|
Скачати 191.24 Kb.
|
Проектний метод викладання математики Шевченко Інна Віталіївна Вчитель І категорії Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст № 16 Ім. Героя Радянського Союзу Я.М. Лобова За нинішніх умов учитель усе більше є організатором самостійної пізнавальної діяльності учнів, компетентним консультантом і помічником. Особистісно орієнтоване навчання базується на диференційованому підході до навчання з урахуванням рівня інтелектуального розвитку школяра, його підготовки з даного предмета та його здібностей. Ці два найважливіші напрями втілюються у методі проектів, який сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів, дає можливість здійснювати організовану пошукову, дослідницьку діяльність на основі спільної праці учнів. Метод проектів є достатньо складним технологічним процесом і тому вимагає наявності відповідних навичок і вмінь учнів, так і в учителя, а саме:
Ці навички не з'являються у дитини від народження, їх необхідно формувати та розвивати. Тому перед учителем постає завдання: прищеплювати учневі хоча б початкові навички та вміння, необхідні для використання в роботі за цим методом. Досягти миттєвих результатів неможливо, підготовчу роботу слід починати вже у 5-6 –х класах. Нехай це будуть елементи методу проектів, або міні проекти. На першому етапі не є суттєвою формою їх проведення, важливо те , що дасть можливість уже в 7-8-х класах проводити повноцінну роботу за методом проектів. «Метод проектів – спосіб досягнення дидактичної мети через детальне розроблення проблеми, що має завершитися цілком реальним результатом, оформленим у той чи інший спосіб. Метод проектів завжди передбачає розв'язування якоїсь проблеми.» Метод проектів і педагогічні дослідження на сучасному етапі сприяють виникненню і розвитку активної взаємодії між педагогом – дослідником, його учнями й засобами інформаційних технологій. Від дослідника вимагається:
Новий підхід до навчання, що передбачає перехід від суб'єкт - об'єктних стосунків до суб'єкт - суб'єктних між учителем та учнем , є найбільш актуальним у методиці за пропонованою програмою.
Що ми розуміємо під методом проектів. Цей метод ґрунтується на розвитку пізнавальних навичок учнів, уміння самостійно конструювати свої знання. Орієнтуватися в інформаційному просторі, на розвитку критичного й творчого мислення. Метод проектів – це з галузі дидактики, приватних методик, якщо він використовується в межах окремого предмета.. Метод – це дидактична категорія. Це сукупність прийомів, операцій оволодіння певною галуззю практичного чи теоретичного знання, певною діяльністю. Це шлях пізнання, спосіб організації процесу пізнання. Тому якщо ми говоримо про метод проектів, то маємо на увазі саме цей спосіб досягнення дидактичної мети через детальну розробку проблеми (технологію ) , що має завершитися цілком реальними, помітним практичним результатом, у певний спосіб оформленим. Дидактики, педагоги, звернулися до цього методу, щоб вирішити свої дидактичні завдання.. В основу методу проектів поклали ідею, що складає суть поняття «проект», Його прагматичну направленість на результат, який можна одержати, розв'язуючи певну теоретично чи практично значущу проблему. Цей результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. Щоб досягти такого результату, необхідно навчити дітей чи студентів самостійно мислити , знаходити й розв'язувати проблеми, використовуючи з цією метою знання з різних галузей, уміння прогнозувати результати й можливі наслідки різних варіантів розв'язань, уміння встановлювати причинно – наслідкові зв'язки. Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують упродовж певного часу. Цей метод поєднується з груповими формами роботи. Метод проектів завжди передбачає розв'язування якоїсь проблеми. Розв'язання проблеми вимагає, з одного боку, використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – передбачає необхідність інтегрування знань, умінь застосовувати знання з різних галузей науки і техніки та творчих галузей. Результати створених проектів мають бути « доцільними» , тобто якщо це теоретична проблема – то конкретне її розв'язування, якщо практична – то конкретний результат, готовий до використання ( на уроці, у школі, в реальному житті ). Якщо говорити про метод проектів як про педагогічну технологію, то ця технологія передбачає сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю. Основні вимоги до використання методу проектів.
Проблема – задача, що містить протиріччя й не має однозначної відповіді, вимагає дослідження й пошуку розв'язань. Бере початок від проблемної ситуації. Проблемна ситуація – обставина й мови діяльності учнів, що містять протиріччя й не мають однозначного розв'язування.
