|
Скачати 158.66 Kb.
|
Тренінг: «Формування творчої особистості шляхом реалізації комунікативної компетентності учнів» Учитель-методист української мови та літератури Донецького ліцею №48 Степанець І.М. Донецьк – 2013 План
Формування творчої особистості шляхом реалізації комунікативної компетентності учнів Сучасна людина повинна бути здатною:
Комунікативна компетентність передбачає вміння:
Наявність цієї компетентності дозволяє людині досягати поставлених цілей комунікації: отримувати необхідну інформацію від інших людей і організацій, переконувати, впливати на прийняття рішень і т. п. Пам’ятка вчителеві
Комунікативна компетентність
Використання різноманітних технологій у процесі формування творчої особистості Метод проектів Проект – комплекс дій, який спеціально організований учителем, самостійно виконується дітьми та завершується створенням продукту, що складається з об’єкта діяльності та його усної чи писемної презентації. Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову. Технологія «Розвиток критичного мислення через читання та письмо» Це система стратегій, методичних прийомів, призначених для використання на різних рівнях освіти, у різних галузях, видах і формах роботи, тобто технологія універсальна, надпредметна, міждисциплінарна, яка дозволяє отримати такі освітні результати, як: - уміння висловлювати власні думки усно та писемно; - чітко та конкретно по відношенню до оточуючих; - уміння формувати власну точку зору, власну думку на основі осмислення різноманітного досвіду, ідей та уявлень; - уміння розв’язувати проблеми; - здатність самостійно займатися власною освітою (академічна мобільність); - уміння співробітничати та працювати в групі; - здатність будувати конструктивні відносини між людьми. «Дебати» як освітня технологія спрямовані на досягнення:
Завдання із формування комунікативної компетентності
Українська мова та література У процесі роботи над формуванням в учнів комунікативної компетентності вчитель робить такі кроки: 1. Підготовка дидактичних матеріалів до уроків розвитку мовлення, репродукцій, карток, уривків із фільмів. 2. Розробка варіантів карток з порівняльним перекладом. 3. Підготовка тез для усного і писемного мовлення з метою дотримання норм українського мовного етикету. 4. Розробка системи нестандартних уроків, які передбачають максимальне спілкування учнів. 5. Залучення дітей до створення власного словника труднощів української мови. 6. Створення на уроці нестандартних ситуацій, близьких до життєвих. 7. Залучення дітей до створення альманаху, газети. 8. Стимулювання критичного ставлення до власної роботи, висловлення власної думки та адекватного сприйняття відгуків. 9. Удосконалення вміння слухати і чути з метою запобігання помилок у чужому і власному мовленні. Методи діагностики розвитку комунікативної компетентності учнів
Життєві навички, пов’язані з основами комунікативної компетентності Це навички слухати й говорити, читати й писати, аналізувати, порівнювати, виділяти головне в мовних фактах. Ті, що мають бути розвинені: 1) у початковій школі: навички спілкування(чітко і спокійно заявити свою позицію, вислухати точку зору іншої людини, не звинувачувати інших тощо), навички активного слухання, говоріння(діалогічного, монологічного), письма(написання букв та слів, зв’язне писемне мовлення), конструктивного виразу почуттів, навички асертивності та відмови, навички встановлення контактів, навички використання етикетних норм спілкування(виражати ввічливе ставлення, ввічливо просити, відмовляти, бажати, дякувати, запрошувати, вітати тощо), навички роботи з нескладними текстами(усними, письмовими - аналізувати, порівнювати, виділяти головне, узагальнювати), усно або письмово висловлюватися на актуальну тему, переказувати тексти, навички творчої діяльності(складання невеликих текстів), вміння користуватись словником; 2) у 5- 9 класах: набуття учнем вмінь та навичок комунікативно виправдано користуватися засобами мови для сприймання, відтворення і створення висловлювань з дотриманням українського мовленнєвого етикету, базових граматичних, лексичних, правописних та стилістичних умінь і навичок, умінь сприймання й побудови текстів(також з урахуванням жанрових відмінностей), планування, висловлювання, навичок дотримання мовного етикету. Важливими уміннями, пов’язаними із спілкуванням, є вміння встановлювати й підтримувати контакт з незнайомою людиною, доводити власну думку, коригувати її в бесіді, навички само презентації, проведення дебатів, участі в дискусіях, уміння вирішувати конфлікти; 3) у 10- 11 класах: розвиток комунікативної компетентності пов’язаний із розвитком інформаційної, яка спрямована на оволодіння ресурсами комп’ютерної техніки та можливостями мережі Інтернет. Сприяти цьому може вивчення навчального предмета “Інформатика”. Втім, крім технічного боку, пов’язаного з пошуком, накопиченням, опрацюванням і збереженням інформації, набуття інформаційної компетентності передбачає соціальний, психологічний, навіть морально - етичний аспект, а саме – здатність особистості протидіяти деструктивним впливам(наприклад, пропаганда порнографії та насильства, нав’язливі реклами тощо). Тому дуже потрібними є спеціальні тематичні заняття, присвячені даній проблематиці(наприклад, «Реклама та її вплив на мене», «Чому насильство на екрані є небезпечним для життя тощо). Методи діагностики розвитку комунікативної компетентності учнів
Інтерактивні методи, що використовуються для формування комунікативної компетентності
Клас поділяється на пари по партах. Кожен учень лівого варіанта виконує роль кореспондента. Правого – письменника. Представники творчої групи «кореспондентів» ставлять запитання напарникам по парті, які виконують роль письменника. Запитання готуються всіма учнями заздалегідь.
Мета: визначити власне ставлення до конкретної життєвої ситуації шляхом «гри» , виконання «ролі», яка є близькою до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчатися через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації у ролі», яка вам дісталася, та надає можливість діяти»як насправді». Ви можете поводитися і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку. Якщо це ситуації, в яких ви вже побували. Якщо ви берете участь у рольовій ситуації, ви маєте:
Учні об’єднуються у три групи – судді, обвинувачувані та обвинувачувані. Протягом відведеного часу: а) судді знайомляться із судовою процедурою та готують запитання до обох сторін; б) обвинувачувачі – обговорюють зміст вступної промови та можливі аргументи; в) обвинувачувані – готують зміст заяви, відповіді та аргументи захисту. Порядок ведення суду:
Після того, як весь клас знову об’єднається, судді оголошують свої рішення.
Мета: отримання навичок публічного виступу та дискутування. Ведучий – вчитель. Організація роботи:
Ця форма роботи допоможе учням брати участь у загальних дискусіях, висловлювати та захищати власну позицію. 5.Метод «Прес» Використовують у випадках, коли виникають суперечливі питання і потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється, переконати інших у вашій правоті. Метод дасть можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання, аргументувати в чіткій та стислій формі, впливати на думку співрозмовників. Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:
У ваших виступах використовуйте: - думку експертів; - статистичні та наукові дані; - закони України; - інші допоміжні матеріали (речові докази, газетні статті, думки інших учнів, громадян тощо). 6. « Мікрофон» Надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Правила проведення: - говорити має право тільки той, у кого «символічний» мікрофон; - подані відповіді не коментуються і не оцінюються; - коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця. 7. Правила дискусії Дискусія дає прекрасну можливість виявити різні позиції з певної проблеми або з суперечливого питання. Для того, щоб дискусія була відвертою, необхідно створити в класі атмосферу довіри та взаємоповаги. Правила ведення дискусії:
Головний результат формування комунікативної компетентності Навчитися жити разом, тобто бути толерантним, розуміти іншого і відчувати взаємозалежність, здійснювати спільні проекти, працювати в команді, вміти долати та попереджувати конфлікти: усвідомлювати потреби й погляди інших, розуміти інші моделі й технології життя; знати й цінувати інші культури. Осягати значущість свободи поглядів; вмісти вести зацікавлений діалог, володіти культурою спілкування; поважати життєві позиції партнерів по спілкуванню навіть у тих ситуаціях, коли виникають принципові розходження; бути зацікавленим у спільному пошуку найефективнішого розв’язання значущих проблем життєвого процесу, виявляти готовність прийти на допомогу партнерам у складних ситуаціях взаємодії або в розв’язанні їхніх життєвих проблем: сприяти взаєморозумінню з іншими учасниками взаємодії, виробленню взаємоприйнятних норм і правил. Література
|
ІІ. Теоретичне обґрунтування проблеми Засвоєння мовних норм як важливий чинник формування комунікативної компетентності учнів |
Інформаційні матеріали. Гімназії. Ліцеї. Колегіуми Формування моделі творчої особистості учня шляхом впровадження новітніх педагогічних технологій |
Навчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів У програмі ставиться за мету формування основ інформаційної культури, інформативно-комунікативної компетентності учнів, усвідомлення... |
Одним із найперспективніших шляхів розвитку творчої активності учнів,... Нтерактивне навчання – це шлях формування творчої особистості, створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини,... |
РОЗУМІННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ – ЗАПОРУКА УДОСКОНАЛЕННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ... Практичних професійних та життєвих проблем, до активної участі в житті суспільства, до подальшого всебічного розвитку. Компетентнісний... |
Бондарчук Анастасія Олександрівна Основне її призначення бачиться у формування особистості випускника: особистості самостійної, творчої, підготовленою до рішення важливих... |
Розвиток комунікативної компетенції Оволодіння уміннями говоріння, аудіювання, читання та письма здійснюється шляхом реалізації цих видів мовленнєвої діяльності у процесі... |
Виховання найбільш діалектична і найбільш суперечлива сфера педагогічної... Виникла соціальна потреба у формуванні творчої особистості майбутнього спеціаліста, який би зміг розв’язувати як щоденні, так і масштабні... |
«Казка, як засіб формування здоров’язберігаючої компетентності молодших школярів» Одним з найголовніших завдань національної освіти є формування психічно, фізично та соціально здорової особистості |
Інтерактивні форми організації методичного супроводу процесу вдосконалення... ХХІ століття називають «століттям освіти», «століттям гуманітарного мислення», «століттям творчої особистості» |