|
Скачати 263.46 Kb.
|
Хмельницький економічний університетФінансово-економічний коледж Комісія загальноосвітніх дисциплін МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА"ПІДГОТОВКА КОНСПЕКТУ ЗАНЯТТЯ"Виконав:викладач основ інформатикиВоронов Валерій Олексійович Хмельницький, 2008 Типологія занять Заняття, що є складними педагогічними утвореннями, як і всі складні явища, можуть бути поділені на типи за різними ознаками. Заняття (заняття) здавна було об'єктом класифікації, але до цього часу ця складна проблема не вирішена і в педагогіці єдина типологія занять відсутня. Аналізуючи зазначені класифікації, можна визначити, що їх побудовано на основі логіки засвоєння знань. Однак необхідно зазначити, що в дидактиці, крім класифікації занять за цілями, існують інші підходи щодо класифікації. Це:
Таблиця 1
Прагнення викладачів досягти найкращих результатів у розв'язанні освітніх завдань спонукає їх до створення нестандартних занять, структура яких не може бути підведена під алгоритм класичного заняття, а тому їх важко класифікувати. Вони складають окрему групу. До таких занять можна віднести такі:
Кожне нетрадиційне заняття має свою композицію та свій сценарій. Побудова нестандартного заняття — справа непроста, це під силу викладачу, який досконало володіє традиційними дидактичними методами та прийомами навчання, відзначається творчим підходом до організації навчальної діяльності. Структура заняття (за Ю. А. Конаржевським). Комбіноване заняття:
Заняття засвоєння нового матеріалу:
Заняття закріплення вивченого матеріалу:
Заняття повторення:
Заняття систематизації та узагальнення вивченого матеріалу:
Заняття перевірки та оцінки знань:
Алгоритм комбінованого заняття (за Ю. А. Конаржевським та Г. В. Єльниковою) (табл. 2). Таблиця 2
Схема інтерактивного заняття (за О. І. Пометун) Таблиця 3
Останній етап – конструювання заняття. Так званий конструктор заняття (записана на папері послідовність дій усіх учасників навчального процесу) може мати вигляд плану заняття, конспекту, сценарію тощо. Обов'язковими елементами конструктора заняття є чітко сформульовані мета, завдання, тип та форма проведення заняття, виділені етапи (структурні елементи) навчальної діяльності, домашнє завдання. На погляд автора, необхідним є запис дій учасників навчального процесу (викладача та студентів) на кожному з етапів, бажано в декількох можливих (спрогнозованих заздалегідь) варіантах. Уважається, що докладний запис конструктора заняття потрібний тільки викладачу-початківцю. Але ж розгорнута форма запису дає можливість наочно прослідкувати відповідність кожної з дій визначеній меті та завданням заняття, спрогнозувати проблемні моменти й шляхи їх усунення, раціонально розподілити час між етапами та видами діяльності. Тобто якоюсь мірою провести первинну самоперевірку якості проекту заняття. Обов'язковим елементом роботи над проектом заняття є його доопрацювання після проведення заняття на практиці – внесення певних коректив «свіжими слідами», виправлення методичних помилок, усунення проблемних ситуацій тощо. Це надасть можливість у майбутньому провести заняття із цієї теми більш ефективно, сприятиме набуттю досвіду в проектуванні інших занять. Таким чином, проектування заняття є однією з найважливіших функцій викладача, яка повинна займати значну й часову, й змістовну частину педагогічної діяльності, являти собою продуману, сплановану й, головне, систематичну роботу. Педагогічне проектування в цілому сприяє постійному самоаналізу діяльності викладача, його творчому й професійному зростанню. ТИПИ ЗАНЯТЬ Однією з важливих умов проведення заняття є раціональний вибір його типу й дотримання основних елементів його структури. На жаль, досить часто в методичній літературі, періодичній пресі саме в цьому, здавалося б, класичному питанні можна знайти безліч помилок. Наприклад, автори розробок використовують назву типу заняття із класифікації за однією з ознак, а структуру заняття запозичують з іншої типології. Досить часто спостерігається невідповідність між типом заняття та його основними структурними елементами (наприклад, в занятті систематизації й узагальнення взагалі відсутня систематизація в певній системі взаємозв'язків, а є лише повторення окремих фактів або дій у вигляді переліку). Особливо це стосується занять у вигляді ігор, змагань тощо). Типовою помилкою є й те, що іноді підмінюються поняття «визначення теми, мети й завдань заняття» з «мотивацією» навчальної діяльності. Кожне проведене викладачем заняття є унікальним і відрізняється від інших метою, змістом, методами, структурою тощо. Необхідність об'єднати заняття в певні групи виникла в педагогіці досить давно. На сьогодні проблема типології занять ні у світовій, ні у вітчизняній науці остаточно не розв'язана. Існує більше десяти типологій, що пояснюється різноманітністю ознак, за якими дослідники класифікують заняття. Тому єдиної загальноприйнятої класифікації не існує. Наприклад, С. В. Іванов, взявши за основу головні етапи навчального процесу й характер діяльності, виділяє заняття:
І. Н. Казанцев класифікує заняття за основним способом їх проведення й виділяє такі типи:
|
Степанчук І.І. ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ МОТИВАЦІЇ СПІВРОБІТНИКІВ В ОСВІТНІХ УСТАНОВАХ Ключевые слова: Мотивация, Мотив, Факторы мотивации, Мотивационные типы сотрудников |
Створення нової бази даних. Структура таблиці. Типи полів та їхні властивості Структура таблиці — це структура запису, тобто сукупність назв полів, їхніх типів та властивостей, визначених користувачем під час... |
О. В. Стрілець Мистецтво вишивки українського рушника Л. А. Онищук, кандидат педагогічних наук, завідувач лабораторії педагогічних інновацій Інституту педагогіки АПН України |
План: Закони України про ЦЗ. Основні визначення. Структура ЦЗ України Практична робота № Закон України про ЦЗ. Структура ЦЗ України. Структура ЦЗ на ОНГ |
ЧОРНОБИЛЬ Пам’ятай Чорнобиль. Урок пам’яті, присвячений 25-й річниці Чорнобильської трагедії / Автори-упорядники: В. Кудін, М. Онищук, В. Семенець.... |
Тема: Практична робота №1 «Структура споживання родин з різним рівнем доходів» Структура сукупних витрат домогосподарств України із різними середньодушовими загальними доходами |
Структура змістовної частини бакалаврської р Опис функції підприємства, організаційна структура підприємства, структурного підрозділу (ARIS) |
Василь Сухомлинський Життя, педагогічна і суспільна діяльність «Праця і моральне виховання» (1962), «Воспитание личности в советской школе» (1965), «Моральні заповіді дитинства і юности» (1966),... |
ЛЬВІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ Я-концепція – це цілісна структура (у хворих на шизофренію вона, наприклад, порушена). Проте ця структура має і певні протиріччя,... |
Урок з інформатики. Специфіка уроку інформатики. Підготовка вчителя... Розвивальних завдань, добір конкретного навчального матеріалу, досягнення конкретних поставлених цілей шляхом добору відповідних... |