|
Скачати 216.43 Kb.
|
ПРОФІЛЬНЕ НАВЧАННЯ: КУРСИ ЗА ВИБОРОМ Юрій Дорошенко, завідувач лабораторії навчання інформатики Інституту педагогіки АПН України, доктор технічних наук, професор Ігор Завадський, асистент Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат фізико-математичних наук ПРОГРАМА КУРСУ ЗА ВИБОРОМ «ОСНОВИ КОМП'ЮТЕРНОЇ ГРАФІКИ» ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА У галузі інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) нині найбільш динамічно розвиваються комп'ютерні графічно-інформаційні технології (КГІТ). Вони невпинно розширюють свою методологічну основу, інструментальну базу й сферу застосування, охоплюючи все ширше коло найрізноманітніших галузей діяльності людини. При цьому основним функціональним реалізатором таких технологій є комп'ютерна графіка — їх видовищна та багатофункціональна складова, що найлегше сприймається, найшвидше обробляється (в інформаційному плані) і засвоюється людиною, і, головно, — повною мірою відповідає природним психологічним особливостям сприйняття людиною навколишнього середовища. Фундаментальне значення комп'ютерно-графічної підготовки в епоху масової інформатизації суспільства загалом і освіти зокрема вже не викликає сумнівів. Вплив комп'ютерної графічної підготовки на формування творчої особистості не випадковий, оскільки: • по-перше, відомо, що оптико-моторний гнозис у людини за інформаційною потужністю на кілька порядків 1000 разів і більше) перевищує логін вербальну компонента. Тому відтворєня образів комп'ютерної графіки у свідомості через співвідношення геометричну форм, кольорів, масштабів, текстур також швидкостей їх зміни створює передумови для динамічного розвитку геометричного (просторового) мислення ефективного засвоєння нової інформації. • по-друге, останніми роками геометризація сучасної математики та фізики є провідною тенденцією. Тут особливо велику роль відіграє топологія, і поступово перетворюється на фундамент усієї математики. Зокрема, широке впровадження методів нелінійної математики в сучасне природознавство і техніку неможливе без розвитку методовізуалізації фазових портретів, біфуркацій, полів стану, динамічних зображень тощо. Тому, опанувавши методи сучасної комп'ютерної візуалізації, можна глибше пізнати закономірності матеріального світу й швидше відшукати ефективні алгоритми розв'язання різних задач — технічних, природних (зокрема, екологічних), соціальних, економічних тощо; • по-третє, в самій інформатиці та ІКТ комп'ютерна графіка через її предметно-образний стиль та динамічне маніпулювання стає основним каналом обміну інформацією між людиною і комп'ютером (графічний «дружний» інтерфейс, інтерактивна взаємодія, багатовіконність, сценарна організація діалогу тощо). Нині завершується перехід від етапу символьного програмування до етапу візуального програмування. Тому вивчення методологічних основ та опанування програмних засобів інтерактивної комп'ютерної графіки сприятиме посиленню інформаційної потужності людини в напрямі створення людино-комп'ютерних систем і технологій. Саме тому в технологічно розвинених країнах світу молодь активно вивчає математичний апарат, апаратні та програмні засоби комп'ютерної графіки. Це дає змогу спрямувати навчання в тому чи іншому проблемному напрямі майбутньої професійної спеціалізації. Під комп'ютерною графікою розуміють сукупність засобів, методів і технологій взаємодії оператора з комп'ютером на рівні зорових образів чи графічних зображень під час розв'язування різноманітних задач. Будь-які системи комп'ютерної графіки відтворюють відібрану й певним чином оброблену інформацію про деякий процес чи об'єкт у вигляді синтезованих зображень на екрані дисплея. На відміну від фотографічних, телевізійних, оптико-електронних та будь-яких інших систем візуалізації зображень у системах комп'ютерної графіки джерелом вхідної інформації є не самі фізичні процеси або відтворювані об'єкти, а їх відповідні математичні (точніше, геометричні) моделі. Ці моделі у загальному випадку являють собою упорядковану сукупність даних, числових характеристик, вербальної інформації, параметрів, математичних і логічних залежностей, що визначають структуру, властивості, взаємозв'язки й відношення між окремими елементами й складовими частинами геометричного (чи геометризованого) об'єкта, а також між самим об'єктом і його оточенням. Після введення конкретних значень параметрів система комп'ютерної графіки на основі загальної моделі об'єкта й заданих умов візуалізації синтезує конкретне зображення й відтворює його на екрані дисплея. Отже, геометрична модель є первинною відносно будь-якого комп'ютерного зображення й створюється заздалегідь або ж синхронно із побудовою певного