Додаток Параметри зовнішнього оцінювання
Метод дозволяє:
Результативністю є те, що учні є активними учасниками математичної гри «Кенгуру», конкурсів – проектів, творчих конкурсів, вони підбирають цікавий і змістовний матеріал під час проведення тижнів математики4 зростає якість навчання учнів. Далі пропоную урок – проект. Тема уроку: Гроші, гроші, гроші. Мета уроку: Навчальна: сприяти активізації пізнавальної діяльності учнів, здійснювати організовану пошукову, дослідницьку діяльність на основі спільної праці учнів; зацікавити учнів проектом, вчити вмінню самостійно працювати над творчими завданнями; ознайомити учнів з деякими типами економічних задач, математичні методи розв'язування яких вивчають у курсі математики; Навести найбільш вживані поняття елементарного курсу фінансової математики, що сприятиме розумінню економічних задач і формуванню навичок застосування набутих знань до їх розв'язування; Розвивальна: через розв'язування задач і ставлення додаткових питань розвивати творчу і мислительську діяльність учнів, їх інтелектуальні здібності, самостійність, діалектичність мислення. Формувати уміння чітко і ясно висловлювати свої думки, ставити питання. Виховна: прививати інтерес до математики, виховувати віру в свої сили. Обладнання: плакати, таблиці основних залежностей, конверти професій за рівнем освіти, роздатковий матеріал ( задачі, листи рівня житя, статті бюджету, професії та заробіток по рівням освіти), таблиця «курси валют», моніторинг соціально-професійного статусу. Тип уроку :фінансовий урок Комплексне використання методів: проблемне навчання, пошуковий, особистісно орієнтований, інтерактивний (групова робота), метод проектів. Хід уроку.
Сьогодні я пропоную вам матеріал, який може прямо вплинути на ваш вибір професії у майбутньому. Сучасна людина повинна вміти аналізувати життєві фінансові проблеми і ситуації, встановлювати системні зв'язки, виявляти проблеми, знаходити способи розв'язування, прогнозувати події. Сьогодні ви учні і ми дорослі люди постійно чуємо розмови про інвестиції, позики, кредити, фонди. Сучасне життя є своєрідною економічною школою. Людині слід бути обізнаною з названими поняттями, розуміти, як вигідніше дати чи взяти гроші під відсотки. На який термін треба вкласти гроші, щоб їх значно збільшилося, у який банк вигідніше вкласти гроші. Оскільки обчислення простих відсотків є базовим і використовується у фінансових операціях найчастіше, то саме простим відсоткам ми сьогодні приділяємо основну увагу. Але спочатку спробуємо зрозуміти взаємозв'язок між людським капіталом і рівнем життя.
Група 1. (теоретики) Поняття «людський капітал» відноситься до знань, умінь і досвіду привнесеному людьми на своє робоче місце. Збільшити людський капітал і продуктивність праці, можливо за допомогою освіти і розвитку професійних навичок. Проаналізуємо моніторинг « економічних і соціальних змін» Питання, активний метод «мікрофон»
Дослідники: ( роздається на вибір, професія за рівнем освти). Спробуємо проаналізувати і узагальнити досвіт про взаємозв'язок між освітнім рівнем робітників та їх щомісячним заробітком Лист запису рівня життя 1.Щомісячний прибуток ___________________________ 2.Рівень освіти ______________________________ 3.Професія ______________________________ Стаття бюджету
одяг, взуття ---------------------------- 5% телерадіоапаратуру ----------------------------- 4% предмети для відпочинку і розваг--------------- 3% транспортні засоби---------------------------------- 5% меблі----------------------------------------------------17% товари для господарства -------------------------- 3% та бачні вироби--------------------------------------- 2%
житлово-комунальні послуги-------------------- 18% послуг по ремонту взуття, меблів, електро-товарів,та ін.-----4% послуг закладів культури-------------------------2% послуг в системі освіти ---------------------------4% медичні послуги------------------------------------5% санаторно-оздоровчі послуги------------------- 4% послуги правового характеру------------------- 1% послуги пасажирського транспорту------------4% послуг зв'язку---------------------------------------2% інші послуги. Група , яка розбила статті бюджету з високим заробітком і рівнем освіти, деяку суму хоче вкласти у банк , щоб мати прибуток у відсотковій ставці. Виникає проблема, як правильно , вигідно це зробити. Практики. Означення основних понять, а також основні формули і залежності, що будуть використовувати під час розв'язування задач є в таблицях. Основні відомості і залежності таблиця 1
