Навчання мови цілеспрямований розвиток пізнавальних задатків дітей, засвоєння ними системи знань про навколишній світ, формування мовленнєвих навичок і умінь


Скачати 79.71 Kb.
Назва Навчання мови цілеспрямований розвиток пізнавальних задатків дітей, засвоєння ними системи знань про навколишній світ, формування мовленнєвих навичок і умінь
Дата 14.12.2013
Розмір 79.71 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Навчання мови - цілеспрямований розвиток пізнавальних задатків дітей, засвоєння ними системи знань про навколишній світ, формування мовленнєвих навичок і умінь. Кожне заняття має піднімати учнів на нову сходинку в оволодінні мовленнєвими діями, вчити їх правильно користуватися набутками у спілкуванні з іншими.

Основною формою навчання у початковій школі є урок, специфіка якого відрізняється практичною спрямованістю і віковими особливостями школярів. У побудові уроку рідної мови вчителю не обов’язково дотримуватися сталої структури, вона має бути гнучкою. Народна мудрість говорить:

« Я слухаю - я забуваю,

я бачу - я запам’ятовую,

я роблю - я розумію.»

Активна позиція учня на уроці - головна мета вчителя. Так, наприклад, вивчаючи букви, ми знаходимо елементи букв в знайомих предметах, створюємо самі незвичайні предмети, використовуючи букви та їх елементи, селимо кожну букву в свій будиночок, поступово виростає ціле казкове містечко з незвичайними мешканцями. Така форма занять сприяє розвитку творчого потенціалу дітей та формує позитивне ставлення до навчання.

Формуванню фонетичної компетенції школярів сприяють артикуляційні розминки та вправи на розвиток мовного дихання. Наприклад: «Розмова лісу».

Вітерець у лісі - ш-ш-ш;

Повзе вуж у траві - с-с-с;

Прилетів жук - ж-ж-ж;

Заспівав комарик - з-з-з;

Пролетів птах - шук-шук;

Закихкав їжачок - ких-ких.

Вправи на розвиток мовного дихання в рамках особистісно-орієнтованого підходу стимулюють творчі прояви особистості. Так виконавши вправу на здування кульбаби, перша група дітей складає звукову схему слова, а друга - складає казку про дівчинку-кульбабку. Гра «Зачаровані звуки» передбачає завдання на вибір: 1 група - беззвучно артикулює голосні звуки; 2 група - озвучує звуки; 3 група - добирає слова із впізнаним голосним; 4 група (найсильніші) пригадають скоромовку з поданим голосним.

Для роботи парами пропоную гру «Два-один». Один з учнів утворює складні іменники з двох іменників( небо і схил - небосхил; ліс і смуга -лісосмуга; ліс і степ - лісостеп; птахи і ферма - птахоферма), а інший - утворює речення з поданими словами.

Розвиток інтонаційного чуття та ритмомелодики тексту потребують розумового напруження, винахідливості та творчості. Тут стане у пригоді вправа «Розумники». Здогадайтесь, якого слова не вистачає у римованому рядку.

Сійся жито і пшениця -

Буде дітям (паляниця).

Бублик вигляне із ... (печі)

А рум’яний ... (колобок)

Скочить прямо на зубок.

Виросте всього доволі

На широкім житнім ...(полі).

Запеклося сонце в хлібі,

Хто зростив його-… (спасибі).

Диференційованого завдання вимагає індивідуальний підхід, який враховує рівень мовного розвитку та мовні здібності кожної дитини. Доцільними будуть такі вправи:

1.Склади ланцюжок із 10 слів де кожне наступне слово розпочинається двома буквами попереднього

тиша - шапка - калина

Змінюючи букви, утвори нові слова:

Майка - гайка - чайка

Додай склад, щоб утворилося слово:

Гру-ша -кали-

По- сос-

З букв одного слова скласти і записати кілька нових слів:

айстри, рис, тир, старий

жайворонок - сінокосарка -

ластівка - листоноша -

Добре пам’ятаючи про те, що учні краще засвоюють матеріал тоді, коли здобувають знання активною особистою участю, а саме: досліджують, самостійно вивчають, роблять висновки. Часто вдаюся до пошукових методів навчання, застосовую проблемні ситуації, в ході вирішення яких діти відкривають для себе нове. Наприклад:

Порівняти слова і зробити відповідний висновок:

буряк - бур’ян, пір’я - буря, подвір’я - рясно.

