Інститут інформаційних технологій і засобів навчання АПН України Інформаційно-аналітичний відділ педагогічних інновацій


Скачати 140.54 Kb.
Назва Інститут інформаційних технологій і засобів навчання АПН України Інформаційно-аналітичний відділ педагогічних інновацій
Дата 20.03.2013
Розмір 140.54 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи

І Н Ф О Р М А Ц І Й Н И Й Б Ю Л Е Т Е Н Ь

2, 2007



Інститут інформаційних технологій і засобів навчання

АПН України

Інформаційно-аналітичний відділ педагогічних інновацій


Спецвипуск

МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ ОСВІТИ:

МІЖНАРОДНИЙ ВИМІР”

Випуск підготовлено спільно з лабораторією педагогічного оцінювання

Інституту педагогіки АПН України

Визнаючи важливість становлення системи моніторингу якості освіти в Україні, підтримки інновацій та аналізу позитивного світового педагогічного досвіду в галузі моніторингу якості освіти, наукові співробітники Лабораторії педагогічного оцінювання Інституту педагогіки АПН України та Інформаційно-аналітичного відділу педагогічних інновацій ІІТЗН АПН України пропонують у випуску цікаві та корисні джерела, які б допомогли не тільки ознайомитися з науковими дослідженнями, але й знайти цікаві посилання на електронні джерела, де можна знайти матеріали щодо різноманітних форм педагогічного оцінювання, та інших форм моніторингу в освітній сфері.

Міжнародні порівняльні дослідження

- стандартизоване зовнішнє оцінювання навчальних досягнень учнів з метою діагностики на міжнародному рівні, проводиться за сприяння Міжнародної асоціації з оцінки навчальних досягнень (МАОНД) та Організації з економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Вони спрямовані на діагностику рівня учнівської навченості з метою оцінки та порівняння якості освіти в країнах.

Хронологія проведення міжнародних порівняльних досліджень МАОНД

1959-1962

The Pilot Twelve-Country Study – Пілотне дослідження у дванадцяти країнах було проведено з метою визначення можливості реалізації більш масштабних досліджень з навчальних досягнень. Тестування проводилось з п’яти галузей (математика, розуміння прочитаного тексту, географія, природознавство та невербальна спроможність) серед 13-річних учнів. Країни учасниці – Бельгія, Англія, Фінляндія, Франція, ФРН, Ізраїль, Польща, Шотландія, Швеція, Швейцарія, США та Югославія.

1963-1967

FIMS (The First International Mathematics Study) - Перше міжнародне дослідження з математичної освіти серед 13-річних учнів. (Австралія, Бельгія, Англія, Фінляндія, Франція, ФРН, Ізраїль, Японія, Нідерланди, Шотландія, Швеція, США).

1968-1972

FISS (The First International Science Study) - Перше міжнародне дослідження з природничої освіти серед учнів 10-ти, 14-ти років та учнів випускного класу середньої школи. (Австралія, Бельгія (фламандська спільнота), Бельгія (французька спільнота), Чилі, Англія, ФРН, Фінляндія, Франція, Угорщина, Індія, Іран, Італія, Японія, Нідерланди, Нова Зеландія, Шотландія, Швеція, Таїланд, США).

1968-1972

The Study of Reading Comprehension – Дослідження з розуміння прочитаного серед учнів 10-ти, 14-ти років та учнів випускного класу середньої школи в таких країнах, як Бельгія (фламандська спільнота), Бельгія (французька спільнота), Чилі, Англія, Фінляндія, Угорщина, Індія, Іран, Ізраїль, Італія, Нідерланди, Нова Зеландія, Шотландія, Швеція, США

1968-1973

The Study of Literature Education - Дослідження з літературної освіти серед 14-річних учнів та учнів випускного класу середньої школи в таких країнах, як Бельгія (фламандська спільнота), Бельгія (французька спільнота), Чилі, Англія, Фінляндія, Іран, Італія, Нова Зеландія, Швеція, США

1968-1973

The Study of English as a Foreign Language - Дослідження з навчання англійської мови як іноземної серед 14-річних учнів та учнів випускного класу середньої школи (Бельгія (французька спільнота), Чилі, ФРН, Фінляндія, Угорщина, Ізраїль, Нідерланди, Швеція, США

1968-1973

The Study of French as a Foreign Language - Дослідження з навчання французької мови як іноземної серед 14-річних учнів та учнів випускного класу середньої школи (Чилі, Англія, Нідерланди, Нова Зеландія, Румунія, Шотландія, Швеція, США)