зображення на екрані дисплея в інтерактивному режимі, а центральним компонентом будь-якої системи комп'ютерної графіки є геометрична модель об'єкта (процесу або явища). Оскільки будь-яке зображення на екрані дисплея — це результат комп'ютерної обробки тієї або іншої геометричної моделі об'єкта, то основною задачею викладання основ комп'ютерної графіки є навчання геометричного (графічного) моделювання об'єктів і формування в учнів певних знань, умінь і навичок маніпуляції комп'ютерними зображеннями цих об'єктів. Чільне місце у цьому процесі належить розвитку в учнів алгоритмічного мислення, зокрема, формуванню умінь складати й реалізовувати графічні алгоритми побудови й опрацювання різноманітних зображень. Теоретичною і методологічною основою комп'ютерної графіки є всі розділи математики, фізика, основи інформатики та обчислювальної техніки, формальна логіка, теорія побудови алгоритмів, основи програмування, образотворче мистецтво, креслення тощо. Комп'ютерна графіка є творчим «прикладанням» здобутих у зазначених дисциплінах знань, розширенням і закріпленням їх та (що є дуже важливо) стимулом ґрунтовнішого вивчення змістового матеріалу загальнотеоретичних дисциплін. Більше того, комп'ютерну графіку, як і інформатику в цілому, треба оцінювати з позицій подальшої практичної корисності набутих у процесі навчання знань, умінь і навичок у самостійній продуктивній діяльності молодої людини. Метою курсу за вибором (елективного курсу) «Основи комп'ютерної графіки» є формування в учнів знань та вмінь, необхідних для ефективної обробки інформації, поданої в графічній формі, а також для використання комп'ютерних зображень у навчальній і майбутній професійній діяльності. Мета курсу досягається через опанування учнями потрібного обсягу теоретичного матеріалу і практичне оволодіння сучасних графічно-інформаційних технологій та комп'ютерних засобів і середовищ створення, обробки й візуалізації растрових і векторних зображень. Однаково важливими є уміння створювати як нові зображення та рисунки, так і редагувати наявні, перетворювати формати комп'ютерних зображень та їхні колірні моделі, імпортувати належним чином підготовлені графічні зображення в офісні документи, у веб-сторінки, в електронні та поліграфічні видання, у рекламу, розробляти комп'ютерну анімацію. Програма складається з: • пояснювальної записки, в якій визначено мету і завдання курсу, знання, уміння та навички, яких мають набути учні, особливості організації навчального процесу, надано перелік профамно-технічних засобів, потрібних для успішної реалізації курсу, та критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів; • змісту навчального матеріалу та вимог до навчальних досягнень учнів; • списку рекомендованої літератури. До теоретичних знань, яких мають набути учні, належать: • призначення, можливості, засоби, технології і сфери застосування комп'ютерної графіки; • принципи побудови растрових і векторних графічних зображень; • основні параметри комп'ютерних зображень; • принципи організації та типи колірних моделей; • поняття про формати графічних файлів, їх основні характеристики та перетворення; • методи обробки зображень у растрових і векторних графічних редакторах; • застосування зображень в офісних гіпертекстових документах, поліграфічних виданнях та мультимедійних продуктах. До вмінь і навичок, які мають сформуватися в учнів у результаті опанування змісту курсу, належать: • сканування графічних зображень твердих носіїв та їх векторизація (трасування); • редагування растрових зображені • обробка цифрових фотографій; • складання та реалізація графічних алгоритмів, створення й редагування зображень інструментальними засобам графічних редакторів; • створення растрових і векторних зображень з графічних примітивів; • форматування векторних рисунків налаштовування їх параметрів та расторизація; • використання можливостей середовищ графічних редакторів CorelDraw PhotoShop; • перетворення форматів графічних файлів і обмін зображеннями між застосуваннями; • створення простих анімаційних зображень. Програма курсу розрахована на навчальних годин і може викладатися старших класах загальноосвітніх навчальних закладів будь-якого профілю. Курс має практичну спрямованість частка часу, відведеного на викладай теоретичного матеріалу, повинна не перевищувати 30 %. Передбачено проведення 18 практичних робіт. Робота учнів з комп'ютером полягатиме у фронтально-індивідуальному виконанні практичних робіт, вправ і завдань зі створення обробки графічних зображень. Теоретичний матеріал доцільно викладати невеликими порціями, на початку заняття орієнтовно, впродовж 10—15 хв, оскільки подані теоретичні відомості, якщо все одразу не закріплені практичною