Саранцева Оксана Степанівна


Скачати 42.97 Kb.
Назва Саранцева Оксана Степанівна
Дата 15.12.2013
Розмір 42.97 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Саранцева Оксана Степанівна, вчитель трудового навчання вищої категорії, старший учитель СШ № 87 ім.О.П.Довженка м.Києва
Тема уроку: «Орнамент та види орнаментів. Поняття про композицію. Символи в українській народній вишивці». Техніка виконання шва «Хрестик»

Мета уроку: Ознайомити учнів із типами та видами орнаментів в українській вишивці, композицією, характерними ознаками композиції у вишивці, символами, технікою виконання шва «Хрестик».

Розвивати творчість, художні і естетичні здібності, вміння виконувати шов «Хрестик», сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів.

Виховувати шанобливе ставлення до національних традицій українського народу, працелюбність, охайність в роботі.

Наочність: мультимедійний супровід, зразки вишитих виробів побутового призначення та одягу.

Обладнання та матеріали: тканина, нитки, голка, ножиці.

Міжпредметні зв'язки: історія, народознавство.
Хід уроку
І. Організаційний момент

Перевірка наявності учнів; робочого одягу, готовності до уроку; самопочуття.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда:

  • Який вид декоративно-ужиткового мистецтва ми зараз з вами вивчаємо?

  • А як ви гадаєте - це стародавній вид мистецтва чи сучасний? Чому?

  • Давайте спробуєм пригадати шви, які вам вже знайомі, за допомогою загадок:

1. Шов тоненькій, як пунктир,

Вишивала я на шовку.

Шов цей, як ручей їз гір,

Зветься він... («уперед голку»).

2. Вишивати можна ним

Стебла квітів і рослин.

І красивий він такий,

Ну а зветься ... («стебловий»).

3. Для розпилювання дров

Часто їх кладуть на козли.

Є на козли схожий шов,

І тому він зветься ... («козлик»).

  • Про які шви ми не згадали в загадках, а виконували на уроках? («Назад голку», «Петельний», «Тамбурний»).

  • Давайте перевіремо ваші знання. Увага на екран (слайд №1). Який шов зображено на малюнку?

  • Спрбуємо пригадати цифрову послідовність виконання швів (робота біля дошки).


ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (слайди №2, №3)

Мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу

Вишивка – це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук.

Художня якість вишивки значною мірою залежить від композиції – творчого поєднання різних елементів узору, але однакових за змістом, кольором, формою.

Для композиції вишивки характерна орнаментальність.

Орнамент – графічна чи живописна прикраса виробу, створена з ритмічно поєднаних елементів.
За типами орнамент поділяється на (слайди №4 - №7):

  • Стрічковий – пряма або криволінійна орнаментна смужка, що прикрашає середину виробу або обрамлює його;

  • Сітчастий, при якому вся поверхня заповнена узором;

  • Центричний, в якому окремі елементи орнаменту вписані в квадрат, коло, ромб, розташований у центрі.

В орнаментальних композиціях вишивки велику роль відіграють мотиви-символи, значення яких змінювалося з розвитком суспільства, але люди завжди вірили в їх магічну силу (слайд №8).

В українській вишивці перепліпаються елементи зображення рослин, тварин, птахів. І кожен із цих елементів має своє значення.
За мотивами орнаменти вишивок бувають (слайди №9 - №13):

  • Геометричними – поєднані у кольорі геометричні елементи – квадрати, ромби, трикутники, кола тощо.

  • Рослинними – стилізоване листя, квіти, плоди, гілля тощо.

  • Зооморфними – стилізовані тварини, птахи, риби.

  • Антропоморфні – зображення силуетів людини.

  • Каліграфічні – зображення окремих літер.

  • Предметні – зображення предметів побуту, знарядь праці, музичних інструментів тощо.

  • Геральдичні – копозиції із зображенням гербів, емблем. Наприклад, бджола символізує працьовитість, підкова – щастя, дзеркало – правду, лев – могутність і т.д.


Вирішальне значення і вплив на характер орнаментних мотивів має техніка виконання, тобто шви, яких в Україні налічується понад 100.

Сьогодні найбільш знаною та популярною є техніка вишивки хрестиком. Ця техніка досить проста, її легко опанувати, тому нею користуються і знані майстрині, і початківці. Втім, вишивка хрестиком з'явилась в Україні недавно (якщо порівняти з іншими техніками вишивки) – десь близько 200 років тому.

Але які чудові речі можна виготовити такою технікою вишивки!

(слайди № 14 -16). Демонстрація вишитих речей побутового призначення, одягу.

V. Формування умінь та навичок учнів.

Практична робота.



  • Пояснення вчителя щодо послідовності виконання шва.


Косий хрестик – поверхнево-нашивна лічильна техніка вишивання. Технікою «хрестик» вишивають найрізноманітніші вироби: серветки, скатертини, рушники, сорочки тощо. В узорі хрестик часто поєднують з іншими техніками вишивання. В різних регіонах України ця техніка має свої особливості кольорової гами, композиційного розміщення на виробах.

Косим цей хрестик називають тому, що лицьові стібки у ньому розміщені по діагоналях клітинки.

Виконують хрестик в один або два ходи (інструкційна карта, слайд №17).

Виконання практичної роботи:

  • Інструктаж з БЖ (правила безпечної роботи з ножицями, голкою, санітарно-гігієнічні вимоги).

  • Демонстрація виконання вчителем шва «хрестик» у два ходи.

  • Виконання шва учнями.

  • Поточний інструктаж.

  • Контроль якості.


VІ. Узагальнення знань учнів

Закріплення нового матеріалу відбувається у формі бесіди за запитаннями та самостійної роботи з картками з подальшою самоперевіркою.

  • Над якою темою ми сьогодні працювали на уроці?

  • Що таке композиція?

  • Що таке орнамент?

  • Чим відрізняється стрічковий орнамент від сітчастого?

Робота з картками. Перевірка (слайд № 18).

  • З якою технікою вишивки ми сьогодні з вами познайомились?

  • Що утвориться з виворітнього боку тканини за умови правильного виконання шва?


VІІ. Підсумки уроку

Оцінювання знань та вмінь учнів. Прибирання робочих місць.

Схожі:

Адреса передового педагогічного досвіду Марченко Оксана Євгенівна
Марченко Оксана Євгенівна, вчитель біології Городищенського економічного ліцею, Городищенської районної ради
Управління навчально-виховним процесом
Шкварчук Наталія Степанівна, директор Товтрівської ЗОШ І-ІІІ ст. Заставнівського району, вища категорія, вчитель-методист
ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕГРАЦІЇ СТУДЕНТІВ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ...
Оксана Бартків – доцент Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, Оксана Дурманенко– аспірантка Східноєвропейського...
Конституційне право України навчально методичні матеріали для студентів
Наулік Наталія Степанівна, кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри публічного права юридичного факультету Тернопільського...
Попова Оксана Львівна, заступник директора з навчально-виховної роботи...
Попова Оксана Львівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Люботинської гімназії №1 Люботинської міської ради Харківської...
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка...
ВСТУП
Подяки та премії отримали
Лупак Оксана Ярославівна, гімназія «Євшан», вчитель географії за високу результативність роботи з обдарованими учнями
1. Повторення з курсу алгебри 7
Комп’ютерний набір: Побережнюк С. О., Юзвик Олена, Наголюк Роман, Кирилюк Оксана, Бідюк Олександр
Мельник Оксана Миколаївна, директор Монастирищенської спеціалізованої...

Мельник Оксана Миколаївна, директор Монастирищенської спеціалізованої...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка