|
Скачати 195.07 Kb.
|
Тема 6. Інформаційне забезпечення і організація аналізу господарської діяльності Лекція 10
Мета – визначити види та характеристику організаційних систем аналізу, розкрити основні етапи процесу їх проектування, охарактеризувати технологію аналітичного процесу в умовах використання ЕОМ та підсистеми її забезпечення. Ключові слова: організаційні системи економічного аналізу, централізація та децентралізація економічного аналізу, забезпечуючи підсистеми економічного аналізу, аналітична процедура. Література:
1. Організаційні системи економічного аналізу та їх характеристики Успішне проведення аналізу значною мірою залежить від його організації, яка покликана налагодити, впорядкувати та систематизувати підходи до його проведення на окремих суб‘єктах господарювання. Економічна енциклопедія трактує організацію як «сукупність процесів або дій, що зумовлюють об‘єднання елементів, частин у ціле, утворення життєздатної стійкої системи; внутрішня впорядкованість, взаємодія відносно незалежних частин цілого, зумовлена його побудовою».1 Таким чином, під організацією економічного аналізу розуміємо сукупність процесів та дій для забезпечення ефективності, організованості, планомірності, обдуманого упорядкування дослідження об'єкта. Організація аналітичного процесу включає наступні етапи:
Одним з найбільш важливих питань, пов‘язаних з проведенням економічного аналізу на підприємстві, є питання про його форму його організації, тобто форми розподілу аналітичних робіт між окремими виконавцями. Треба сказати, що на вибір форми організації економічного аналізу впливає ряд чинників, зокрема: ставлення керівництва підприємства до доцільності та необхідності здійснення економічного аналізу; організаційно-правова структура суб‘єкта господарювання, розмір та масштаби діяльності підприємства; ресурсні можливості, зокрема кадрове забезпечення та наявність фінансових ресурсів. Виходячи із зазначених чинників, керівництво підприємства може обрати одну із наступних організаційних форм проведення економічного аналізу:
Планово-економічний відділ є відповідальним виконавцем і за участю інших економічних і технічних служб здійснює: розробку плану аналітичної роботи і контроль за його виконанням; методичне забезпечення аналізу; комплексний огляд узагальнюючих показників виробничо-господарської діяльності, метою якого є оцінка кількісних та якісних показників виконання виробничої програми, використання ресурсів, оцінка рівня організаційно-технічного, економічного й соціального розвитку виробництва та економічної ефективності господарської діяльності; конкретний аналіз виконання виробничої програми, оцінку впливу основних факторів на показники обсягу виробництва, зміну структури і якості продукції; аналіз використання основних та виробничих потужностей; аналіз собівартості за техніко-економічними факторами її зниження; аналіз ефективності економічного стимулювання; узагальнення результатів аналізу господарської діяльності підприємства і його структурних підрозділів; розробку заходів за результатами аналізу. Фінансовий відділ проводить аналіз показників виконання плану реалізації, показників прибутку та рентабельності, взаємовідносин з бюджетом (фінансування з бюджету і розрахунки з бюджетом та з позабюджетними фондами), виконання кошторису витрат на виробництво, собівартість продукції, фінансовий стан і платоспроможність підприємства. Відділ матеріально-технічного забезпечення аналізує своєчасність і якість матеріально-технічного забезпечення виробництва, виконання планів поставок за обсягом, номенклатурою, строками, якістю, стан збереження складських запасів, дотримання норм відпуску матеріалів, транспортно-заготівельних витрат. Відділ праці і заробітної плати аналізує рівень організації праці, виконання плану заходів щодо його поліпшення, забезпечення підприємства трудовими ресурсами за категоріями та професіями, рівень продуктивності праці, використання фонду робочого часу та фонду заробітної плати. Відділ збуту вивчає виконання договірних зобов'язань і планів поставок продукції споживачам за обсягом, якістю, строками, номенклатурою, стан складських запасів і збереження готової продукції. Крім наведених форм організації праці виконавців економічного аналізу в середині суб‘єктів господарювання, можливим є також делегування повноважень по його проведенню зовнішнім суб‘єктам – як певним фірмам (аудиторським, консалтинговим), так і окремим фахівцям (консультантам, експертам). Така передача повноважень за межі підприємства є ефективною лише за умови, коли зовнішні суб‘єкти можуть запропонувати якісно кращі, більш кваліфіковані та економічно вигідніші умови. Проте, основним недоліком при цьому виступатиме передача внутрішньої інформації стороннім суб‘єктам, витік її за межі підприємства. Обираючи будь-яку з форм організації економічного аналізу, слід пам‘ятати, що вона повинна відповідати таких основним критеріям:
