|
Скачати 163.5 Kb.
|
Комбінований урок зі спецкурсу «Власна справа», 10 клас Викладач: Завалевська Л.П., магістр з управління персоналом та економіки праці Тема: Організаційно-правові форми підприємств та особливості їх функціонування в Україні Мета: Узагальнити й систематизувати знання з теми, закріпити розуміння основних понять і термінів, навчити застосовувати вивчене на практиці, аналізувати хід і розв'язок завдань. З’ясувати, які бувають підприємницькі структури за формою власності, видом діяльності, розміром (відповідно до Закону України) та сформувати в учнів вміння розрізняти підприємства різних типів; визначати доцільність певних організаційних форм підприємств, стимулювати розвиток умінь аргументувати свою відповідь Розвивати абстрактно-логічне та образне мислення, інтерес до науки, допитливість та самостійність, комунікативні навички ділового спілкування та продуктивної взаємодії в групі, вчити економічного аналізу. Виховувати економічну культуру, толерантність та критичність. Тип уроку: Комбінований, з елементами проектної технології Обладнання:, підручник-посібник з економіки Власна справа», ч.1; тексти законів України, роздатковий матеріал. І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя. Доброго дня шановні учні,колеги, гості,що завітали до нас сьогодні, аби разом з нами поринути у світ економічних термінів, понять та визначень, прийняти участь у обговоренні практичних ситуацій. На попередньому уроці ми познайомилися з поняттями «підприємець», «підприємництво», основними функціями підприємницької діяльності, видами та передумовами розвитку підприємництва. (Відеоролик про особливості функціонування підприємств в Україні, 1хв.37 сек.: 4 вересня підприємці відзначали професійне свято. А паралельно підбили підсумки роботи за рік. Визнають, працювати стало краще, однак лише великому бізнесу. Малий та середній отримав дерегуляцію і Податковий кодекс, але втратив представницький орган. Із 2012-го пропонують відновити щорічну програму підтримки підприємництва. Зокрема надавати пільгові кредити. Крім того, продовжити дерегуляцію. Вже скасовано майже 90% різних актів, але за час, коли розпустили регулятора, бізнес втратив можливість захищати свої інтереси у владі. Президент вирішив створити профільну держслужбу. За місяць вона повинна з’явитися. "Це орган державної влади, який безпосередньо, на високо професійному рівні, розуміє ті нагальні проблеми підприємців і може якнайшвидше ініціювати рішення і нарівні Кабміну і на рівні Верховної Ради", - пояснює телеканалу UBR Сергій Лісковський, віце-президент УСПП. В Україні запровадили електронну звітність і "єдине вікно" у податковій службі. Проте бізнес і досі не отримав закону про спрощенців. Через це, за різними підрахунками, згорнули свою діяльність до чверті мільйона підприємців-фізосіб, відтоді як почав діяти Податковий кодекс. "Оці питання, які стосуються перевірок, звітності, реєстрації, права платника податку, повинні розглядатись жорстко в площині рівноправних відносин держави і платника податків", - вважає Анатолій Кінах, радник Президента України. Інвестицйний клімат в Україні продовжує погіршуватися. Через це гроші витікають до Росії, Білорусі та Польщі. Бізнес очікує від влади зменшення відрахувань на зарплатню та перегляду закону про єдиний соцвнесок.) Вчитель: Отже, як бачимо для гармонійного функціонування підприємств та їх розвитку існують певні передумови. Гадаю, ви допоможете їх зараз визначити та коротко охарактеризувати. (Економічні, політичні, психологічні та юридичні). Кожна