|
Скачати 97.52 Kb.
|
ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України №1/11 — 3104 від 19.09.2002 р.) 3 клас (35 год) Стабільна частина Розділ І. ЕЛЕМЕНТИ ГРАФІЧНОЇ ГРАМОТИ ПІД ЧАС РОБОТИ З ПАПЕРОМ І КАРТОНОМ (8 год) Тема 1. Елементи графічної грамоти (1 год). Ескіз як вид графічного зображення предметів, деталей. Основні лінії на ескізах, кресленнях: контурна, розмірна і лінія згину, їх призначення. Позначення місць нанесення клею. Ознайомлення з професією кресляра. Практична робота. Розмітка за ескізом на папері, тонкому картоні розгортки об'ємних виробів: коробочки, конуса, куба. Тема 2. Об'ємні вироби з паперу і картону (1 год). Особливості з'єднування частин об'ємного виробу під прямим кутом та конічної і циліндричної форм. З'єднання елементів розгортки за допомогою клею, ниток, скріпок. Орієнтовні вироби: коробочка для насіння, іграшки конічної форми, куб. Тема 3. Дидактичні посібники з паперу і картону (2 год). Використання саморобних посібників на уроках математики, рідної мови, природознавства. Конструктивні особливості, технологія виготовлення посібників. Елементи вдосконалення виробів. Орієнтовні дидактичні посібники: лічильна лінійка, набірне полотно, таблиця множення, рахівниця, термометр-градусник. Тема 4. Предметні дидактичні ігри (2 год). Ознайомлення з іграми-саморобками. Планування послідовності предметної гри, вибір матеріалу. Правила гри (індивідуально, групами, колективно). Орієнтовні дидактичні ігри: "Попади в ціль", "Веселка", "Рухомі ноти", "Кружечки-братики", "Пасажири". Тема 5. Плетіння зі смужок паперу (2 год). Плетіння як різновид народної творчості. Плетені вироби, їх застосування. Техніка плетіння плоских та об'ємних виробів зі смужок паперу. Орієнтовні вироби: килимок, шашечниця, кошик. Розділ ІІ. КОНСТРУЮВАННЯ ХУДОЖНІХ ВИРО-БІВ З ПРИРОДНОГО МАТЕРІАЛУ (4 год) Тема 1. Композиції з рослинних форм (1 год). Відображення живої природи в композиціях. Аплікаційні композиції з листя, трав і квітів. Поняття про ікебану. Компонування форм і кольорів квітів, трав, гілочок у процесі створення ікебани. Практична робота. Створення композиційних сувенірів з рослинних форм за власним задумом. Тема 2. Аплікація із соломки (1 год). Аплікація із соломки як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Підготовка соломки до аплікаційних робіт і техніка їх виконання. Культура праці під час роботи з клеєм. Практична робота. Створення орнаментів, пано, силуетів тварин, дерев, оздоблення соломкою раніше виготовлених виробів. Тема 3. Конструювання об'ємних виробів з природного матеріалу (2 год). Збереження природних форм у процесі виготовлення виробів. З'єднання деталей шипами. Надання виробу художнього образу, певного виразу (доброго, сердитого, веселого, сумного). Правила безпечної роботи з шилом. Практична робота. Створення з рослинних форм за малюнком і власним задумом іграшок, сувенірів, ялинкових прикрас, предметних дидактичних ігор. Розділ ІІІ. КОНСТРУЮВАННЯ ВИРОБІВ З РІЗНИХ МАТЕРІАЛІВ (4 год) Тема 1. Дитячі іграшки з різних матеріалів (2 год). Відомості про народну іграшку. Відображення характерних ознак людей, тварин, казкових персонажів у іграшці. Практична робота. Конструювання з паперу, картону, природних матеріалів, ниток, тоненьких дротинок іграшок для малюків "від Святого Миколая". Тема 2. Ялинкові та різдвяні прикраси (2 год). Народні повір'я про магічну силу різдвяних прикрас. Естетичне оздоблення ялинкових прикрас та іграшок. Розробка ескізів за власним задумом. Практична робота. Конструювання та виготовлення з різних матеріалів ялинкових і різдвяних прикрас, іграшок, карнавальних масок. Розділ ІV. ЕЛЕМЕНТИ ТЕХНІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ І КОНСТРУЮВАННЯ (4 год) Тема 1. Іграшкові планери (1 год). Політ птаха і планера. Основні частини найпростішої моделі планера: фюзеляж, крила, стабілізатор, кіль, їх форми і призначення. Розробка ескізів моделей. Практична робота. Конструювання з цупкого паперу іграшкових планерів різної форми на основі круглого фюзеляжу (виписаного стержня від кулькової ручки). Тренувальні запуски. Тема 2. Іграшкові парашути (1 год). Призначення парашутів. Основні частини моделі: купол, купольний отвір, стропи. Пропорційна залежність розмірів купольного отвору, строп від розміру купола. Практична робота. Конструювання з цигаркового паперу, клаптиків тонкої тканини, ниток парашутиків різної форми. Змагання на точність приземлення іграшкового парашута. Тема 3. Конструювання з деталей технічних наборів (2 год). Передачі руху в машинах і механізмах. Планування технологічного процесу монтажу моделей. Поетапність конструювання моделей за умовами і власним задумом. Короткі відомості про професію конструктора. Практична робота. Монтаж моделей машин, механізмів (візок, автокар, електрокар, автомобіль), удосконалення їх за визначеними умовами. Конструювання моделей за власним задумом з деталей технічних наборів та допоміжних матеріалів. Розділ V. РОБОТА з ТКАНИНОЮ І ВОЛОКНИСТИМИ МАТЕРІАЛАМИ (6 год) Тема 1. Аплікації з тканини (2 год). Розробка ескізів, вибір малюнків для основи виробу. Підбір кольорів тканини. Техніка аплікаційних робіт з відрізків тканини. Практична робота. Виготовлення з відходів тканини і хутра футлярів, іграшок плоскої форми, листівок. Тема 2. Об'ємні вироби з тканини (1 год). Лицьовий і виворітний боки тканини. Утворення різних об'ємних форм виробу. Практична робота. Виготовлення подушечки для голок за власним задумом (у формі фруктів, їжачка, миші, "сонечка" на листку тощо). Тема 3. М'які іграшки з тканини і ниток (2 год). Розробка ескізів, виготовлення викрійок для м'яких іграшок з тканини. Послідовність утворення об'ємності частин іграшки за допомогою наповнювача. Іграшки з відходів ниток. Надання іграшкам певного образу, бажаного виразу. Практична робота. Виготовлення м'яких іграшок з тканини і відходів ниток. Тема 4. Дрібний ремонт одягу (1 год). Лагодження порваних місць в одязі. Шов "штопка". Практична робота. Дрібний ремонт лялькового одягу, шкарпеток, панчіх. Варіативна частина Варіант І. УКРАЇНСЬКА ВИШИВКА (8 год) Тема 1. Вишивання як різновид народної художньої творчості (1 год). Традиційні місцеві узори і кольори вишивок. Кольорові нитки (лляні, бавовняні, вовняні). Основні техніки вишивання: "хрестик", "низинка", "гладь", "мережка". Практична робота. Ознайомлення з місцевими зразками вишивок, традиційними узорами і кольорами. Тренувальні вправи з вишивання на клаптиках тканини та канві. Тема 2. Геометричні орнаменти в українській народній вишивці (1 год). Смислові значення мотивів стародавніх геометричних орнаментів, які застосовуються у декорі тканини. Практична робота. Створення на основі геометричних фігур орнаментів для вишивок, перенесення малюнків на тканину. Тема 3. Вишивання "хрестиком" (3 год). Підбір ниток для вишивки. Демонстрація техніки вишивки "хрестиком" на канві. Практична робота. Вишивання серветок на вибір. Тема 4. Вишивання "низинкою" (3 год). Демонстрування техніки вишивки "низинкою" на папері в клітинку. Знімання копій малюнка, перенесення на тканину. Практична робота. Вишивання маніжки, пояса для ляльки. Варіант ІІ. В'ЯЗАННЯ (8 год) Тема 1. Техніка в'язання гачком (2 год). Різновидність гачків і ниток для в'язання. Положення рук під час в'язання першої петлі та ланцюжка, правила безпечної праці. Практична робота. В'язання ланцюжком шнурочків. Тема 2. Основні елементи в'язання (2 год). "Глуха петля" (напівстовпчик), "стовпчик", "накид", "стовпчик з накидами". Практична робота. Виготовлення аплікаційних пано з вив'язаних найпростіших виробів: ланцюжків, кружечків, квадратиків. Тема 3. Техніка обробки країв виробу гачком (2 год). Підготовка тканини для обв'язування. Обв'язування виробу стовпчиком без накиду, з'єднання глухою петлею повітряних петель. Практична робота. Обв'язування хусточок, серветок. Тема 4. Петля повороту (2 год). Техніка виконання петлі повороту. Практична робота. В'язання шарфика "стовпчиком з двома накидами". Варіант ІІІ. ОБРОБКА ДЕРЕВИНИ З ЕЛЕМЕНТАМИ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ (8 год) Тема 1. Технологія обробки деревини (1 год). Місцеві породи дерев. Властивості деревини. Інструменти для обробки деревини. Прийоми розколювання і стругання дерев'яних відрізків ножем, пиляння лобзиком, ножівкою; правила безпечної роботи. Ознайомлення з професіями столяра, тесляра, лісника. Практична робота. Вправи на розколювання, відпилювання; заготівля матеріалів для роботи (гілочок, відрізків м'яких порід деревини). Тема 2. Традиційні знаряддя праці українських селян-хліборобів (3 год). Селянські знаряддя праці, що використовувались для вирощування і переробки зернових культур та випікання хліба (окремі зразки). Практична робота. Виготовлення з гілочок та відрізків деревини вил, ціпа, хлібної лопати. Тема 3. Саморобні знаряддя праці для виготовлення тканини (2 год). Зразки старовинного одягу своєї місцевості та окремих знарядь праці. Практична робота. Виготовлення з тонких від-різків деревини, паличок від морозива та гілочок тріпачки, веретена, ручної прядки. Тема 4. Селянські знаряддя праці для виготовлення саморобного взуття (2 год). Зразки місцевого саморобного взуття та знарядь праці. Практична робота. Виготовлення з гілочок шпичок (для плетіння личаків) та ключок (для звивання волок). Варіант IV. ТЕХНІЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ І КОНСТРУЮВАННЯ (8 год) Тема 1. Іграшкові гелікоптери (2 год). Гелікоптери вантажні, військові та особливого призначення. Основні частини моделей гелікоптерів: корпус, пропелер, шасі, їх призначення. Практична робота. Конструювання з цупкого паперу, котушок, паличок іграшкових гелікоптерів з пропелерами різних форм. Тренувальні запуски. Тема 2. Моделі ракет (2 год). Види ракет: космічні, бойові, метеорологічні. Принцип польоту ракети. Будова моделі ракети: корпус, конус-обтічник, стабілізатори. Розробка ескізів моделей ракет. Практична робота. Конструювання паперових моделей ракет з циліндричними і конічними корпусами та різними за формою стабілізаторами. Тренувальні запуски за допомогою катапульти. Тема 3. Моделі реактивних літаків (2 год). Основні частини моделі реактивного літака: фюзеляж, крила, стабілізатор, кіль, їх призначення. Розробка ескізів моделей літаків. Практична робота. Конструювання паперових моделей літаків з конічними та циліндричними фюзеляжами за власним задумом. Тренувальні запуски за допомогою корди (нитки). Тема 4. Плаваючі моделі (2 год). Морський і річковий флот України. Асоціативність форм морських, річкових тварин і технічних плаваючих засобів. З'ясування проблеми: "Чому не тоне важкий металевий корабель?" (Досліди з фольгою різної форми в посудині з водою). Розробка ескізів плаваючих моделей. Практична робота. Конструювання за власним задумом плотиків з круглих паличок, човників з цупкого паперу, пінопласту, кори дерев. Варіант V. СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКА ПРАЦЯ (8 год) Осінньо-зимові роботи Тема 1. Ознайомлення з навчально-дослідною ділянкою (2 год). Значення праці хліборобів. Умови росту рослин у відкритому ґрунті. Поняття про екологів. Інструменти для роботи на ділянці, користування ними. Практична робота. Згрібання сухих стебел, листя, посильна допомога дорослим. Тема 2. Догляд за кімнатними рослинами (1 год). Умови росту і розвитку кімнатних рослин. Догляд за кімнатними рослинами (розпушування ґрунту в квіткових горшках, поливання рослин, очищення листя від пилу). Обов'язки чергових у куточку природи. Практична робота. Закладання дослідів для визначення потреби різних рослин у світлі, теплі, волозі. Весняно-літні роботи Тема 3. Вирощування квіткових рослин (1 год). Умови вирощування однорічних квітів (айстри, петунії, лев'ячих ротиків). Багаторічні квіткові рослини (тюльпани, ромашки, півонії). Практична робота. Підготовка ґрунту, висівання та догляд за квітами. Тема 4. Досліди з рослинами (1 год). Особливості закладання і проведення дослідів, їх завдання. Практична робота. Підготовка