|
Скачати 61.52 Kb.
|
Образотворче мистецтво, 5 клас Урок № 22 Урок № 22 Тема: Цілісність форми і декору, симетрія, рівновага, декоративна форма. Витинанка «Дерево життя». Мета: - навчальна: навчити дітей аналізувати форму, виявляти ознаки гармонічної єдності форми і декору, ознайомити із символами в орнаментах, розширювати знання про побудову симетричних композицій. - розвивальна: розвивати в учнів оригінальність мислення, фантазію в створенні декоративних композицій, спостережливість, прищеплювати художній смак; - виховна: виховувати зацікавленість українським декоративно-прикладним мистецтвом, любов до історії і традицій нашого народу. Тип уроку: комбінований Техніка виконання: витинанка. Методи навчання: інформаційно-рецептивний (пояснювально-ілюстративний). Форма організації: урок (виконання вправ). Терміни і поняття: Витинання - техніка обробки паперу, тканини, повсті, шкіри, що полягає в ажурному вирізуванні за допомогою ножиць або ножа. Декор - з французької – прикрашати. Симетрія - дзеркальне відображення речей відносно лінії, точки. Обладнання: для вчителя - комп’ютер, презентація, кольоровий папір, картон, ножиці, клей; для учнів – кольоровий картон, папір, ножиці, клей. Візуальний ряд: вироби народних майстрів витинанок. План роботи І. Організація класу (1хв.) ІІ. Повідомлення теми уроку (1хв.) ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3хв.) ІV. Вивчення нового матеріалу (12хв.) V. Практична робота (25 хв.) VІ. Підсумок уроку (2 хв.) VІІ. Домашнє завдання (1 хв.) ХІД УРОКУ І. Організація класу. Вже дзвінок нам дав сигнал: Працювати час настав, Тож біжи, часу не гай, Працювати починай! ІІ. Повідомлення теми уроку Діти, сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з природними формами, які використовують митці декоративно-прикладного мистецтва, розглянемо, що таке орнамент, стилізація, симетрія. Уявно перенесемося на багато років назад, у минуле і дізнаємось, коли і де виникли перші витинанки, на які види вони поділяються і який зміст їхніх орнаментальних мотивів. Виготовимо витинанку «Дерево життя». ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Відомий казкар Ганс Крістіан Андерсен в одній своїй казці сказав: « Коли ми прочитаємо цю казку, станемо розумніші, ніж були напередодні». Наслідуючи його я хочу сказати: «Я вірю в те, що з цього уроку ви візьмете для себе багато цікавого та корисного». Отже, натхнення вам! Немов відтворення серпанку З паперу вирізано все. Ось перед нами витинанки - Зразки чудової краси. Легкі, прозорі, мов пушинки, Цілком нагадують вони, Серветки, зірочки, сніжинки, Казковий витвір давнини. Готують їх і витинають, Здебільш до Новорічних свят, Ними ялинки прикрашають, Панелі замків і кімнат. Ажурні витончені стрічки Кладуть на шафи і полички, А ті, що мають форму кіл, Кладуть під печиво на стіл. Щоб їх навчитись витинати, Для цього слід приготувати Робочих приладів набір: Клей, ножиці, картон, папір. ІV. Вивчення нового матеріалу Українські народні витинанки - це яскравий вид народної творчості, що має глибокі і багаті традиції. Їм притаманні силуетне узагальнене зображення, чіткий візерунок, дзеркальна симетрія, спокійний ритм, логічна відповідність між формою, матеріалом, технікою виконання. Перші паперові прикраси, які можна вважати своєрідними аналогами традиційних витинанок в Україні , виникли в Китаї після винаходу і розповсюдження там паперу. Напередодні свята жінки наклеювали на вікна своїх будинків графічно чіткі паперові «чуанхуан» (віконні візерунки), які виготовляли заздалегідь, узимку. Це були зображення божеств, звірів, птахів, винограду, метеликів, риб. Завдяки високим художнім якостям, вражаючій філігранності та простоті виготовлення «чуанхуан» стали відомі сусіднім народам. Крім чисто декоративних функцій такі прикраси служили майстрам трафаретами для нанесення відбитків на дерев’яні вироби і тканини. У ХІІІ ст. паперові прикраси з’явились у Персії, а пізніше-через Туреччину потрапили до Європи. За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяються на ажурні (зображення міститься в прорізях) і силуетні (зображення виступає силуетом), одинарні ( виготовлені із одного аркуша паперу) і складні (з кількох аркушів паперу). Мотиви витинанок:
Силуетна витинанка. Ажурна витинанка. Одинарна витинанка. Складна витинанка. Рослинні форми. Майстри витинанки: Оксана Городинська, Марія Гоцуляк, Тетяна Мороховець, Людмила Сорочинська, Юрій Кафарський (м. Могилів-Подільський), Дмитро Власійчук (м. Хмільник), Наталя Гуляєва (с. Рахни-Лісові Шаргородського району), Лариса Шаран (с. Вінницькі Хутори Вінницького району), Людмила Філінська, Василь Слобо-дянюк, Ліна Концевич (м. Вінниця), заслужений майстер народної творчості України, лауреат премії ім. Катерини Білокур Віктор Наконечний (с. Клембівка Ямпільського району). . Тваринні форми. Асиметричні композиції. – Людські постаті Словникова робота Інтерактивна технологія «Асоціативний кущ». Діти, які асоціації виникають у вас коли ви чуєте слово «дерево»? Так, плодові дерева, фрукти, дикорослі, родовідне дерево. А наші древні предки вкладали у це слово глибинний зміст. Саме тому «Дерево життя» або «Вазон» є найбільш яскравим і складним символом у декоративно-прикладному мистецтві. Воно складається із трьох частин: верхняя символізує сферу богів, душ померлих предків, середня-життя людей і всього живого на землі, а нижня частина- це коріння, основа і початок світу. Люди вважали, що символи і узори є магічними і оберігають від лиха, хвороб.Саме тому мотив дерева життя можна зустріти у розписах, вишивці, ткацтві.Поступово знак дерева життя трансформувався в тризуб-національний символ України. Дуже часто дерево життя зображують у вигляді вазона або деревця з квітами у вазі або горщику, а доповнюють його зображення птахів. А тепер кожен із вас створить своє «Дерево життя», ввикористовуючи різні символи: Спіраль-зародження нового життя і вічний рух; Крапка-зерно; Завиток-рослинність; Підкова-щастя. Практична робота Пригадаймо правила безпечного користування ножицями.
VІ. Підсумок уроку Учитель демонструє виконані роботи учнів та допомагає аналізувати їх. VІІ. Домашнє завдання. Творча робота. Пошукати в природі цікаві форми для витинанок та зробити їх замальовки. Використані джерела:
|
Тема. Цілісність форми і декору, симетрія та рівновага.«Дерево життя» у Форма організації: урок, виконання вправ та творчої роботи – фронтальна та індивідуальна робота |
Урок образотворчого мистецтва по темі «Прикладна діяльність. Створення... Тема: Прикладна діяльність. Створення декоративної композиції «Дерево життя» в техніці петриківського розпису |
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослинних форм Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці |
УРОК У «ДІЛОВА ГРА» Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності.... |
Урок з образотворчого мистецтва у 5-му класі на тему: «Витинанка. Види витинанок» Ознайомити учнів з різноманітними формами декоративно-прикладного ужиткового мистецтва, розповсюдженого в Україні |
Урок зі спецкурсу «Власна справа» Тема: Організаційно-правові форми підприємств та особливості їх функціонування в Україні |
Двобічна симетрія, Приплюснута форма тіла в спинно-черевному напрямку Два довгих канальці по боках тіла і всередині поривної тканини і відкриваються назовні спільним отвором |
Урок «Життя людини найвища цінність» Я рада бачити вас. Ви так підросли, подорослішали за літо. Почнемо урок. Але спершу посміхніться один одному, щоб було приємно на... |
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово) Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок... |
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин» Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,... |