|
Скачати 2.39 Mb.
|
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка На правах рукопису Бобак оксана богданівна УДК 372.013.78:37.018.1«1950/…»(043.5) Педагогічні засади соціалізації дітей дошкільного віку в сім’ї у ІІ-й половині ХХ століття 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук Науковий керівник: Логвиненко Тетяна Олександрівна кандидат педагогічних наук, професор Дрогобич – 2015 ЗМІСТ
Вступ Актуальність дослідження. Характерна для початку третього тисячоліття залежність розвитку суспільства від якості розкриття потенціалу кожної особистості, кардинальні трансформації у житті української спільноти спонукають науковців до глибинного аналізу проблеми соціалізації людини в сучасному світі, переосмислення джерел її становлення, прихованих у найпершому етапі життєвої траєкторії – дошкільному дитинстві. Значення означеного періоду у розвитку дитини неможливо переоцінити – саме тоді закладаються первинні фізичні та психічні якості, засвоюються суспільні цінності й норми, закладаються основи світогляду і загальної культури. У сучасній соціокультурній ситуації пріоритетною домінантою є соціалізація особистості як результат її соціально-особистісного розвитку та виховання, досягнення оптимальної форми соціальної активності і компетентності, що дає змогу дитині бути активним перетворювачем власного життя й довкілля, мати право свободи вибору і ставати суб’єктом власної життєдіяльності. У зв’язку з цим особлива роль відводиться сім’ї, що є найважливішою соціальною інституцією соціалізації дошкільника. Вона забезпечує саморозвиток дитини, її творчу активність і самозбереження, спрямовує розвиток соціально та індивідуально значущих рис особистості, забезпечує успішне функціонування дитини як суб’єкта власної життєдіяльності у суспільному довкіллі, що визначає сім’ю не лише оптимальною, а й незамінною формою відтворення суспільного життя, соціалізації дошкільника. Низка законодавчих актів і постанов у галузі освіти (Закон України «Про освіту», Національна доктрина розвитку освіти України, Програма «Українська родина» та ін.) з очевидністю засвідчують, що в нашій державі значна увага акцентується на необхідності якісних змін, потребі реконструювання принципів сімейної соціалізації дітей. Повноцінне, щасливе дитинство вибудовує міцний фундамент подальшої самореалізації і самоствердження людини, нещасливе – трансформує в доросле життя низку проблем, подолання яких потребуватиме максимальної концентрації всіх сутнісних сил та можливостей, а отриманий результат вплине не лише на якість її існування, а й на функціонування всього суспільства. Проблеми соціалізації особистості розглядалися з філософських, соціологічних, психологічних, педагогічних позицій. Серед учених, які суттєво вплинули на дослідження проблеми соціалізації, слід назвати Б. Ананьєва, Е. Еріксона, Р. Бернса, Дж. Міда, Т. Парсонса, С. Рубінштейна, Г. Тарда, З. Фройда та ін. Загальній соціалізаційній проблематиці присвятили свої роботи Г. Андреєва, М. Євтух, С. Русова, А. Мудрик, С. Савченко, В. Семенов, О. Сухомлинська, В. Сухомлинський та ін. Соціально-психологічні аспекти соціалізації з урахуванням вікових особливостей розкрито в працях В. Абраменкової, К. Альбуханової-Славської, І. Беха, Л. Божович, Л. Виготського, Д. Ельконіна, О. Запорожця, А. Капської, І. Кона, О. Кононко, В. Кудрявцева, М. Лісіної, О. Леонтьєва, В. Мухіної, М. Міда, М. Осоріної, А. Петровського, І. Рогальської, І. Печенко, Т. Поніманської, В. Сухомлинського, М. Стельмаховича, Д. Фельдштейна та ін. Особливе місце серед досліджень проблем соціалізації особистості займають роботи, присвячені соціалізації дітей та молоді, авторами яких є: Г. Бєлєнька, А. Богуш, Л. Варяниця, О. Вишневський, Н. Гавриш, С. Курінна, Н. Лисенко, Т. Логвиненко, Н. Побірченко, Т. Поніманська, Ю. Приходько, І. Рогальська-Яблонська, С. Савченко, С. Сайко та ін. Незважаючи на розширення напрямів досліджень загальносоціалізаційної проблематики, соціальне становлення особистості в сім’ї на етапі дошкільного дитинства у другій половині ХХ ст. не знайшло належної науково-методичної розробки. Очевидними є і суперечності, які, виникнувши в нових соціальних умовах, вимагають ефективного і швидкого подолання, між:
Актуальність проблеми соціалізації дітей дошкільного віку в сім’ї зумовлена також необхідністю осмислення специфіки загострення цього аспекту у вітчизняних реаліях, де тривалі соціально-економічні трансформації, руйнуючи матеріальний та духовний добробут суспільства, заважають належному розвитку підростаючого покоління, коли повертається жахіття особливого дитинства – дитинства «дітей війни», не лише знецінюється проголошення особливої державної підтримки дитинства, а й загалом ставляться під сумнів перспективи прогресу України. Отже, враховуючи актуальність проблеми, її недостатню розробленість у вітчизняній педагогіці, нами обрано тему дисертаційного дослідження: «Педагогічні засади соціалізації дітей дошкільного віку в сім’ї у ІІ-й половині ХХ століття». Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертацію виконано згідно з планом науково-дослідницької роботи кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка «Удосконалення якості професійної підготовки соціальних педагогів в світлі сучасних вимог». Тему дисертаційного дослідження затверджено вченою радою Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка (протокол № 6 від 21.05.2009 р.) та узгоджено у Міжвідомчій раді з координації наукових досліджень у галузі педагогіки і психології в Україні (протокол № 7 від 27.10.2009 р.). Мета дослідження полягає у визначенні педагогічних засад сімейної соціалізації дітей дошкільного віку та розкритті її особливостей у другій половинні ХХ ст. в Україні. Відповідно до мети дослідження визначено такі завдання: – проаналізувати сутність процесу соціалізації особистості як спеціального предмета наукового дослідження; – розкрити особливості соціалізації дитини в дошкільному віці та охарактеризувати роль соціальних інститутів у цьому процесі; – визначити теоретичні засади сімейної соціалізації дошкільника; – схарактеризувати організаційно-методичні аспекти сімейної соціалізації дитини дошкільного віку; – окреслити можливості застосування досвіду соціалізації дітей дошкільників другої половини ХХ ст. у сучасній українській сім’ї. Об’єкт дослідження – теорія і практика соціалізації дитини у сім’ї. Предмет дослідження – зміст, методи та засоби сімейної соціалізації дитини дошкільного віку в Україні у другій половині ХХ ст. Теоретико-методологічні основи дослідження становлять положення про взаємодетермінацію психологічних, соціальних і педагогічних факторів у формуванні особистості, про діалектичну єдність процесів виховання і соціалізації. Провідними в обґрунтуванні предмета дослідження стали праці, присвячені розумінню сутності природи людини, взаємодії людини і середовища (К. Альбуханова-Славська, І. Бех, Л. Божович, Л. Виготський, І. Кон, Г. Костюк, О. Леонтьєв, С. Рубінштейн, Н. Скотна, Д. Фельдштейн); проблемам сутності соціалізації, її природи та механізмів (Б. Ананьєв, Г. Андреєва, Б. Паригін, М. Савчин та ін.); теорії, в яких розкрито закономірності формування особистості у дошкільному дитинстві (А. Богуш, Л. Божович, Л. Виготський, Н. Гавриш, Д. Ельконін, О. Запорожець, О. Кононко, І. Коновальчук, В. Мухіна, Т. Пантюк та ін.); концепції педагогіки соціалізації (А. Капська, І. Рогальська-Яблонська, С. Савченко); праці, присвячені закономірностям, умовам, чинникам виховання і соціалізації особистості (А. Мудрик, О. Сухомлинська, М. Чепіль); загальнотеоретичним проблемам виховання (І. Бех, А. Вихрущ, О. Запорожець, В. Кемінь, О. Невмержицька, Л. Оршанський, М. Пантюк А. Реан, В. Сухомлинський, М. Стельмахович,); міждисциплінарні дослідження дитинства (В. Абраменкова, А. Богуш, Д. Ельконін, О. Квас, І. Кон, В. Мухіна, М. Осоріна, Н. Побірченко, Т. Поніманська, Д. Фельдштейн); нормативні документи: Національна доктрина розвитку освіти України в XXІ столітті, закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базовий компонент дошкільної освіти. Для розв’язання завдань дослідження використано комплекс взаємодоповнювальних методів: системно-історичний (для розгляду історичних передумов та еволюції проблеми соціалізації); логіко-історичний (для розгляду теоретичних підходів вітчизняних і зарубіжних вчених щодо означеної проблеми); хронологічний і діахронний (для дослідження концептуальних характеристик періодизації особливостей соціалізації дітей дошкільного віку); функціонально-структурного аналізу (для розкриття причиново-наслідкової й історичної зумовленості виникнення досліджуваної проблеми); компонентно-структурний, системно-структурний (для розгляду означеної проблеми); систематизації та узагальнення опрацьованих матеріалів (для формування висновків). Джерельну базу дослідження складають фонди Національної бібліотеки імені В.І. Вернадського, державної науково-педагогічної бібліотеки НАПН України ім. В. Сухомлинського, Львівської національної наукової бібліотеки імені В. Стефаника НАН України, Центрального державного історичного архіву (м. Львів). Хронологічні межі дослідження охоплюють другу половину ХХ ст. Нижня межа – 1950 – 1960-ті рр. ХХ ст., зумовлена створенням при Академії педагогічних наук СРСР Науково-дослідного інституту дошкільного виховання, який став центром міждисциплінарних досліджень проблем виховання, навчання, психічного, психофізіологічного і фізичного розвитку дитини. Верхня межа – 90-ті рр. XX ст. визначена кардинальними змінами, які відбулися у системі дошкільної освіти: скорочено кількість дошкільних закладів, створено нові їх типи, розроблено альтернативні програми виховання дітей. Нові соціально-політичні реалії потребували внесення суттєвих коректив до концепції дошкільного виховання в Україні. Верхню межу пов’язуємо також з появою значної кількості нормативних документів, які регламентували діяльність українського дошкілля (програми: «Дитина в дошкільні роки», «Українське народознавство», «Витоки мовленнєвого розпитку дітей дошкільного віку», «Малятко», «Мовленнєвий компонент дошкільної освіти», «Базовий компонент дошкільної освіти» тощо). Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що: – вперше проаналізовано сутність і зміст соціалізації дітей дошкільного віку у сім’ї в Україні другої половини ХХ ст., представлено концептуальні характеристики педагогічних умов сімейної соціалізації у хронологічних межах дослідження; – отримало розвиток положення про детермінованість змісту соціалізації у сім’ї станом суспільних взаємин; – систематизовано й узагальнено наукові уявлення про сутність та зміст соціалізації дошкільника в сім’ї; – обґрунтовано можливість творчого застосування досягнень вітчизняної педагогіки в означеній проблемі в умовах становлення національної системи дошкільної освіти. Практичне значення отриманих результатів дослідження визначається тим, що основні наукові положення та результати можуть бути впроваджені у: розвиток вітчизняної теорії та практики навчання; організацію дошкільного навчання; систему дошкільної освіти; освітній процес педагогічних інститутів та університетів, а також при написанні підручників з дошкільної педагогіки, історії педагогіки, методики викладання дисциплін для педагогічних спеціальностей. Окремі наукові результати роботи використані при створенні навчально-методичних посібників «Педагогіка сімейного виховання», «Екокультура особистості», якими послуговуються викладачі та студенти у процесі роботи над навчальними курсами: «Педагогіка сімейного виховання», «Загальна педагогіка та історія педагогіки», «Соціальна педагогіка», «Соціально-педагогічна робота у сфері дозвілля», «Етика і психологія сімейного життя», «Методика соціально-виховної роботи», «Теорія та історія соціального виховання», «Етнопедагогіка». Основні результати дисертаційного дослідження впроваджено в навчально-виховний процес Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка (акт впровадження № 1138 від 04.06.2015 р.), Ралівського дошкільного закладу «Сонечко» (акт впровадження № 11 від 24.12.2014 р.), у роботі служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації (акт впровадження № 01-09/438 від 25.12.2014 р.), відділу освіти Самбірської районної державної адміністрації (акт впровадження № 01-15/301 від 20.03.2015 р.). |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Дрогобицький державний педагогічний... ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ |
ПРОГРАМА V Міжнародного Фестивалю Бруно Шульца в Дрогобичі „ Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Полоністичний науково-інформаційний центр імені Ігоря Менька... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДРОГОБИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ... Шановна Пані секретар Дрогобицької міської ради, в о міського голови міста Дрогобича |
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка Вимоги до претендентів: наявність відповідного наукового ступеня і/або вченого звання, повна вища освіта за профілем кафедри |
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка Вимоги до претендентів: наявність відповідного наукового ступеня і/або вченого звання, повна вища освіта за профілем кафедри |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДРОГОБИЦЬКИЙ... Медичну довідку про стан здоров’я за формою №086-о та 2 фотокартки, 2 конверти, 2 папки |
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка На посаду декана Інституту фізики, математики та інформатики мають право претендувати науково-педагогічні працівники цього інституту,... |
Дрогобицькому регіону потрібні фахівці з комп’ютерного еколого-економічного моніторингу У 2011 році Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка ліцензує підготовку фахівців освітньо-кваліфікаційного... |
ДРОГОБИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ІВАНА ФРАНКА На виконання наказу МОН України від 24. 05. 2007 № 420 «Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу», рішення... |
ЗАПРОШЕННЯ на Всеукраїнську студентську олімпіаду 2010-2011 навчального... Міністерства освіти і науки України від 02. 12. 2010 року №1190 «Про проведення Всеукраїнської студентської олімпіади 2010-2011 навчального... |