Школа молодого вчителя – одна з ефективних форм
становлення молодого спеціаліста
Школа молодого вчителя– одна з форм підвищення кваліфікації молодих учителів, які мають педагогічний стаж роботи до 3-х років. Школа покликана формувати майстерність, творчу індивідуальність молодих педагогів.
Коло молодого вчителя створюється на базі навчального закладу, де працює досвідчений учитель з даного фаху, який має досвід наставницької роботи. Керівник школи складає навчальний план і програму занять, розраховану на 3-5 років (додаток 8).
До занять у школі молодого вчителя з періодичністю раз на місяць залучають постійні слухачі (3-8 осіб) – учителі (бажано) одного фаху.
Мета «Школи молодого вчителя» – сприяння підвищенню фахового рівня, розвитку творчого потенціалу вчителя, удосконаленню майстерності, озброєнню новітніми знаннями, методикою та технологією навчання.
Актуальність організації ШМВ зумовлена:
неготовністю випускників ВНЗ до практичного розв’язання соціально-педагогічних і психологічних проблем з учнями, батьками, громадськістю;
недостатньою орієнтацією у навчальних планах і програмах;
низьким рівнем обізнаності молодих працівників у сфері педагогічних технологій;
неготовністю брати активну участь у загальному функціонуванні навчального закладу;
низькою спроможністю молодих педагогів у формуванні навчальної мотивації у школярів;
низьким рівнем знань та практичних навичок щодо особливостей у роботі з обдарованими, гіперактивними учнями, дітьми з обмеженими можливостями.
Завдання діяльності ШМВ:
формування вмінь застосовувати теоретичні знання, одержані під час навчання у ВНЗ, у конкретній практичній діяльності;
створення умов для швидкої та ефективної адаптації молодих освітян до професійної діяльності в умовах зміни вимог до фахових компетенцій;
набуття молодими та новопризначеними педагогами теорії та практики щодо організації навчально-виховної діяльності у класі;
вивчення молодими педагогами перспективного педагогічного досвіду;
ознайомлення із сучасними методами і прийомами навчання, формами організації навчальної діяльності дітей на уроці, інноваційними педагогічними технологіями;
ознайомлення із сучасними засобами навчання, засвоєння методики їх використання;
ознайомлення із психолого-педагогічними особливостями роботи з обдарованими учнями та дітьми з особливими потребами;
формування позитивних комунікативних якостей;
формування спрямованості особистості молодого педагога на безперервне професійно-педагогічне самовдосконалення.
Основні напрями роботи
1. Здійснення заходів з поглиблення педагогічних знань, методології навчання, вивчення директивних матеріалів, документів Міністерства освіти і науки України.
2. Вивчення теорії, практики та методики виховання, психології, етики, аналіз програмних документів з питань виховної роботи, формування у молодих учителів необхідних умінь і навичок.
3. Поглиблення науково-теоретичної підготовки з предмета та методики його викладання, поповнення знань із суміжних предметів.
4.Науково-методична робота з вивчення узагальненого передового педагогічного досвіду, визначення шляхів творчого його використання.
5.Здійснення заходів щодо підвищення освітнього, науково-методичного та культурного рівня молодого вчителя.
6.Організація проведення семінарів, оглядів, конкурсів, екскурсій, вечорів відпочинку, спортивних змагань тощо.
Основні форми навчально-методичної роботи в школі молодого вчителя:
– відвідування уроків і позакласних заходів, які проводять керівник школи (перший рік навчання), інші досвідчені вчителі (другий-третій рік навчання);
– індивідуальні консультації;
– практичні заняття, на яких здійснюється моделювання та обговорення запропонованих моделей уроків, позаурочних заходів, виготовлення зразків дидактичних матеріалів;
– співбесіди з керівником ШМВ, методистом РМК, за круглим столом.
Робота «Школи молодого вчителя» регламентована законами України та основними нормативними документами в галузі освіти: «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Указами Президента: «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні», Національною доктриною розвитку освіти України у ХХІ столітті та іншими діючими документами.
Методичне керівництво школою молодого вчителя здійснюється методичними радами шкіл, РМК (додаток 11).
Керівником школи молодого вчителя призначається заступник директора з навчально-виховної роботи.
Організація роботи з молодими вчителями передбачає дотримання принципів науковості, доступності, варіативності, новизни, зворотного зв'язку за інтересами педагогів.
|