команда коротко характеризує кожну з передумов,остання п’ята – аналізує повноту розкриття питання колегами-учнями та наводить аргументи з переглянутого відеоролика. Вчитель: Зрештою, далеко не останню роль відіграє вибір організаційно-правової форми підприємницької діяльності ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. А з’ясувати тему сьогоднішнього уроку я пропоную вам самостійно, виконавши завдання у групах. (Включається презентація) Групи отримують завдання, за допомогою яких буде відкрито тему сьогоднішнього уроку. Завдання 1. Дати визначення поняттю «підприємництво». (самостійна, ініціативна господарська діяльність, спрямована на отримання прибутку, що здійснюється на власний ризик суб’єктами підприємницької діяльності.) Завдання 2. Перерахуйте основні функції підприємця:
Завдання 3. Які види підприємницької діяльності вам відомі? (виробнича; комерційна; фінансова; посередницька; страхова) Завдання 4. Яким спільним економічним поняттям можна об'єднати представлені визначення:
(Підприємство) Завдання 5. Які основні функції підприємства вам відомі? (виробничо-технічна; економічна; соціальна; зовнішньо-економічна) Отже, тема сьогоднішнього уроку – «Організаційно-правові форми підприємств та особливості їх функціонування в Україні». ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. Сьогодні ми поглибимо свої знання про підприємства; ознайомимось з різними класифікаціями підприємств; продовжимо набувати навички роботи у групах, визначати переваги та недоліки тих чи інших видів підприємств, формулювати та відстоювати власну думку. Давайте пригадаємо, чи не зустрічалась нам вже класифікація підприємств? (Учні називають види підприємств за сферами діяльності) Справді, нам знайома класифікація підприємств за сферами діяльності: підприємства поділяються на підприємства виробничої сфери, або виробничі та підприємства невиробничої сфери - фінансові; посередницькі та страхові. Давайте скористаємося запропонованими газетними оголошеннями і з’ясуємо, про які підприємства за сферою діяльності йдеться в оголошеннях. (групи отримують по 2 оголошення і з’ясовують сферу діяльності підприємства). Пригадаємо ознаки підприємства як юридичної особи:
Ще ми знаємо, що підприємства поділяються за розмірами – підприємства бувають малі, середні та великі. Можливо ви пригадаєте, які підприємства відносяться до малих? (з кількістю працюючих до 50 осіб), а великими вважаються підприємства... (з кількістю зайнятих понад 1000 чоловік). Решту підприємств можна віднести до середніх. За допомогою Господарського кодексу України з’ясуйте, які крім чисельності працюючих є обмеження у класифікації підприємств за розмірами. (в залежності від обсягу валового доходу від реалізації продукції – ст.63 п.7) Давайте виконаємо завдання по визначенню розмірів підприємства:
А ще підприємства поділяються за формами власності. Давайте пригадаємо, що таке власність – (відносини між людьми з приводу володіння, розпоряджання та користування об’єктивами власності). Хто може бути суб’єктом власності? (людина – фізична особа, юридична особа та держава ) А які форми власності вам відомі? (індивідуальна, колективна та державна). Користуючись текстом Господарського кодексу України випишіть, якими бувають підприємства за формою власності. (Діти виписують у зошит ст.63 п.1 ,глава 7 ГКУ.) Нам відомі основні організаційні форми підприємств. Як поділяються підприємства за організаційно-правовими формами ми ще раз з’ясуємо за допомогою рис.6,стор.21,рис.7,стор.22 (рис.9,с.24,рис.10,с.25).
Рис.1 Розподіл виробників у США за організаційно-правовими формами Давайте розглянемо розподіл виробників у США за організаційно-правовими формами (табл.1) і проаналізуємо залежність між кількістю підприємств кожної форми та обсягом виробленої продукції. (Одноосібних підприємств – 75%, а виробляють всього 7% загального товарообігу...)Чому на вашу думку така велика кількість одноосібних володінь випускає так мало продукції? (тому що одна людина дуже мало може зробити: не у всіх галузях можуть працювати одноосібні підприємства – напр. не можуть виробляти літаки, кораблі, виконувати космічні програми, складні наукові дослідження. Тобто одноосібні володіння доречно відкривати у випадках, коли для технологічного процесу не потрібні висококваліфіковані працівники, або сам процес досить простий ). Отже, пропоную Вам зробити короткий аналіз трьох основних видів фірм (одноосібне володіння, партнерство, корпорація), визначивши переваги та недоліки кожної з них за наступними чинниками: 1) спосіб утворення та управління; 2) фінансові та виробничі можливості; 3) ступінь стабільності; 4) контрольованість з боку держави. Результати аналізу зведіть у таблицю:
Група 1 визначає переваги та недоліки одноосібних володінь, група 2 та 4 – партнерств, група 3 та 5 – корпорацій. (Діти працюють з підручником, заповнюють таблицю). Давайте перевіримо, чи всі переваги інедоліки ми змогли виявити.(див підручник «Моя економіка» та стор. 150) Письменник Ф.Бірс говорив, що корпорація – це хитромудрий винахід для одержання великого прибутку без особистої відповідальності. А зараз ми з’ясуємо, які організаціно-правові форми підприємств існують в Україні? (див.слайд Господарські товариства в Україні) ГОСПОДАРСЬКІ ТОВАРИСТВА ( гл.9 ГКУ) Господарськими товариствами визнаються підприємства або інші суб'єкти господарювання, створені юридичними особами та/або громадянами шляхом об'єднання їх майна і участі в підприємницькій діяльності товариства з метою одержання прибутку ст.79, п.1, глава 9 ГКУ. Господарські товариства є юридичними особами Господарські товариства можуть здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, якщо інше не передбачено законом. Види господарських товариств
Установчі документи господарського товариства Установчим документом повного товариства і командитного товариства є засновницький договір. Установчим документом акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю і товариства з додатковою відповідальністю є статут. Скориставшись витягом з ГК України (Глава 9) заповніть таблицю:
Команда 1 аналізує особливості Товариства з обмеженою відповідальністю, команда 2 – Командитне товариство, команда 3 – Повне товариство, команда 4 – Акціонерне товариство, команда 5 – визначає переваги і недоліки різних товариств та яка головна ознака, що може відрізняти одні від інших. Слайд для перевірки:
Слід зазначити, що усі діючі в Україні підприємства вносяться державним комітетом статистики у Єдиний реєстр. Отже, підсумуємо: Яку організаційну форму бізнесу це характеризує?
А зараз прошу учнів перегрупуватися відповідно до кольору ваших геометричних фігурок так, щоб ви могли в одній команді скласти з них квадрат єдиного кольору, що дозволить Вам прочитати вислів, який ви озвучите наприкінці уроку, зробивши власний підсумок. Ви набули певних знань, які допоможуть Вам розв’язати невеличкі завдання та проаналізувати певні ситуації. (у посібниках учням пропонується виконати завдання 1 на стор.29,де необхідно оцінити підприємство за чотирма критеріями. Одне для прикладу аналізуємо разом, інші – розбирають за номерами команд). Отже, Про яке підприємство йдеться у запропонованій інформації? Команда 1 та 3:
Що це за компанія та яку продукцію вона виробляє? («Кока-Кола» та напій з однойменною назвою) Команда 2 та 4:
Що це за компанія та кому вона завдячує своїм існуванням? ( компанія "Daimler Chrysler" створена Уолтером Крайслером) Команда 5 виконую роль експертів (уважно слухає міні-виступи колег та коротко аналізує їх, вказуючи на недоліки та переваги кожної команди), дані свої оцінки заносяться у відповідні бланки оцінювання.(на цьому етапі я пропоную бажаючим з наших гостей приєднатись до роботи учнівських експертів) Перш ніж перейти до заключного етапу нашого уроку – тестування, давайте узагальнимо все, про що ми дізналися на уроці. На Ваших кольорових квадратах є вислови та економічні афоризми, які можна використати для заключного слова. Відомо, що в розвинених країнах наприкінці ХХ століття економіку називають підприємницькою. Підприємницька діяльність забезпечує створення нових робочих місць та засвоєння нових видів діяльності, дозволяє споживачеві отримати більш досконалі за якістю та функціональними властивостями блага. Які, на Вашу думку, шляхи розвитку підприємництва в Україні? Метод «Снігова куля»: (Метод «Снігова куля» - передаємо мікрофон один одному, продовжуючи подавати інформацію)Отже, ми розглядали - ... (типи підприємств)- (підприємства поділяються за чисельністю працюючих на великі малі та середні ) – (до малих підприємств відносяться...)- (до великих підприємств відносяться) –(до середніх підприємств відносяться)- (підприємства поділяються за формою власності на приватні, колективні та державні)- .......(за організаційно-правовими формами підприємства поділяються на..)... (в Україні підприємства поділяються на...) Скориставшись висловами на кольорових картках, маєте нагоду зробити власний підсумок уроку. ( Афоризми: 1. Працелюбива бджілка вміє збирати мед і з гірких квітів. (М.Богданович) 2. . . .і після поганого врожаю необхідно сіяти (Сенека) 3. У людині є таке злиття самої людини й економічного середовища, що неможливо відокремити економічне життя від життя морального, ідеальне життя від життя економічного.( Ж. Жорес) 4. Підприємець- революціонер в економіці. Прибуток для нього-лише символ успіху. Головне- вступити на незвіданий шлях там, де закінчується звичний порядок. (Й.Шумпетер) 5. Розумний ризик - найпохвальніша сторона людського благополуччя (Є.Ф. Галіфакс )) Дякую, а тепер я пропоную кожному з Вас перевірити свої знання за допомогою тестів (стор 31 посібника(нові примірники), стор.36(старий примірник)). Учні виконують тестування у класі та здають для перевірки учителю. Завдання додому: 1) Повторити визначення основних економічних категорій та понять з теми; 2) завд.3,стор.26, завд.2,стор.30,завд.(за новими посібниками); завд.2,3 стор.33-34(посібник «Власна справа»,ч.1). 3) Для бажаючих підготувати повідомлення про відоме підприємство та його діяльність, вказати належність підприємcтва за усіма відомими нам класифікаціями. 4) Написати ессе за обраною темою: «Підприємство,на якому працюють мої батьки», «Як кризові явища впливають на розвиток підприємств в Україні», «Доля великого, малого та середнього бізнесу на сучасному етапі реформування економіки України». Запитання для дискусії: « Державні підприємства: гальма чи рушій економічного прогресу?» |
Уроку: Найбільше й найменше значення функції Обладнання: індивідуальні картки з завданнями, ПК, презентація (власна розробка) |
Програма спецкурсу з обслуговуючої праці для учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл Основним із завдань, які вирішує трудове навчання є розвиток творчої активності учнів. Програма спецкурсу з обслуговуючої праці "Макраме"... |
Євроклуб це учнівська організація, що створена та діє у гімназії... «Сихівська» в межах проекту “Розробка та впровадження спецкурсу “Європейські студії”. Євроклуб не є окремою юридичною особою. У своїй... |
1. Основи фінансів підприємств Робоча програма вступного іспиту за спеціальністю 0305082 «Банківська справа», 0305082 «Банківська справа», освітньо-кваліфікаційний... |
«ЗАТВЕРДЖУЮ»: проректор з науково-педагогічної роботи член-кореспондент АМН україни Робоча программа курсу за вибором з клінічної наркології для вищих медичних закладів освіти України ПМУ рівнів акредитації складена... |
Навчально-методичні матеріали до засідань Євроклубу Львів 2006 Зміст «Сихівська» в межах проекту “Розробка та впровадження спецкурсу “Європейські студії” |
РОБОЧА ПРОГРАМА З дисципліни “Англійська мова” Для спеціальності... Робоча програма складена на основі типової програми для студентів немовних спеціальностей за фахом “Банківська справа” та “Фінанси... |
УРОК У «ДІЛОВА ГРА» Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності.... |
Урок усного зв’язного мовлення Живи й насолоджуйся кожною миттю. Справа в тому, що щастя для кожного рiзне, в залежностi вiд особистостi людини, вiд її духовної... |
ОРІЄНТОВНІ ТЕМИ ДЛЯ рефератІВ ТА ДОПОВІДЕЙ 18 Науково-методичний комплекс із спецкурсу: “Порівняльне правознавство” для студентів 5-го курсу юридичного факультету |