роботою, засвоюються досить важко. Слід також звернути увагу на те, що не всі діти мають художній хист і його розвиток є лише непрямим, супутнім завданням вивчення цього курсу. Тому вправи зі створення малюнків мають бути підібрані так, щоб їх могли виконати учні, які не мають здібностей до малювання. Наголос має робитися на опануванні технічних прийомів і поясненні особливостей роботи в певному програмному середовищі. Основними робочими інструментальними програмними засобами під час вивчення курсу є потужні графічні редактори CorelDraw та Adobe PhotoShop. Такий вибір дає змогу суттєво розширити тему «Графічний редактор» з основного курсу інформатики, яка найчастіше викладається на прикладі редактора Paint, та ознайомити учнів із сучасними професійними засобами і технологіями комп'ютерної графіки. Для навчально-методичного забезпечення курсу, крім відповідних підручників і навчальних посібників, потрібні такі технічні й програмні засоби: 1. Комп'ютерний клас, в якому операційна система з графічним інтерфейсом установлена на кожному комп'ютері. 2. Редактор векторної графіки. 3. Редактор растрової графіки. 4. Офісний пакет (бажано). 5. Браузер графічних файлів (бажано). Критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ТА ВИМОГИ ДО НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ (35 год; 1 чи 2 год на тиждень; 2 год резервного часу)
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Інформатика. 10-11 класи. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. — К., Навчальна книга, 2002. — 24 с. 2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. № 24. 3. Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа)//Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. - 2002. - № 2. - К.: Педагогічна преса, 2002. - 23 с. 4. Концепція Програми інформатизації загально навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл (проект)/ В. 0. Огнев'юк, В. Ю. Биков, М. І. Жалдак, Ю. 0. Дорошенко, Ю. 0. Жук, Г. F. На-уменко, В. Д. Руденко, В. В. Самсонов. - Комп'ютер у школі та сім'ї. - 2000. - № 3.- С. 3-Ю. 5. Концепція профільного навчання в старшій школі // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. - 2003. - № 24. - С. 3-15. 6. Дорошенко Ю.О. Комп'ютерна графіка у старших класах: Навчально-методичний посібник. - К.: Вид. дім «Шкільний світ»: Вид. Л. Галіцина, 2005. - 128 с. 7. Залогова Л. А. Компьютерная графика. Элективный курс: Учебное пособие. — М., БИНОМ. Лаборатория знаний, 2005. — 212 с. 8. Залогова Л.А. Компьютерная графика. Элективный курс: Практикум. — М., БИНОМ. Лаборатория знаний, 2005. — 245 с. 9. Ремезовский В.И. Цифровая фотография. Самоучитель. — СПб: Питер; К.: Издательская группа BHV, 2005. — 368 с. 10. Ремезовский В. И. Photoshop CS2. Само учитель. - СПб: Питер; К.: Издательская группа ВН\ 2005. - 384 с. 11. Ремезовский В. И., Яковлев А. И. Циф ровая фотография просто и доступно. Самоучитель. СПб: Питер; К.: Издательская группа BHV, 2006. - 320 с |
Допрофільне та профільне навчання Допрофільна підготовка у процесі навчання фізики в основній школі здійснюється за допомогою курсів за вибором різної спрямованості,... |
Перелік навчальних програм для факультативних занять і спецкурсів з біології Збірник навчальних програм для допрофільної підготовки та профільного навчання. Курси за вибором |
Вступ. Технолог і я повного засвоэння знань Основні категорії тематик курсів за вибором у 304 спеціалізованій школі це технологічні курси |
І ЛЮЧЕК ЮРІЙ ФЛАВІАНОВИЧ Національний університет водного господарства та природокористування, магістр з екології. З 26. 09. по 11. 12. 2006 року – курси... |
Мовні курси і ціни 2013 року Школа пропонує курси загальної англійської, IELTS та Cambridge підготовку до іспитів, професійну та ділову англійську мову та підготовчі... |
Навчальний план Ріпкинської гімназії на 2012-2013 н р. Початкова школа Додаткові години на предмети інваріантної складової, курси за вибором, індивідуальні та групові заняття, консультації |
Початкова школа Типовими навчальними планами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 29. 11. 2005р. №682. Додаткові години... |
Науково-аналітичний центр управління Предметні факультативи. Профільні класи. Класи з поглибленим вив-ченням біології. Курси за вибором: екологія, економіка, інформатика.... |
ПРОФІЛЬНЕ НАВЧАННЯ: НАУКОВО-ДОПОМІЖНИЙ БІБЛІОГРАФІЧНИЙ ПОКАЖЧИК ЖУРНАЛ "УПРАВЛІННЯ ШКОЛОЮ" Нормативно-правове та методичне забезпечення профільного навчання, зразки робочих навчальних планів, освітніх маршрутів, програм... |
Навчальна програма для 10 11 класів Зважаючи на це, у старшій загальноосвітній школі запроваджується профільне навчання, яке створить системно-спеціалізовану підготовку... |