВНЯНЬ У цьому розділі розглянемо основні чисельні методи розв’язання задач лінійної алгебри. Наведемо математичне описання, блок-схеми... |
ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ СИСТЕМ НЕЛІНІЙНИХ РІВНЯНЬ Ужгород –... Мета роботи: Вивчення методів розв’язання систем нелінійних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного пакету... |
Тема: Розв’язування диференціальних рівнянь при заданих крайових... Мета: Придбання навичок роботи з методами вирозв’язку диференціальних рівнянь і систем диференціальних рівнянь в системі MathCad |
“Чисельні методи розв’язання нелінійних рівнянь” Мета роботи: Вивчення методів розв’язання алгебраїчних і трансцендентних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного... |
“Ітераційні методи розв’язання систем лінійних рівнянь” Мета роботи: Вивчення ітераційних методів розв’язання систем лінійних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного... |
Розділ ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗАННЯ НЕЛІНІЙНИХ РІВНЯНЬ Якщо функція — алгебраїчний многочлен, то рівняння (1) називається алгебраїчним. Якщо функція містить тригонометричні, показникові... |
Урок №73 Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та... Ня щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
РОБОТА В СЕРЕДОВИЩІ Mathcad Надані завдання і зразки виконання лабораторних робіт з необхідними зауваженнями, коментарями, таблицями і рисунки з різних розділів... |
УРОК №71 Тема уроку. Системи рівнянь Мета уроку: формування понять: «система рівнянь з двома змінними»; «розв'язки системи лінійних рівнянь з двома змінними»; «ознайомлення... |