r – ставка відсотка – нарахування прибутку у вигляді відсотків від основної суми за один рік. І – прибуток ( у грошових одиницях)- ціна, яку треба сплатити за використання грошей. S – загальна сума ( основна сума плюс прибуток, майбутня вартість, завершена вартість)- сума, яка виникла на кінець обумовленого проміжку часу t. Формули простих відсотків. I = Prt (1) S= I+P (2) S=P+Prt=P ( 1+rt) (3) Простий вексель (боргова розписка) – документ за власним підписом боржника (позичальника), в якому він забов'язується сплатити певну суму до зазначеної в документі дати. Дисконтний вексель – вексель, у якому сума, яку треба сплатити, нараховується від завершеної вартості S. Дисконт D – ціна , яку треба сплатити за користування позикою протягом t років, нарахована від завершеної вартості S. d – ставка дисконту, В – виручена сума векселя ( виручка). D= Sdt (4) B= S- D (5) B=S-Sdt=S (1-dt) (6) Задачі: Користуючись таблицею та умовою сформулювати задачі.(усно) а) t=3, r=9%, S=10200грн- загальна сума б) t=8, P=6000 грн - основна сума, S= 2000 грн - завершена вартість. r= в) r= 12%, P=15000грн –початкова вартість, S=18000грн – майбутня вартість. Задача 1. (письмово) Дехто вклав (інвестував) 30000 грн, під 9% річних. а) записати формулу для визначення загальної суми грошей за один рік. б) на скільки зросте загальна сума грошей за один рік ? Задача 2 . Завершена вартість дисконтного векселя становить 90000грн, ставка дисконту 8%, час- 9 місяців. Визначити виручену суму векселя. Різноманітність форм кредитування та інвестування обумовлює необхідність знаходження критеріїв найвигіднішого розміщення капіталу. Група 2 . Захист проект (фінансова інженерія). Теоретики. Закон збереження речовини у формулюванні М.Ломоносова звучить приблизно так: «Якщо в якомусь місці чогось поменшало, то в іншому місці того самого побільшало». Отже мова піде про деякі задачі фінансового ринку. Ще точніше, ми будемо говорити про елементарні математичні моделі цього ринку. Незважаючи на їх простоту, дослідження цих модулів дозволяє отримати якісну принципову картину ринку цінних паперів і розуміти методи розв'язування тих проблем, що там виникають . Це типовий прийом у математиці – для вивчення явища будується елементарна математична модель, яка віддзеркалює основні принципові властивості реального явища. Цей матеріал важливий для тих, хто в майбутньому збирається стати фінансистом, економістом, брокером. В економіці навіть вигаданий спеціальний термін для проблеми, про яку зараз будемо говорити - фінансова інженерія. Дослідники. Моделі ринку Залежно від того , які цінні папери є в активі ринку, ми розрізнятимемо три моделі ринку. А-ринок - ринок , в активі якого одна акція, ціна її хаотично змінюється. Простий приклад - коливання курсу валюти, скажімо євро. Припустимо, сьогодні курс євро (відносно якоїсь іншої валюти) становить А. Тоді вважатимемо, що у наступний момент часу завтра ( інтервал зміни курсу) він може набути одного з двох значень: або А(1+м), або А(1+п), де --1. Ми будемо говорити, що сьогодні відомий прогноз цін на завтра. Після завтра курс може бути А(1+м), А(1+м)(1+п) або А(1+п) і так далі. Отже, в нашій моделі точна ціна акції завтра невідома сьогодні, вона стане визначеною лише завтра. Сьогодні відомо, що нас може очікувати завтра. Ця модель має просту біноміальну структуру, а коливання ціни акції тут нагадують хаотичне блукання частинки на прямій, тобто одновимірний броунівський рух. В- ринок – ринок облігації, ціна якої змінюється за фіксованою ставкою. Приклад – банківський рахунок. Нехай сьогодні на рахунку капітал В, тоді завтра капітал буде В(1+r). Де r- процентна ставка банку . Після завтра капітал стане В(1+r)і так далі, після k-го дня капітал дорівнюватиме В(1+r). Ціна облігації завтра відома вже сьогодні. АВ- ринок – ринок з двома активами: акцією і банківським рахунком. Динаміка зміни банківського рахунка відбувається за законом В=В(1+r). В, де r- процентна ставка банку. Динаміка ціни акції має вигляд А= А(1+р), А0, де р може набувати двох значень m i n не залежить від k. Ця модель АВ- ринку називають моделлю Кокса - Росса – Рубінштейна, і в окремому випадку для r=0 вона дає модель А-ринку. На реальному фінансовому ринку на біржах обертаються безліч різноманітних акцій і облігацій. Модель АВ-ринку з двома активами досить непогано відображає принциповий стан реального ринку цінних паперів і допомагає зрозуміти його основні проблеми. Практики. Гравці на біржі Завдання гравця на ринку цінних паперів полягає в тому, щоб оптимально розміщувати свій капітал у цінні папери – активи ринку та знижувати до мінімуму ризик операції. Задача 1. Курси акцій компаній «Microsow» і « Macrosow» протягом тижня змінювалися так, як указано в таблиці.
На скільки процентів максимально можна було збільшити за цей тиждень капітал, граючи на зміні курсів цих акцій ? Група 3. «Експерти». Оцінює учнів кожної групи, робить підсумок. Таблиця 2 . «Рейтингове оцінювання»
Висновки. Знання з теми повинні бути «цілісною сукупністю знань, які одне одного підтримують, зміцнюють і збагачують», « Вивчати сукупне ціле, а не щось спотворене, уривчасте або розірване», « Виклад повинен бути , ґрунтовним і точним», - так говорив Я. А. Коменський. Досягти цього дає можливість використання цієї технології навчання. Метод проектів має велике значення для розвитку життєвої, соціальної, інформаційної, предметної компетентностей учня. Література:
В.М. Гнєдашев « Програма організації науково-дослідницької роботи діяльності учнів» Вид. група «Основа», 2005. ( Бібліотека журналу « Управління школою» ; Вип. 5 (29)) . 5. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / О.М. Пєхота, А.З Кіктенко, О.М. Любарська та їн. 2004. |
Готовність вчителя до роботи в умовах профільного навчання Профілізація навчання передбачає підвищені вимоги до професійної підготовки вчителя, його педагогічної компетентності, ерудиції,... |
Застосування особистісно орієнтованого навчання на уроках німецької мови Особистісно орієнтоване навчання (ООН) виникло і розвивається як течія в річищі гуманістичної педагогіки. ООН ввібрало в себе найкращі... |
Застосування особистісно орієнтованого навчання на уроках німецької мови Особистісно орієнтоване навчання (ООН) виникло і розвивається як течія в річищі гуманістичної педагогіки. ООН ввібрало в себе найкращі... |
АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ СЗШ У ПРОЦЕСІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ НА УРОК Льного процесу, поглиблення теоретичної бази знань і посилення прикладної спрямованості результатів навчання, розкриття творчого... |
Методист лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського... РОЛЬ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ ТА ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ БІОЛОГІЇ |
Актив ізація пізнавальної діяльності в процесі вивчення української... Це завдання в певній мірі реалізується через роботу над такою проблемною темою як активізація пізнавальної діяльності в процесі вивчення... |
РОЗДІЛ СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ І ТРУДОВОМУ НАВЧАННІ... «Навчання учнів школи з трудового навчання за допомогою сучасних комп’ютерних технологій» |
Як відмічалось, активізація пізнавальної діяльності учнів тісно... Під активізацією навчально-пізнавальної діяльності розуміють підвищення рівня усвідомленого пізнання об'єктивно-реальних закономірностей... |
Програма психологічного дослідження адаптації учнів 5-их класів до нових умов навчання До того ж, нові умови навчання в середній школі пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального розвитку учня. Усе це викликає... |
Музей історії, с. Вахнівка Музей створений за рішенням і на кошти... Музей створений за рішенням і на кошти місцевого колгоспу "Росія" в 1981 р. Ініціатором і його організатором був учитель історії... |