Прочитати слова і зробити висновок про їх написання:

ні.ті - ніготь, легенький - ле . кий, ко . ьба - косити.

Які з цих слів споріднені? Доведи:

лисина, лисиця, лисеня, лис, лисий;

рік, ріка, річниця, річковий.

Ось фрагмент уроку на тему «Вправи на закріплення та узагальнення знань з теми «Іменник».

Починається урок мовною розминкою:

Хитру сороку впіймати морока, а на сорок сорок - сорок морок.

Порівняти слова: сорок - сорок.

- Яке з них є іменником? Доведіть.

Каліграфічна хвилинка: Ирівгкогрбеьцр

Хлопчик, у, маленький, сірий, по дворах, свитині, крихти, стрибає, збирає.

Складаємо речення: Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає.

Словникова робота: свитина.

Далі йде групова робота:

1 гр. Визначити іменники, поставити до них запитання.

2 гр. Змінити число іменників.

3 гр. Працює з учителем. Утворити слова, пояснити їх значення, визначити до якої частини мови належать, довести свою думку.

По доб ми

Сер ро дя

Ва ло га

Коли вживаємо ці слова?

В чому заключається людська доброта по відношенню до птахів?

Чи випадково у нас сьогодні зайшла про це мова?

Діти діляться своїми думками.

3. Вибірковий диктант.

Я - плавець хвалився Влас, ідучи купатись

І зі мною серед вас нікому змагатись

Клим сопів, зітхав Івась, мовчала Алка

Тільки смілива й метка Галя відказала

-Що там з тебе за плавець

Ми побачим швидко

А що добрий хвастунець - це вже й зараз видко.

Завдання: виписати власні іменники.

1гр. Дібрати до них по батькові та прізвище.

2гр. Закінчити прислів’я, прокоментувати його зв’язок з текстом
диктанту. Не хвали сам себе, нехай тебе .

Завдання даю на вибір, кожний учень робить сам свій вибір, в якій групі буде працювати.

Обов’язково на уроці є етап цікавинок.

Так, на цьому уроці треба розв’язати анаграму, визначити частину мови, охарактеризувати її.

РНАК КІВИ НУЧЬЕ

Відгадуємо і зашифровані слова, наприклад ЯЯЯЯЯЯЯ. Звертаюся з проханням відгадати зашифроване слово. Встановлюємо, що буква Я записана сім разів, і ось є відкриття: виявляється, що це слово сім’я.

Намагаюся вселити впевненість в душу кожної дитини, організувати пізнавальну активність на кожному уроці .

У своїй роботі використовую опорні схеми. Опорні схеми стають у нагоді при переході від яскравої, образної наочності в 1 класі до більш складного теоретичного матеріалу, швидкого переосмислення його в старших класах. Щоб полегшити дітям сприймання матеріалу, його суть подаю через таблиці, креслення. Виготовляємо з учнями «Довідники-рятівнички». Опори, схеми «Довіднички» розраховані на зорову пам’ять та і виготовляються вони самими учнями, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу.

Важко чекати і наздоганяти, а у навчанні наздоганяти ще важче. Ми ставимо за мету, щоб процес розвитку охопив всіх учнів - від найсильнішого до найслабшого, тому й надаємо перевагу інтерактивній формі навчання, ставимо особистість на позицію дослідника, створюємо умови пізнання.

Так, як і вимагає інтерактивне навчання, щоб виникло колективне мислення з проблеми, тримаю «паузу незнання». Адже дуже важливо дати розгорнутись колективній думці, що спонукає особистість працювати швидше, організованіше, сконцентруватись на проблемі. Психологи встановили, що найвищий рівень розумової діяльності учнів - з четвертої до двадцять четвертої хвилини уроку. Відповідно до цього й планую уроки.

Творча взаємодія учня і вчителя, відсутність страху,розкутість, прагнення досягти результатів своїми силами дає свій позитивний результат.

Клас працює як одне ціле, хоч кожен іде своєю стежкою.

Наприклад, на уроці діти одержують завдання скласти речення з смужечок паперу, на яких написані слова. Але в одних у реченні 5-7 слів, а в інших менше, а в третіх - колір смужки символізує певне слово - вказує якою частиною мови вони повинні бути. Всі діти справляються із завданням, створилася «ситуація успіху», від якої отримали задоволення всі учні. Завдання на вибір дають змогу виконати вправи свого рівня, а ще й спробувати свої сили при розв’язанні завдань більш високого рівня.

Наприклад, одне із завдань до теми «Будова слова».

1р. Списати текст, підкреслити спільнокореневі слова

2р. Списати текст, підкреслити слова, що складаються з кореня і закінчення.

3р. Виписати з тексту слова у стовпчики за поданими схемами.

Використання інтерактивних форм навчання допомагає вчителеві співпрацювати з усім класом, з кожним учнем і учням між собою, і нагородою для мене, як для вчителя, є невтомна дитяча цікавість, яка поступово переростає у допитливість, творче пізнання та самостійність, бажання досягти успіху, схильність до активного пошуку.

За розвитком творчого мислення цікаво спостерігати, радіти зростаючій самостійності думки, нестандартності.

Завдання підбираю так, щоб:

  • завдання потребували різної глибини узагальнення і висновків;

  • завдання, розраховані на різний рівень теоретичного обґрунтування;

  • завдання репродуктивного і творчого характеру.

Такий підхід сприяє найповнішому розвитку здібностей особистості кожного учня, викликає бажання вчитися.

Одна із форм роботи, яку ще застосовую, є також моніторингове відстеження особистісних якостей учнів та їх корекція.

Процес вивчення та аналізу особистих якостей учнів дає змогу оцінити процес формування і розвитку як колективу класу, так і кожного учня зокрема. Результати моніторингового відстеження дають змогу не тільки зробити висновки щодо рівня розвитку школяра, а й дають підстави для подальшої корекції в роботі з розвитку пізнавальної активності дитини, формування її особистості.

Успіх навчання залежить від вміння навчатись,вміння вдосконалюватись.І завдання вчителя допомогти формуванню ще несформованих здібностей дитини,зміни принципів побудови навчальних предметів,організації нового способу засвоєння знань засобами новітніх інтерактивних технологій. . Вчитель повинен знати:

  • характерні особливості розвитку пізнавальної діяльності школярів молодшого віку;

  • вміти моделювати діяльність, прогнозуючи кінцевий результат.

І тоді його учнів переповнюватиме гордість за українську мову і вони з цікавістю відкриватимуть таємниці барв і глибину рідної мови

Схожі:

Методи оцінки знань умінь і навичок учнів на уроках біології
Перевірка та оцінка знань, умінь і навичок учнів є важливим структурним компонентом процесу навчання та відповідно до принципів систематичності,...
Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх...
Повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок, умінь і навичок здорового способу життя. За роки навчання у початковій...
РОЗВИТОК ДУХОВНО–ТВОРЧОЇ
Му пріоритетним завданням навчання в початковій школі на сучасному етапі повинно бути не лише сформувати в учнів певну суму знань,...
ПЛАН І. Вступ >ІІ. Дидактичні ігри важливий засіб успішного засвоєння...
Дидактичні ігри – важливий засіб успішного засвоєння учнями математичних знань, умінь і навичок
Л. С. Шевченко к п. н., ст викладач
Значну увагу в педагогіці приділяють дидактиці, яка обґрунтовує і розкриває зміст, методи та організаційні форми навчання. Процес...
Л. С. Шевченко, Ю. В. Фірманюк
Значну увагу в педагогіці приділяють дидактиці, яка обґрунтовує і розкриває зміст, методи та організаційні форми навчання. Процес...
ВИКОРИСТАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ІНФОРМАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ...
Розвиток інформаційного суспільства є характерною рисою XXI століття. Саме в інформаційному суспільстві набувають активного розвитку...
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Завданнями навчання інформатики в основній школі є формування в учнів здатностей, знань, умінь, навичок і способів діяльності
РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ЗОРУ
У статті розкриваються проблеми спілкування слабозорих дітей, особливості формування комунікативних умінь
Школа посідає чільне місце у процесах формування свідомої громадянської...
Ю для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Розвиток комунікативної компетенції залежить від...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка