|
Скачати 94.7 Kb.
|
«Школа розуму , душі та серця очима вчителя хімії» Сутн1сть сучасної освіти полягає у вихованні вільної творчої особистості, спроможної відстояти свої переконання, і разом з тим толерантної до поглядів інших. Завдання, що стоять перед сучасним вчителем – пошук інтерактивних технологій уроку, здатних «принести світло в класну кімнату», «розширити її до масштабів Всесвіту», всебічний підхід до навчання, який допоможе повніше розвинути інтелектуальні, фізичні, моральні і духовні особливості учнів, вміння адаптуватися до різних умов існування. Така освіта допоможе кожному випускникові:
Учень повинен переростати вчителя, а вчитель— пишатися ним. Ось умова, за якої освіта набуває розвивального характеру. Головна мета розвивального навчання — навчити учнів самостійно вчитися, вільно орієнтуватися у величезному потоці інформації, що сьогодні одержують наші учні, виокремлювати головне, логічно й послідовно викладати свої думки; працювати творчо, об'єктивно оцінювати свою роботу й роботу товаришів. Багато разів доводилося ставити собі запитання: чому відбувається зниження споконвічного інтересу до навчання? А у зв'язку з цим погіршується дисципліна. Причин багато, але одна з найбільш істотних — це відсутність пізнавального творчого компонента вчителя та учнів у навчанні. Проблема, над якою я працюю,— «Упровадження нових інформаційних методик, їхня роль у процесі розвивального навчання». Одним з аспектів цієї проблеми є активізація пізнавального інтересу в процесі розвивального навчання: «Навчати творчо — навчатися творчості». Кожен учитель, мабуть, багато разів, ідучи до свого кабінету на урок, думав про долю, що подарувала йому роботу, його учнів, його школу, яких він так любить і без яких не уявляє свого життя. І ще думає: «Яке це щастя — мати таку роботу, учнів, школу». Дзвенить дзвоник. Ви заходите до класу, бачите десятки облич, таких близьких і знайомих. Чого очікують вони від тебе? Яким буде сьогоднішній урок? І ось де першість належить учителю: він має зацікавити учня своїм предметом. І не важливо, як він це зробить: чи зачарує своєю молодістю, цікавими розповідями, чи здивує своїми хімічними дослідами, чи знайде переконливі аргументи, щоб показати важливість навчання, чи зуміє обґрунтувати величезне значення знань, свого предмета для досягнення мети учня, головне — розбудити інтерес до навчання. Досвідчений учитель ставить перед собою завдання — привернути учнів своїм предметом, через предмет розбудити в них найкращі людські якості: працьовитість, наполегливість, допитливість, творчість. Правий був письменник А. Франс, який сказав: «Щоб перетравити знання, потрібно поглинати їх з апетитом», а «апетит» виникає в учня, якщо вчитель творчо підходить до викладання свого предмета: залучає всіх дітей до роботи — вміння навчатися, визначає мету — навчити учнів так, щоб вони були вчителями своєї праці, а вчитель керував розумовою діяльністю учнів на своїх уроках. Творчий підхід допомагає вчителю перенести «центр ваги» вивчення нового матеріалу на урок, що звільняє час удома, який можна використовувати для подальшого закріплення, відпрацьовування ключових питань теми. Пропоную схему - модель «Школи розуму , душі та серця очима вчителя хімії , вчителя вищої категорії , вчителя – методиста Стеблини А.М.». В основі її лежить розвивальне навчання, базисом якого є інтеграція (внесення порядку, єдності в світ знань) з метою підвищення ефективності уроку як при отриманні знань, так їх дослідженні. Визначаючими розвивального навчання є: 1) Креативність (здатність створювати оригінальні ідеї творчості в нестандартних ситуаціях). З креативності витікає творчість вчителя: захопити, зацікавити, збудити кращі якості (працьовитість, допитливість, наполегливість). Творчість вчителя (уроки УСЗ, бінарні уроки, аукціони знань, уроки – КВК, уроки – конкурси, захист тематичних проектів, уроки – робінзонади.. .). Усе це підкріплюється рефлексією вчителя (самоконтроль, сомопізнання, само становлення, само корекція, самоаналіз, саморегуляція). 2) Мотиваційний аспект (потреба в нових враженнях, дослідженнях, пошуку істини). В основі мотиваційного аспекту лежить творчість учня (вірші, гімни, казки, оди, шаради, загадки, «Я – Робінзон», по зведеннях МВС і т.д.); рефлексія учня (рефлексія знань, умінь, понять, уявлень, відносин, бажань). 3) Диференціація, індивідуалізація. Використання новітніх технологій навчання , які зорієнтовані на розвиток пізнавальної та творчої активності учнів: - проектна технологія, технологія різнорівневого навчання, співпраці вчителя та учнів, технологія колективного навчання, інтелектуальних схем, повноцінного засвоєння знань, технології творчої діяльності вчителя та учнів, комп’ютерні технології… 4) Моніторинг Інтеграція дає можливість розповсюдити знання, навички, уміння одного предмету на зміст інших предметів, найголовніше – дає можливість всебічно розглядати знання, логічно їх осмислювати узагальнювати, порівнювати, систематизувати. В основі інтеграції лежать між предметні зв'язки. Ці зв'язки різнохарактерні за своїми функціями, їх можна класифікувати за хронологічним (тимчасовим) критерієм, оскільки вони відображають послідовність в часі ; розрізняють: зв'язки супутні, передуючі та перспективні. Ці три види тимчасових зв'язків розрізняються термінами дії: супутні зв'язки діють короткочасно (1-2 учбові роки), передуючі (2-3 учбові роки), перспективні (4-6 років). . .
5) Як підсумок всього - розуміння, успіх, радість. Зупинимося на базисі такої школи – інтеграції. Інтеграція – це творчість, яка не має форми і обмежень. Багатоплановість інтеграції сприяє комплексному використанню знань багатьох дисциплін. В її основі лежать найрізноманітніші взаємозв'язки, виходячи з яких, я для себе визначила такі типи інтеграцій: Внутрішньо предметна інтеграція; між предметна інтеграція; міжгалузева інтеграція. Внутрішньопредметна інтеграція допомагає вирішити специфічні завдання з використанням знань основного предмету. На таких уроках знання теми з'єднуються із знаннями раніше вивчених тем, розділів курсу хімії 7-11 класів. Такі уроки ми називаємо уроками «Вчора, сьогодні, завтра»... Пропоную схему-модель уроку в 11 класі по темі «Роль хімії в створенні нових матеріалів» Дослідження показали : між предметні зв'язки розрізняються за інформаційним критерієм: наукові факти, поняття, теорії, закони . Факти – основа для понять; поняття – основа теоретичних висновків та узагальнень. Відповідно цьому, доцільно виділити три види міжнпредметних зв'язків: фактичні, понятійні та теоретичні. Ці види зв'язків обумовлюють: - поглиблене та розширене сприйняття учнями фактичних даних; - ефективне формування наукових понять; - усвідомлене засвоєння теорії.. Міжпредметні зв’язки лежать у основі міжпредметної інтеграції - засвоєння однієї теми з використанням знань декількох учбових предметів. Вона сприяє з’єднанню матеріалу курсу хімії з курсами інших наук, що дає змогу узагальнити , систематизувати об’ємну інформацію вивченого та вивчаємого матеріалу. Така інтеграція насичена пізнавальним, цікавим , науковим матеріалом. Уроки за цією інтеграцією ми називаємо «Уроками розуму, душі та серця ». Пропоную розробку бінарного уроку ( хімія + фізика ) по темі : « Будова атома. Хімічний зв’язок » , 9 клас. ( Конспект уроку надрукований нижче : у розділі « Творчі уроки вчителя ». У американського вченого - хіміка, лауреата Нобелівської премії є точний вислів: «Хімія та біологія – науки найбільш повно розкривають явища навколишнього світу…Хімія – це біологія , фізика, математика та поезія разом узяті …» . Саме пріоритетними науками 21 століття стають науки природничого циклу. Хімія, фізика та біологія – дочірні науки. Знання цих наук тісно переплелися в курсах вивчення предметів. Міжпредметні зв'язки цих наук допомагають розв’язати важливі завдання освіти: зробити її розвиваючою, пізнавальною, повніше розкрити наукову картину світу; розвинути критичне мислення. МОДЕЛЬ ДІЇ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ'ЯЗКІВ ХІМІЇ І БІОЛОГІЇ Для дослідження взаємовпливу біології і хімії в процесі навчання за умови між предметних зв'язків можна оформити модель напрямку дії цих зв'язків: ХІ – Х кл Х – ІХ кл ІХ – VIII кл VII кл Природоведення Органічна хімія Неорганічна хімія Неорганічна хімія Неорганічна хімія Загальна біологія Загальна біологія Анатомія та фізіологія людини Зоологія та ботаніка ( - попередні зв'язки - супутні зв'язки) Наукова картина світу є між предметним поняттям, засвоєння основних світоглядних уявлень, може здійснюватися лише на основі єдності між предметних в'язків. Загальними опорними поняттями для формування природно – наукової картини світу є: форми руху матерії, рівень організації, ієрархія форм руху і рівнів організації. Ці поняття ми відносимо до між предметних. Базові хімічні поняття: атом, молекула, полімер, властивості, біологічна функція, хімічна форма руху матерії, хімічна картина природи. Базові біологічні поняття: ознаки життя, клітини , тканини, організм, популяція, вигляд, біогеоценоз , біосфера, біоформа руху матерії, біокартина природи. Умовні позначення: Внутрішньопредметні зв’язки; Міжпредметні зв’язки ХІМІКО – БІОЛОГІЧНА НАУКОВА КАРТИНА СВІТУ. Біологічна картина світу Хімічна картина світу Знання про організації біологічних форм руху матерії Знання про форми організації живої матерії Знання про форми організації речовин Початкові уявлення про природу: природо ведення Знання про рівні організації хімічних форм руху матерії Серед вимог до знань та вмінь на останньому етапі між предметного природничо – наукового узагальнення: учні повинні знати рівні організації матерії; класифікувати їх відповідно форм руху; вміти наводити приклади ускладнення структур матерії; знати загальні закони природи; творчо підходити до вивчення матеріалу природних наук; робити висновки, наукові узагальнення ; логічно осмислювати, порівнювати, аналізувати; самостійно знаходити, вивчати наукові інформації з подальшою їх обробкою, виділенням головного. В центрі розвиваючого навчання є сучасний урок – урок розуму , душі , серця вчителя та учнів. Я з гордістю читаю рядка подяки моїх дітей: «...Дякуємо Вам за чудові уроки, насичені знаннями, творчістю. Знання, що ми одержуємо у спадщину від Вас, неодноразово допоможуть нам у житті, у різних ситуаціях. На кожному уроці ми з'єднуємо воєдино творчість з теорією та задачами. Тому,наше пізнання такого складного предмету,стає цікавим, захоплюючим і незабутнім» (учні 11-А класу). |
Творча лабораторія вчителя Робота над проектом «Від серця до серця» На цьому етапі здійснюю попередній перегляд проекту, виявляю недоробки, окреслюю шляхи усунення виявлених недоліків, відбувається... |
Школа молодого вчителя – одна з ефективних форм становлення молодого спеціаліста Школа молодого вчителя– одна з форм підвищення кваліфікації молодих учителів, які мають педагогічний стаж роботи до 3-х років. Школа... |
«Тепло своїх долонь, і розуму, і серця я Україні милій віддаю» Мета: виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю; формувати переконання у нетлінності... |
Криворізька загальноосвітня школа №99 Учитель: Відпочити нам пора. Нумо гратись, дітвора! Дитина з зав’язаними очима по |
Розробки сучасних уроків з хімії (за інтегральною технологією). 10... Овчаренко Ірина Юріївна (вчитель хімії Черкаської загальноосвітньої школи I-III ступенів №32 Черкаської міської ради) |
Міністерство освіти та науки України ДОНЕЦЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНА... Вам щиру подяку за піклування про дітей та співробітників школи, увагу до потреб освіти м. Донецька. Реалізовано основні регіональні... |
Урок у 8 класі з теми «ОКСИДИ,КИСЛОТИ,ОСНОВИ» Обладнання: І. ТСО: «Лектор-2000» (кодокартка № І «Хімія — наука чудес», кодокартка №2 «Медик без належного пізнання, хімії досконалим... |
Слово зворушеного серця Вона виступила як прозаїк-новатор. За спостереженням Д. Павличка, читач і сьогодні приходить до її творів «по естетичну насолоду... |
Психологічний супровід діяльності молодого вчителя Вчитель – учень”, “Вчитель очима учнів та батьків”, “Основні показники діяльності педагога”; працювати, в разі потреби, над підвищенням... |
1. Загальні положення Дана інструкція установлює вимоги безпеки життєдіяльності для вчителя хімії та лаборанта Харківської гімназії №144 |