|
Скачати 91.35 Kb.
|
Анотація Розробка плану-конспекту уроку з хiмii на тему "Лужні елементи та лужні метали", 10 клас, рiвень стандарту. Виконавець вчитель хімії та біології Коломійчук Галина Василівна ,спеціаліст І категорії Глибоцького професійного ліцею. В ходi уроку вивчаються особливостi будови атомiв лужних металiв, властивостi простих речовин та сполук Натрiю i Калiю, їх застосування. Розробка уроку Мета: На основі будови атомів лужних металів повторити їх фізичні та хімічні властивості, з’ясувати застосування металів та їх сполук, пояснити біологічну роль лужних елементів. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Форми проведення: інтерактивна вправа «Мікрофон», робота з підручником, додатковою літературою, робота в групах, робота в парах; колективна робота. Обладнання та реактиви: Періодична таблиця Д.І.Менделєєва; електрохімічний ряд напруг металів, металічні натрій і літій, тверді солі: NaCl; KCl; LiCl; вода, розчин фенолфталеїну, лакмусовий напір. Структура уроку
Хід уроку Актуалізація опорних знань Вправа «мікрофон».
Учні записують в зошити загальну характеристику лужних елементів:
Повідомлення учнів класу Група1. Лужні метали розташовані в головній підгрупі I групи. А це означає, що кожен з них починає собою відповідний період. За місцем у періодичній системі ми можемо зробити висновок, що на зовнішньому енергетичному рівні цих елементів міститься по одному електрону. Цей електрон слабко зв’язаний з атомним ядром. Тому атоми лужних металів характеризуються легкістю відриву своїх валентних електронів, проявляючи в хімічних реакціях ступінь окиснення +1. Потенціал іонізації атомів лужних металів зменшується із збільшенням атомного номеру. Всі лужні метали – дуже сильні відновники. Вони характеризуються надзвичайно високою хімічною активністю. Реакція цих елементів із фтором, хлором та іншими галогенами також відбувається із запаленням, а з сіркою і фосфором супроводжується вибухом. Тому лужні метали потребують дотримання певних правил зберігання та обережного поводження. Сполуки лужних металів мають йонний характер, вони добре розчиняються у воді. Елементи головної підгрупи першої групи невипадково називаються лужними металами, оскільки гідроксиди лужних металів є лугами. Вони мають склад R-OH. Натрій і Калій – одні з найпоширеніших на нашій планеті елементів. За вмістом у земній корі вони посідають відповідно шосте й сьоме місця. Але у вільному стані Натрій і Калій у природі не зустрічаються (що, зрозуміло, пояснюється їх високою активністю). Основними природними сполуками Натрію є кам’яна сіль NaCl, глауберова сіль Na2SO4 . 10H2O. Натрій входить також до складу дуже багатьох мінералів, серед яких польові шпати, кріоліт, селітра, бура, нефелін, ультрамарин. До важливих мінералів Калію належать сильвін KCl, сильвініт NaCl . KCl, карналіт KCl . MgCl2 . 6H2O, ортоклаз K2O . Al2O3 . 6SiO2. Калій входить до складу кількох сотень мінералів. Він є у грунті, у рослинах, в організмах людей і тварин. Прості речовини натрій і калій характеризуються металічним блиском, гарною електропровідністю та теплопровідністю. Електропровідність натрію всього утричі нижча, ніж у міді. А висока теплопровідність цього металу дозволяє використовувати його в техніці як теплоносій. І натрій, і калій – дуже легкоплавкі метали. Температури їх плавлення нижчі за температуру кипіння води. Ці метали цікаві й тим, що не тонуть у воді й легко ріжуться ножем. Група2. Натрій і калій – дуже активні метали. Атоми Натрію і Калію в хімічних реакціях легко віддають свій єдиний валентний електрон і виявляють у сполуках сталий ступінь окиснення +1. Тобто, Натрій і Калій є сильними відновниками. Хімічні властивості натрію і калію (хімічні реакції) учні записують в зошит а) відношення до водню 2Na + H2 = 2Na+H- натрій гідрид 2K + H2 = 2K+H- калій гідрид б) відношення до кисню Натрій і калій дуже активно взаємодіють із киснем. На повітрі натрій і калій легко окиснюються з утвореним пероксидів, які при надлишку металу відновлюються до оксидів. 2Na + O2 = Na2+1O2-1 4Na + O2 = 2Na2O K + O2 = K+1O2-1/2 4K + O2 = 2K2O Через надзвичайну легкість окиснення на повітрі натрій і калій зберігають у запаяних посудинах або під шаром гасу. В атмосфері кисню ці метали горять. Знаючи загальні властивості металів передбачте, які ж хімічні властивості проявлятимуть лужні метали. в) Дуже активно ці метали взаємодіють із галогенами. 2Na + Cl2 = 2NaCl 2K + Br2 = 2KBr Калій під час стикання з бромом вибухає. Дуже енергійно натрій і калій взаємодіють із сіркою: 2Na + S = Na2S 2K + S = K2S Взаємодія лужних металів з водою. г) 2Na + 2H2O = 2NaOH + H2↑ 2K + 2H2O = 2KOH + H2↑ Слід відмітити, що Натрій взаємодіє з водою спокійно. Проте Калій реагує з водою значно енергійніше. Водень, що виділяється при цьому, самозаймається. д) З кислотами лужні метали не реагують, оскільки активніше взаємодіють із водою, що входить до складу розчинів кислот. Група3. Натрій – винятково активний метал. Сполуки ж його дуже різноманітні і деякі з них дуже поширені. До їх числа належить знайома всім кухонна сіль – натрій хлорид. Сіль необхідна організму для забезпечення найважливіших фізіологічних процесів. Цим пояснюється природна потреба людини й тварин у солі. У крові сіль створює необхідні умови для існування червоних кров’яних тілець, у м’язах сприяє збереженню здатності до збудливості, у серці визначає його ритм, у шлунку утворює хлоридну кислоту, без якої неможливе перетравлення та засвоєння їжі. Таке значення для організму кухонної солі. І не випадково значення солі знайшло своє відображення в численних народних прислів’ях, приказках і звичаях: «Хліб та сіль» – от одне з побажань, яким слов’яни віддавна вітають один одного під час прийому їжі, підкреслюючи рівноцінне з хлібом значення солі. Хліб і сіль стали символом гостинності й привітності. За рік людина з їжею вживає від 6 до 8 кг солі. Натрій знаходить застосування в авіамоторах для відведення тепла від клапанів. Як теплоносій металічний натрій використовується в деяких атомних реакторах. У виробництві штучного каучуку натрій відіграє роль чарівного прискорювача реакцій, що об’єднує молекули бутадієну в продукт, який за властивостями не поступається кращим сортам природного каучуку. Натрій застосовується в спеціальних газосвітних лампах. Натрієві лампи є потужними джерелами світла з високим коефіцієнтом корисної дії. Висока економічність натрієвих ламп дала можливість використовувати їх для освітлення автострад, вокзалів, пристаней тощо. Калій. Розповідь про цей елемент можна почати словами відомого німецького хіміка Юстуса Лібіха: «Віддайте грунту те, що ви в нього взяли або не чекайте від нього в майбутньому стільки, скільки він давав раніше». Ці слова пролунали понад 150 років тому, але вони не втратили актуальності й сьогодні, тому що для нормального розвитку всіх рослин у грунті необхідний ряд елементів. Одним з них є калій. Роль калію не вичерпується застосуванням його сполук як добрива. Сполуки Калію – необхідна складова частина клітин будь-якого організму й людини. Калій у сполуці з іншими елементами відповідає за роботу м’язів, а головне - м’яза серця. Калійний луг – необхідна речовина в хімічній, фармацевтичній та інших галузях промисловості. Калій дає не лише родючість, але й тепло земній кулі. Сполука Калію – бертолетова сіль - обов’язкова складова частина святкового фейєрверка. Без солі Калію – хромніну – не можна уявити гарну шкіру для взуття. Сплав калію з натрієм застосовується при синтезі органічних сполук. Складаємо схему найважливіших сполук лужних металів та їх застосування. Робота серця. Робота м’язів. Ядерні реактори Na К Електролампи Космос електроліз Органічний синтез Калійні добрива КCl NaCl Харчова промисловість NaOH → Na2CO3 → скло → КОН → К2СО3 → виробництво скла Медицина (фізіологічні розчини) Текстильна промисловість Хімічна промисловість Фармацевтична промисловість Яка ж біологічна роль лужних металів у житті живих організмів? Лужні елемнти відіграють особливу роль у житті живих організмів. Так, йони Натрію та Калію входять до складу біологічних рідин: крові, поту, міжклітинної речовини. Головну роль у роботі центральної нервової системи відіграють йони таких s-елементів, як Na+ та К+. Сигнали нервової системи – це слабкі електричні імпульси, що виникають через раптову зміну в нервових клітинах концентрацій йонів цих елементів. Na+ та К+ відіграють також важливу роль у дифузії речовин крізь клітинні мембрани, що називається калієво-натрієвим насосом ( йон Калію виносить речовини з клітини, а Натрію заносить). Організм сам відновлює йони Калію, а вміст йонів Натрію ми поповнюємо за рахунок вживання в їжу кухонної солі. Плазма крові має велику концентрацію солей, що містять йони Натрію та Калію. Їх уміст зумовлює осмотичний тиск крові, регуляція якого необхідна для правильного функціонування клітини. Цей процес зумовлюється роботою нирок і називається осморегуляцією та входить до загального процесу гомеостазу. Виділення поту, до складу якого входить натрій хлорид – це один із проявів гомеостазу. Закріплення нового матеріалу Робота в парах. Перше завдання для кожної пари полягає в тому, щоб з набору речовин скласти схему хімічних перетворень. ВАРІАНТ І Дано речовини: натрій хлорид, натрій, натрій гідроксид, натрій карбонат. NaCl ← Na → NaOH → Na2CO3 ВАРІАНТ ІІ Дано речовини: кисень, калій гідроксид, калій, калій пероксид. КОН ← К → К2О2 → О2 Друге завдання. І варіант. Написати рівняння наступних перетворень: К → КОН → К2СО3 → СО2 ІІ варіант. Написати рівняння наступних перетворень: Na → Na2O → NaOH → Na2SO4 Самостійна робота І варіант Одновалентний метал масою 4,2 г повністю розчинили у воді. Виділився газ об’ємом 6,72 л (н.у.). Визначте метал. Напишіть формули його оксиду та гідроксиду. ІІ варіант. На одновалентний метал масою 11,5 г подіяли водою до повного розчинення. Виділився газ об’ємом 5,6 л. Визначити метал. Напишіть формули його оксиду та гідроксиду. |
ЩОДО СКЛАДАННЯ ПЛАНУ-КОНСПЕКТУ УРОКУ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ Процес планування навчальної роботи завершується складанням плану-конспекту уроку. У плані-конспекті визначаються конкретні навчально-виховні... |
КОНСПЕКТУ ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ: «РОСЛИНИ-СИМВОЛИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ» Методична розробка плану-конспекту заняття на тему: «Рослини-символи українського народу» розрахована на учнів 7-8 класів загальноосвітніх... |
Урок №4 10 клас Тема: "Елементарний склад організмів " Базові поняття і терміни уроку: органогенні елементи, органічні речовини, макроелементи та мікроелементи |
Уроку: Навчальна Розділ Національна економіка як ціле. Тема Загальні результати національного виробництва, 11 клас (рівень стандарту) |
Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу» Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку |
Конспект уроку з фізики 7 клас На тему: «Густина речовини» «густи на», втановити залежності між густиною, об'ємом і масою, продовжити формування експериментальних умінь, розкрити практичне... |
Уроку на тему: „ Насичені одноатомні спирти. Узагальнення знань.” 11 клас У школі – хімічний вечір. У найважливіший момент активної роботи учнів одна дівчинка випадково труснула чорнильну ручку і великі... |
№ уроку в темі Домашнє завдання сплановано згідно підручника Фізика. 10 клас: Підручник/ В. Г. Бар’яхтар Ф. Я. Божинова. – Х.: Видавництво «Ранок»,... |
Тема Прості речовини метали і неметали Повторити класифікацію речовин. Закріпити поняття про елементи – неметали та прості речовини на прикладі Оксигену. Дати поняття про... |
8-й клас. Геометрія Описує поняття: ламана, многокутник і його елементи. Формулює означення і властивості зазначених в змісті чотирикутників |