Аналітичний процес складається з трьох послідовних етапів: підготовчого, основного та заключного. Підготовчий етап передбачає формулювання мети і завдань аналізу, вибір об‘єкта дослідження, складання загального та календарного плану, а також програми проведення аналізу, визначення джерел інформації, окреслення методики проведення аналітичних досліджень. Важливим моментом підготовчого етапу є планування, а саме розробка та корегування плану, що включає передбачення, обґрунтування, конкретизацію та опис діяльності аналітичної служби на найближчий період, як правило, рік. Розрізняють загальний план аналітичної роботи та план (програму) конкретних аналітичних робіт. Загальний план містить інформацію про: об'єкти, що мають вивчатися; періодичність і терміни проведення аналізу; коло виконавців та осіб, відповідальних за певні розділи аналізу; джерела інформації і способи її отримання, оформлення результатів аналізу (яким чином, кому і в які терміни повинна подаватися інформація проведених аналітичних досліджень). Розробляючи план обов‘язково необхідно враховувати ресурсні можливості підприємства по його проведенню (наявність та професіоналізм аналітиків, інформаційне забезпечення та матеріально-технічне забезпечення, фінансування аналітичних досліджень тощо), наявність готового матеріалу для аналізу, трудомісткість збирання та опрацювання додаткової інформації, а також час, потрібний для виконання окремих робіт за етапами. Програма складається відповідно до загального плану аналітичної роботи і включає розгорнутий та деталізований перелік питань, які передбачено вивчити, послідовність проведення аналізу; методику аналізу окремих факторів; комплект форм, схем, аналітичних таблиць та графіків, які треба обов'язково опрацювати під час аналізу. Якісне складання програми забезпечує цілісність і повноту проведення аналітичного дослідження. Якщо система економічного аналізу на підприємстві є централізованою, то весь процес формування та розробки плану та програми аналітичних досліджень покладається на відповідну службу. Проте, якщо економічний аналіз організований децентралізовано, то виникає необхідність розподілити обов'язки й відповідальність між структурними підрозділами та окремими спеціалістами (виконавцями), ураховуючи кількість, територіальну цілісність структурних підрозділів і систем управління, структуру виробництва, структуру й технічну оснащеність управлінського апарату; організацію планування та обліку. Основний етап передбачає безпосереднє проведення аналітичних процедур, які полягають в підготовці, розрахунку та інтерпретації аналітичних показників, що характеризують зміну об‘єкта аналізу. Вони можуть бути: - програмними (створення методики та організації виконання етапів аналітичного дослідження); - інформаційними (збір та підготовка вхідної інформації); - розрахунковими (розрахунок аналітичних показників згідно встановленого алгоритму); - узагальнюючими (порівняння отриманих аналітичних показників з критеріями та інтерпретація результатів аналізу). Процедури в свою чергу складаються з повторюваних в різній послідовності операцій. Аналітична операція – це дія над перетворенням економічної інформації у аналітичні показники. За допомогою операцій розраховуються відхилення фактичного значення окремих показників від заданих критеріїв, виявляються причини таких відхилень та ступінь впливу факторів на них, визначаються резерви підвищення ефективності господарювання тощо. На відміну від етапу та процедури кожна аналітична операція виконується на одному робочому місці людиною або комп‘ютером. Відповідно всі аналітичні операції поділяють на:
На цьому етапі проводиться збір і перевірка достовірності інформації, яка буде використовуватись під час аналізу; систематизація та групування накопичених даних; розрахунок та інтерпретація аналітичних показників; визначення впливу факторів на їх зміну; виявлення резервів підвищення економічної та соціальної ефективності діяльності підприємства; прогнозування діяльності суб‘єкта господарювання на майбутнє. Заключний етап полягає в узагальнюючій оцінці об‘єкта дослідження, оформленні результатів аналізу, розробленні пропозицій щодо використання виявлених резервів, безпосередня реалізація наданих рекомендацій при прийнятті управлінських рішень. На цьому етапі відбувається виявлення пріоритетних напрямів подальшого розвитку досліджуваного об‘єкта, втілення результатів аналітичного дослідження у конкретну господарську практику, визначення оптимальних шляхів покращення ефективності господарювання. Узагальнення результатів аналізу оформляють у вигляді аналітичної записки, довідки чи звіту. Структура та форма цих документів зазвичай є довільною на вимогу запитів відповідних користувачів. Найчастіше вони містять текстову частину із супроводженням таблиць, графіків та інших наочних ілюстрацій, які підтверджують текст і дають змогу обґрунтувати зроблені аналітичні висновки та пропозиції. 