завдання для самостійної роботи
Предмет і завдання метеорології (6 год)
Історія розвитку кліматології та метеорології.
Провідні вчені метеорології та кліматології.
Міжнародні метеорологічні узгодження і спілки, їх задачі.
Організація метеорологічної служби в Україні. Метеорологічна мережа.
Сучасні проблеми кліматології.
Атмосфера, її склад, будова та основні властивості (8 год)
Земна атмосфера як екологічне середовище організмів.
Еволюція атмосфери.
Будова атмосфери. Основні властивості шарів атмосфери.
Газовий склад атмосфери. Динаміка концентрації найважливіших газів.
Екологічне значення газового складу атмосфери.
Аерозолі, їх виникнення та функції.
Забруднення атмосфери, джерела забруднення.
Сонячна радіація та її значення для лісогосподарського виробництва (8 год)
Вплив сонячної радіації на атмосферні процеси і біосферу.
Природа сонячного випромінювання.
Сутінки та зоря. Біологічне значення випромінювання.
Сонячна радіація в системі моніторингу.
Зональний розподіл сонячної радіації біля земної поверхні.
Тривалість дня, її екологічне значення.
Тривалість дня в природних зонах України.
Визначити інсоляцію на поверхні північного та південного схилів крутизною () 100 за таких умов:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
S, Вт/м2
|
540
|
700
|
544
|
655
|
820
|
725
|
410
|
590
|
694
|
715
|
h0
|
45
|
60
|
35
|
70
|
80
|
55
|
50
|
65
|
30
|
75
|
2. Обчислити кількість тепла, яке поглинатиметься піщаним ґрунтом (Ак = 25%) і чорноземом (Ак=10%) за таких умов:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
S, Вт/м2
|
625
|
555
|
428
|
760
|
840
|
530
|
690
|
764
|
345
|
490
|
Д, Вт/м2
|
200
|
456
|
300
|
220
|
160
|
450
|
310
|
250
|
620
|
500
|
h0
|
40
|
50
|
60
|
30
|
20
|
55
|
45
|
70
|
30
|
40
|
3. Обчислити величину радіаційного балансу для зеленого насадження за наступними даними:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
S, Вт/м2
|
410
|
280
|
540
|
350
|
510
|
360
|
400
|
260
|
550
|
610
|
Д, Вт/м2
|
320
|
510
|
420
|
365
|
285
|
600
|
575
|
720
|
380
|
150
|
Ак ,%
|
19
|
15
|
25
|
20
|
16
|
23
|
18
|
17
|
22
|
25
|
Ез,Вт/м2
|
200
|
320
|
150
|
200
|
180
|
250
|
400
|
250
|
100
|
320
|
Еа, Вт/м2
|
100
|
150
|
80
|
120
|
150
|
120
|
250
|
100
|
50
|
180
|
4. Визначити величину фотосинтетичноактивної радіації (ФАР) за вегетаційний період основних озимих культур і порід дерев на території України за такими даними:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
S1, мДж/м2
|
2000
|
2800
|
1900
|
2250
|
1600
|
3100
|
2600
|
2300
|
3000
|
1700
|
Д, мДж/м2
|
1200
|
1020
|
1000
|
1200
|
2000
|
950
|
800
|
1500
|
850
|
1300
|
Термічний режим ґрунту і повітря (5,5 год.)
Теплова енергія, її основні джерела в навколишньому середовищі.
Теплофізичні властивості ґрунту та води.
Добовий та річний хід температури ґрунту.
Процеси замерзання та відтавання ґрунту.
Температура ґрунтів природних зон України.
Термальний режим гідросфери.
Добовий і річний хід температури водойм.
Основні джерела тепла у гідросфері.
Теплофізичні параметри повітря.
Добовий та річний хід температури повітря.
Амплітуда коливання добової і річної температури повітря.
Екстремальні температури повітря на Землі і в Україні.
Сума активних і ефективних температур та її екологічне значення, методи розрахунку.
Значення термального моніторингу довкілля.
Біологічне та екологічне значення температури повітря, ґрунту та водойм.
1. Визначити глибину промерзання ґрунту (проникнення температури 00С в ґрунт) при наступному розподілі температури:
Глибина ґрунту, см
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
00
|
-4,1
|
-1,0
|
-7,3
|
-1,5
|
-1,2
|
-6,4
|
-3,8
|
-9,0
|
-1,1
|
-4,1
|
20
|
-3,3
|
-0,5
|
-6,6
|
-0,8
|
-0,1
|
-4,5
|
-1,5
|
-7,1
|
-0,2
|
-2,2
|
40
|
-2,1
|
0,4
|
-4,2
|
1,1
|
1,4
|
-2,0
|
-0,4
|
-4,3
|
1,2
|
-0,3
|
80
|
-1,1
|
1,5
|
-2,1
|
1,6
|
1,8
|
0,2
|
2,4
|
-0,9
|
2,9
|
2,4
|
160
|
0,9
|
2,8
|
0,6
|
3,3
|
4,5
|
3,9
|
5,1
|
1,9
|
6,1
|
4,7
|
320
|
4,4
|
6,9
|
5,0
|
7,1
|
7,5
|
5,6
|
8,4
|
4,6
|
8,5
|
6,3
|
Завдання 2. Побудувати графік ходу середньомісячної температури повітря, використавши дані найближчої гідрометеостанції. Визначити за допомогою графіка річну амплітуду температури повітря.
Водяна пара в атмосфері та атмосферні опади (5,5 год.)
Водний баланс Землі.
Водний баланс розрахункового шару ґрунту.
Випаровування, випарність. Фізичне випаровування. Сумарне випаровування, транспірація, коефіцієнти транспірації та водоспоживання.
Добовий та річний хід випаровування та параметрів водяної пари в атмосфері.
Процеси конденсації та сублімації водяної пари.
Утворення хмар та їх класифікація.
Хмарність, її добовий і річний хід. Сучасні методи створення і розсіювання хмар.
Добовий та річний хід опадів.
Активна дія на процес утворення опадів.
Хімічний склад, електропровідність та радіоактивність опадів.
Розподіл атмосферних опадів на Землі і в Україні.
Основі джерела ґрунтової вологи.
Види ґрунтової вологи та агрогідрологічні константи.
Річний хід запасів продуктивної вологи в різних ґрунтово-кліматичних зонах України.
Задача 1. У лісі, під час заходу сонця виміряна за допомогою аспіраційного психрометра температура по сухому(t) і змоченому (t1) термометрах. Визначити пружність водяної пари (е), абсолютну (а) і відносну () вологість, дефіцит вологості (d) і точку роси (td) при таких значеннях виміряних елементів:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
t, 0C
|
18,5
|
14,6
|
11,2
|
20,4
|
19,9
|
15,6
|
21,4
|
17,7
|
10,5
|
22,0
|
t1, 0C
|
14,9
|
11,5
|
8,8
|
15,6
|
14,5
|
12,2
|
17,7
|
15,3
|
7,5
|
16,4
|
р, гПа
|
1000 гПа для всіх варіантів
|
2. Визначити характеристики вологості повітря (e, a, d, td), використавши показання гігрометра і строкового термометра:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
, 0C
|
66
|
29
|
76
|
54
|
87
|
45
|
90
|
61
|
45
|
82
|
t, 0C
|
16,6
|
21,2
|
18,5
|
25,6
|
19,8
|
27,1
|
17,4
|
19,4
|
26,5
|
22,3
|
3. Визначити характеристики вологості повітря (a, e, f, d), використавши показання росографа (td) і строкового термометра (t):
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
td, 0C
|
4,5
|
6,9
|
10,1
|
12,4
|
3,3
|
7,5
|
8,9
|
11,3
|
14,2
|
5,9
|
t1, 0C
|
21,6
|
14,7
|
15,9
|
22,3
|
20,6
|
19,2
|
14,3
|
21,8
|
25,3
|
18,6
|
4. Обчислити вологість ґрунту (у відсотках) за такими даними:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
m1, г
m2, г
|
56,0
35,0
|
40,0
25,5
|
46,0
31,4
|
38,8
22,3
|
45,5
29,4
|
39,5
23,7
|
30,4
20,1
|
51,6
33,4
|
20,4
18,1
|
18,7
12,7
|
5. Обчислити вміст води в грунті в мм і запаси продуктивної вологи за такими умовами:
Умова
|
В а р і а н т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
m2, г
|
39,0
|
31,0
|
34,0
|
25,0
|
19,0
|
34,0
|
44,0
|
37,0
|
24,0
|
17,5
|
m води, г
|
8,0
|
6,0
|
10,0
|
9,0
|
13,0
|
7,0
|
15,0
|
11,0
|
12,0
|
7,5
|
d, г/см3
|
1,2
|
0,9
|
1,4
|
1,1
|
1,3
|
1,0
|
1,3
|
1,2
|
1,1
|
1,4
|
К,%
|
10
|
6
|
5
|
11
|
7
|
9
|
3
|
12
|
5
|
8
|
h, см
|
10
|
15
|
20
|
100
|
40
|
50
|
19
|
20
|
40
|
25
|
Примітка: m води – маса води в грунті, г.
6. Визначити інтенсивність атмосферних опадів за такими даними:
Умова
|
В А Р І А Н Т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
r, мм
|
22
|
18
|
28
|
14
|
25
|
30
|
36
|
19
|
31
|
20
|
t, год
|
0,4
|
0,2
|
1,6
|
0,9
|
1,1
|
0,7
|
1,0
|
0,8
|
1,3
|
0,5
|
7. Побудувати графік – гістограму річного ходу опадів для певного пункту, користуючись даними середніх багаторічних показників.
Атмосферний тиск і циркуляція атмосфери. Вітер та способи його врахування у лісогосподарському виробництві (7 год.)
Географічний розподіл тиску. Річний хід тиску. Місячні і річні аномалії тиску.
Сили, що визначають рух повітря в атмосфері.
Добовий і річний хід швидкості вітру.
Роза вітрів, її побудова та практичне значення.
Місцеві вітри: морські та берегові вітри (бризи), фени, гірсько-долинні, бора.
Особливості руху повітря в зонах пониженого та підвищеного тиску.
Задача 1: Визначити висоту вододілу над долиною при таких значеннях атмосферного тиску і температури повітря на вододілі і в долині.
Умова
|
В А Р І А Н Т
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
Рн, гПа
|
1010
|
1000
|
995
|
990
|
1005
|
1001
|
998
|
1002
|
985
|
1020
|
Рв, гПа
|
980
|
990
|
970
|
965
|
1000
|
994
|
970
|
965
|
950
|
995
|
tн, 0С
|
20
|
21
|
19
|
25
|
16
|
23
|
18
|
22
|
14
|
17
|
tв, 0С
|
14
|
15
|
10
|
16
|
11
|
13
|
12
|
15
|
8
|
6
|
Завдання 2. За даними середньомісячних показників напрямку вітру, взятих за додатком 7, побудувати графік рози вітрів і визначити за його допомогою переважаючі напрямки вітрів. Дати аналіз графіка з метою використання його у лісогосподарській діяльності.
Небезпечні для лісового господарства метеорологічні явища та
засоби боротьби з ними (8 год.)
Небезпечні метеорологічні явища у навколишньому середовищі.
Заморозки, їх типи, умови виникнення та методи прогнозу заморозків.
Посухи та суховії, умови виникнення та вплив на рослини.
Пилові бурі (вітрова ерозія ґрунту), їх виникнення та екологічне значення.
Зливи, їх виникнення та екологічне значення.
Водна ерозія ґрунту, умови формування та екологічне значення.
Градобій.
Небезпечні явища зимового періоду (випрівання, вимокання, вимерзання, випирання, крижана кірка, видування та зимова посуха), причини їх виникнення.
Районування небезпечних явищ в України.
Моніторинг небезпечних явищ.
Система методів боротьби з небезпечними метеорологічними явищами.
Задача. Вирахувати ймовірність заморозку, в повітрі і на поверхні ґрунту якщо: t =8.3С, t’ = 4.4С, точка роси = 0.5С, хмарність 3 бали
Принципи і методи лісогосподарської оцінки клімату. Кліматичні умови і ресурси. Агрокліматичне районування. (7 год.)
Загальні поняття про клімат.
Кліматоутворюючі фактори, умови та процеси на Землі і в Україні.
Географічні чинники клімату: географічна широта, висота над рівнем моря, висотна кліматична зональність.
Кліматичні елементи, їх розподіл на земній кулі.
Методика оцінювання клімату.
Діяльність людини, її вплив на кліматичні характеристики.
Класифікація клімату Землі і України.
Гіпотези змін клімату планети.
Космічні та антропогенні фактори природних змін клімату.
Мікроклімат як явище поверхневого шару повітря.
Фактори формування мікроклімату: географічні та антропогенні.
Методи дослідження мікроклімату.
Мікроклімат розчленованої місцевості, лісу, міста.
Фітоклімат.
Шляхи впливу людини на клімат і мікроклімат.
Завдання. Побудувати кліматограмму району.
Агрометеорологічні прогнози. (6 год.)
Наукові основи методів агрометеорологічних прогнозів, їх види.
Прогнози теплозабезпечення вегетаційного періоду, настання фаз розвитку лісогосподарських культур, умов перезимівлі зимуючих культур, запасів продуктивної вологи у ґрунті на початку весняних робіт, появи хвороб, шкідників, бур’янів.
Методи прогнозування продуктивності лісогосподарських культур та його якості.
Прогностичне метеорологічне обслуговування лісогосподарського виробництва в Україні.
Метеорологічне забезпечення лісового виробництва. (9 год.)
Види і програми агрометеорологічних спостережень.
Зв'язок росту та продуктивності рослин з основними метеорологічними чинниками.
Класифікація лісових культур за їх відношенням до основних факторів життя.
Агрометеорологічні умови та тваринництво.
Зв'язок шкідників і хвороб лісових культур із погодою.
Основи методики сільськогосподарського оцінювання клімату та погоди.
Комплекси агрометеорологічних умов та агротехніка.
|