|
Скачати 76.51 Kb.
|
Урок з образотворчого мистецтва (6 клас) за технологією особистісно орієнтованого навчання з елементами формування самоосвітньої компетенції учнів Розробила вчитель ОБМ ЗОШ І – ІІІ ступенів № 6 Димитровської міської ради Донецької області Юріна О. А. Тема. Український рушник – жива душа народу. Складання композиції орнаменту для рушника. Мета:
Обладнання:
Основні поняття: український рушник та його різновидності. Об’єкт роботи: ескіз рушника. Тип уроку: комбінований. Міжпредметні зв’язки: трудове навчання, художня праця, музика, історія. Література: 1. Антонова Є. І. На весілля з рушниками (традиції і сучасність).– Донецьк : видавництво „Укр. НТЕК”, 2002. 2. Гасюк О.О., Степан М. Г. Художнє вишивання. – К.: „Реклама”, 1987. 3. Кара-Васильєва Т. В., Чорноморець А. В. Українська вишивка. – К.: „Либідь”, 2002. 4. Яхно І. П., Яхно А. П. Відродження вишивки на Донеччині. Навчальний посібник. – Донецьк КП „Регіон”, 2004. 5. Українська вишивка: історія та сучасність. Навчальний методичний посібник. – Димитров, 2007. 6. Клімова Л. В., Ланіна І. В. Образотворче мистецтво. Плани конспекти. 6 клас. – Х.: Веста: видавництво «Ранок», 2006. 7. Клімова Л. В., Ланіна І. В. Образотворче мистецтво. Альбом-посібник для учнів з шаблонами. 6 клас. – Х.: Веста: видавництво «Ранок», 2006. Час: 45 хвилин. Структура уроку 1. Організаційна частина …………………………………………………….. 2хв. 2. Актуалізація опорних знань учнів ……………………………………….. 3хв. 3. Мотивація навчальної діяльності ………………………………………… 1хв. 4. Вивчення нового матеріалу …………………………………………….. 10хв. 5. Інструктаж до практичної роботи ……………………………………….. 2хв. 6. Практична робота ……………………………………………………… . 20 хв. 7. Підсумок уроку …………………………………………………………… 2хв. 8. Домашнє завдання ………………………………………………………… 2хв. 9. Прибирання робочих місць ………………………………………………. .3хв. Хід уроку І. Організаційна частина: - підготовка учнів до уроку; - привітання; - виявлення чергових та відсутніх на уроці. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів проводиться у вигляді гри-естафети. Учні по черзі, передаючи естафетний рушничок, повинні видати відомості, відомі їм раніше про народні декоративно-прикладні промисли України. За цікаву інформацію отримують фішки, котрі беруться до уваги при виставленні оцінок. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (слово вчителя):
Сьогодні на уроці ми познайомимося з «полотняною піснею». Адже саме в ньому зібрана та перевтілена велика кількість стилізованих природних форм та мотивів в орнаментах. Називаю тему уроку: «Український рушник – жива душа народу. Складання композиції орнаменту для рушника.»
поповнити багаж своїх знань новинками з народного досвіду багатьох поколінь. ІV. Вивчення нового матеріалу (розповідь вчителя з демонстрацією презентації «Український рушник» по ходу розповіді): - Вишиванка на Україні поширений вид декоративно-прикладного мистецтва, в якому узор та зображення виконують на різних тканинах, шкірі, повсті та інших матеріалах лляними, бавовняними, шовковими, вовняними нитками, а також бісером, перлами, коштовним камінням, лелітками. Цей вид мистецтва виник давно – корені його сягають у сиву давнину. Мабуть, ми ніколи не дізнаємося, хто і коли вперше здогадався відтворити в узорі красу рідної природи, свої переживання та відчуття, бо з огляду на недовговічність тканини та ниток наука позбавлена можливості визначити час виникнення цього мистецтва. Адже зразки найдавнішої вишивки збереглися лише за кілька останніх століть (найбільше в музеях вишивок ХІХ ст.) Вишиванням на Україні займалися виключно жінки та дівчата. Візерунки на полотні були свого роду характеристикою майстерності дівчини, її працьовитості. Український рушник... Скільки він промовляє серцю кожного з нас. Його можна порівняти з піснею вишитою чи витканою на полотні. Візерунок на рушнику має магічну силу. На українському рушнику поєднуються кохання й щастя, дівоча краса й парубоцька сила. Він оберігає людину від лиха. (Звучить фрагмент «Пісні про рушник» А. Малишка) Важливі події в житті народу ніколи не обходились без рушників, які крім декоративного навантаження, мали великий образно-символічний зміст. Без рушника, як і без пісні, не обходиться народження дитини, сватання, одруження, ювілейні урочистості. Навіть в останню путь людину проводжали з рушником. Рушники несли в собі символічно-оберегове призначеня. Так, орнамент з троянд є символом любові, мак – добробут в сім’ї, виноград є символом міцної родини, а барвінок – невмирущість життя, вічний нерозривний зв'язок поколінь. Про те як і які рушники вишивали народні майстрині я попрошу розповісти учнів-істориків, котрі виконували пошукове домашнє завдання. 1. На Україні рушник – одвічний людський символ. За своє життя кожна господиня вишивала до 40 різновидів рушників. Всі вони мали оберегове значення, вишивалися спеціальними візерунками, які несли смислове навантаження. Український рушник пройшов крізь віки і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею. В українських родинах він щедро простелений близьким і далеким друзям, гостям. 2. Рушник завжди був символом гостинності – на ньому підносили дорогим гостям хліб-сіль. Він був необхідним атрибутом традиційної селянської оселі. Ознакою охайності, працьовитості кожної господині є прибрана хата і чистий рушник напохваті. Господиня на знак поваги до гостя, давала йому рушник в руки, брала кухлик з водою і люб’язно пропонувала вимити руки. Гарно оздоблені рушники, утиральними, висіли на кілочку біля порога і називались «кілковими». 3.Особливо ретельно декорувались дитячі рушники – адже діти потребували найбільшого захисту від усіляких злих сил. На дівочих рушничках – „росяночках” вишивали стежечкою цвіт яблуні, вишні, нижче – ромашки та незабудки, а між ними – дрібненькі листочки барвінку. На рушнику хлопчика – „грайлику” стежкою посередині вишивали чорнобривці, збоку волошки і синій барвінок, а між ними листячко дуба. 4. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. Ним накривали і діжу з опарою та після випікання хліба, ставлячи її під образами на покуті. Крім того, господині вишивали святкові та оберегові рушники: великодні, урожайні, різдвяні, придорожні, поминальні та багато інших. Гарний був звичай використовувати рушник при будівництві житла. При закладанні нового будинку вишивався новий рушник, котрий освячувався в церкві. 5. Коли син вирушав із дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник, як оберіг від лиха. На ньому часто вишивались родинні обереги та всі відомості про юнака. Парубок ховав його на грудях, зберігаючи як пам’ять про родину, рідну хату. Дівчина, проводжаючи милого в похід, дарувала рушник, як оберіг-спомин. Спасибі, ви добре попрацювали. А для всіх учнів даю інформацію: про український рушник можна дізнатися багато цікавого на Інтернет-сайтах та з додаткової літератури (списки на інструкційній картці). V. Інструктаж до практичної роботи: 1. Клас поділяється на групи за інтересами по 3-4 учні. 2. Завдання для учнів – виконати ескіз рушника, використовуючи шаблони, зразки орнаментів та інструкційну картку за вибраною тематикою. Варіанти рушників: побутовий, весільний, для хліба, дитячий, придорожник (вішали на дорожні хрести), для сина в дорогу, святковий, обрядовий. 3. Учні вибирають собі варіант завдання, самостійно розподіляють роботу в групах за бажанням та нахилами. Діти виконують ескіз рушника, готують презентацію своєї діяльності. 4.Технологія виконання: - З’єднати вздовж два аркуші паперу; підібрати візерунок з урахуванням того, що орнамент на краях рушника повинен розташовуватися симетрично. - Край рушника (4-5см) оздоблюється бахромою. Папір розрізається на смужки для імітації бахроми. - Можливо оздобити край рушника мереживом. В цьому випадку застосовуйте витинанку, можна вирізати фестони. - Далі розташовуйте орнамент у смузі, а потім основний візерунок з квітів, листя, птахів, тощо. 5. Повторити правила охорони праці при роботі з ножицями, правила санітарії та гігієни при роботі з клеєм з учнями по черзі за ланцюжком. VІ. Практична робота. Учні виконують творче завдання по групам. По ходу роботи надаю допомогу учням. Виправляю типові помилки. Під час практичної роботи на 1-2хв. Проводжу фізкультпаузу для зору та осанки:
VІІ. Підсумок уроку. Проводиться виставка-презентація дитячих колективних робіт; виставляються оцінки за урок з урахуванням творчої активності учнів. Питання для учнів: « Що нового пізнали ви на сьогоднішньому занятті?» Відповіді дітей. VІІІ. Домашнє завдання учні отримують пошукового творчого характеру: зібрати матеріал про рушники у своїй родини (розповіді, фотографії, за можливістю роботи). ІХ. Прибирання робочих місць. Додаток фотографій до уроку оаток фотографій до урокуучнів;тують презентацію своєї діяльності. |
«Чи став Степан Радченко щасливим? А чи завоював він місто?» Персонажі новели Григорія Косинки «В житах» найбільше споріднюють її з новелою М. Коцюбинського |
Календарно-тематичне планування Українська вишивка – традиційний вид оздоблення виробів. Матеріали, інструменти та пристосування для вишивання. Машинна вишивка |
Урок 1-2 «Електрична енергія. Джерела та споживачі. Провідники та... Прокопенко Степан Самійлович – методист черкаського міського методичного кабінету установ освіти |
Урок №10 Він народився 20 березня 1632 року в Мазепинцях на Київщині. Походив із старовинного українського роду Мазеп. Батько Мазепи, Степан,... |
Урок № Тема. В. Стефаник. Новела „Каміннний хрест” художнє відтворення... Тема. В. Стефаник. Новела „Каміннний хрест” – художнє відтворення трагедії переселення галицьких селян до Канади |
Питання до іспиту Літописи; апокрифічна та агіографічна література, їх історичне та літературно-художнє значення |
Вишивання Автор — майстер декоративно-прикладного мистецтва України Саннікова Л. П Мабуть, ніколи на зможемо ми довідатися, хто і коли вперше здогадався втілити в узорний мотив красу рідної природи, свої переживання... |
Урок вивчення нового матеріалу Тема. «Народні оповідання» Марка Вовчка – «нехудожнє» зображення нетипових епізодів із кріпацького життя чи художнє викриття |
Степан Пушик. Романи «Страж-гора» та «Галицька брама» Мета: Забезпечення системних знань учнів, самостійності у виборі засобів, форм та методів навчально-пізнавальної діяльності, формування... |
Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української... Тема. Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української нації: незалежності, національної гідності, влади. Докладна... |