1968-1973

The Study of Civic Education - Дослідження з громадянської освіти серед 10-річних та 14-ти річних учнів та учнів випускного класу середньої школи в таких країнах, як ФРН, Фінляндія, Ірландія, Ізраїль, Італія, Нідерланди, Нова Зеландія, Швеція, США. Англія та Іран (брали участь на початковій стадії проекту)

1977-1981

SIMS (The Second International Mathematics Study) – Друге міжнародне дослідження з математичної освіти в початковій та середній школах (учні 13-ти років та випускного класу) відбулося в Бельгії (фламандська спільнота, Бельгії (французька спільнота), Канаді (Британська Колумбія та Онтаріо), Англії та Уельсі, Фінляндії, Франції, Гонконгу, Угорщині, Ізраїлі, Японії, Люксембурзі, Нідерландах, Новій Зеландії, Нігерії, Шотландії, Свазіленді, Швеції, Таїланді, США.

1980-1985

The Classroom Environmental Study – Дослідження з екологічної освіти в класах. Особливістю було те, що в різних країнах було вибрано різну кількість шкіл (від 9 до 77) з різною кількістю класів (від 5-го до 8-го), де викладались такі предмети, як математика, природознавство та історія. Країни-учасники - Австралія, Канада (Онтаріо та Квебек), Угорщина, Ізраїль, Корея, Нідерланди, Нігерія, Таїланд, ФРН.

1982-1986

SISS (The Second International Science Study) – Друге міжнародне дослідження з природничої освіти. Цільова група – учнів 10-ти та 14-ти років та учнів випускного класу. Країни-учасниці: Австралія, Канада, Китай, Англія, Фінляндія, Гана, Гонконг, Угорщина, Ізраїль, Італія, Японія, Корея, Нідерланди, Нігерія, Норвегія, Папуа Нова Гвінея, Філіппіни, Польща, Сінгапур, Швеція, Таїланд, США, Зімбабве.

1983-1988

The Written Composition Study – Дослідження з написання твору. Цільова група: учні, які завершують початкову освіту, учні, що завершують обов’язкову освіту та випускники середньої школи. Країни-учасниці: Чилі, Англія, Фінляндія, ФРН, Угорщина, Індонезія, Італія, Нідерланди, Нова Зеландія, Нігерія, Швеція, Таїланд, США, Уельс.

1985-1994

The Reading Literacy Study – Дослідження з грамотності читання серед 9-ти та 14-річних учнів в таких країнах – Бельгія (французькомовна спільнота), Ботсвана Канада (Британська Колумбія), Кіпр, Данія, Фінляндія, Франція, Німеччина (ФРН), Німеччина (НДР), Греція, Гонконг, Угорщина, Ісландія, Індонезія, Ірландія, Італія, Нідерланди, Нова Зеландія, Нігерія, Норвегія, Філіппіни, Португалія, Сінгапур, Словенія, Іспанія, Швеція, Швейцарія, Таїланд, Трінідад і Тобаго, США, Венесуела, Зімбабве.

1987-1993

COMPED (The Computers in Education Study) – Дослідження з використання комп’ютерів в освіті (наявність у школах, зміст освіти, вплив на учнів та на навчальний заклад). Цільова група – учнів 10-т, 14-ти років та випускники середньої школи. Країни-учасниці: Австрія, Бельгія (фламандська спільнота), Бельгія (французька спільнота), Канада (Британська Колумбія), Китай, Франція, ФРН, Греція, Угорщина, Індія, Ізраїль, Італія, Японія, Люксембург, Нідерланди, Нова Зеландія, Польща, Португалія, Словенія, Швейцарія, США.

1993-1996

The Language Education Study – Дослідження з мовної освіти спрямовано на отримання інформації щодо мовної освіти на національному рівні (соціологічний контекст, мовна політики, мовний зміст навчання та оцінювання) шкільному рівні (характеристики шкіл та вчителів, організація навчання) та рівні учня (рівень володіння, ставлення). Досліджувалось викладання англійської, французької, німецької та іспанської мов на двох етапах: закінчення обов’язкового навчання (15-16-річні учні) та середньої освіти (17-18 років) у 25 країнах світу.

