Атмосфера, її склад, будова та основні властивості


Скачати 225.07 Kb.
Назва Атмосфера, її склад, будова та основні властивості
Дата 08.04.2013
Розмір 225.07 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
завдання для самостійної роботи

Предмет і завдання метеорології (6 год)

  • Історія розвитку кліматології та метеорології.

  • Провідні вчені метеорології та кліматології.

  • Міжнародні метеорологічні узгодження і спілки, їх задачі.

  • Організація метеорологічної служби в Україні. Метеорологічна мережа.

  • Сучасні проблеми кліматології.

Атмосфера, її склад, будова та основні властивості (8 год)

  • Земна атмосфера як екологічне середовище організмів.

  • Еволюція атмосфери.

  • Будова атмосфери. Основні властивості шарів атмосфери.

  • Газовий склад атмосфери. Динаміка концентрації найважливіших газів.

  • Екологічне значення газового складу атмосфери.

  • Аерозолі, їх виникнення та функції.

  • Забруднення атмосфери, джерела забруднення.

Сонячна радіація та її значення для лісогосподарського виробництва (8 год)

  • Вплив сонячної радіації на атмосферні процеси і біосферу.

  • Природа сонячного випромінювання.

  • Сутінки та зоря. Біологічне значення випромінювання.

  • Сонячна радіація в системі моніторингу.

  • Зональний розподіл сонячної радіації біля земної поверхні.

  • Тривалість дня, її екологічне значення.

  • Тривалість дня в природних зонах України.




  1. Визначити інсоляцію на поверхні північного та південного схилів крутизною () 100 за таких умов:

Умова

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

S, Вт/м2

540

700

544

655

820

725

410

590

694

715

h0

45

60

35

70

80

55

50

65

30

75


2. Обчислити кількість тепла, яке поглинатиметься піщаним ґрунтом (Ак = 25%) і чорноземом (Ак=10%) за таких умов:



Умова

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

S, Вт/м2

625

555

428

760

840

530

690

764

345

490

Д, Вт/м2

200

456

300

220

160

450

310

250

620

500

h0

40

50

60

30

20

55

45

70

30

40



3. Обчислити величину радіаційного балансу для зеленого насадження за наступними даними:



Умова

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

S, Вт/м2

410

280

540

350

510

360

400

260

550

610

Д, Вт/м2

320

510

420

365

285

600

575

720

380

150

Ак ,%

19

15

25

20

16

23

18

17

22

25

Ез,Вт/м2

200

320

150

200

180

250

400

250

100

320

Еа, Вт/м2

100

150

80

120

150

120

250

100

50

180

4. Визначити величину фотосинтетичноактивної радіації (ФАР) за вегетаційний період основних озимих культур і порід дерев на території України за такими даними:



Умова

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

S1, мДж/м2

2000

2800

1900

2250

1600

3100

2600

2300

3000

1700

Д, мДж/м2

1200

1020

1000

1200

2000

950

800

1500

850

1300

Термічний режим ґрунту і повітря (5,5 год.)

  • Теплова енергія, її основні джерела в навколишньому середовищі.

  • Теплофізичні властивості ґрунту та води.

  • Добовий та річний хід температури ґрунту.

  • Процеси замерзання та відтавання ґрунту.

  • Температура ґрунтів природних зон України.

  • Термальний режим гідросфери.

  • Добовий і річний хід температури водойм.

  • Основні джерела тепла у гідросфері.

  • Теплофізичні параметри повітря.

  • Добовий та річний хід температури повітря.

  • Амплітуда коливання добової і річної температури повітря.

  • Екстремальні температури повітря на Землі і в Україні.

  • Сума активних і ефективних температур та її екологічне значення, методи розрахунку.

  • Значення термального моніторингу довкілля.

  • Біологічне та екологічне значення температури повітря, ґрунту та водойм.


1. Визначити глибину промерзання ґрунту (проникнення температури 00С в ґрунт) при наступному розподілі температури:

Глибина ґрунту, см

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

00

-4,1

-1,0

-7,3

-1,5

-1,2

-6,4

-3,8

-9,0

-1,1

-4,1

20

-3,3

-0,5

-6,6

-0,8

-0,1

-4,5

-1,5

-7,1

-0,2

-2,2

40

-2,1

0,4

-4,2

1,1

1,4

-2,0

-0,4

-4,3

1,2

-0,3

80

-1,1

1,5

-2,1

1,6

1,8

0,2

2,4

-0,9

2,9

2,4

160

0,9

2,8

0,6

3,3

4,5

3,9

5,1

1,9

6,1

4,7

320

4,4

6,9

5,0

7,1

7,5

5,6

8,4

4,6

8,5

6,3

Завдання 2. Побудувати графік ходу середньомісячної температури повітря, використавши дані найближчої гідрометеостанції. Визначити за допомогою графіка річну амплітуду температури повітря.

Водяна пара в атмосфері та атмосферні опади (5,5 год.)

  • Водний баланс Землі.

  • Водний баланс розрахункового шару ґрунту.

  • Випаровування, випарність. Фізичне випаровування. Сумарне випаровування, транспірація, коефіцієнти транспірації та водоспоживання.

  • Добовий та річний хід випаровування та параметрів водяної пари в атмосфері.

  • Процеси конденсації та сублімації водяної пари.

  • Утворення хмар та їх класифікація.

  • Хмарність, її добовий і річний хід. Сучасні методи створення і розсіювання хмар.

  • Добовий та річний хід опадів.

  • Активна дія на процес утворення опадів.

  • Хімічний склад, електропровідність та радіоактивність опадів.

  • Розподіл атмосферних опадів на Землі і в Україні.

  • Основі джерела ґрунтової вологи.

  • Види ґрунтової вологи та агрогідрологічні константи.

  • Річний хід запасів продуктивної вологи в різних ґрунтово-кліматичних зонах України.


Задача 1. У лісі, під час заходу сонця виміряна за допомогою аспіраційного психрометра температура по сухому(t) і змоченому (t1) термометрах. Визначити пружність водяної пари (е), абсолютну (а) і відносну () вологість, дефіцит вологості (d) і точку роси (td) при таких значеннях виміряних елементів:


Умова

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

t, 0C

18,5

14,6

11,2

20,4

19,9

15,6

21,4

17,7

10,5

22,0

t1, 0C

14,9

11,5

8,8

15,6

14,5

12,2

17,7

15,3

7,5

16,4

р, гПа

1000 гПа для всіх варіантів


2. Визначити характеристики вологості повітря (e, a, d, td), використавши показання гігрометра і строкового термометра:



Умова

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

, 0C

66

29

76

54

87

45

90

61

45

82

t, 0C

16,6

21,2

18,5

25,6

19,8

27,1

17,4

19,4

26,5

22,3


3. Визначити характеристики вологості повітря (a, e, f, d), використавши показання росографа (td) і строкового термометра (t):


Умова

В а р і а н т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

td, 0C

4,5

6,9

10,1

12,4

3,3

7,5

8,9

11,3

14,2

5,9

t1, 0C

21,6

14,7

15,9

22,3

20,6

19,2

14,3

21,8

25,3

18,6


4. Обчислити вологість ґрунту (у відсотках) за такими даними:

Умова

В а р і а н т


0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

m1, г

m2, г

56,0

35,0

40,0

25,5

46,0

31,4

38,8

22,3

45,5

29,4

39,5

23,7

30,4

20,1

51,6

33,4

20,4

18,1

18,7

12,7


5. Обчислити вміст води в грунті в мм і запаси продуктивної вологи за такими умовами:

Умова

В а р і а н т


0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

m2, г

39,0

31,0

34,0

25,0

19,0

34,0

44,0

37,0

24,0

17,5

m води, г

8,0

6,0

10,0

9,0

13,0

7,0

15,0

11,0

12,0

7,5

d, г/см3

1,2

0,9

1,4

1,1

1,3

1,0

1,3

1,2

1,1

1,4

К,%

10

6

5

11

7

9

3

12

5

8

h, см

10

15

20

100

40

50

19

20

40

25

Примітка: m води – маса води в грунті, г.

6. Визначити інтенсивність атмосферних опадів за такими даними:

Умова

В А Р І А Н Т

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

r, мм

22

18

28

14

25

30

36

19

31

20

t, год

0,4

0,2

1,6

0,9

1,1

0,7

1,0

0,8

1,3

0,5


7. Побудувати графік – гістограму річного ходу опадів для певного пункту, користуючись даними середніх багаторічних показників.

