Баканов М. И., Шеремет А. Д. Теория экономического анализа: Учеб пособие


Скачати 106.57 Kb.
Назва Баканов М. И., Шеремет А. Д. Теория экономического анализа: Учеб пособие
Дата 17.03.2013
Розмір 106.57 Kb.
Тип Лекція
bibl.com.ua > Інформатика > Лекція
Тема 6. Інформаційне забезпечення і організація аналізу господарської діяльності

Лекція 11


  1. Інформаційне забезпечення економічного аналізу.

  2. Фінансова звітність та її аналітичні можливості.

Метаохарактеризувати поняття інформаційного забезпечення економічного аналізу, розкрити його види та аналітичні можливості фінансової звітності.

Ключові слова: економічна інформація, , база даних аналізу.

Література:

  1. Баканов М.И., Шеремет А.Д. Теория экономического анализа: Учеб.пособие. – М.: Финансы и статистика, 2004.

  2. Бутко А.Д. Теорія економічного аналізу: Підручник. – К.: КНТЕУ, 2005.

  3. Житная И.П. и др. Теория экономического анализа. – Луганск, 2004. – 336 с.

  4. Мних Є.В. Економічний аналіз: Підручник: - 2-ге вид., перероб.та доп. – К.: ЦНЛ, 2005. – 472 с.

  5. Чумаченко М.Г. та ін. Економічний аналіз. – К.: КНЕУ, 2003. – 586 с.




  1. Інформаційне забезпечення економічного аналізу.


Термін "інформація" (лат. informatio) означає "пояснення", "викладення", "повідомлення". Він набув ужитку ще наприкінці XIX сторіччя, але спочатку його використовувався лише щодо засобів зв'язку. З розвитком науки і техніки інформацію почали розглядати залежно від конкретного змісту з виокремлюванням її різновидів, які стосуються різних галузей людської діяльності.

Нині під інформацією розуміють сукупність корисних відомостей, які є об'єктом збирання, реєстрації, зберігання, передавання й перетворення. Інформація є одним із ресурсів, який може накопичуватися, реалізуватися, поновлюватися, є придатним для колективного використання та (на відміну від інших ресурсів) у процесі споживання не втрачає своїх якостей. Інформація - це головний елемент будь-якої з функцій управління. Володіння повною, достовірною, актуальною та оперативною інформацією уможливлює отримання ринкових переваг, знижує фінансовий ризик, ефективно підтримує прийняття рішень.

Сьогодні інформацію розглядають у нерозривній єдності з комп'ютерними системами, які забезпечують її збирання, реєстрацію, зберігання, передавання й перетворення. За допомогою комп'ютерів усю інформацію можна швидко одержати, "відсортувати" у заздалегідь визначеному порядку, що позбавляє необхідності переглядати стоси паперів у пошуках потрібних відомостей. Комп'ютери не створюють інформацію із нічого, але вони здатні надзвичайно швидко сприймати, сортувати, аналізувати та інтерпретувати її за допомогою програмних засобів, розроблених людиною.

Усю сукупність інформації, яка використовується в економічному аналізі й забезпечує управлінську систему та зацікавлених сторонніх користувачів, можна розділити на:

  • нормативну;

  • планову;

  • обліково-звітну;

  • позаоблікову.

До нормативної інформації відносяться основні законодавчі та нормативні акти, які регулюють діяльність підприємств. Нормативна інформація виникає і використовується на стадіях технічної підготовки виробництва, а також в інших випадках, наприклад, для формування цін, тарифікації. Вона містить норми й нормативи, ціни, розцінки, тарифи, а також деякі інші дані, наприклад, заздалегідь обумовлені табличні величини (ставки податку на прибуток тощо). Нормативну інформацію можна умовно поділити на нормативно-правову та нормативно-довідкову. До нормативно-правової належать розпорядження органів законодавчої та виконавчої влади (закони, акти), які регулюють економічну діяльність підприємства. Нормативно-довідкова інформація - це норми та нормативи, які визначаються керівництвом підприємства (наприклад, норми витрат матеріалів). До довідкової відносять інформацію, однакову для всіх функціональних різновидів: назва підприємства, міністерства, відомства, штатний розпис, список постачальників і покупців тощо. Нормативна й довідкова інформація створюють фонд нормативно-довідкової інформації, призначений для розв'язання різноманітних управлінських завдань.

Планова інформація – це дані, що містяться у перспективних, поточних і оперативних планах діяльності підприємства загалом та його структурних підрозділах. Перспективні плани розробляються для окремих напрямів діяльності підприємства та розвитку. Головним плановим документом є річний план, який містить інформацію про загальний обсяг виробленої продукції, введення в дію виробничих потужностей, технічний розвиток, трудові, матеріальні та фінансові ресурси та ін.

Бізнес-план – це основний документ, який розробляється в процесі стратегічного планування. Його основними розділами є: загальна частина (загальне подання проекту); засоби реалізації; вивчення ринку; утворення структури управління; фінанси; довгострокова політика; прогнозовані доходи. Загалом, бізнес-план розглядає науково-технічні, технологічні, організаційні, соціальні, маркетингові, фінансові та інші аспекти реалізації підприємницького проекту та дає відповіді на такі питання: скільки коштів необхідно для реалізації проекту; яким буде очікуваний прибуток від нього; який термін окупності даного проекту?

Обліково-звітна інформація є основою для прийняття рішень з організації, планування й регулювання господарської діяльності підприємства. Дана інформація дає можливість характеризувати поточну ситуацію, здійснювати контроль за всіма параметрами господарювання, визначати найбільш доцільні напрями розвитку підприємства та створення обгрунтованої системи управління. Особливості облікової інформації залежать від видів обліку (оперативний, бухгалтерський, статистичний); форми бухгалтерського обліку (таблично-автоматизована, діалогова, безпаперова); від джерел та методів формування змінної та умовно-постійної інформації та алгоритму їх машинної обробки.

Облікові дані відображають фактичний стан виробничо-господарської діяльності підприємства і є інформаційною моделлю виробництва. Крім відображення дійсного стану об'єкта, на облікову інформацію покладається й ретроспективна функція, що потребує тривалого зберігання цієї інформації (у вигляді форм бухгалтерської звітності).

Кінцеві дані є результатом розв'язання облікових задач зі знаходження зведено-підсумкових величин за встановленими групувальними ознаками, для чого реалізуються арифметичні та логічні операції, операції сортування інформації. Якість облікової інформації залежить від використаної методології її сприйняття, систематизації та узагальнення, а також від специфічних особливостей облікових задач: підходів до розв‘язання (завжди розрахунковим або логічним способами); алгоритмічності; документальності вхідних та вихідних даних; використання тих самих даних для формування різних показників; інформаційного зв'язку облікових задач; необхідності накопичення даних; регламентації термінів розв'язання задач.

Позаоблікова інформація призначена для доповнення недостатніх даних для проведення аналізу. Потреба в ній виникає, як правило, за необхідності поглиблення економічного аналізу, деталізації його результатів. Джерелами поза облікової інформації є: протоколи зборів трудового колективу, виробничих нарад; пояснювальні та доповідні записки; публікації в періодичній пресі та інших засобах масової інформації; договірні матеріали тощо. До цього виду інформації також відносять дані спеціальних обстежень, за допомогою яких можна з‘ясувати причини та обставини нераціонального використання ресурсів, невиконання планових завдань, неефективності роботи підприємства чи його структурних одиниць.

Інформаційне забезпечення – це сукупність засобів і методів побудови інформаційної бази економічного аналізу. Воно включає такі елементи, як система показників аналізу, єдина система класифікації та кодування інформації, уніфікована система документації, масиви інформації, на технічних носіях для прийняття обґрунтованих управлінських рішень. Ефективність економічного аналізу значною мірою визначається якістю інформаційного забезпечення. Від того, наскільки адекватна економічна інформація справжній потребі в ній керівників та спеціалістів різного рівня і наскільки вона якісна, залежатиме ефективність системи управління.

Процес формування інформаційної бази економічного аналізу повинен формуватися з дотриманням певних принципів, а саме:

  • оптимізації інформаційних потреб, що забезпечує мінімальні затрати на збір, передачу та опрацювання інформації і максимальну результативність аналітичних обґрунтувань, висновків і пропозицій;

  • повноти та об’єктивності відображення економічних явищ і процесів. Для реалізації цього принципу доцільно проводити аудит інформаційних ресурсів;

  • єдності інформаційної моделі господарюючого суб’єкта, що дає змогу забезпечити комплексність досліджень, усунути дублювання та різнопланове тлумачення господарських явищ і процесів;

  • оперативності інформації, що дає змогу забезпечити своєчасність прийняття управлінських рішень відповідно до змін внутрішнього та зовнішнього економічного середовища господарювання;

  • максимальної алгоритмізація параметрів економічної системи, кодування, передачі та опрацювання інформаційних ресурсів за допомогою комп‘ютерної техніки.

Разом з тим, основними вимогами до інформаційного забезпечення аналізу є: достовірність, достатність, зіставність та неперервність.

Ступінь достовірності інформації безпосередньо впливає на правильність та обґрунтованість висновків і пропозицій, що з них випливають. Використання в аналізі недостовірних даних спотворює уявлення аналітика про конкретне господарське явище чи подію і призводить до помилкових висновків. Вважається, що краще відсутність інформації взагалі, ніж її недостовірність.

Достатність інформації впливає на повноту вивчення об‘єкта. Глибину аналітичних досліджень. Небажаним також є надлишок інформації, оскільки при збиранні зайвих даних зростають витрати на їх отримання, а також збільшується період формування інформаційної бази, що в свою чергу впливає на оперативність аналітичних висновків.

Можливість порівняння, співставлення інформації для виявлення тенденцій та закономірностей розвитку окремих явищ та процесів надає така її характеристика як зіставність.

Вимога неперервності інформації випливає з неперервності діяльності підприємства та організації системи управління. Вона дає можливість в процесі аналізу реагувати на особливості динаміки процесів у часі, які залишаються невидимими.
2. Фінансова звітність та її аналітичні можливості
Фінансова звітність служить інформаційною базою для аналізу фінансового стану підприємства загалом.

Нагадаємо, що фінансова звітність – це бухгалтерська звітність, яка відображає фінансовий стан підприємства і результати його діяльності за звітний період.

Метою фінансової звітності є забезпечення загальних інформаційних потреб широкого кола користувачів, які покладаються на неї як на основне джерело фінансової інформації під час прийняття економічних рішень.

Всіх користувачів фінансової звітності поділяють на зовнішніх та внутрішніх.

До внутрішніх відносять: Раду директорів, менеджерів, працівників, Правління, власники.

Зовнішніх в свою чергу поділяють на:

  • тих, що мають прямий фінансовий інтерес: дійсні інвестори, потенційні інвестори, банки, що кредитують;

  • тих, що мають непрямий фінансовий інтерес: податкові органи, фінансові органи, банки, що обслуговують, урядові органи, профспілки, страхові компанії, замовники;

  • тих, що не мають фінансового інтересу: органи статистики, аудиторські фірми.

Якщо говорити про інформаційні потреби основних користувачів фінансових звітів, то можна говорити про те, що:

  • інвесторів і власників цікавить інформація про придбання, продаж та володіння цінними паперами, участь у капіталі підприємства, оцінка якості управління, визначення суми дивідендів, що підлягають розподілу;

  • керівництво підприємства – про регулювання діяльності підприємства;

  • банки, постачальники та інші кредитори – забезпечення зобов‘язань підприємства, оцінка здатності підприємства своєчасно виконувати свої зобов‘язання;

  • замовників – оцінка здатності підприємства своєчасно виконувати свої зобов‘язання;

  • працівників підприємства – оцінка здатності підприємства своєчасно виконувати свої зобов‘язання, забезпечення зобов‘язань підприємства перед працівниками;

  • органи державного управління – формування макроекономічних показників.

Так, на підставі балансу підприємства можна зробити висновки про:

зміну економічного потенціалу підприємства на підставі відносного і абсолютного відхилення валюти балансу;

інвестиційну привабливість і ризик партнерських відносин на підставі визначення частки оборотного капіталу у структурі активів; частки високоліквідного капіталу (поточних фінансових інвестицій, грошових коштів та їх еквівалентів) у структур капіталу; структури та динаміки дебіторської заборгованості; динаміки і структури власного капіталу; динаміки і структури кредиторської заборгованості;

обсяг і структуру фінансової діяльності на підставі обсягу і структури довгострокових і поточних фінансових інвестицій; обсягу та співвідношення вексельних операцій;

фінансову стійкість на підставі зміни частки необоротного капіталу; співвідношення власного і залученого капіталу; сальдо дебіторської та кредиторської заборгованості; частки визнаної вартості активів у їх загальній вартості;

ліквідність (платоспроможність) на підставі визначення показників ліквідності, обіговості запасів, обіговості дебіторської та кредиторської заборгованостей, чистого робочого капіталу;

стан кредитування на підставі визначення обсягу, структури і динаміки кредитів; зміни частки довгострокових кредитів; коефіцієнта забезпеченості кредитами.

Зокрема, інформація з балансу стосовно економічних ресурсів, контрольованих підприємством корисна для визначення спроможності підприємства генерувати грошові кошти та їх еквіваленти у майбутньому.

Інформація з балансу щодо структури капіталу корисна для прогнозування майбутніх потреб у позиках, для визначення розподілу майбутніх прибутків та потоків грошових коштів серед власників підприємства.

Щодо звіту про фінансові результати, то він складається з трьох розділів.

Так, зокрема, перший розділ «Фінансові результати» містить інформацію про статті, що дають змогу визначити фінансовий результат від звичайної та надзвичайної діяльності, а також у складі звичайної – результати операційної, фінансової та інвестиційної діяльності. Надає інформацію про доходи і витрати з точки зору власника підприємства.

Другий розділ «Елементи операційних витрат» надає змогу провести необхідний аналіз структури витрат на виробництво, управління, збут та інших операційних витрат за економічними елементами.

Третій розділ «Розрахунок показників прибутковості акцій» стосується лише акціонерних товариств, прості або потенційні прості акції яких відкрито продаються та купуються на фондових біржах.

Звіт про власний капітал містить інформацію про зміни у складі власного капіталу і на підставі інформації цього звіту можна зробити певні оцінки та прогнози змін, які відбуваються чи можуть відбутися у складі власного капіталу. Зокрема, цей звіт надає інформацію про джерела капіталу підприємства, правові обмеження щодо розподілу інвестованого капіталу серед акціонерів, обмеження щодо розподілу дивідендів серед теперішніх і майбутніх акціонерів, пріоритетність прав на майно підприємства при його ліквідації.

Звіт про рух грошових коштів мітить інформацію про генерування та використання грошових коштів протягом звітного періоду і на підставі його інформації можна зробити оцінку та прогнози операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємства.

У примітках наводиться інформація, яка не була наведена безпосередньо у фінансових звітах та додатковий аналіз статей звітності, необхідний для забезпечення її зрозумілості. Так, на підставі приміток можна оцінити та спрогнозувати ризики, які впливають на підприємство, його ресурси та зобов‘язання.

Схожі:

Баканов М. И., Шеремет А. Д. Теория экономического анализа: Учеб пособие
Мета – визначити види та характеристику організаційних систем аналізу, розкрити основні етапи процесу їх проектування, охарактеризувати...
Гальскова Н. Д. Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика...
Тема: Мета і зміст навчання фонетики, лексики і граматики на різних ступенях середньої школи
Бухарова Г. Д. Маркетинг в образовании: учеб пособие для студ высш...
Артемова Л. В. Педагогіка і методика вищої школи: Навчально-методичний посібник для викладачів, аспірантів, студентів магістратури....
Розроблена Г. Айзенком Практикум по експериментальной и прикладной психологи: учеб пособие
...
Західнодонбаський інститут економіки і управління
Авдокушин Е. Ф. Международные экономические отношения: Учеб пособие. – 4-е изд., перераб и доп. – М.: ИВЦ «Маркетинг», 1999. – 264...
ПЛАН: Становлення культурології як самостійної галузі гуманітарного...
Горбатов А. Основные школы и концепции культурологии: Учеб пособие. Кемерово, 2000
Реферат на одну із запропонованих тем. ІІІ. Підготуватися до практичних...
Соколов А. В. Общая теория социальной коммуникации: Учеб пособ. / А. В. Соколов. – СПб. Издво Михайлова В. А., 2002
Рябова С. В. Основы информационного поиска
Рябова С. В. Основы информационного поиска: Учеб пособие для студ всех специальностей. Ч /С. В. Рябова.– Луганск: Изд-во ВНУ им....
Богословский В. В. Общая психология
Немов Р. С. Психология: Учеб для студ высш пед учеб заведений. – М.: Гуманит изд центр «ВЛАДОС», 2003
Богословский В. В. Общая психология
Немов Р. С. Психология: Учеб для студ высш пед учеб заведений. – М.: Гуманит изд центр «ВЛАДОС», 2003
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка