|
Скачати 131.53 Kb.
|
Комп’ютерні системи та мережі Розділ 1. ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗАННЯ НЕЛІНІЙНИХ РІВНЯНЬ 1.1. Постановка задачі Нехай потрібно розв’язати нелінійне рівняння ![]() де функція ![]() ![]() ![]() ![]() Розв’язати рівняння означає знайти множину його коренів, тобто таких значень ![]() ![]() Знайти точні значення коренів заданого рівняння можна лише для найпростіших функцій ![]() ![]() Універсальних методів для знаходження точних значень коренів алгебраїчних рівнянь степеня ![]() Нехай ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() У загальному випадку процедура розв’язання нелінійних рівнянь складається з двох етапів:
Перший етап називають ще задачею визначення відрізків ізоляції коренів, а другий – уточненням наближених коренів. Перший етап, як правило, складніший за другий, оскільки для загального випадку немає досить ефективних методів відокремлення коренів. Для знаходження коренів з наперед заданою точністю застосовують методи, які дають можливість уточнювати знайдені наближення коренів. Такі методи називаються ітераційними. 1.2. Відокремлення коренів Перший етап (відокремлення коренів) здійснюється, як правило, графічно. Для цього будується графік функції ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Інколи для відокремлення коренів можна скористатись табличним методом. Він полягає в знаходженні послідовності значень функції з певним кроком і виявлені зміни знака в значення членів послідовності. Для цього, за допомогою дискретної змінної, будують вектор із значень функції, який дає можливість побачити зміни знака функції, що свідчить про наявність коренів. Приклад 1. Відокремити корені рівняння ![]() Лістинг двох варіантів графічного метод відокремлення коренів, реалізований в пакеті Mathcad, наведено на рис. 1, табличного методу на (рис. 2). ![]() ![]() Рис. 2 Рис. 1 Другий етап починається з вибору початкової точки ![]() ![]() ![]() ![]() Вибір початкового значення ![]() 1.2. Метод поділу відрізку навпіл Метод поділу відрізку навпіл (дихотомії) передбачає послідовне обчислення значень функції в ряді точок. Перед використанням методу необхідно визначити відрізок, який містить лише один корінь рівняння. Для пошуку такого відрізку можна скористатись графічним способом. Нехай потрібно знайти корінь рівняння (1), який знаходиться на відрізку ![]() ![]() Далі відрізок починають зменшувати, визначаючи на кожному кроці алгоритму координати його нових граничних точок ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() У залежності від знаку функції в точці ![]() ![]() ![]() де ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 3 ![]() Рис. 4 Довжина відрізка ізоляції кореня після виконання ![]() ![]() а значення кореня ![]() ![]() Із формули (4) випливає, що збіжність процесу обчислень дуже повільна, оскільки точність в одному десятковому розряді досягається за 3-4 кроки через те, що ![]() ![]() Приклад 2. Користуючись методом поділу відрізка навпіл обчислити корені рівняння ![]() Лістинг обчислення кореня рівняння, який знаходиться на відрізку ![]() ![]() Рис. 5. Таким чином: при ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1.3. Метод простої ітерації Метод простої ітерації полягає в тому, що рівняння (1) записують у канонічному вигляді: ![]() а ітерації здійснюються за правилом ![]() ![]() де початкове наближення ![]() ![]() Якщо процес обчислень збігається до розв’язу ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Із рівності (7) випливає достатня умова збіжності методу простої ітерації, а саме, ![]() ![]() ![]() Якщо покласти ![]() ![]() ![]() У випадку, коли в околі кореня похідна ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() У випадку, коли ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 6. Можливі варіанти збіжності ітерацій: а) – монотонна збіжність; б) – коливальна збіжність; в) – монотонна розбіжність; г) – коливальна розбіжність. Зауважимо, що коли ![]() Оцінювання глобальної похибки ![]() ![]() або ![]() Звідки отримуємо оцінку ![]() де ![]() Якщо обчислення починати від початкового значення ![]() ![]() ![]() Приклад 3. Користуючись методом ітерацій уточнити корінь рівняння ![]() ![]() Лістинг відокремлення кореня та обчислення його методом ітерацій, реалізованого в пакеті Mathcad, наведено на рис. 7. ![]() Рис. 7 Якщо покласти ![]() ![]() ![]() ![]() Якщо похибка обчислення кореня рівняння не повинна перевищувати наперед заданого значення ![]() ![]() ![]() У тих випадках, коли не вдається явно розв’язати вихідне рівняння ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Тут допоміжна функція ![]() ![]() ![]() ![]() для якого ![]() ![]() Якщо в деякому околі кореня виконуються умови ![]() ![]() то метод релаксації збігається в разі ![]() ![]() Приклад 4. Користуючись модифікованим методом ітерацій уточнити корінь рівняння ![]() ![]() Лістинг відокремлення кореня та обчислення його методом ітерацій, реалізованого в пакеті Mathcad, наведено на рис. 8. ![]() Рис. 8. 1.4. Метод Ньютона Для прискорення збіжності ітераційного процесу методу простої ітерації (6) функцію ![]() ![]() У цьому випадку чергове наближення ![]() ![]() ![]() Формулу (17) можна отримати з рівняння дотичної до графіка функції ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 9. Як відомо, рівняння дотичної має вигляд ![]() де ![]() ![]() Достатні умови збіжності методу Ньютона дає така теорема. Теорема. Нехай на відрізку ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Доведення. Для доведення збіжності послідовність ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Для похідної ![]() ![]() Оскільки ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Тоді ![]() З неперервності функції ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Припустивши, що в околі кореня ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Врахувавши, що ![]() ![]() Оскільки ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Таким чином метод Ньютона має квадратичну збіжність ![]() ![]() де ![]() Приклад 5. Користуючись методом Ньютона для простих коренів уточнити корінь рівняння ![]() ![]() Лістинг відокремлення кореня та обчислення його методом Ньютона, реалізованого в пакеті Mathcad, наведено на рис. 10. ![]() Рис. 10. 1.5. Метод Ньютона для кратних коренів Швидкість збіжності методу Ньютона падає, якщо рівняння ![]() Якщо функція ![]() ![]() ![]() ![]() У більшості випадків кратність коренів невідома, тому для збереження квадратичної збіжності на базі заданого рівняння з кратним коренем ![]() ![]() яке має корінь ![]() ![]() ![]() Як відомо, для рівняння ![]() ![]() ![]() Оскільки ![]() ![]() Враховуючи одержану рівність дістанемо формулу методу Ньютона для кратних коренів, яка має вигляд ![]() ![]() Приклад 6. Користуючись методом Ньютона для кратних коренів уточнити корінь рівняння ![]() ![]() ![]() Лістинг відокремлення кореня та обчислення його методом Ньютона, реалізованого в пакеті Mathcad, наведено на рис. 11. ![]() Рис. 11. 1.6. Застосування методу Ньютона для знаходження екстремальних точок функції Задачу обчислення значень аргументу функції ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Приклад 7. Користуючись методом Ньютона знайти координати екстремальної точки функції ![]() ![]() Лістинг обчислення координати екстремальної точки та значення екстремуму, реалізованого в пакеті Mathcad, наведено на рис. 12. На цьому ж лістингу наведено результат, одержаний за допомогою вбудованої процедури root. ![]() Рис. 12. 1.7. Метод хорд Нехай потрібно розв’язати рівняння (1), яке має єдиний корінь на інтервалі ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Поклавши в одержаному рівнянні ![]() ![]() ![]() де ![]() ![]() ![]() Рис. 14 Рис. 13 Можна показати, що за нерухому точку ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1.8. Комбінований метод О ![]() Рис. 15 скільки в методах хорд і дотичних наближення кореня обчислюється відповідно з недостачею і з надлишком (залежно від вигляду кривої), то був розроблений метод, який об’єднав обидва підходи (рис.15). Процес закінчується, коли ![]() Кінцеве наближення обчислюється за формулою ![]() де ![]() ![]() Приклад 8. Користуючись методами хорд та комбінованим знайти корені рівняння ![]() Лістинги обчислення коренів указаними вище методами наведено, відповідно, на рис. 16, 17. Зауважимо, що при знаходженні кореня рівняння, який знаходиться на відрізку ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 16 ![]() Рис. 17 9. Застосування засобів пакету Mathcad для знаходження коренів алгебраїчних рівнянь Корені алгебраїчного рівняння, яке має дійсні або комплексні корені ![]() можна знайти за допомогою вбудованої процедури polyroоts, яка має вигляд: polyroоts(V), де V – вектор з коефіцієнтів многочлена ![]() ![]() Приклад 9. На лістингу (рис. 18), наведено приклади застосування процедури polyroоts для знаходження коренів рівнянь у випадку простих та кратних коренів. З наведених прикладів бачимо, що дана процедура, у випадку кратних коренів, може працювати не зовсім надійно (випадки 2, 3). Тому, при одержанні коренів потрібно виконувати їх перевірку. ![]() Рис. 18 |
“Чисельні методи розв’язання нелінійних рівнянь” Мета роботи: Вивчення методів розв’язання алгебраїчних і трансцендентних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного... |
ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ СИСТЕМ НЕЛІНІЙНИХ РІВНЯНЬ Ужгород –... Мета роботи: Вивчення методів розв’язання систем нелінійних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного пакету... |
Розділ РОЗВ’ЯЗАННЯ СИСТЕМ ЛІНІЙНИХ АЛГЕБРАЇЧНИХ РІВНЯНЬ У цьому розділі розглянемо основні чисельні методи розв’язання задач лінійної алгебри. Наведемо математичне описання, блок-схеми... |
ЧИСЕЛЬНІ МЕТОДИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ЖОРСТКИХ ДИФЕРЕНЦІАЛЬНИХ РІВНЯНЬ ТА ЇХ СИСТЕМ Розглянемо спочатку питання умовної та абсолютної стійкості на простому прикладі. Задача Коші |
“Ітераційні методи розв’язання систем лінійних рівнянь” Мета роботи: Вивчення ітераційних методів розв’язання систем лінійних рівнянь і набуття навичок їх реалізації за допомогою математичного... |
ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНІ НАУКИ На ступінь доктора наук Бартіш М. Я. Методи типу Ньютона для розв’язування нелінійних операторних рівнянь і задач на екстремум: (01. 05. 02) / Київ нац ун-т... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
Тема: Різні способи розв'язання ірраціональних рівнянь Мета Мета: Систематизувати знання про ірраціональні рівняння, ознайомити з новими способами їх розв'язання, розвивати культуру мислення,... |
Тема: Розв’язування задач за допомогою рівнянь Мета: Розширити знання учнів про практичне застосування рівнянь, зокрема до розв’язання задач. Вдосконалити навики встановлення залежностей... |
Урок №73 Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та... Ня щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення... |