Дидактична гра як засіб формування комунікативних умінь і навичок дітей з порушенням інтелектуального розвитку на уроках української мови


Скачати 72.13 Kb.
Назва Дидактична гра як засіб формування комунікативних умінь і навичок дітей з порушенням інтелектуального розвитку на уроках української мови
Дата 24.10.2013
Розмір 72.13 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Дидактична гра як засіб формування комунікативних умінь і навичок дітей з порушенням інтелектуального розвитку на уроках української мови

«У грі дитина завжди старша за свій середній вік, вища за свою щоденну поведінку, вона у грі наче на голову вища за саму себе. Гра в конденсованому вигляді містить у собі , як у фокусі збільшуваного скла, всі тенденції розвитку, дитина у грі наче намагається виконати стрибок над рівнем своєї звичної поведінки.»

Л. Виготський

У становленні особистості дитини з порушенням інтелектуального розвитку вирішальну роль часто відіграє рівень сформованості його комунікативних компетенцій ( Л.Вавіна, Л. Виготський, Є. Синьова), оскільки мовлення є провідним засобом дії компенсаторних механізмів. З цього витікає, що розвиток соціалізованої особистості потрібно починати з розвитку комунікативних умінь.

Мовлення - це не просто вміння говорити, а складна за своєю природою психофізіологічна функція, як мислення і пам’ять. Розвинути в дітей цю функцію - одне з першочергових завдань спеціальної школи.

Основними комунікативними уміннями можна вважати:

  • Уміння здійснювати усно мовленнєве спілкування (монолог, діалог)

  • Уміння розуміти зі слуху зміст прочитаних текстів

  • Уміння здійснювати спілкування в писемній формі

Характерними для розумово відсталих школярів є дефіцит комунікативних умінь ( слухати співбесідника, реагувати на його питання, починати, підтримувати і завершувати розмову, виражати свою точку зору, отримувати потрібну інформацію при читанні і слуханні, використовувати цю інформацію у власних висловах, спілкуванні). Ці труднощі можна частково подолати з допомогою таких методів як аудіювання, переказ текстів, складання розповідей, а також у ході проведення дидактичних ігор ( систематичне використання яких сприяє розвитку всіх мовленнєвих процесів дитини).

Про важливість застосування дидактичних ігор у навчанні і вихованні розумово відсталих учнів говорили Жан Ітар, М. Монтессорі, Л. Виготський та ін..

Ігровий матеріал, наочність, пізнавальна і навчальна дидактична гра забезпечує позитивні умови для вирішення завдань розвитку мовлення з урахуванням можливостей розумово відсталої дитини. Це положення підтримується в працях Г. Морозової, М. Пєрової та ін.. Гра сприяє не тільки створенню в учнів емоційного настрою, а викликає позитивне відношення до виконуваної діяльності, а й допомагає розвивати комунікативні уміння і навички. Враховуючи той факт, що провідним видом діяльності учнів спеціальної школи залишається гра, вона є найбільш ефективним засобом для формування розвивального середовища. Тому в організації корекційно-виховної діяльності з дітьми, які мають порушення інтелектуального розвитку, значна роль належить грі. Але, звичайно, було б не правильно здійснювати всю корекційну роботу лише ігровими методами. Враховуючи конкретні умови роботи з тими чи іншими дітьми, зокрема рівень їх розвитку, ставлення до занять, втомлюваність та інші умови вирішую, коли і як використати гру.

Включаючи гру в урок, турбуюсь, щоб основне дидактичне завдання, яке складає зміст гри, відповідало навчальній меті уроку, було для дітей посильним, сприяло максимальній активізації не тільки мовлення, а й розумової діяльності.

У період активних перетворень у спеціальній педагогіці, пошуку шляхів гуманізації виховно-освітньої роботи з дітьми та побудови нових моделей взаємодії дорослого і дитини, увагу вчених і практиків звернено до ігрової діяльності.

Ігрова діяльність - різновид активної діяльності дітей в процесі якої вони оволодівають суспільними функціями, відносинами та рідною мовою як засобами спілкування між людьми.

Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їх пізнавальні можливості, виховує особистість. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функції діють у тісному взаємозв’язку. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають,що навчаються.

Гра для мене - це не тільки засіб вирішення навчального завдання, яскрава «обгортка» навчального матеріалу, тому ретельно відбираю ігри, які не виведуть дітей з-під мого контролю, не захоплять їх настільки, щоб вони психологічно переключилися з уроку на ігрову діяльність.

Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:

Ігри мають відповідати навчальній програмі;

Ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними;

Відповідність гри віковим особливостям учнів;

Правила гри прості і чітко сформульовані;

Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати;

Справедливий підсумок уроку;

Різноманітність ігор;

Залучення до ігор усього класу;

Гра на уроці не повинна проходити стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою.

На уроці використовую такі дидактичні ігри, організація яких не потребує багато часу для приготування відповідного обладнання, а від учнів запам’ятовування громіздких правил

Дидактичні ігри використовую під час засвоєння, поглиблення, систематизації знань учнів та розвитку їх здібностей та інтересів.

Часто дидактичні ігри та ігрові ситуації є найкращим початком уроку.

Ігровий початок уроку: казкові герої - Буратіно, Чебурашка, Незнайко, Мудрий Дуб, Тітонька Однина, Бабуся Множина, Веселий Чомусик тощо допомагають значно полегшити процес сприймання матеріалу, запам’ятовування мовних явищ, граматичних категорій.

Повідомлення теми уроку у віршованій формі або у формі ребусу, кросворду викличе неабиякий інтерес та допоможе учням засвоїти правила. Що вивчаються на уроці.

На етапі актуалізації знань пропоную дидактичні ігри репродуктивного характеру: «Засели будиночки», «Мікрофон», «Відшукай іменник», «Хто? Що?»,«Рід», «Іменники на однакову букву». Увага гравців фіксується на пошуках раціональних шляхів виконання завдань, допомоги одне одному, у результаті учні вчаться правильно оцінювати свої ігрові дії, зіставляти з ігровими діями інших учнів.

На етапі засвоєння нового матеріалу можна використовувати складніші ігри частково-пошукового характеру: «Лото», «Утвори слово», «Відмінковий ланцюжок», «Хто перший» та ін.. На цьому етапі формую у школярів уявлення про значимість якісного виконання завдання.

Під час закріплення і повторення навчального матеріалу пропоную дидактичні ігри пошукового характеру. «Хто більше» , «Ланцюжок», «Однина і множина» Позитивні взаємовідносини між гравцями, вміння розподілити матеріал, уміння домовитись у грі позитивно впливають на активізацію навчальної діяльності учнів.

На етапі контролю знань застосовую ігри творчого характеру: «Римування», «Зимові іменники», «Ланцюжок загадок», «Професія». Опора на творчість передбачає зацікавленість учасників у кінцевому результаті гри команди, прагнення виконувати ігрове завдання швидко і правильно.

Дидактичні ігри, ігрові вправи і прийоми дають мені можливість не тільки підвищити активність учнів на кожному етапі уроку, а й залучити пасивних до творчої розумової діяльності. Крім того, ігри знижують утому школярів, зацікавлюють змістом уроку, створюють емоційне піднесення, захоплення , радість. Коли дитина здійснює розумову діяльність із захопленням, вона не відчуває втоми, навіть якщо витрачає багато часу на виконання завдань. І навпаки, дитина швидко втомлюється, якщо виконує легкі та одноманітні завдання.

Навчаючи дітей в процесі гри, прагну, щоб радість від ігрової діяльності поступово перейшла в радість навчання.

Дидактичні ігри до теми «Будова слова» 5 клас

Гра «Лото спільнокореневих слів»

У грі бере участь 3 групи. Кожна отримує картку і 6 фішок. Ведучий бере малу картку з написаним коренем, називає його. Гравці відшукують на своїх картках слово з цим коренем. Хто знаходить, закриває його фішкою. Ведучий читає наступний корінь. Тур триває доти, доки одна з груп учасників гри не закриє всі шість слів. Потім група, що перша закрила всі слова, читає зі своєї картки слово і називає в ньому корінь. Якщо група-переможець правильно визначила корені у всіх словах на своїй картці, вона одержує 6 очок. Якщо одна помилка - 5 очок і т.д. Гравці обмінюються картками, починається новий тур.

Матеріали для гри. Малі картки: каз, світ, вод, сад, ліс, дуб, біл, хід, хліб, квіт, пис, спів, біг, хмар, школ, риб.

№ 1


Казка

Дубок

Лісочок

Садовий

Підводний

Засвітити


№ 2


Лісник

Садівник

Надводний

Освітлений

Біліти

Вихід




№ 3


Хліб

Квітне

Розписка

Співак

Добіг

Захмарилося


№ 4


Школа

Казковий

Дубняк

Лісовий

Садівниця

Водиця




№ 5


Хмарний

Хлібом

Лісник

Квіти

Рибка

Сказати


Гра «Закресли зайве слово»

Літак, літати, літо, переліт.

Море, заморити, моряк, заморський.

Гора, горіти, гірський.

Міст, місток, місто, місточок.

Білий, білка, забілити, біленький.

Будинок, будівля, будувати, будильник.

Гра «Побудуй слово»

Учень-учитель називає значимі частини слова, які необхідно використати для побудови нових слів. Діти в групах записують їх на аркушах, потім повідомляють слово, яке отримали, звіряються з відповіддю, яку демонструє учень-учитель. Перемагає група, яка швидше побудує слово.

Корінь слова знайди у слові «місто», суфікс у слові «ставок».

(місток)

Корінь слова «ліки», суфікс слова «поштар»

(лікар)

У водиці корінь загубився,

В підземеллі корінь пошукай.

В слові «вірний» суфікс причаївся,

Закінчення – у ньому ж виділяй.

(підводний)

У слові «смішно» корінь заховався,

У слові «постріл» префікс пошукай.

А суфікс в слово»гойдалка» забрався.

Закінчення у ньому ж виділяй.

(посмішка)

Схожі:

РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ ДІТЕЙ З ВАДАМИ ЗОРУ
У статті розкриваються проблеми спілкування слабозорих дітей, особливості формування комунікативних умінь
ПЛАН І. Вступ >ІІ. Дидактичні ігри важливий засіб успішного засвоєння...
Дидактичні ігри – важливий засіб успішного засвоєння учнями математичних знань, умінь і навичок
РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВО-КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ ДОШКІЛЬНИКІВ ЗАСОБАМИ НАРОДНОЇ КАЗКИ
У статті розкрито поняття комунікативної діяльності дошкільника, описано особливості розвитку мовленнєво-комунікативних умінь дітей...
На уроках англійської мови в початковій школі
...
На уроках української мови
Посібник "Дидактичний матеріал з розвитку мовлення на уроках української мови у 4 класі"
ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ за допомогою технології...
Відомості про автора: Дейнека Г. А. – вчитель української мови та літератури Божківського НВК
На уроках української мови
У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий...
Урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник,...
З метою виховання в сучасної молоді любові до театрального мистецтва у Багатопрофільному ліцеї для обдарованих дітей вчитель української...
Оцінювання знань із мови, мовних умінь і навичок
Завдання складені відповідно до вимог чинної програми початкових класів з української мови Міністерства освіти і науки України та...
«Ігрові прийоми навчання як засіб формування граматичних навичок...
Педагогічне кредо : Завданням кожного з нас є зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка