Конспект уроку на тему: «Вулканізм і вулкани»


Скачати 117.6 Kb.
НазваКонспект уроку на тему: «Вулканізм і вулкани»
Дата18.12.2013
Розмір117.6 Kb.
ТипКонспект
bibl.com.ua > Географія > Конспект
Тернопільська загальноосвітня школа I-III ступенів № 2

Тернопільської міської ради Тернопільської області

Конспект уроку на тему:

«Вулканізм і вулкани»
Практична робота № 6

Позначення і підписування на контурній карті найбільших вулканів
Підготувала і провела

у 6-А класі

вчитель географії

Корнійчук О. М.

ВУЛКАНІЗМ I ВУЛКАНИ.

Практична робота № 6

Позначення i підписування на контурній

кapmi найбільших вулканів

Мета:

  • поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення;

  • розвиток умінь працювати з картами та схемами атласу, визначати райони поширення вулканів; аналізувати i робити висновки;

  • показати учням результат внутрішніх рухів Землі; їх вплив на господарську діяльність людини; виховувати пізнавальний інтерес до даної теми.

Тип уроку: комбінований.

Метод: пояснювально-ілюстративний.

Обладнання: фізична карта півкуль, карти та схеми атласу, підручники, репродукція картини К. Брюллова «Останній день Помпеї», роздаткові таблиці «Найбільші вулкани світу», схеми «Будова вулкана», «Дія гейзера», «Наслідки вулканізму», відео матеріали про будову вулкана та найбільші вулкани світу, гейзери, зошити для практичних робіт.
3мicm уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань i вмінь

1. Прийом «Експрес – тест»

/учні обмінюються зошитами i перевіряють тест, встановлюють оцінки/

2. Прийом «Театралізація»

Учитель пропонує згадати про правила поведінки під час землетрусів. Клас поділений на дві команди:

  • 1-ша група – розробила істині правила /«позитивні герої»/

  • 2-га група – пропонує «шкідливі поради» /«антигерої»/

Кожна команда за допомогою кружечків (зелених i червоних) визначають правильність відповіді.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Прийом «Дивуй»

За допомогою телепередач та радіо ви неодноразово чули про землетруси, вулкани, гарячі джерела. А чи знаєте ви, що вулкан – це ім’я бога вогню у древньому Римі міфічного підземного коваля. У древніх греків цей бог називався ГЕФЕСТОМ. Місцем знаходження його вважали Лінарські острови, де, як гадали, знаходиться підземна кузня Буфета - Вулкана, з якої час від часу чулися удари, виверження лави. На цих островах древні люди розміщували вхід до підземного царства – знаходження душ померлих. В наш час вивченням вулканів займається наука вулканологія. Перша сучасна дослідницька станція була створена на початку 19 ст. вулк. Етна. Сьогодні на уроці ми ознайомимось i3 поняттям вулканізму, утворенням та будовою вулканів, гейзерів, їх значення для діяльності людини.

Повідомлення теми уроку

Прийом «Експрес – тест»

1. Блоки, з яких складається літосфера, називаються:

а) підземними блоками;

б) літосферними плитами;

в) материками.

2. Швидкі розривні рухи літосферних плит – це:

а) цунамі;

б) землетруси;

в) дрейф континентів.

3. У наслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

а) моря;

б) западини;

в) гори.

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

а) в епіцентрі;

б) у вогнищі землетрусу;

в) у мантії.

5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:

а) на півночі;

б) на сході;

в) у Карпатах.

IV. Вивчення нового матеріалу. Розгорнутий план етапу

1. Вулканізм, його причини. Будова вулкана.

!* Пригадайте внутрішню будову Землі.

У верхній частині мантії є шар астеносфери, речовина якої знаходиться в тягучому стані i має високу температуру. Тут утворюється магма – розплавлена речовина мантії, насичена газами (з грецької «густа мазь», «тісто» або «паста»). Саме літосферні плити, які мають товщину від 60 до 100 км., ніби плавають на її поверхні. Місце, де найбільші плити стикаються одна з одною, називаються швами або розламами. Тут розміщені всі вулкани Землі, а землетруси тут – звичне явище. Під тиском магма може підніматися угору по тріщинах у земній корі.

Отже, вулканізм — процес утворення та руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі.

!* Записують у словники визначення.

Розрізняють вулканізми:

  • внутрішні (коли магма не досягає землі поверхні i застигає в тріщинах i порожнинах земної кори) утворюються невисокі гори;

  • зовнішні.

Магму, що виливається на поверхню, називають лавою (t 1000 °С, 50 км/год).

Її застиглі потоки утворюють конуси вулканів.

Канал, по якому піднімається магма, називається жерлом.

Жерло закінчується кратером.

!* Розглядають малюнки «Будова вулкана» у підручнику ст. 83 та на дошці.

!* Зачитайте з підручника рубрику географія культури, «Вулканізм за Біблією».


2. Продукти виверження вулкана бувають рідкі, тверді й газоподібні:

  • Лава, поступово охолоджуючись, твердне, утворюючи вулканічні гірські породи – базальти, андезити.

  • Вулканічні бомби, брили бувають завбільшки в дачний будинок.

  • Вулканічний попіл – це уламки вулканічного скла.

!* Розгляньте малюнок підручника ст.83.

!* Перегляньте виверження вулканів на диску.

! Повідомлення статистиків про:

  • найдавніші діючі вулкани нашої планети;

  • найбільші;

  • найспокійніші;

  • найбільшу кількість вулканів;

  • найкатастрофічніші (Кракатау).

Є вулкани, про виверження яких не збереглось ніяких відомостей. Про їхнє активне життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори та кратер на вершині. Це згаслі вулкани. Сьогодні нагадує про ті деякі часи Вулканічний хребет у Карпатах.

!* Поетична хвилинка, розповідь про гору Аюдаг в Криму.

Діючі вулкани ті, виверження яких відбувається тепер.

!* Розгляньте таблиці, які роздані, найбільші вулкани світу.

!* Користуючись атласами i картою «Літосферних плит», дайте відповідь на запитання:

  • На якому материку зовсім немає вулканів ні діючих, ні згаслих?

  • Де сконцентрована найбільша їх кількість?

Більш як половина діючих вулканів знаходиться на узбережжі Тихого океану. Ці райони дістали назву Тихоокеанського вулканічного поясу. Середземноморський i Атлантичний сейсмічні пояси.

!* Цікаві повідомлення про найбільші вулкани Євразії:

  • Ключевська Сопка – на Камчатці 4750м;

  • про вулкани Етна;

  • про підступний сон Везувія;

  • про Фудзіяму – національний символ Японії (найкрасивіший вулкан);

  • демонстрація картини «Останній день Помпеї».

!* На контурну карту позначте вулкани Ключевську Сопку, Етну, Везувій, Кракатау (в зошитах для практичних робіт).

3. Гарячі джерела та гейзери

Розжарена магма близько підходить до поверхні i нагріває підземну воду.

Гарячі джерела спокійно витікають з тріщин у земній корі.

Гейзери – б’ють фонтаном з-під землі з певною періодичністю. Чим же пояснити цю загадку природи? Працює гейзер за принципом чайника.

!* Розгляньте малюнок 66 підручника та схему на дошці «Схема дії гейзера».

В підземних пустотах вода нагрівається до 100 °С i під тиском з шумом викидається нагору, як виривається пара з носика чайника (іноді до висоти 40-90м). 3 охолодженням води виверження припиняється до нового її нагрівання i утворення пари.

Найбільше гарячих джерел i гейзерів в Ісландії – 700.

!* Повідомлення про новозеландське диво (демонстрація слайдів).

4. Наслідки вулканізму

Учні грають гру «Світлофор» (за допомогою кружечків розпізнають позитивні i негативні наслідки вулканізму та прикріпляють їх на ватман, відповідно до кольору).


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Чомучка» (фронтально)

  1. Чому в земній кулі утворюються глибині тріщини?

  2. Чому відбувається виверження вулканів?

  3. Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?

  4. Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела?

  5. Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?


2. Ознайомлення з виставкою малюнків «Як я уявляю co6i вулкани».

3. Прийом «Прес-конференція».

Обговорення результатів роботи на уроці. Про що нове i корисне я довідався на уроці?

4. Поетична хвилинка.

Лермонтов «Mциpi».

5. Висновок.

Оцінки!!!

VI. Домашнє завдання

Опрацювати текст п.26.

Завдання ст.85.

Конкурс на кращий сценарій до науково-популярного фільму «Мандрівка до вулкану» (по рядах 3 сценарії до 1 арк.).

Скласти кросворд «Вулкан».


Висновок:

Можна сказати, що вулканічна діяльність відіграє i відігравала велику роль у житті нашої планети. Існують теорії, що першопочаток всього живого на Землі – вогонь вулканічних вивержень, отже, якби не було б його, не було б i людей. Крім того, науці, яка вивчає її, не вдалося вивідати всі секрети i таємниці. Але людство помалу відкриває їх. Оскільки розвивається техніка, то й з’являються нові засоби для дослідження вулканічних процесів. Освоюються методи визначення зв’язку вулканізму з іншими процесами та передвісниками виверження (тварини), а також використання вулканічних дарів (родючі землі, корисні копалини, геотермальна енергія).

Статисти

На Землі існує 950 вулканів /за ін. - 600/ із них близько чверті – підводні.

  • До найдавніших діючих вулканів нашої планети належать вулкани Ісалько, Страмболі та Кілауса. Вулкани Ісалько i Сальвадоро в Центральній Америці (1885 м) вже понад 200 років діють майже безперервно. Виверження повторюється регулярно через кожні 10 хв. Вулкан Страмболі знаходиться в групі лікарських о-вів поблизу берегів Італії. Його називають «вулканом-маяком». Вулкан Кілауса на Гавайських о-вах Тихого океану має кратер S=4,5 км2 i глибиною 230м. За останні роки відбувалося 50 вивержень цього вулкана. Одного разу він безперервно лютував 876 днів!

  • Найбільшим із діючих вулканів за своєю масою та розміром є гавайський вулкан Маука-Кса. Його висота 4205 м, S=10,5 км2, а глибина 150-180 м. В середньому він вивергається один раз на 3,5 роки.

  • Найспокійніший вулкан землі – Онтаке в Японії, який не виявив свій «характер» уже 2900 років.

  • Районом найбільшої кількості вулканів є острови Індонезії, які разом із Філіппінськими, Японськими, Курильськими островами належать до Тихоокеанського вогняного кільця вздовж американського та азіатського берегів Тихого океану.

  • Один із найкатастрофічніших вибухів вулкана стався 27 серпня 1883 року в Індонезії на невеликому острові Кракатау. Під час вибуху було знищено 163 селища, загинуло понад 30 тис. oci6. Газ, пара та попіл під час вибуху піднялися на висоту 70 км. Узбережжя островів змінилося. Цунамі, що виникли внаслідок виверження, буквально змили прибережні селища. Великі хвилі спостерігалися навіть на відстані 18 тис. км. від місця вибуху. A гуркіт було чути аж в Австралії, за 5 тис. км. Енергія вибуху оцінюється 1019 Дж., що у 20-30 тис. разів перевищує вибух атомної бомби, скинутої на Xipociмy.

Негативні наслідки вулканізму

1. Лавові потоки руйнують будинки, перекривають дороги i сільськогосподарські землі, що на багато сторіч випадають з господарського використання поки в результаті процесів вивітрювання не сформується новий грунт.

2. У наслідок вулканічних вивержень на дахах будинків накопичуються товсті шари попелу, що загрожує їх обваленням .

3. Потрапляння до легенів дрібних часток попелу призводить до падіння худоби.

4. Попіл у повітрі становить небезпеку для автомобільного i повітряного транспорту.

5. Часто на час попелепадів закривають аеропорти.

6. Потоки попелу – розпечена суміш вулканічного матеріалу i газів, переміщаються з великою швидкістю. У результаті від опіків i задухи гинуть люди, тварини i рослини, руйнуються будинки.

7. Вулканічні гази, що виділяються вулканами будь-якого типу, піднімаються в атмосферу i випадають на поверхню землі у вигляді кислотних дощів.


Позитивні наслідки вулканізму

  1. Творителі нових земель.

  2. Висока врожайність вулканічних земель.

  3. Лавові потоки відносно легко вивітрюються i через декілька років робляться придатними для культивування тропічних фруктів.

  4. Постачальники багатьох мінералів (особливе значення для хімічної промисловості мають сірка, борна кислота, кіновар i нашатир).

  5. Лава використовується в будівельній промисловості.

  6. Створили багато родовищ корисних копалин.

  7. Найбільше багатство – це геотермальна енергія. (Більше 50 років ними користуються жителі Ісландії).

