|
Скачати 79.21 Kb.
|
Конспект уроку «Географічна оболонка Землі та природні комплекси». Виконав: студент 41 групи географічного факультету Федоруц Микола Тернопіль-2010 Конспект уроку Тема: ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА ЗЕМЛІ ТА ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ. Мета: Навчальна - cформувати в учнів поняття «географічна оболонка, природні комплекси», а також сформувати уявлення учням про географічну оболонку та природні комплекси; повторити особливості кожної оболонки нашої планети; познайомити учнів з особливостями географічної оболонки; Розвивальна - розвивати вміння працювати з додатковою літературою, ілюстраціями, підручником, вміння аналізувати; Виховна - виховувати бережливе ставлення людини до природи, інтерес до вивчення географії. Обладнання: підручник, атлас, ілюстрації, додаткова література, таблиці. Форма проведення уроку: урок-казка. Методична література:
ХІД УРОКУ І. Організація класу до уроку
ІІ. Перевірка засвоєних нових знань, умінь і навичок Актуалізація нових знань, умінь і навичок Бесіда.
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань. Під поняттям « природні комплекси» розуміють міцні взаємозвязки, які існують у природі між повітрям атмосфери, водами гідросфери, гірськими породами, рельєфом літосфери та живими організмами. Сьогодні на уроці ви маєте можливість у цьому переконатися. Отже тема нашого уроку: Вчитель тему записує на дошці. ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА ЗЕМЛІ ТА ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ. ІV. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок Учитель. Жили собі у Всесвіті дев'ять сестер-красунь. Та одна з них була найчарівнішою. Милувала вона своїми чистими блакитними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегу-ками лісових жителів. Розвіювалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. - Чи впізнали ви цю красуню? Як її звуть? (Планета Земля) Так, це планета Земля, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною квіткою. Велична й неозора Планета наша — Рідна матінка-Земля. Ні на одну з сестер не схоже Галактики дитя. Там гори піднялися в височінь, А тут хлюпоче море Великих, неспокійних океанів синь, Важке колосся золотого поля. Усі ми, діти нашої Землі, Любити і плекати будемо її! До класу заходять гості (діти, одягнені в костюми оболонок Землі). Гідросфера . Добрий день! Давайте з вами познайомимось. Ви мене впізнали? Я — водна оболонка. Як мене звуть? Хто скаже? Є в мене сестри. Ми одна без одної не можемо, тому що взаємозв'язані, хоч постійно з'ясовуємо, хто з нас важливіший. Може, ви нам допоможете? Літосфера. Добрий день! Впізнали мене? Я — найтвердіша оболонка, а звуть мене — ... (Літосфера) Атмосфера.(стукає у двері). Доброго дня вам! Я така легка, що хочеться літати. Літосфера. Сідай! Давай я тебе прив'яжу, бо хтось із дітей подує, а ти й полетиш. Ти в нас така газоподібна. Атмосфера. А я так хочу, щоб діти сказали, як мене звуть? (Атмосфера) Біосфера (стукає у двері). Привіт усім! Ви познайомилися з моїми сестрами. Я принесла вам подарунки у своєму кошику: гриби, ягоди, фрукти та квіти, а ще цікаві загадки. Думаю, що діти мене відразу впізнали по костюму. Як мене звуть? (Біосфера) Гідросфера. Діти, допоможіть розв'язати нашу суперечку. Літосфера. Найголовніша тут я, і гадати не треба (штовхає Гідросферу). Ти знаєш мою будову? З чого я складаюся? Гідросфера. Не знаю. (Звертається до класу) — Діти! Допоможіть мені, будь ласка! Учень. Земля складається з ядра, мантії, атмосфери та земної кори. І складається з різних порід та мінералів. (Демонструє таблицю «Будова земної кори».) Літосфера. Є в мене велика кількість вулканів. Ось з мого вулкана як вискоче вулканічна бомба та як дасть по твоїх хвилях... Гідросфера (качається). Ось я -гідросфера, подивіться, які в мене хвилі. Я взяла із собою тільки маленькі, а є хвилі висотою до 30 метрів, що рухаються зі швидкістю 700-800 км/год. Як називаються ці хвилі? Літосфера. Так ти без мене такі хвилі не створиш, бо виникають вони у процесі підводного вулканізму. Атмосфера. Діти! А коли ще можуть з'являтися хвилі? Що таке вітер? Гідросфера. А ви знаєте, що все складається з води? Кожна клітинка рослин, тварин. Та що там, людина наполовину складена з води! Чи не так, Біосферо? (Каже Літосфері) — Якщо хочеш знати, я і в тобі є! Діти, скажіть — чи є я в Літосфері? Атмосфера. Чи подорожує зі мною Гідросфера? Як я переношу її з океану на материки? А відбувається все ось так: Збирались краплини До купи в хмарини. Коли їх зібралось багато, В хмаринці було тіснувато. Тоді вже на землю бігцем Неслися краплинки дощем. Сонце світило потому... Парами вертались додому. Краплинки чисті, маленькі, Хмаринки білі, рідненькі... Що далі? Хочете знати? Треба спочатку читати. • Про яке явище говориться у вірші? (Кругообіг води у природі) Літосфера. Ось ти, Гідросферо, ллєш на мене свої сльози та приносиш тільки лихо людям (селеві потоки, повені). Біосфера. А від яких явищ можуть зникнути мої рослини? (Посухи, морози,...) Давайте краще відгадувати загадки. 1. Сидить баба на грядках, Уся закутана в хустках. (Капуста) 2. У кожній господі я у великій пригоді. А хто мене роздягти прийметься, Той слізьми заллється. (Цибуля) 3. На сонечко я схожий і сонечко люблю, До нього повертаю голівоньку свою. (Соняшник) 4. У зеленому лісочку, під мережаним листочком, Червоніє невеличка спіла ягідка... (суничка). 5. Як дерево називається, Що влітку в білий пух одягається? (Тополя) 6. Стоїть при дорозі на одній нозі, І шапочку має, та нікого не вітає. (Гриб) Біосфера. Молодці, всі загадки відгадали. Атмосфера. Ось скажіть, з яких газів я складена? Які види опадів вам відомі? Без мене не може обійтися біосфера. Біосфера. Бо мої рослини поглинають вуглекислий газ, а виділяють кисень. - Як називається цей процес? (Фотосинтез) Атмосфера. Без мене життя скорочується до кількох хвилин. Біосфера. Сестри — Гідросферо, Літосферо, Атмосферо, досить сперечатися! Ми знаємо, що одна без одної ми не можемо. Діти, чи ви згодні? • Скажіть, яку оболонку ми утворюємо? (Географічну) Учитель. Географічна оболонка -це оболонка Землі, де взаємодіють, проникаючи одна до одної, всі оболонки планети: атмосфера, гідросфера, літосфера, біосфера. Головною властивістю її є нерозривність (єдність), бо варто змінитись одній з них - зміниться і решта. Усі оболонки Все задумано мудро в природі, Жити всьому у мирі та згоді. Учитель. Усі оболонки на Землі утворюють природні комплекси. Природні комплекси — це сукупність компонентів природи на певній території (гірських порід, води, повітря, організмів). Слово «комплекс» у перекладі з латини означає «зв'язок», «поєднання». Найбільшим природним комплексом, що охоплює всю планету, є географічна оболонка з різноманітним кліматом, кількістю опадів, рельєфом, рослинністю та тваринним світом. Усі компоненти у природі знаходяться у взаємодії та рівновазі. Зміна одного компоненту веде до зміни всього комплексу. Учитель. Уявіть, що зменшилась кількість води в річці чи озері. Наслідки — змінилися: а) рослинність; б) тварин ний світ; в) ґрунт; г) клімат. Через певний проміжок часу тут утворюється новий природний комплекс. Людина змінює природні комплекси, вирубуючи ліси, висушуючи болота, видобуваючи корисні копалини. На зміну їм приходять комплекси, створені людиною, що називаються антропогенними. V. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок. Будь-який природний комплекс складається більш дрібних природних комплексів. Робота з підручником Розгляньте мал. 260, на с. 232. І скажіть які розрізняють менші природні комплекси. Так, у географічній оболонці можна виділити кілька географічних поясів, наприклад, помірний та екваторіальний. У межах одного географічного пояса розрізняють природні зони. Наприклад, у помірному географічному є зони лісів, лісостепів, степів пустель. Природні зони поділяються на підзони, або провінції. Робота з підручником Користуючись матеріалом підручника на с.232 « Різноманітних природних комплексів» випишіть приклади зональних і азональних природних комплексів. VІ. Застосування нових знань, умінь і навичок Завдання 1. Хто знає, як людина повинна поводитись у природі, щоб зберегти її для нащадків? 2. Напишіть у зошитах кілька правил поведінки у природі та намалюйте до них відповідні знаки, щоб людина могла замислитись під час спілкування з довкіллям. VІІ. Організація домашньої роботи Вивчити § 54. Підготувати загадки та вірші про рослинність та тваринний світ нашої планети VІІІ. Підсумок уроку
Учитель. Наш урок мені хочеться завершити словами: На Землі — у домі вселюдському, Протиріч та негараздів тьма. Будьте, люди, обережні в ньому! Іншої домівки в нас нема. |
КОНСПЕКТ УРОКУ НА ТЕМУ: Гідросфера водна оболонка Землі. Світовий... Гідросфера – водна оболонка Землі. Світовий океан та його частини. Суходіл в океані |
Тема Предмет, методологія і завдання економіки природокористування Зміст категорій «географічна оболонка», «біосфера», «ноосфера» «природне середовище» |
2010/2011 н р. ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з географії Розкрийте поняття «географічна оболонка», охарактеризуйте основні закономірності її формування й розвитку. (12 балів) |
План-конспект уроку Тема : «Природні зони Африки» ПЗ за типовим планом; удосконалювати практичні уміння працювати з картами атласу; формувати пізнавальний інтерес до дослідницької... |
Навколишнє природне середовище в ширшому розумінні космічний простір,... Навколишнє природне середовище в ширшому розумінні – космічний простір, а в вужчому – біосфера, зовнішня оболонка Землі, яка охоплює... |
Гідросфера водна оболонка Землі Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, підручники, атласи, відеосюжет «Світовий кругообіг води» |
План-конспект уроку з теми «Природні зони Африки. Савани та рідколісся» Освітня: актуалізувати поняття «природний комплекс», «природна зона», «широтна зональність», «екологічні проблеми» |
Ми опинилися в такому самому становищі в забрудненому повітрі, як і риби в забрудненій воді” Атмосфера – це повітряна (газова) оболонка Землі, яка пов’язана з нею силою земного тяжіння |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |
Конспект уроку на тему: «Вулканізм і вулкани» Землі; їх вплив на господарську діяльність людини; виховувати пізнавальний інтерес до даної теми |