2. Основи процесу автоматизації аналітичних робіт на підприємстві Інформаційні технології вносять суттєві зміни в систему управління будь-яким суб‘єктом господарювання і великою мірою впливають на характер виконання аналітичних робіт, підвищення його оперативності. Інформаційні системи, які використовувалися для проведення економічного аналізу пройшли тривалий шлях свого розвитку та становлення, більшу частину якого вони були лише придатком інформаційних систем бухгалтерського обліку. Сьогодні більшість аналітичних програм обмежується використанням лише даних фінансової звітності підприємства. Така обмеженість інформаційної бази впливає на глибину економічного аналізу й аналітичні можливості самих програмних продуктів, значно знижує обґрунтованість висновків за наслідками такого аналізу. Тому пріоритетними напрямами розширення функціональних можливостей програм автоматизації економічного аналізу є поєднання в одній програмі автоматизації ретроспективного, оперативного і прогнозного фінансового і техніко-економічного аналізу на основі оптимального переліку показників для підприємств різних видів економічної діяльності, а також реалізація у комп‘ютерному середовищі модуля пошуку і мобілізації резервів підвищення ефективності господарської діяльності підприємств. Методика проведення економічного аналізу на основі використання сучасних комп‘ютерних технологій повинна відповідати вимогам системності, оперативності, прогресивності, динамічності, точності пізнання досліджуваного об‘єкта, тенденцій і закономірностей його зміни та розвитку. Крім того, основними вимогами є такі: своєчасність і повне задоволення обчислювальних та інформаційних потреб аналітика при проведенні економічного аналізу; мінімальний час відповіді на аналітичні запити; можливість представлення вихідної інформації у табличній та графічній формах; можливість внесення коректив у методику розрахунків і у форми відображення кінцевого результату; повторення процесу розв‘язання завдання з будь-якої заданої точки розрахунку; можливість роботи у складі обчислювальної мережі; простота діалогу в системі людина-машина. Здійснюючи процес комп‘ютеризації економічного аналізу на підприємстві потрібно враховувати:
Створена інформаційна система аналітика впроваджується у практику управління підприємством. Схема аналітичної діяльності в умовах функціонування інформаційних технологій аналітика передбачає виконання комплексу завдань (рис.2.1). Завдання Спосіб виконання Результат\ Постановка та опис завдань економічного аналізу Зниження трудомісткості та вартості аналітичного процесу Створення програмного забезпечення аналізу завдання Розробка алгоритмів і моделей вирішення аналітичних задач Скорочення строків обробки аналітичних даних, підвищення їх якості та достовірності Створення типових шаблонів розрахунку показника Створення банку даних для АРМ аналітика Створення умов для переходу до безпаперової технології обробки аналітичних даних Збір інформації, її класифікація та кодування Забезпечення дотримання термінів надання результатів аналізу Вибір технічних засобів обробки інформації, розподіл обов‘язків з проведення аналізу в межах АРМ аналітика Впровадження АРМ аналітика в практику управління Підвишення гнучкості й забезпечення управління аналітичним процесом Удосконалення організації праці Рис 2.1. Порядок здійснення аналітичної діяльності в умовах функціонування інформаційної системи аналітика При проектуванні комп‘ютерних інформаційних систем аналітика потрібно враховувати такі фактори: тенденції розвитку господарської діяльності підприємства, вимоги керівництва підприємства до аналітичної інформації, а також сукупність аналітичних завдань, які необхідно вирішити. Відповідно основними вимогами до функціонування інформаційних технологій аналітика є: своєчасне задоволення обчислювальних та інформаційних потреб управління при проведенні аналізу господарської діяльності; можливість надання результативної інформації у табличній і графічній формах; можливість коригування методики розрахунків і форм відображення кінцевого результату.
передбачає визначення сукупності єдиної системи класифікації і кодування інформації, уніфікованих форм документації і використовуваних масивів інформації, досягнення сумісності інформаційного забезпечення різного програмного забезпечення передбачає визначення сукупності математичного апарату алгоритмізації, вибору мови програмування, розроблення програми, створення пакетів прикладних та комплексів програм, розроблених згідно з принципами модульності і адаптивності, максимально зорієнтованих на стандартні пакети прикладних програм передбачає вибір технічних засобів достатньої продуктивності для опрацювання масивів інформації аналітичного процесу, розподіл технології аналізу у мережі комп‘ютерних інформаційних систем аналітиків, забезпечення комунікації та формування вихідної інформації на запит користувачів різного рангу і за регламентами аналітичного процесу передбачає правовий режим доступу до інформації, відповідальність за її втрату, розповсюдження та спотворення передбачає створення сприятливих умов для продуктивної роботи аналітика Рис. 2.2. Забезпечуючі підсистеми проведення економічного аналізу
Сьогодні на підприємствах здійснення економічного аналізу за допомогою комп‘ютерних технологій може бути організоване наступним чином:
Зокрема, програма автоматизації управління ERP SAP/R3дозволяє виконувати бюджетування у довгостроковому та короткостроковому розрізі, можливості мультивалютного планування, управляти процесом розпізнавання первинних документів щодо релевантності до факту бюджету. Корпорація Oracle пропонує рішення з планування і бюджетування, бізнес-аналізу і управління ключовими показниками діяльності підприємства, що реалізують сучасну концепцію управління, тобто певний підхід до прийняття управлінських рішень та їх практичної реалізації. У системі «Галактика» основний напрям модуля «Финансовый анализ», який використовується в цій програмі, полягає в інформаційній підтримці процесу управління в частині рішення завдань аналізу фінансових і матеріальних ресурсів та доцільності їх використання. Однією з переваг даної програми є те, що разом із стандартними коефіцієнтами й аналітичними таблицями, наведеними в програмі, користувач може розрахувати необхідний тільки для нього за відповідний період, набір додаткових показників, агрегувати їх та оформити розрахунок в аналітичних таблицях. Засоби модуля «Контролінг» дозволяють проводити весь комплекс робіт зі складання планових кошторисів витрат підрозділів, кошторисів планової собівартості товарних запасів і реалізованої продукції, формувати Звіт з планових витрат підприємства за будь-який період часу. Завдяки тому, що система функціонує на єдиній базі даних, для проведення планових і прогнозних розрахунків можна використовувати будь-яку облікову та техніко-економічну інформацію, необхідну для управління підприємством. Використання такої системи дозволяє розрахувати маржинальний дохід, рентабельність, точку беззбитковості тощо. Система дозволяє здійснити факторний аналіз відхилень фактичних показників від планових, а також визначити вплив на розходження планових оцінок і фактичних даних зміни обсягу випуску продукції, цін виробничих запасів, норм їх витрат тощо.
Програмні продукти Финансовый анализ: проф., Финансовый анализ 3.1, Инэк-Аналитик, Инэк-Инвестор створюють можливості для розробки бізнес-планів та інвестиційних проектів, ефективної їх оцінки. За допомогою цих програм можна сформувати прогнозні показники фінансової звітності підприємства, а також провести розрахунок ефективності проектів, які підлягають впровадженню за різного рівня ризику і схем погашення кредитів. Проведення аналізу фінансових показників у нерозривному взаємозв‘язку з показниками виробництва забезпечують програмні продукти фірми ИНЭК – Инэк АФСП та ИнэК-АДП (аналіз виробничо-фінансової діяльності). Зокрема, ИнэК-АДП дозволяє проводити аналіз ефективності використання матеріально-сировинних ресурсів, факторний аналіз прибутку, розрахунок точки беззбитковості і запасу фінансової міцності, аналіз динаміки і структури собівартості та виручки, розрахунок показників фінансової стійкості, ліквідності, рентабельності оборотності, платоспроможності. Инэк АФСП дає можливість здійснювати за даними балансу та звіту про фінансові результати розрахунок більше 80-ти показників фінансового стану підприємства, визначати рейтинг і клас кредитоспроможності підприємства, розраховувати критерії для визначення незадовільної структури балансу. Важливою перевагою Инэк АФСП, ИнэК-АДП, Инэк-Аналитик, Инэк-Инвестор, Audit Expert є можливість проведення аналізу за власною методикою, яка враховує специфіку діяльності суб‘єктів господарювання і надає можливість підвищити ефективність управлінських рішень, які приймаються у динамічних умовах ринкових відносин. Основною перевагою програм Финансовый анализ: проф., Финансовый анализ 3.1, Мастер финансов: аналіз є можливість внесення коригувань до запропонованої методики розрахунку показників шляхом доповнення наявного переліку фінансових коефіцієнтів і зміни формул, що надає можливість пристосовувати запропоновану методику аналізу до особливостей господарської діяльності підприємства відповідної галузі. Sales Expert призначений для ефективного управління процесом збуту продукції. У базі даних цієї програми зберігається вся необхідна інформація про клієнтів, терміни оплати і поставки готової продукції. За її допомогою можна отримати оперативну інформацію про обсяги продажу за різними розрізами – за відділами, групами товарів, менеджерами, регіонами тощо. За допомогою використання програми MARKETING Analytic 4 здійснюється оцінка позиції підприємства на ринку виробників аналогічних товарів, порівняльний аналіз її збутової діяльності з конкурентами, формування оптимальної структури збуту продукції. Використання програми Forecast Expert надає можливість проводити не лише поточний, але і прогнозний аналіз економічних показників і тенденцій зміни кон‘юнктури ринку, забезпечує складання прогнозів щодо майбутніх обсягів продажу, розміру отриманих доходів і рівня попиту на товари, які виготовляються фірмою.
1 Економічна енциклопедія [Текст]: у трьох томах . Т.2. С.В. Мочерний (відп. ред. та ін.) – К.: Академія, 2001. – 848 с. |
Баканов М. И., Шеремет А. Д. Теория экономического анализа: Учеб пособие Мета – охарактеризувати поняття інформаційного забезпечення економічного аналізу, розкрити його види та аналітичні можливості фінансової... |
Гальскова Н. Д. Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика... Тема: Мета і зміст навчання фонетики, лексики і граматики на різних ступенях середньої школи |
Бухарова Г. Д. Маркетинг в образовании: учеб пособие для студ высш... Артемова Л. В. Педагогіка і методика вищої школи: Навчально-методичний посібник для викладачів, аспірантів, студентів магістратури.... |
Розроблена Г. Айзенком Практикум по експериментальной и прикладной психологи: учеб пособие ... |
Західнодонбаський інститут економіки і управління Авдокушин Е. Ф. Международные экономические отношения: Учеб пособие. – 4-е изд., перераб и доп. – М.: ИВЦ «Маркетинг», 1999. – 264... |
ПЛАН: Становлення культурології як самостійної галузі гуманітарного... Горбатов А. Основные школы и концепции культурологии: Учеб пособие. Кемерово, 2000 |
Реферат на одну із запропонованих тем. ІІІ. Підготуватися до практичних... Соколов А. В. Общая теория социальной коммуникации: Учеб пособ. / А. В. Соколов. – СПб. Издво Михайлова В. А., 2002 |
Рябова С. В. Основы информационного поиска Рябова С. В. Основы информационного поиска: Учеб пособие для студ всех специальностей. Ч /С. В. Рябова.– Луганск: Изд-во ВНУ им.... |
Богословский В. В. Общая психология Немов Р. С. Психология: Учеб для студ высш пед учеб заведений. – М.: Гуманит изд центр «ВЛАДОС», 2003 |
Богословский В. В. Общая психология Немов Р. С. Психология: Учеб для студ высш пед учеб заведений. – М.: Гуманит изд центр «ВЛАДОС», 2003 |