насіння до висівання (сортування, замочування, обігрівання). Закладання дослідів для виявлення впливу на ріст і розвиток рослин попередньої обробки насіння. Спостереження за піддослідними рослинами. Тема 5. Вирощування овочевих культур (1 год). Особливості вирощування овочевих культур: редису, цибулі, кропу, моркви, буряків, огірків. Практична робота. Підготовка насіння і ґрунту до посіву. Висівання насіння. Тема 6. Догляд за рослинами на ділянках (2 год). Вимоги до ґрунту, світла, вологи, тепла. Розподіл грядок за ланками. Практична робота. Розпушування ґрунту, проривання рослин, поливання, прополювання. Основні навчальні досягнення на кінець року Учні повинні знати: — умови позначення ліній на ескізах, кресленнях, їх призначення; — позначення місць нанесення клею; — назви геометричних елементів кола; — прийоми виконання розгорток об'ємних фігур; — техніку плетіння зі смужок паперу; — техніку аплікаційних робіт із соломки; — прийоми з'єднання деталей об'ємних виробів з природного матеріалу за допомогою шипів; — основні частини літаючих моделей, їх призначення; — види ручних швів, їх використання. Учні повинні вміти: — читати ескізи в підручниках, навчальних посібниках для 3 класу, виконувати найпростіші ескізи, рисунки проектованих виробів, моделей; — виконувати розмітку розгорток виробів за допомогою лінійки, кутника, циркуля; — з'єднувати деталі виробів за допомогою ниток, шипів, способом плетіння; — конструювати дитячі іграшки, моделі з різних матеріалів; — виготовляти дидактичні посібники, предметні ігри для уроків зі шкільних навчальних дисциплін; — конструювати моделі механізмів, машин з деталей технічних наборів за умовами вчителя та власним задумом; — виготовляти об'ємні вироби з тканини; — естетично оздоблювати вироби. ІВАН ВЕРЕМІЙЧИК, доцент Волинського державного університету ім. Лесі Українки © Міністерство освіти і науки України, 2002 © І. Веремійчик, 2002 |
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання розрахунково-графічної роботи “Визначення... Мармазинський О. А., Савіна О. Ю., Штейн П. В. Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної роботи: “Визначення впливу... |
А урок наш незвичайний Обладнання: ПК, програма Paint, карта країни, кросворд, грамоти, паровоз, фонограма, правила роботи |
УРОК 2 Тема. Розв'язування задач на комбінації призми та піраміди з циліндром і конусом Формули для обчислення площ поверхонь та об'ємів многогранників і тіл обертання. Формувати вміння виконувати зображення комбінацій... |
Многогранник та його елементи з використанням практичних вмінь Сьогодні на уроці ми з вами систематизуємо та узагальнимо знання з теми “Многогранник та його елементи”. Працювати будемо активно,... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ, МОЛОДІ I СПОРТУ УКРАЇНИ Методичні вказівкри до виконання розрахунково-графічної роботи з дисципліни «Безпека життєдіяльності» (для студентів всіх напрямів... |
«ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ЕВАКУАЦІЇ ЛЮДЕЙ З БУДІВЕЛЬ У ВИПАДКУ НАДЗВИЧАЙНОЇ СИТУАЦІЇ» Методичні вказівки до до виконання розрахунково-графічної роботи з дисципліни «Цивільний захист» (для студентів денної форми навчання... |
Конкурсно-розважальна програма «ХЛОПЧИКИ + ДІВЧАТКА» для учнів 6 – А і 6 – Б класу А4, клей; скакалка; молотки (2 шт.), гвіздки (6 шт.), голки, нитки, ножиці, ґудзики (по 3 шт.); грамоти для нагородження |
Предмет: українське читання Клас: 4 Розділ Обладнання: портрет І. Кульської; виставка книжок письменниці; запис на дошці теми уроку, слів для словникової роботи; грамоти для... |
ПРОФІЛЬНЕ НАВЧАННЯ: КУРСИ ЗА ВИБОРОМ Юрій Дорошенко Фундаментальне значення комп'ютерно-графічної підготовки в епоху масової інформатизації суспільства загалом і освіти зокрема вже... |
Тема. Контрольна робота з теми Основи роботи з текстовою інформацією та комп’ютерна графіка Мета Мета: перевірка знань, умінь та навичок учнів з теми. Розвивати вміння застосовувати практичні навички опрацювання графічної інформації... |