  8. На вулканічній парі працюють геотермальні електростанції.

  9. Відомо, що сильні вулканічні виверження впливають на клімат Землі – на кілька років він стає прохолоднішим.

  10. Розвивається вулканічний туризм.

Підступний сон вулкан Везувій

«24 серпня близько першої години після полудня над горою з’явилася хмара незвичайних розмірів... цю хмару підіймав у гору потужний струмінь повітря, а в тому місці, де струмінь слабшає, вона повільно розширювалася. «Зверху почало падати чорне каміння, розпечене й розтріскане від жару. Море дуже обміліло i, внаслідок виверження гори, доступ до берега став дуже важкий. Тим часом з Везувію виривалися широкі язики полум’я, i здійнявся великий стовп вогню, блиск та яскравість якого тільки збільшувалися, коли темрява густішала.

Кузня Гефеста

Найголовніша кузня давньогрецького бога Гефеста містилася в надрах гори Етна, на о. Сицилія. Етна (3263метри) бушувала 130 років. Найстрашніші i найруйнівніші виверження відбувалися в 1669-му, а потім у 1978 році.

Найвеличніший вулкан Камчатки

Ключевська Сопка здіймає свій конус на висоту 4750 метрів. Протягом останнього століття вулкан діяв 50 разів. Геолог B. I. Лебединський так описав Ключевську Сопку: «Серед пагорбів i лісистих долин вивищуються велетенські конічні вершини, покриті вічними снігами та кригою. В центрі – дивовижно правильний конус Ключевського вулкана, який то виділяє білу пару, то бурхливо викидає грізні темно-cipi, газокислові хмари. Надзвичайно красивий вулкан ясного сонячного дня, коли виблискують сніг та крига на крутих безживних схилах».

Найгарніший вулкан світу

Вулкан Фудзіяма – найвища гора Японії, її національний символ. Його кратер завглибшки 220 метрів, вони вшановують як святиню, складають пісні та вірші, вона зображена на картинах багатьох художників. Вулкан розміщений на відстані 90 км. від Toкio, i в гарну погоду його дуже добре видно із столиці Японії. Останнє виверження відбулося 1770 року. Відтоді гора затихла, i наразі нічого не провіщає нових вивержень. Кожен японець вважає своїм обов’язком хоч раз побувати на священній горі.

Новозеландське диво

У пд. ч-нi Тихого океану, на Північному острові Нової Зеландії розміщена Країна чудес. Так її називають корінні жителі острова, люди племені мафі.

Легенда розповідає про те, що коли перші люди племені прибули сюди з далеких тихоокеанських о-вів, вони побачили високу гору Тонгаріно й піднялися на неї, щоб розглянутися на всі боки. З’ясувалося, що хоча довкола гуляли крижані вітри, гора обпікала полум’ям. Хоч би в якому місці копнув, мовиться в легенді, повсюди можна знайти гарячу воду.

Схожі:

План-конспект уроку з інформатики на тему Електронна пошта в Інтернет....
План-конспект уроку з інформатики на тему Електронна пошта в Інтернет. Реєстрація електроної пошти
РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5 класі на тему
Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу»
Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку
Конспект уроку світової літератури в 7 класі на тему: „
Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказаної самопожертви та любові до близького”
Конспект уроку-презентації з української літератури в 6 класі на...
НВК "ЗОШ І-ІІІст. №1-гімназія" – м. Хоростків Гусятинського району Тернопільської області
План-конспект уроку з англійської мови на тему «Number six, Hill Street!»
Мета: практична: ознайомити учнів з новими лексичними одиницями, активізувати їх вживання у мові, розвивати фонематичний слух
План-конспект уроку з англійської мови на тему «Number six, Hill Street!»
Мета: практична: ознайомити учнів з новими лексичними одиницями, активізувати їх вживання у мові, розвивати навички діалогічного...
Конспект на тему тему
«Товарне виробництво і ринкова форма його організації. Товар і його властивості»
Конспект уроку в 8 класі на тему: “Боротьба українського козацтва...
Мета уроку: навчальна пояснити, чому перші два десятиліття XVII ст називають “добою героїчних походів” українського козацтва; охарактеризувати...
Конспект уроку з фізики 7 клас На тему: «Густина речовини»
«густи на», втановити залежності між густиною, об'ємом і масою, продовжити формування експериментальних умінь, розкрити практичне...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка