|
Скачати 47.63 Kb.
|
Формування самоосвітньої компетентності учнів Сьогоднішня наша зустріч присвячена одній з актуальних проблем освіти – проблемі формування самоосвітньої компетенції учнів. Чому? Бо відомо, що основою нової школи є зовсім нова людина, новий учень, який прагне до саморозвитку та самовдосконалення, уміє самостійно здобувати інформацію, розширюючи свій світогляд. А ми, шановні, повинні сьогодні навчити школярів орієнтуватися в потоці інформації, формувати в них готовність до самоосвіти. Для цього необхідно реалізувати на практиці такі задачі: - створити оптимальні умови для виявлення пізнавальної активності учнів; - формувати потреби навчатися протягом усього життя; - сприяти формуванню вмінь та навичок здобувати знання самостійно за допомогою різних джерел інформації. На нашому сьогоднішньому занятті ми спробуємо наблизитися до вирішення деяких задач, які ми поставили перед собою, і я пропоную нашу зустріч провести в інноваційній формі, а саме у формі семінару-тренінгу з використанням форм і методів інтерактивного навчання. Звичайно, будь-який матеріал краще сприймати, якщо є опора на досвід, знання тих, хто цим вже займався. Спробуємо дізнатися, що ми вже знаємо про самоосвітню компетентність учнів. Для цього застосуємо в нашій роботі інтерактивний метод під назвою „мозковий штурм”. Пропоную таке завдання. 1. Кожній групі на папері записати слова, з якими асоціюється поняття „самоосвіта учнів”. 2. Представник (спікер) презентує знання групи. 3. Розміщуємо записи на дошці та підкреслюємо слова, які є спільними для всіх груп. САМООСВІТА Потреба Задоволення Ініціатива Результат Зацікавленість Активність Вибір Інтерес Пізнання А тепер офіційна точка зору на поняття самоосвіта. Самоосвіта – частина безперервної освіти, це активна пізнавальна діяльність, яка відбувається за особистої ініціативи людини у формі колективної чи індивідуальної самостійної роботи щодо оволодіння знаннями. Отже, ми з вами зараз узагальнили наші знання стосовно поняття самоосвітньої діяльності. А тепер пропоную звернутися до історії. Вона свідчить, що самоосвіта розвивалася разом із розвитком суспільства. Велику роль у цьому відіграли просвітники XVIII ст.: Г. Сковорода, О. Радищев, Новиков. Усі вони були знайомі з прогресивною літературою Західної Європи, були авторами оригінальних творів, на яких виховувалося багато поколінь. Саме в самоосвіті людина бачила тоді єдину можливість здобувати необхідні знання. Отже, потреба в знаннях була тоді і є зараз внутрішньою силою, що стимулює людину до активних дій. Але для розвитку та поглиблення потреби недостатньо лише її розуміння, повинна бути ще й готовність до самостійної діяльності. • Основою є, звичайно, глибокі знання, які використовуються як фундамент самостійної діяльності. • Мотиви, які активізують особистість до самоосвіти. • Навички самостійного оволодіння знаннями (читання, слухання, спостереження). • Операції розумової діяльності (аналіз, синтез, порівняння). • Вибір джерел пізнання форм самоосвіти. Усі ці компоненти знаходяться в тісному взаємозв’язку. Аналіз самоосвітньої діяльності учнів дає можливість виділити в ній етапи діяльності. Перед вами модель управління самоосвітою учнів. Перший етап – етап планування, на якому учні обирають форми й засоби самоосвіти. На етапі організації учні в залежності від обраної ними форми та засобів самоосвіти здійснюють кроки до її реалізації. Це пошук відповідної інформації. На цьому етапі дуже важливо, щоб учень мав здатність до самоорганізації, вмів мобілізувати себе, раціонально використовувати час, сили, засоби. При цьому вчитель дає рекомендації щодо пошуку та обробки інформації, поради до організації виконання завдань. Функції педагога змінюються від інформативно-контролюючої до консультативно-координуючої. На етапі реалізації учні безпосередньо працюють з джерелом інформації. Саме під час нього дуже важливо враховувати, наскільки учень підготовлений до такої діяльності, який розумовий потенціал має. Цей етап передбачає також і корекцію роботи. На етапі аналізу здійснюється контроль за результатами роботи. Дуже важливо, щоб учні мали здатність до самоконтролю, самооцінки, здібність до саморефлексії і корекції. Яка ж задача стоїть перед нами, вчителями, при цьому? Необхідно пробудити в учнів прагнення займатися самоосвітою, тобто необхідно мати внутрішній мотиваційний фактор. А ефективним мотивом самоосвіти є пізнавальний інтерес, переконання, прагнення до самоствердження. Пізнавальний інтерес – провідний мотив самоосвіти. Я звертаю вашу увагу на слова Конфуція, який говорив: „Скажіть мені, і я забуду. Покажіть, і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити, і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого, і я дійду до вдосконалення.” Метод презентацій. А щоб з’ясувати ваше ставлення до цього питання, пропоную такий вид роботи, як „Порожнє крісло”. Перед вами на столах лежать картки, на яких записані дві думки, які стосуються самоосвітньої діяльності учнів. Метод. Створення проблемних ситуацій. Прочитайте проблемні питання. 1. Майбутнє освіти – за самостійною навчальною діяльністю. 2. Майбутнє освіти – за розумним об’єднанням традиційних та самоосвітніх форм навчання. Вам необхідно зараз обрати для себе ту точку зору, яку ви підтримуєте. Спробуйте навести хоча б декілька аргументів на її захист. Прошу до мене підійти трьох представників, які підтримують першу точку зору, і стати справа від мене, трьох представників, які підтримують іншу точку зору, і стати зліва від мене. Посередині – порожнє крісло. Для чого воно? Якщо у вас виникнуть інші думки відносно цієї проблеми, то ви можете сісти в порожнє крісло та висловити їх. Наша зустріч доходить кінця, тому цікаво, наскільки виправдалися наші сподівання Я вітаю вас з наступаючим святом Пасхи. Література 1. Концепція 12-річної середньої загальноосвітньої школи // Дире- ктор школи, №1 (193), 2002. 2. Національна доктрина розвитку освіти//Освіта України, №33, 23 квітня, 2002. 3. О. Барановська. Інформаційні компетентності – випускникам школи ХХІ століття. Завуч, 2005, № 4. – с. 27-29. 4. Ю. Буган, Г.Г. Свінних, В.І. Уруський. Методична служба – школі // Завуч, 2005, №8. – с. 10 – 20. 5. Буряк В.К. Формування у школярів потреби в самоосвіті // Рідна школа, 2000, №9. – с. 55 – 57. 6. Бухлова Н. Діагностика і формування самоосвітньої компетент- ності учнів. 7. Л. Мединська, О. Шеханіна. На службі в компетентностей // За- вуч, 2006, №1.- с – 11 – 12. 8. Трубачова С. Роль методів самостійного набуття знань в органі- зації пізнавальної діяльності учнів // Рідна школа, 2001, №1. |
В. О. Сухомлинський Формування самоосвітньої компетентності Навчити дитину вчитися, дати їй уміння, за допомогою яких вона буде самостійно здійматися зі сходинки на сходинку у довгого шляху... |
Гасюк О. О., Степан М. Г. Художнє вишивання Урок з образотворчого мистецтва (6 клас) за технологією особистісно орієнтованого навчання з елементами формування самоосвітньої... |
ІІ. Теоретичне обґрунтування проблеми Засвоєння мовних норм як важливий чинник формування комунікативної компетентності учнів |
Формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на уроках основ здоров'я Воно не повинно зводитися до інформування учнів з питань збереження здоров`я, а має передбачати формування стійкої мотивації щодо... |
Уроку Компаративний аналіз художнього тексту як засіб формування полікультурної компетентності учнів на уроках світової літератури |
РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЯКІСНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ В ОБЛАСТІ Однією із основних освітніх реформ сьогодення являється компетентнісний підхід до навчання з перенесенням акцентів зі знань і вмінь... |
Навчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів У програмі ставиться за мету формування основ інформаційної культури, інформативно-комунікативної компетентності учнів, усвідомлення... |
До проблеми формування соціальної компетентності у дітей з особливими потребами У статті аналізуються теоретичні аспекти формування соціальної компетентності у дітей з особливими потребами |
У. А. Уорд Практичний досвід, спостереження та дослідження, які було... Моделі компетентнісно спрямованого навчання в ЗСГГ №27 “Школа професійної кар’єри та компетентності учнів”, трансформувалося пізніше... |
Тренінг: «Формування творчої особистості шляхом реалізації комунікативної компетентності учнів» Учитель-методист української мови та літератури Донецького ліцею №48 Степанець І. М |