ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Школа посідає чільне місце у процесах формування свідомої громадянської позиції молодої людини, її світогляду, вміння приймати самостійні рішення, брати участь у процесах врядування.
Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Розвиток комунікативної компетенції залежить від соціокультурних і соціолінгвістичних знань, умінь і навичок, які забезпечують входження особистості в інший соціум і сприяють її соціалізації в новому для неї суспільстві.
Оволодіння учнями іноземною мовою сприяє розвитку в них здібностей використовувати її як інструмент спілкування в діалозі культур і цивілізацій сучасного світу, вона розглядається як засіб міжособистісної взаємодії в умовах багатонаціонального і полікультурного світового простору.
Сучасний розвиток міжнародних зв’язків між державами слугує передумовою для активізації знань про культурні особливості країн і народів, мова яких вивчається. Цьому сприяє міжкультурний підхід до вивчення іноземної мови. Вона є суттєвим елементом культури народу – носія цієї мови і засобом передачі її іншим, допомагає учням пізнати духовне багатство іншого народу, краще розуміти власну культуру і культуру свого народу, підвищує рівень їхньої гуманітарної освіти, сприяє входженню у світову спільноту.
Дуже важливе значення має співпраця вчителів та учнів, їх активні дії, спрямовані на пізнання європейського простору та демократичних процесів, які відбуваються у країнах Європи, культурного розмаїття, дотримання прав людини (і, зокрема, дитини), формування свідомої громадянської позиції.
Однією з найхарактерніших рис розвитку українського суспільства сьогодні є розширення міжнародних зв’язків та відносини, які відбуваються на різних рівнях. А отже, виникає нагальна потреба у спілкуванні між народами, між різними культурами та суспільствами. Чи можуть лише знання мови, тобто сукупності лексичних, граматичних, фонетичних та інших правил зробити це спілкування успішним та ефективним для обох сторін? Чи не набагато важливішим в даному випадку є знання культури тієї країни, мова якої вивчається?
Знання іноземних мов сприяє забезпеченню ефективної міжнародної співпраці, швидкому доступу до інформації, участі наших громадян в європейському культурному житті, вихованні позитивного ставлення до культурних розходжень народів, забезпечує інтелектуальний і культурний розвиток особистості, формування у неї здатності швидко реагувати на запити часу, вміння знаходити креативні рішення, працювати в команді, реалізовувати проектні технології, формувати творчий підхід до використання знань на практиці.
Основною формою навчання іноземної мови є урок. Проте оволодіння іноземною мовою відбувається не тільки на уроці. А тому органічне поєднання уроку та позакласної роботи забезпечує ефективне формування комунікативних навичок і вмінь, сприяє розвитку в учнів самостійності, комунікативно-пізнавальної та соціальної активності.
Позакласна робота спрямована на залучення дітей до активної участі в житті дитячого колективу; удосконаленні знань, умінь, навичок, здобутих на уроках англійської мови та розширенню світогляду учнів. Вона забезпечує розвиток самостійності школярів, їх естетичні смаки, виховує повагу до традицій та звичаїв інших народів.
Для досягнення успіху у позакласній роботі з дітьми слід дотримуватись принципів урахування розвитку індивідуаль-них особливостей та інтересів кожної дитини, захопленості, добровільності, розвитку ініціативи, тісного зв’язку змісту позакласних заходів з навчальним матеріалом та залучення учнів з різним рівнем володіння іноземною мовою.
ЗМІСТ ПРОГРАМИ ТА МЕТА ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ «WE ARE EUROPEANS»
Програма факультативного курсу «We Are Europeans» розрахована для роботи з учнями 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів і відповідає вимогам програми «Іноземні мови. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів та спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов 2-12 класи». Заняття факультативу проводяться один раз на тиждень протягом 1 року навчання і розраховані на 35 годин.
Програма створена за принципом комунікативної спрямованості навчання і передбачає практичне оволодіння учнями мовленнєвих умінь на рівні, достатньому для здійснення іншомовного спілкування в чотирьох видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі.
Факультативний курс має поглибити базові знання учнів у сфері політики, історії, економіки та культури Європи та орієнтується на конкретні потреби молоді, інтегруватись в Європу, засвоїти демократичний досвід через порівняння політико-економічних та соціально-культурних процесів, краще зрозуміти ті тенденції, що мають місце в Україні.
Заняття факультативу проводяться іноземною мовою з опорою на вже вивчену тематику. Запропоновані теми сприяють узагальненню та розширенню знань, враховуючи вікові інтереси учнів.
Навчальний посібник «We Are Europeans» сприяє найкращим чином реалізації цих завдань, оскільки він подає базові поняття в сфері політики, культури, економіки та історії, сприяє формуванню демократичного світогляду, розвиває когнітивні вміння та соціальну орієнтацію підлітків.
Він складається з 3 розділів, що містять різноманітні тести для читання та аудіювання, схеми та таблиці для моделювання усного мовлення, різноманітні фотографії та малюнки, кросворди для опрацювання навчального матеріалу. Зміст підручника відповідає тематиці, пропонованій Програмою з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів.
Розділ «Загальні відомості про Європу»: географічне положення, історичні відомості про європейські центри стародавньої цивілізації.
Проектна робота: Славетні постаті в історії Європи.
Розділ «Сучасна Європа»: цікаві факти, уявні подорожі до різних країн Європи, європейський спосіб життя, культура.
Проектна робота: Європа – рай для мандрівника.
Розділ «Вибір України: євроінтеграція»: Євросоюз, його символи та країни-учасниці; День Європи, святкування мовного розмаїття, мовна політика в Європі, стандарти життя, шлях України до євроінтеграції, формування свідомої громадянської позиції.
До навчального посібника додається відеодиск, який містить 13 автентичних відеозаписів з короткими фільмами та пісенними кліпами.
ПРОГРАМА ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ
«WE ARE EUROPEANS»
Розділ
|
№
заняття
|
Тема
|
Дата
проведення
|
Загальні відомості про Європу
|
1
|
Вступний урок: що ви знаєте про Європу?
|
|
2
|
Легенда про Європу
|
|
3
|
Географічне положення Європи
|
|
4
|
Історія Європи
|
|
5
|
Європейські центри стародавньої цивілізації
|
|
6
|
Перші відомості про Україну
|
|
7
|
Проектна робота 1. «Famous men and women in the history of Europe», її захист
|
|
Сучасна Європа
|
8
|
Знайомство з сучасною Європою
|
|
9
|
Європа – наш дім
|
|
10
|
Цікаві факти про Європу
|
|
11
|
Уявна подорож до європейської країни
|
|
12
|
Дива Європи
|
|
13
|
Визначні місця
|
|
14
|
Європейський спосіб життя
|
|
15
|
Культура Європи
|
|
16
|
Пісенний конкурс Євробачення
|
|
17
|
Україна на Євробаченні
|
|
18
|
Проектна робота 2 «Europe – traveller’s paradise», її захист
|
|
Вибір України: Євроінтеграція
|
19
|
Євросоюз, його символи
|
|
20
|
Історія ЄС
|
|
21
|
Країни Європейського Союзу
|
|
22
|
Органи ЄС
|
|
23
|
Сфери діяльності ЄС
|
|
24
|
День Європи
|
|
25
|
Європейський день мов
|
|
26
|
Святкування мовного розмаїття
|
|
27
|
Мовна політика Європи
|
|
28
|
Європейська інтеграція України
|
|
29
|
Європейські стандарти
|
|
30
|
Чи слід Україні вступати до ЄС?
|
|
31
|
Аргументи «за» і «проти» інтеграції України в ЄС
|
|
32
|
Бути справжнім громадянином
|
|
33
|
Шкільні Ради в Великобританії. Чи вчать вони бути справжніми громадянами?
|
|
34
|
Демократія у класі
|
|
35
|
Проектна роботи 3: «Ми – європейці», її захист
|
|
ЗАВДАННЯ ФАКУЛЬТАТИВУ
Формування загальноєвропейської культури.
Розвиток комунікативних, інтелектуальних, пізнавальних здібностей учнів, навичок соціокультурної компетенції на базі створення реальних комунікативних ситуацій.
Удосконалення навичок пошукового, оглядового читання текстів різного стилю з метою узагальнення отриманої інформації, її критичного оцінювання.
Залучення учнів до роботи з додатковою літературою, словником, довідковою літературою, мультимедійними засобами.
Заохочення учнів до самостійної пошукової креативної роботи.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Активна участь на заняттях факультативу:
розвиває здібності та здатності учнів користуватись іноземною мовою для досягнення комунікативних цілей;
підвищує ініціативність та пізнавальну активність учнів;
формує уміння висловлювати своє переконання, думку, згоду або незгоду у відповідь на отриману інформацію, підтримати бесіду або дискусію;
дає можливість використовувати додатковий матеріал для самостійної пошукової роботи;
розширює знання про культуру країн Європи, сприяє формуванню загальнолюдської культури особистості учня.
|