1993-1997



TIMSS 1995 – Third International Mathematics and Science Study – Третє міжнародне дослідження з математичної та природничої освіти. Це дослідження було першим у чотирирічному циклі досліджень щодо тенденцій у досягненнях учнів з математики та природознавства. У дослідженні брало участь більше як 40 країн світу. Тестувались учнів п’яти рівнів:

- дві паралелі 9-ти річних учнів (у більшості країн 3-й та 4-й класи);

- дві паралелі 13-ти річних учнів (7-й та 8-й класи);

- учнів випускного класу середньої школи.

1997-1999

SITES-M1 (Second Information Technology in Education Study Module 1 – Друге дослідження з інформаційних технологій в освіті, модуль 1 проводилось в рамках опитування директорів та координаторів з інформатики в школах, які використовують комп’ютери. Близько 30-ти країн-учасниць.

1997-2001

TIMSS-R 1999 – Third International Mathematics and Science Study Repeat – Третє повторне міжнародне дослідження з математичної та природничої освіти серед учнів 8-х класів (13-14 років) у 38 країнах світу.

1994-2002

CIVED (Civic Education Study) - Міжнародне дослідження з громадянської освіти (більше 30-ти країн-учасниць) серед 14-ти річних учнів (8-й клас у більшості країн)

1986-2003

PPP Pre-Primary Project – Дослідження з дошкільної освіти, що було спрямовано на аналіз якості життя дошкільників у різних закладах виховання. Брало участь близько 5 тисяч дошкільнят з двох тисяч закладів дошкільного профілю більш ніж у 10-ти країнах.

1999-2002

SITES-M 2 (Second Information Technology in Education Study Module 2) – Друге дослідження з інформаційних технологій в освіті, модуль 2 було спрямовано на аналіз інноваційних педагогічних практик використання ІКТ та їх ролі у житті школи.

2002-2003

PIRLS 2001 (Progress in International Reading Literacy Study 2001) – Міжнародне дослідження з прогресу грамотності читання 2001. Це дослідження стало першим у чотирирічному циклі досліджень з вимірювання грамотності читання учнів 4-х класів (період переходу від «навчання читанню» до «читання для навчання»). 35 країн-учасниць.

1998-2004

TIMSS-R Video (Third International Mathematics and Science Study Repeat Video Project – Третє міжнародне повторне дослідження з математичної та природничої освіти (відео) базувалось на використанні відео технологій для запису тестування та аналізу результатів. Взяло участь по 100 шкіл від кожної з 7 країн (Австралія, Чехія, Гонконг, Японія, Нідерланди, Швейцарія, США).

2001-2004

TIMSS 2003 (Trends in Mathematics and Science Study 2003 - Дослідження з тенденцій розвитку математичної та природничої освіти 2003 (учні 4-х та 8 класів). Країни, які проводили дослідження у 8 класах, отримали можливість оцінити тенденції розвитку математичної та природничої освіти з урахуванням результатів досліджень 1995 та 1999 років, а країни, що проводили дослідження у 4-х класах – спиратимуться на дані досліджень 1995 р.

2006

PIRLS 2006 - Progress in International Reading Literacy Study - Міжнародне дослідження з прогресу грамотності читання 2006 досліджувалось оволодіння навичками читання учнями початкової школи

2006 - 2010

ICCS 2006-2010 - International Civic and Citizenship Education Study - Міжнародне дослідження з громадянської освіти спрямовано на вимірювання рівня володіння учнями середньої школи (8- й рік навчання, 13-річні учні) знаннями, цінностями та навичками життя у громадянському суспільстві

2007

TIMSS 2007 - Trends in International Mathematics and Science Study - Міжнародне дослідження з тенденцій розвитку математичної та природничої освіти серед школярів 4-х та 8-х класів. TIMSS 2007 є черговим (четвертим) циклом досліджень якості математичної та природничої освіти, яке проводиться кожні 4 роки.

Міжнародні порівняльні дослідження, що проводяться ОЕСР

PISA (Programme for International Student Assessment) - Програма з міжнародного оцінювання досягнень учнів має на меті визначення того, чи володіють учні, які здобули обов’язкову освіту (у віці 15 років), знаннями та вміннями для повноцінного функціонування у суспільстві.

Програма надає інформацію щодо учнівської успішності з читання, математичної та природничої грамотності та визначає фактори, що впливають на формування цих навичок у школі та в родині. Дослідження проводиться трирічними циклами:

- PISA 2000 (перевірялась грамотність читання) відбувся протягом 1998-2000 рр.;

- PISA 2003 (математична грамотність) протягом 2001-2003 рр.;

- PISA 2006 (природничо-наукова грамотність) протягом 2004-2006 рр.

