|
Скачати 245.12 Kb.
|
Комунікативний тренінг для керівників навчальних закладів «Попередження та вирішення конфліктів в освітніх організаціях» Мета: актуалізація знань про прийоми та методи вирішення конфлікту, відпрацьовування практичних навичок та умінь розв’язання конфліктних ситуацій… План проведення
Хід заняття
Мета: дати можливість познайомитись учасникам групи, які не знають один одного, одержати загальну інформацію, створити атмосферу довіри та розкутості. Обладнання: велика упаковка серветок. Час – 5хв. Опис. Учасники тренінгу сидять в загальному колі. Тренер передає по колу пачку паперових серветок зі словами: «На випадок, якщо потрібно, візьміть, будь ласка, собі небагато серветок». Після того, як всі учасники взяли серветки, тренер просить кожного представитися і повідомити про себе стільки фактів, скільки серветок він узяв. Обговорення. Не потрібно. Варіант. Можна попросити учасників поділитися не фактами про себе, а інформацією, так чи інакше пов'язаною з темою тренінгу. Наприклад, в тренінгу по ефективній роботі в команді – про чинники, що впливають на командну роботу і т.д.
Мета: сформувати єдиний робочий простір та згуртувати групу. Форма роботи: групова Обладнання: плакат із написаними правилами. Час виконання: 5-7 хв. Інструкція: Для того, щоб наша робота була комфортною та приємною для кожного учасника, ми приймемо правила роботи у групі.
Якщо виникають питання ми їх задаємо та стараємось бути активними та уважними, бо від цього залежить те, що ми винесемо із заняття.
Ділитись своїми відчуттями як хорошими так і поганими, щодо того що відбувається у групі. Кожен з учасників відкривається настільки, наскільки кін хоче та почуває при цьому себе комфортно.
Коли Ви розповідаєте про свою участь у занятті, Ви не повідомляєте нічого, що стосується особистої інформації, яку повідомили інші учасники заняття.
Ми можемо бути незгодними із думкою людини, але ми не маємо права зневажати її у цілому.
Починаємо всі фрази «Я так думаю...», «На мій погляд, це не правильно, тому що... », «Мені здається, що ...». Відповідаємо за себе та висловлюємо свій погляд на події.
Бути уважними до себе, своїх почуттів та особистості іншої людини. 7. Добровільна участь у вправах. 8. Один висловлюється, інші слухають. Тренер: У кого є якісь доповнення, заперечення. Чи всі погоджуються із запропонованими правилами? Доповнення до правил фіксуються на плакаті. Плакат з правилами розміщується в такому місці аудиторії, де б їх було всім видно.
Вправа “Завдання” Мета: Визначити очікування учасників семінару, налаштувати їх на активну роботу, спонукати їх усвідомити мотивацію участі в роботі семінару. Обладннання:Аркуш паперу А1, стікери для учасників. Хід вправи. На великому аркуші паперу написати “ЗАВДАННЯ”, кожному учаснику дати аркушик клейкого паперу, запропонувати стисло сформулювати свої завдання на заняття і прикріпити на листку під словом “Завдання”. Можна запропонувати учасникам за бажанням озвучити завдання, які вони визначили для себе. Це допоможе тренеру зорієнтуватися в запитах аудиторії. 5. Мозковий штурм «Конфліктогени». Мета: уточнити поняття «конфліктогени», під час мозкового штурму зібрати найбільш поширені дії чи слова, що приводять до виникнення конфліктів; обговорити, як можна нейтралізувати прояви егоїзму, агресії, прагнення до переваги. Обладнання: папір А1 для запису пропонованих варіантів, маркери, «шпаргалка для тренера». Тренер знайомить групу з поняттям «конфліктоген» «Конфліктоген _слова, дії чи бездіяльність, що можуть призвести до конфлікту» Завдання групі: назвіть конфліктогени, з якими ми найчастіше зустрічаємося в повсякденному житті. Під час «мозкового штурму тренер може підказувати варіанти конфліктогенів, які перелічені в «шпаргалці для тренера», щоб список був достатньо повним. Після того, як були записані всі запропоновані варіанти, за допомогою групи співвідносимо частину конфліктогенів з основними типами. Типи конфліктогенів:
Тренер: Підступну суть конфліктогенів можна пояснити тим, що ми набагато більш чутливі до слів інших, ніж до того, що говоримо самі. Є навіть такий афоризм: "Жінки не надають ніякого значення своїм словам, але надають величезне значення тому, що чують самі". Насправді цим грішимо всі ми, а не тільки представниці прекрасної статі. Ця особлива чутливість щодо слів, з якими до нас звертаються, походить від бажання захистити себе, свою гідність від можливого посягання. Але ми не такі пильні, коли справа стосується гідності інших, і тому не так ретельно стежимо за своїми словами і діями. Велика небезпека виникає з ігнорування дуже важливої закономірності - ескалації конфліктогенів. Полягає вона в наступному: «На конфліктоген на нашу адресу ми прагнемо відповісти схожим або більш сильним конфліктогеном, часто максимально сильним серед всіх можливих». Тренер: Що, на вашу думку, можна зробити для попередження розвитку конфлікту при зустрічі з конфліктогеном? Правила безконфліктного спілкування:
«Шпаргалка для тренера» Подолання конфліктогенів спілкування як засіб профілактики конфліктів Конфліктогенами називають слова, дії (або бездіяльність), акти поведінки або поведінку загалом, що можуть призвести до конфлікту. Виділяються наступні різновиди типових конфліктогенів або, як їх ще називають, «саботажників» спілкування:
Кожний конфліктоген можна віднести до однієї з трьох психологічних першопричин конфлікту:
Закономірність ескалації конфліктогенів тісно пов'язана з образами, витисненими психотравмами дитинства, стереотипами поведінки батьків, прагненням компенсації психологічних програшів, бажанням зняти роздратування, захистити себе, відповівши образою на образу. При цьому відповідь буває не слабшою, а сильнішою, «із запасом». Таким чином, сила конфліктогенів стрімко зростає. Важливим у формуванні вмінь і навичок протидії конфліктогенам і відсутності схильностей до їх продукування та ескалації є розвиток психологічної атракції й позитивного іміджу, що сприяють продуктивному та безконфліктному спілкуванню. Під психологічною атракцією розуміється створення психологічної привабливості однієї людини для іншої як ділового партнера. У формуванні атракції як психологічної передумови безконфліктної поведінки й установлення партнерства в спілкуванні, суттєвими є такі чинники:
Правила безконфліктного спілкування Правило 1. Не вживайте конфліктогени. Правило 2. Не відповідайте конфліктогеном на конфліктоген. Не забувайте, що якщо не зупинитеся зараз, то пізніше зробити це буде практично неможливо - так стрімко наростає сила конфліктогенів! Правило 3. Проявляйте эмпатію до співрозмовника. Правило 4. Робіть якомога більше доброзичливих посилань. Існує поняття, протилежне поняттю конфліктогена. Це доброзичливі посилання на адресу співрозмовника. Сюди відноситься все, що піднімає настрій людині: похвала, комплімент, дружня усмішка, увага, інтерес до особистості, співчуття, поважне ставлення і т.д. Кожний з нас потребує позитивних емоцій, тому людина, що дарує доброзичливі посилання, стає бажаним співрозмовником. 6. Робота в малих групах: вправа «Агресивна атака» Мета: навчитися використовувати різні прийоми для зниження напруги у відповідь на агресивне посилання. Обладнання: 4 бланки для кожної групи з агресивними виразами ( кілька речень), листи паперу А3 для кожної групи, маркери, презентаційні слайди, «Шпаргалка для тренера» Групу учасників слід об’єднати в 4 малі групи за будь-яким принципом. 1 етап: Спочатку учасникам тренінгу дається короткий опис семи прийомів відповіді на агресію: - «Ой» (фіксація збентеження): “Я просто розгубився від такого натиску” - «Пил в очі»: «У таких випадках звичайно говорять про існування залежності між суб'єктивними чинниками сприйняття і параметрами діяльності індивіда» - Я-висловлювання: коли на мене кричать ( далі - інтерпретація дій агресора) я звичайно не в змозі нормально працювати; давайте перейдемо в інше приміщення і розберемо Вашу претензію.) - Ви-посил (персоналізація відповідальності): « Ви хочете сказати, що упевнені у тому, що …» -Вам важливо (фіксація причини звернення): «Вам важливо… (далі слід максимально точно відтворити висловлювання опонента)» - «Гадости на радости» (Мені приємно …): завжди можна знайти привід сказати щире «дякую» аргесору, наприклад, “Мені приємно, що Ви стежите за моїми успіхами”. - «Ширма» (фіксація параметрів іміджу): “Ми готові задовольнити бажання будь-якого клієнта” Тренери може використати приклад однієї фрази з відповідями для наочного демонстрування використання перелічених прийомів:
Важливо відзначити, що мета застосування цих прийомів – не допустити нарощування агресії. Тому ніякої агресії, сарказму і знущання у відповідь. (слайд) 2 етап. Кожна мала група одержує бланк з написаними на ньому фразами агресивного контакту. Завдання учасників в групах – вписати в бланк варіанти відповідей, використовуючи один із запропонованих прийомів. Під час роботи груп на екрані має бути слайд з прийомами відповідей на агресію або слід виписати необхідне на плакат та розмістити в зручному місці. На цю роботу дається не більш 7 хвилин, мотивуючи це тим, що в розмові звичайно немає часу довго думати над відповіддю. А у вправі буде можливість обмінятися вдалими варіантами відповідей в колективному обговоренні. Коментар: коли групи презентують свої варіанти відповідей, бажано фіксувати увагу на тому, який саме прийом було використано. Обговорення:
Коментар: в ході вправи можуть з'явитися вдалі відповіді, які не вписуються в список запропонованих прийомів. Це дозволить вписати в список додаткові прийоми, «авторами» яких стануть учасники тренінгу. Одним з таких прийомів є прийом «Я ще і …», схожий з принципом доведення до абсурду… 3. Бланки для роботи в малих групах Група 1
Група 2
Група 3
Група 4
7. Розвантажувальна вправа. Варіант І: Вправа «Збери рукостискання». Час виконання – 5-7 хв. Мета: створити атмосферу невимушеності, дати перепочинок, можливість розім’ятися після тривалого сидіння, відчути атмосферу змагань. Завдання: група в хаотичному русі. Кожен учасник повинен «зібрати» якомога більше рукостискань. Обговорення:
Як підсумок: коли ми працюємо в умовах змагання. ми можемо не помічати нічого на своєму шляху, тільки б досягти мети! Варіант ІІ: Вправа «Повітряні кульки» Мета: продемонструвати важливість підтримки в стосунках між людьми. Обладнання: повітряні кульки по числу учасників групи, нитки. Опис: кожному учаснику пропонується взяти кульку, надути її, щось написати на ній чи зробити якийсь малюнок, щоб легко впізнати де чия. Учасникам пропонують:
Обговорення: 1) Що ви почували:
2) Навіщо ми робили вправу? Як висновок: Коли турбуєшся про інших, слід пам’ятати про себе! Навколо нас багато людей, яких ми можемо підтримати! 8. Робота в малих групах: вправа «Конфлікт на стільці» Мета: актуалізувати прийоми, методи, стратегії вирішення конфліктів, якими користуються учасники групи. Обладнання: аркуш паперу А4, аркуші паперу А3 для кожної групи, маркери, («страховка для тренера»: опис конфліктних ситуацій по кількості груп) Учасників треба об’єднати у 4-5 малих груп за будь-яким принципом, бажано, щоб склад груп після попередньої вправи змінився. Вправа проводиться в 2 етапи. Етап 1 Завдання для кожної групи: описати конфлікт, який мав місце чи є невирішеним і на даний момент. Час роботи – 3 хв. Етап 2 Завдання: групи по колу обмінюються ситуаціями та через 5-7 хвилин мають запропонувати свій варіант вирішення конфлікту. Після завершення роботи груп один із учасників представляє результат роботи групи. Обговорення: учасникам пропонують внести доповнення чи представити власний варіант рішення проблеми, якщо вони мають бажання. Всі разом обговорюють та записують на великому аркуші, які стратегії, тактики, прийоми були запропоновані для вирішення конфліктів учасниками. «Страховка для тренера» (якщо у груп виникли проблеми у пошуку конфліктних ситуацій,тренер може запропонувати підготовлені заздалегідь) Ситуація 1 У дівчинки зіпсувалися взаємини з класним керівником. Дівчинка не відповідає на її уроках, на спроби з’ясувати ситуацію відповідає грубощами або вперто мовчить. Прохання і вимоги не виконує, порушує дисципліну, причому робить це демонстративно, підкреслюючи свою неповагу до вчительки. Що робити? Ситуація 2 У відповідь на зауваження вчителя «Як ти розмовляєш з учителем?» - учень говорить6 «Людина, яка неправильно вимовляє слова «піджак» та «коридор» взагалі не має права бути учителем!» Ситуація 3 Педагогічний працівник некоректно звернувся до свого вихованця. Дитина вдома поскаржилася батькам, і вони звернулись до директора закладу для прояснення ситуації. Ситуація 4 У трудовий колектив надійшла путівка, за якою може оздоровитися одна людина. Охочих поїхати відпочити у престижний санаторій на березі Чорного моря виявилося троє. На основі цього виникла суперечка. Інформація про конфлікт дійшла до керівника закладу. Ситуація 5 Із декретної відпустки повернулась на своє робоче місце вчителька кафедри української мови. До цього часу всі працівники кафедри мали повне навантаження. Завдання керівника закладу та заступника директора з навчальної роботи: забезпечити працівника, який повернувся з декретної відпустки, повним навантаженням. 9. Розвантажувальна вправа “Ті, хто…» Завдання для учасників: - Підняли руки в гору ті, хто має добрий настрій; - Встали ті, хто любить життя; - Погойдали головою ті, хто відпочивав на морі; - Помахали рукою ті, хто вважає себе щасливою людиною; - Посміхнулися ті, хто має мрію; - Плескають в долоні ті, хто бажає собі та іншим здоров’я 9. Міні-лекція «Картографія конфлікту» Картографія конфлікту Які асоціації у вас викликає поняття «картографія конфлікту»? Однією з ефективних тактик вирішення конфліктів є складання картографії конфлікту (техніка візуалізації), запропонована австралійськими психологами. Цю тактику корисно використовувати при вирішенні внутрішньо особистісних, міжособистісних, між групових конфліктів. Для складання картографії конфлікту головним є - бажання учасників конфлікту вирішити (чи принаймі зробити спробу) конфліктну ситуацію. Складання карти конфлікту доречне:
Основна мета картографії конфлікту – усвідомлення не тільки своїх потреб у вирішенні конфлікту, та побоювань, якщо ці потреби не будуть задоволені, а і усвідомлення того, що і інша сторона конфлікту також має свої потреби та побоювання. Алгоритм роботи з картою конфлікту:
Потреби – в широкому розумінні бажання, цінності, інтереси, все те, що важливо для людини. Побоювання:
Вирішення конфлікту за допомогою складання картографії конфлікту. Тренер разом з групою розглядає ситуацію, визначаючи основну проблему,сторони конфлікту,основні потреби та побоювання учасників конфлікту Ситуація. Молода сімейна пара. У жінки закінчується відпустка по догляду за дитиною, вона хоче вийти на роботу. Чоловік категорично проти. Подружжя постійно свариться. Карта конфлікту Хто: жінка Хто: чоловік Проблема Потреби Вихід жінки Потреби Самореалізація на роботу бути коханим, (професійна, (проблема у сімейному затишку, особистісна) взаємовідносин) догляд за дитиною подобатися іншим бути цікавою для оточуючих Приховані потреби Приховані потреби (подобатися як жінка) (ревнощі, недовіра) Побоювання Побоювання Нереалізованість, Менше часу для проведення втрата своєї професійної кваліфікації дозвілля разом, втратити жінку Пошук варіантів рішення. Як читати карту конфлікту?
Шпаргалка для тренера Картографія конфлікта Карт може допомогти у вирішенні конфлікту. Її цінність – у впорядкованому, систематизованому підході до проблеми. Етап 1. В чому проблема? Опишіть проблему в загальному. На данному етапі не слід намагатися знайти ихід з проблеми. Якщо питання стосується зіткнення особистостей та відсутністю довіри, проблема може бути названа «Спілкування». Якщо питання стосується того, що хтось на роботі працює не на повну силу, його можно відобразитипід загальною назвою «розподіл навантаження». В родині проблему чистого посуду та безладу в кімнатах дітей можна відобразити під загальними назвами «миття посуду» та «хатня робота». Важливо визначити саму природу конфлікту. Не визначайте проблему у вигляді вибору між двома «або». Залиште можливість пошуку нових нестандартних рішень. Етап 2. Хто залучений до конфліктної ситуації? Визначте, хто є головними сторонами конфлікту. До спису можна вносити окремих людей, команди, групи чи організації. Окремих учасників конфлікту, яких об’єднують спільні потреби чи інтереси в даному питанні, можна вписати як один суб’єкт конфлікту. Якщо складається карта конфлікту між двома співробітниками, то інших працівників можна об'єднати в одну группу. Етап 3. Які справжні потреби мають учасники конфлікту? Тепер слід перерахувати основні потреби та побоювання для кожного з головних учасників, повʹязаних з данною проблемою. Ви повинні зʹясовувати мотиви, які визначають позиції учасників в данному питанні. Вчинки людей визначаються їх бажаннями та мотивами, що ховаються за ними: ми намагаємося робити те, що наближає нас до задоволення наших потреб та уникаємо того,що цьому заважає. Графічне відображення потреб та побоювань розширює наше бачення ситуації та створює умови для розширення кола потенційних рішень, що можна бути прийняти після складання карти. ПотребиДля визначення потреб, можна просто запиати учасників: «Які основні потреби у вас є у звʹязку з даною проблемою?». Серед потреб можуть бути: постійна робота, повага, визнання, розуміння, чистий дім/письмовий стіл, можливість наводити порядок лише один раз на тиждень, законність контракту. Іноді одна й та сама потреба відноситься до кількох або всіх учасників. Тоді варто провести цю потребу по всім рубрикам, щоб показати спільність інтересів всіх. Досить часто намагання відволікти учасників відвід заздалегідь приготованих рішень та обговорити потреби зустрічає супротив. Тоді варто задавати питання на кшталт: «Ваша пропозиція щодо проблеми потребує від нас таких-то і таких-то дій. Що це Вам дає?». Відповідь на подібні запитання може показати справжні потреби, які не були висловлені. ПобоюванняТут ми зʹясовуємо тривоги, побоювання чи стурбованість. Не слід зʹясовувати, наскільки ці побоювання є реальними. Вони існують та не відступають до тієї миті, доки не будуть висловлені. Їх важливо мати на карті. Важлива перевага цього процесу – можливість висловити та відобразити ірраціональні страхи. Категорію побоювань використовують для виявлення мотивів, які не проявилися під час перерахування потреб. Наприклад, багатьом значно легше сказати, що вони не терплять неповаги, чим визнати, що вони потребують поваги. Перерахування реальних потреб та побоювань. Важливо памʹятати,що вся увага має бути спрямована на потребах та побоюваннях всіх сторін, доки карта не буде готова. Важливо утриматись від відволікань на наслідки, обговорення готових рішень (за ними можуть ховатися приховані потреби) чи менш важливих питань. Додаткові питання слід зафіксувати окремо. Зауваження та негативні коментарі теж можуть приховувати потребу чи побоювання. Наприклад, у відповідь на зауваження : « Наради – просто даремно проведений час. Вони завжди затягуються», ви можете запитати : «Що вам необхідно?» - «Менше витрчати часу на наради». Ви можете запитати також: «Чого ви побоюєтесь?»- «Зменшиться кількість часу на виконання своєї роботи». Це робить питання більш широким та допомагає запобігти пустим розмовам. Слід намагатися охопити всі реальні потреби та побоювання людей відносно нарад, не допускаючи переходу до філософської дискусії з питань нарад. Карту конфлікту можна створити в будь-який час, в будь-якому місці та збудь-якою людиною. Для карти краще використовувати великий листок паперу. Корисно писати різними кольорами потреби та побоювання різних учасників. Можна складати карту перед важливими нарадами, покупками, відпусткою тощо. За допомогою карти можна попередити виникнення конфлікту, а не чекати його початку. Карту можна створити наодинці чи разом з іншими. Її створення – це погляд у майбутнє. Її створюють для того, щоб намітити реальні альтернативи. Завжди повертайтесь до потреб. Ви можете отримати від ваших опонентів відповідь, що радикально відрізняється від попередньої. Може трапитись, ви побачите новий шлях задоволення їхніх потреб, про який раніше і не підозрювали, а ваша карта може підказати вам нові оригінальні рішення. Процес картографії конфлікту має свої переваги:
11. Індивідуальна робота. Вправа «Гармонія» Мета: гармонізувати вимоги до себе та до інших відповідно до принципу: дозволяю собі – дозволяю іншим, забороняю іншим – забороняю собі. Обладнання: слайди презентації до вправи (плакати з табличками) та індивідуальні аркуші з таблицями до вправи за кількістю учасників. Тренер: Ми часто забороняємо іншим те, що дозволяємо собі або забороняємо собі те, що дозволяємо робити іншим. Завдання: Заповніть, будь ласка таблицю.
Обговорення:
Тренеру на замітку: виконання вправи може призвести до внутрішнього конфлікту або конфлікту між учасниками. Тому варто пропонувати наступну табличку. Заповніть, будь ласка, наступну таблицю:
Обговорення:
В житті більш корисним може бути принцип: ЯКЩО Я ЦЕ РОБЛЮ, ТИ ТЕЖ МОЖЕШ ЦЕ РОБИТИ. Таке правило значно зменшує як внутрішнє напруження,так і напруження в міжособистісних стосунках, тобто зменшує вірогідність виникнення конфліктів. 12.Завершення тренінгу. Вправа «Завдання виконано» Вивісити плакат “Завдання”, на якому були прикріплені стікери учасниківз особистими завданнями, які ставили перед собою учасники семінару, і запропонувати перемістити свої папірці із завданнями на плакат “Виконано”. Якщо залишилися якісь завдання на плакаті “Завдання”, проаналізувати їх. Отримати зворотний зв’язок від учасників тренінгу можна також, запропонувавши кожному з них по колу назвати три речі:
|
Закону України ... |
Лекція-тренінг «типізація конфліктів» Мета: допомогти учасникам тренінгу усвідомити місце конфліктів у міжособистісних відносинах та їх види, з метою попередження насильства... |
«Конфлікти в нашому житті» З досвіду роботи вихователя ВПУ Мета Мета: Навчити учнів усвідомлювати першопричини конфлікту, наслідки конфліктів та шляхи їх попередження. Вчити вмінню вирішувати конфліктні... |
3. ТИПОЛОГІЗАЦІЯ СУЧАСНИХ КОНФЛІКТІВ Частина ІІ Мета лекції: познайомити студентів з особливостями масових і міжнародних конфліктів |
1. Виберіть відповідь, яка визначає Ваше ставлення до конфліктів у педагогічному колективі А. Конфліктів не повинно бути, тому що і адміністрація, і вчителі прагнуть усунути все, що веде до конфліктів |
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з психологічної підготовки з особовим... Навчальна мета: Вивчити з особовим складом види конфліктів з метою їх попередження |
Про попередження насильства в сім'ї Цей Закон визначає правові і організаційні основи попередження насильства в сім'ї, органи та установи, на які покладається здійснення... |
3. ТИПОЛОГІЗАЦІЯ СУЧАСНИХ КОНФЛІКТІВ Частина І Мета лекції: познайомити студентів з внутрішньо особистісними, міжособистісними груповими та міжгруповими конфліктами |
Формування позитивної Я-концепції учнів, як спосіб профілактики конфліктів... Думайте про дитину справедливо і не буде конфліктів. Вміння попередити конфлікт одна з основних частин педагогічної мудрості вчителя.... |
Закон України Цей Закон визначає правові і організаційні засади функціонування системи заходів по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів)... |