|
Скачати 50.13 Kb.
|
Вчителям образотворчого мистецтваМетодичні рекомендації до вивчення предмету “Образотворче мистецтво” у 2006 – 2007 н. р.“Світ вступає у століття людини. Більше, ніж будь-коли, ми зобов’язані думати зараз про те, що ми вкладемо в душу людини”. В.О. Сухомлинський Сьогодні, як ніколи, актуально звучать слова В.О.Сухомлинського, який вкладав у поняття формування духовного світу людини “розвиток і задоволення моральних, інтелектуальних і естетичних запитів та інтересів у процесі активної діяльності”. Тільки мистецтво, яке є універсальним способом мислення, здатне формувати свідомість, підсвідомість, інтелектуальну, емоційно-почуттєву та вольову сфери, моральне й фізичне здоров’я людини. Втілення в практику роботи шкіл та позашкільних закладів Концепції та Комплексної програми художньо-естетичного виховання учнів дасть можливість установити природний баланс між раціонально-логічними та емоційно-образними компонентами освіти. Згідно з цією Концепцією, визначення мети художньо-естетичного виховання учнів загальноосвітньої школи набуває нового гуманістичного звучання: у процесі сприймання творів вітчизняного та зарубіжного мистецтва і практичної художньої діяльності формувати в учнів особистісно-ціннісне ставлення до мистецтва, розвивати загальні та спеціальні здібності, художньо-образне мислення, стимулювати творчий потенціал особистості, виховувати потребу в художньо-творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні. Першочергову роль у цих процесах відіграє сприймання та інтерпретація мистецьких творів на уроках образотворчого (візуального) мистецтва як у початковій, так і в основній школі, що формує в учня образне й узагальнене сприйняття світу, усвідомлення власного місця в ньому, розширює кругозір, збагачує словниковий запас, розвиває комунікативні здібності. Необхідно забезпечити наступність у викладанні образотворчого мистецтва у початковій та основній школі. Якісна реалізація програми початкової школи служить надійним підґрунтям для подальшого вивчення образотворчого мистецтва в середній школі. Так програма 4 класу спрямована на систематизацію знань та уявлень, здобутих учнями в початковій школі, усвідомлення видової, жанрової та стильової специфіки образотворчого мистецтва, удосконалення умінь та навичок практичної художньо-творчої діяльності, підвищення вимог до якості жанрових композицій (портретні і пейзажні образи, посильне зображення вітрильних човнів, будинків, тварин; елементарне малювання з натури). Наприкінці 4-го класу учні вміють: - зображати в об’ємі нескладні за формою предмети та об’єкти; - відображати глибину простору з достатнім ступенем художньої грамотності, тобто, без грубих помилок в галузі композиції, колориту і спостережувальної перспективи;
У наступному навчальному році вивчення образотворчого мистецтва у 5-6 класах 12-річної школи відбувається за програмою “Образотворче мистецтво” для 5-7 класів (авт. Е. Бєлкіної, А. Поліщук та Л. Фесенка). У 7 класі (11-річна школа) використовується програма “Образотворче мистецтво” авторів Л Любарської, М. Рєзніченка та ін., та програмою Л. Фесенка (вид. “Шкільний світ”, 2001р.) з використанням підручників та навчально-методичних посібників відповідно до рекомендацій МОН України (Інформаційний збірник №№ 19,20,21 /2006 р., газета “Освіта України” №№ 58-59 від 1 серпня 2006р.). Підручники з образотворчого мистецтва для 5-го класу знайомлять із засобами художньої виразності, матеріалами та техніками різних видів образотворчого мистецтва та особливостями мови; приділяють увагу творенню художніх образів та форм; містять цікаві рубрики: “Роздивіться”, “Секрети майстерності”, “Перевір себе” та “Віртуальні екскурсії” по залах кращих музеїв України та світу. Рубрики “Абетка майстерності”, “Подивись і подумай”, “Запам’ятай”, “Зверни увагу”, “Виконай”, “Вільна година” розкривають секрети образотворчої майстерності, пробуджують любов до прекрасного. Наявні дитячі роботи, що супроводжують вправи і завдання, надихають на творчість і впевненість у власних можливостях. Для 6-го класу створено три підручники з образотворчого мистецтва. Їх побудовано відповідно до розділів і тем навчальної програми. Виклад матеріалу йде через ознайомлення учнів з основними етапами народження, становлення та розвитку жанрів образотворчого мистецтва світової та української культури. Для закріплення і перевірки теоретичних знань розроблено рубрики “Роздивіться як”, “Поміркуймо разом”, “Висловіть власне судження”, а також передбачено виконання вправ та творчих завдань за темою. Наприклад, пропонуються цікаві за композицією, технікою виконання, розташуванням світлотіні на об’ємних предметах навчальні натюрморти. Альтернативою викладання окремих предметів у початковій та основній школі залишається інтегрований курс “Мистецтво” (авт. Л.Масол та ін., 1-2 кл.,3-4 кл. вид .Початкова школа”, 2001, 2003 рр. та 5-8кл. ВТФ “Перун”, 2005 р.). Особливостями цього інтегрованого курсу є те, що його створено за моделлю поліцентричної інтеграції знань, де передбачено виділення двох змістових ліній (предметів) “Музичне мистецтво” –1 год. та “Візуальне мистецтво”-1год., які органічно поєднуються в тематичний цикл на основі загальної духовно-світоглядної орієнтації та збагачуються елементами інших змістових ліній – синтетичних мистецтв (хореографія, театр, кіно). Ці предмети об’єднує блочність побудови програми (у межах семестру вивчаються 2 теми), а також відбувається ефективне опанування специфікою художньо-образної мови кожного з видів мистецтва, з одного боку, і розуміння його цілісності, з іншого; сприяє також інтеграції елементів змісту на основі єдності універсальних художньо-естетичних категорій – “ритм”, “контраст”, “симетрія”, “композиція”, “динаміка” тощо. Передбачено проведення інтегрованих уроків, насамперед, вступних та узагальнюючих в межах кожної теми. Це дає можливість викладати цей предмет обізнаному вчителю початкової школи, або двом вчителям – фахівцям музики та образотворчого мистецтва. Об’єктами перевірки та оцінювання навчальних досягнень учнів з мистецтва мають стати здатність інтерпретувати художньо-образний зміст творів, висловлювати власне емоційно-естетичне ставлення до них, використовуючи основні художньо-естетичні поняття та терміни, а також застосовувати отримані знання і досвід у художньо-творчій діяльності. На уроках образотворчого мистецтва, оцінюючи уміння учня зображувати, використовувати різні техніки під час виконання творчих робіт тощо, слід враховувати і стимулювати власне бачення учнем художніх образів та вибір шляхів творчої самореалізації. Результатом навчання, виховання й розвитку мають стати художньо-світоглядні уявлення, ціннісні естетичні орієнтації, художньо-образне мислення, творчі здібності учнів. Рекомендуємо методичним кабінетам районних та міських управлінь освіти систематично здійснювати контроль за станом викладання дисциплін художньо-естетичного циклу, виконанням навчальних планів і програм; вивчати рівень навчальних досягнень учнів, забезпечення вчителів та учнів навчально-методичною літературою, за реалізацією інваріантної складової; проводити огляди-конкурси кабінетів для вивчення предметів цього циклу, “круглі столи” тощо. Вважати доцільним і плідним проведення предметної олімпіади з образотворчого мистецтва (м. Золотоноша, Жашківський та Черкаський райони). Щербенко С. К. Методист образотворчого мистецтва ЧОІПОПП |
Список носіїв перспективного передового досвіду з образотворчого мистецтва Чикаленко Раїса Володимирівна – вчитель-методист образотворчого мистецтва Руськополянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів... |
Тема: Подорож до країни образотворчого мистецтва Мета: виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; познайомити з життям та творчістю видатних художників; розвивати образне мислення;... |
Методичні рекомендації керівникам гуртків образотворчого та декоративно-ужиткового... Діти, закінчивши студію образотворчого чи декоративно-ужиткового мистецтва в позашкільному навчальному закладі, на все життя зберігають... |
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ... «Про проведення ІІ етапу обласної учнівської олімпіади з образотворчого мистецтва у 2012 році» та з метою пошуку, підтримки і розвитку... |
Урок з образотворчого мистецтва у 5-му класі на тему: «Витинанка. Види витинанок» Ознайомити учнів з різноманітними формами декоративно-прикладного ужиткового мистецтва, розповсюдженого в Україні |
Макіївський навчально-виховний комплекс №49 «Надія» Сценарій уроку... ТЕМА. Архітектура як вид мистецтва. Виконання композиції на тему : «Вулиці рідного міста» |
В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Урок з образотворчого мистецтва по темі «Види декоративно-ужиткового мистецтва: килимарство, ткацтво, розпис, лозоплетіння, флористика, різьба по дереву, ковальство, гончарство... |
ПАМ'ЯТІ НАШОГО ЗЕМЛЯКА І. С. ЇЖАКЕВИЧА Переклад літературного тексту... ... |
РОЗВИТОК КРЕАТИВНОСТІ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ПІД ЧАС ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА Проблема розвитку творчих здібностей нині надзвичайно актуальна. Швидкі темпи науково-технічного розвитку нашого суспільства, динамічність... |
Система завдань індивідуального навчання читати Спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови та образотворчого мистецтва №317 м. Києва |