Типи оцінювання учнів у країнах Європи

Оцінювання учнів з різних дисциплін може здійснюватись різними способами, наприклад, письмовим, усним, комп’ютерним, або практичними тестами та нести в собі різноманітні функції.

Так зване формуюче (formative assessment) оцінювання є інтегральною частиною щоденного процесу навчання, яке спрямоване на отримання зворотного зв’язку між учнем та вчителем та для виконання основних цілей навчального процесу.

Формуюче оцінювання відрізняється від так званого підсумкового оцінювання (summative assessment), яке спрямоване на вимірювання того, що учень знає, розуміє та здатний продемонструвати. Основною функцією підсумкового оцінювання є вимірювання рівня навчальних досягнень учнів. Результати такого оцінювання можуть бути використані, наприклад, для того, щоб визначити, чи досягнув учень достатньо високого стандарту демонстрації знань, щоб перейти на наступний ступінь навчання.

Якщо підсумкове оцінювання здійснюється на рівні національної, або регіональної агенції у формі стандартизованих тестів, або іспитів, у деяких випадках учні отримують формальні сертифікати (formal certification).

Результати підсумкового оцінювання (сертифікованого, або ні) можуть бути використані спеціалістами як показники того, наскільки освітня система є успішною і щоб визначитись, які потрібні зміни.

Так зване поточне оцінювання (continuous assessment) здійснюється через певні періоди протягом всього курсу навчання. Якщо навчальний курс організований за модульним принципом, поточне оцінювання може відбуватись наприкінці кожного модуля, або здійснюватись постійно. Поточне оцінювання здійснюється з метою формального підсумкового контролю. Всі типи оцінювання тісно пов’язані з навчальними програмами та планами та навчальним процесом. Взаємодія між згаданими компонентами є дуже важливою та впливає на загальну якість освітнього процесу. Педагоги різних навчальних дисциплін у країнах Європи розуміють, що знання та вміння, які їх учні покликані продемонструвати на стандартизованих іспитах, або тестах залежать від того, чому та як вони навчають. Застосування різних типів оцінювання впливає на відношення учнів до навчання, саме тому стандартизовані іспити та тести, з одного боку, можуть стати негативною перешкодою у досягненні цілей освіти, а з іншого – бути значним поштовхом у здійсненні освітніх реформ. Тому важливого визначення набувають знання та навички, які мають бути оцінені (assessed) під час стандартизованих іспитів з метою оцінювання (evaluation) або сертифікації.
Стандартизоване оцінювання навчальних досягнень учнів у країнах - членах ЄС в галузі природничих дисциплін
Розрізняють 6 рівнів освіти: 0-й рівень ISCED – дошкільна освіта (5-6 р.), 1-та 2-й рівні ISCED – 7-16 рр. (загальна ступінь школи), 3-й рівень ISCED – загальна середня та професійна освіта; 4-й рівень ISCED – програми професійної освіти та професійного росту від 1-до 3-х років (не є вищою освітою), 5-й рівень ISCED - програми академічної освіти, які надають ступені бакалавра (3-4 роки) та магістра (1-2 роки); 6-й рівень – ISCED післядипломна освіта – докторантура (3-4 роки).

Стандартизовані іспити та тести розробляються центральними органами управління освітою, або вищими навчальним закладами з метою сертифікації або оцінювання. У більшості країн Європи не існує стандартизованого оцінювання у інтегрованих предметах природничого циклу, в деяких існує так званий Стандартизований національний іспит/тест з природничих дисциплін в рамках ISCED 1-го та 2-го рівня. Так, наприклад, у Данії стандартизоване оцінювання вводиться наприкінці обов’язкового навчання починаючи з 2007 року. У Німеччині також розробляються стандартизовані іспити з біології та фізики Інститутом розвитку якості освіти. У Франції стандартизоване оцінювання з природничих дисциплін буде застосовано також з 2007 року. У Латвії, Нідерландах та Польщі не існує стандартизованих іспитів з природничих дисциплін, однак тематика природничих дисциплін складає частину національних тестових програм загальноосвітніх навчальних закладів.

У Нідерландах стандартизоване оцінювання з природничих дисциплін застосовується тільки при переході на професійний профіль навчання (VMBO). У Португалії національне оцінювання ISCED 2-го рівня доповнено деякими природничими предметами. У Словенії ж національні іспити були обов’язковими на 2-му рівні, однак після навчального 2005/06 рр. були відмінені на 1-му рівні освіти.

Частина країн Європи розглядає можливості впровадження стандартизованого оцінювання з природничих дисциплін. Так, наприклад, у Німеччині сьогодні розробляється таке оцінювання з фізики та біології у всіх землях; Баден Вюртемберг, Баварія та Північна Рейн-Вестфалія вже оголосили про впровадження таких тестів. Водночас директорат з оцінювання міністерства освіти Франції планує запровадження стандартизованого оцінювання з природничих дисциплін наприкінці ISCED 1-го та 2-го рівня, яке буде відбуватись на постійній основі кожні 5 років починаючи з 2007 р.

У деяких країнах стандартизоване оцінювання ISCED на 1-му рівні здійснюється переважно для того, щоб оцінити прогрес учня, на 1-му – переважно для сертифікації. При цьому в деяких країнах, наприклад, Мальті стандартизоване оцінювання ISCED на 2-му рівні здійснюється у двох формах: щорічне – для вимірювання прогресу учнів, та на отримання сертифікату середньої загальної освіти (Secondary Education Certificate Examination). У Словенії національні іспити на 1-му рівні були відмінені та вже не є обов’язковими на 2-му рівні. (За матеріалами: Бетелл Дж. Реформа системы экзаменов и оценивания: обзор опыта стран Центральной и Восточной Европы. – 2003. с. 3. – www.osi.hu/esp).

Корисні посилання:

  • www.osi.hu/esp - Сайт підтримки освітніх програм Інститут відкритого суспільства (Будапешт)

  • http://oraprod.eurydice.org/portal - Матеріали інформаційної педагогічної мережі EURYDIСE

  • http://www.ukrtest.org/test/index.php - Центр тестових технологій і моніторингу якості освіти (Україна)

  • http://www.pisa.oecd.org – матеріали Програми з міжнародного оцінювання досягнень учнів на сайті Організації з економічного співробітництва та розвитку

  • http://www.iea.nl – сайт Міжнародної асоціації з оцінки навчальних досягнень


Випуск підготували:

Овчарук О.В., Інформаційно-аналітичний відділ педагогічних інновацій ІІТЗН, к.п.н., с.н.с.

Локшина О.І., Інститут педагогіки АПН України, с.н.с. Лабораторії педагогічного оцінювання Інституту педагогіки, к.п.н.


Адреса: Україна, 04060, м. Київ, вул. Максима Берлинського, 9

тел/факс: (044) 440 - 96 – 27

http//:ime.edu-ua.net e-mail: admin@ime.edu-ua.net





Схожі:

Інститут інформаційних технологій і засобів навчання АПН України...
Цей процес супроводжується суттєвими змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу, пов'язаними з внесенням...
“Тенденції розвитку освітньої політики в Україні в контексті інновацій”
Модернізація освіти в Україні: педагогічні інновації та ІКТ”, організований Інформаційно-аналітичним центром педагогічних інновацій...
Інститут засобів навчання АПН України Інформаційно-аналітичний центр педагогічних інновацій
Бібліотеки з педагогічної документації у Флоренції. Європейська Агенція (Фраскатті, Італія) обробляє ці данні та робить їх доступними...
Про відділ педагогічних технологій неперервної професійної освіти
АПН України звітувався на Президії АПН України про результати комплексного дослідження „Психолого-педагогічні основи особистісного...
: 004. 9 Дунаєвська Н. В. Використання інформаційно-комунікаційних...
Постановка проблеми. Характерним для майбутнього суспільства є широке використання інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ),...
Затверджено Вченою Радою Інституту інформаційних технологій і засобів...
Матеріали для публікації в електронному виданні повинні бути написані українською мовою й оформлені наступним чином
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
Доповідь «Володимир Іванович Вернадський – перший президент Української Академії наук, філософ, природознавець, мислитель» (Кільченко...
СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Т педагогічних наук, доцент кафедри інноваційних та інформаційних технологій. Шевченко Людмила Станіславівна – кандидат педагогічних...
О. В. Стрілець Мистецтво вишивки українського рушника
Л. А. Онищук, кандидат педагогічних наук, завідувач лабораторії педагогічних інновацій Інституту педагогіки АПН України
ПСИХОЛОГІЧНІ НАУКИ
Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами (Відкритий міжнародний університет розвитку людини “Україна”,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка