Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Навчально-методична документація та засоби навчання.
Майстер виробничого
навчання
Гуцалюк Т.В.
м.Хмельницький
2012
Вступ
Відповідно до Положення про навчальні майстерні загальноосвітнього навчально-виховного закладу, затвердженого Міністерством освіти і науки України від 06. 06. 1994 р. №184 адміністрація загальноосвітнього навчально-виховного закладу здійснює заходи, що сприяють модернізації майстерень, систематичному поповненню їх обладнанням, поліпшенню технічного обслуговування, раціоналізації робочих місць.
Наказом по загальноосвітньому навчально-виховному закладу на вчителя (вчителів) трудового навчання покладається виконання обов’язків майстра навчальної майстерні (майстерень), якими передбачено:
- виконання спільно з заступником (помічником) директора по господарській частині робіт по забезпеченню майстерень обладнанням, матеріалами;
- планування роботи майстерень;
- налагодження техніки, обладнання, підготовка їх до занять;
- своєчасна перевірка електрообладнання, його заземлення, стану ізоляції електропроводки;
- забезпечення санітарно-гігієнічних вимог та безпеки праці;
- збереження матеріальних цінностей та ведення їх обліку.
На сучасному етапі розвитку професійно-технічної освіти існують різні шляхи інтенсифікації і організації процесу навчання. Насамперед, це:
- посилення цілеспрямованості і мотивації навчання;
- застосування нових педагогічних технологій навчання професії;
- поглиблення інформаційної ємкості змісту освіти за допомогою використання міжпредметних зв'язків, опорних конспектів, програмованих засобів навчання, комплексу методичного забезпечення предметів і професій тощо.
Один з важливих напрямів оновлення змісту освіти
- комплексне методичне забезпечення викладання предметів та професій (КМЗ). Аналіз стану КМЗ предметів та професій, його здійснення в процесі професійного навчання дозволяє встановити, що комплексне забезпечення предметів і професій навчально-методичною документацією та засобами навчання є складовою частиною технології педагогічного проектування і визначається змістом предмета та прийнятою методичною системою професійного навчання і виховання.
Паспорт – це документ, в якому зафіксована навчально-методична документація, навчальна та методична література, а також оптимальний набір засобів навчання, необхідних для повного та якісного вивчення всіх вузлових питань щодо теми програм теоретичного чи виробничого навчання.
У професійному закладі паспорти комплексного методичного забезпечення розробляються викладачами або групою викладачів та майстрами виробничого навчання під керівництвом методичних органів професійного ліцею та НМЦ ПТО у регіоні.
Паспорт комплексного методичного забезпечення дає можливість:
визначити вид, назву, коротку характеристику, кількість засобів навчання, необхідних для якісного вивчення навчального матеріалу;
проводити облік навчальних кабінетів, майстерень, лабораторій;
планувати та контролювати поточну роботу зі створення необхідних засобів навчання в навчальному закладі.
Паспорт комплексного методичного забезпечення професії (предмета) включає наступні основні розділи:
Розділ 1 - навчально-методична документація (див. форма 1). Особливої уваги потребує забезпечення навчальної програми інженерно-технічною документацією. Технічна документація має відображати виробничі процеси навчання учнів;
Розділ 2- навчальна література з професії (предмета) (див. форма 2). Систематизацію навчальної літератури доцільно проводити спільно з бібліотечними працівниками;
Розділ 3 - методичні посібники для викладача, майстра виробничого навчання (див. форма 3). Тут фіксуються тільки ті методичні рекомендації та інформаційні матеріали з передового педагогічного досвіду, які відображають методику навчання з даного предмета (професії). Розробка даного розділу паспорта потребує від викладача (майстра виробничого навчання) дидактичного аналізу змісту навчального матеріалу предмета (професії) з кожної теми. Виділені вузлові питання мають в логічній сукупності повністю охоплювати весь зміст теми (розділу), предмета загалом. Згідно з результатами аналізу розробляється перелік наявних і необхідних засобів навчання та контролю для формування професійних знань, умінь, навичок учнів з кожної теми;
Розділ 4 - засоби навчання для вивчення тем, розділів і вузлових питань навчального матеріалу предмета теоретичного навчання (див. форма 4);
Розділ 5 - дидактичні засоби навчання для вивчення тем і розділів програми виробничого навчання (див. форма 5).
Розробка розділів паспорта вимагає дидактичного аналізу змісту навчального матеріалу предмета. Який здійснюється викладачем з кожної теми з виділенням ключових питань (функціонально завершених частин навчального матеріалу). Результати аналізу служать для систематизації навчальної літератури й складання переліку наявних та необхідних засобів навчання й контролю для формування професійних знань, вмінь, навичок з кожної теми.
Форма 1
„ Розділ 1. Навчально-методична документація”
паспорту комплексного методичного забезпечення з професії
Назва документу
|
Затверджено
коли і ким
|
Дата
надходження
|
Примітка
|
1. Навчальний план
|
|
|
|
2. Навчальна програма
|
|
|
|
3. Комплект перспективно-тематичних планів
|
|
|
|
4. Перелік навчально-виробничих робіт з професій
|
|
|
|
5. Перелік оснащення навчального кабінету (лабораторії, майстерні)
|
|
|
|
6. Нормативи оснащення навчального кабінету (лабораторії, майстерні)
|
|
|
|
7.Комплект екзаменаційних білетів
|
|
|
|
8. Комплект завдань для контрольних робіт
|
|
|
|
Форма 2
„Розділ 2. Навчальна література з професії”
паспорту комплексного методичного забезпечення з професії
Вид навчальної
Літератури
|
Найменуванняавтор, ким видано, рік видання, гриф
|
Відмітка про наявність, кількість
|
Планування строку придбання, розробки, виготовлення
|
Відповідальний
|
Відмітка про придбання, розробку, виготовлення
|
1. Підручник
|
|
|
|
|
|
2. Навчальний посібник
|
|
|
|
|
|
3.Конспекти лекцій
|
|
|
|
|
|
4. Довідник
|
|
|
|
|
|
5. Збірник задач і вправ
|
|
|
|
|
|
6. Посібник для проведення лабо-раторних робіт
|
|
|
|
|
|
7. Посібник з професії (збірник інструктивних карт)
|
|
|
|
|
|
8. Альбом робо-чих креслень
|
|
|
|
|
|
9. Альбом карт технологічного процесу
|
|
|
|
|
|
Форма 3
|