Атмосферний тиск і циркуляція атмосфери. Вітер та способи його врахування у лісогосподарському виробництві (7 год.)

  • Географічний розподіл тиску. Річний хід тиску. Місячні і річні аномалії тиску.

  • Сили, що визначають рух повітря в атмосфері.

  • Добовий і річний хід швидкості вітру.

  • Роза вітрів, її побудова та практичне значення.

  • Місцеві вітри: морські та берегові вітри (бризи), фени, гірсько-долинні, бора.

  • Особливості руху повітря в зонах пониженого та підвищеного тиску.

Задача 1: Визначити висоту вододілу над долиною при таких значеннях атмосферного тиску і температури повітря на вододілі і в долині.

Умова

В А Р І А Н Т


0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Рн, гПа

1010

1000

995

990

1005

1001

998

1002

985

1020

Рв, гПа

980

990

970

965

1000

994

970

965

950

995

tн, 0С

20

21

19

25

16

23

18

22

14

17

tв, 0С

14

15

10

16

11

13

12

15

8

6


Завдання 2. За даними середньомісячних показників напрямку вітру, взятих за додатком 7, побудувати графік рози вітрів і визначити за його допомогою переважаючі напрямки вітрів. Дати аналіз графіка з метою використання його у лісогосподарській діяльності.
Небезпечні для лісового господарства метеорологічні явища та

засоби боротьби з ними (8 год.)

  • Небезпечні метеорологічні явища у навколишньому середовищі.

  • Заморозки, їх типи, умови виникнення та методи прогнозу заморозків.

  • Посухи та суховії, умови виникнення та вплив на рослини.

  • Пилові бурі (вітрова ерозія ґрунту), їх виникнення та екологічне значення.

  • Зливи, їх виникнення та екологічне значення.

  • Водна ерозія ґрунту, умови формування та екологічне значення.

  • Градобій.

  • Небезпечні явища зимового періоду (випрівання, вимокання, вимерзання, випирання, крижана кірка, видування та зимова посуха), причини їх виникнення.

  • Районування небезпечних явищ в України.

  • Моніторинг небезпечних явищ.

  • Система методів боротьби з небезпечними метеорологічними явищами.

Задача. Вирахувати ймовірність заморозку, в повітрі і на поверхні ґрунту якщо: t =8.3С, t’ = 4.4С, точка роси = 0.5С, хмарність 3 бали

Принципи і методи лісогосподарської оцінки клімату. Кліматичні умови і ресурси. Агрокліматичне районування. (7 год.)

  • Загальні поняття про клімат.

  • Кліматоутворюючі фактори, умови та процеси на Землі і в Україні.

  • Географічні чинники клімату: географічна широта, висота над рівнем моря, висотна кліматична зональність.

  • Кліматичні елементи, їх розподіл на земній кулі.

  • Методика оцінювання клімату.

  • Діяльність людини, її вплив на кліматичні характеристики.

  • Класифікація клімату Землі і України.

  • Гіпотези змін клімату планети.

  • Космічні та антропогенні фактори природних змін клімату.

  • Мікроклімат як явище поверхневого шару повітря.

  • Фактори формування мікроклімату: географічні та антропогенні.

  • Методи дослідження мікроклімату.

  • Мікроклімат розчленованої місцевості, лісу, міста.

  • Фітоклімат.

  • Шляхи впливу людини на клімат і мікроклімат.

Завдання. Побудувати кліматограмму району.
Агрометеорологічні прогнози. (6 год.)

  • Наукові основи методів агрометеорологічних прогнозів, їх види.

  • Прогнози теплозабезпечення вегетаційного періоду, настання фаз розвитку лісогосподарських культур, умов перезимівлі зимуючих культур, запасів продуктивної вологи у ґрунті на початку весняних робіт, появи хвороб, шкідників, бур’янів.

  • Методи прогнозування продуктивності лісогосподарських культур та його якості.

  • Прогностичне метеорологічне обслуговування лісогосподарського виробництва в Україні.


Метеорологічне забезпечення лісового виробництва. (9 год.)

  • Види і програми агрометеорологічних спостережень.

  • Зв'язок росту та продуктивності рослин з основними метеорологічними чинниками.

  • Класифікація лісових культур за їх відношенням до основних факторів життя.

  • Агрометеорологічні умови та тваринництво.

  • Зв'язок шкідників і хвороб лісових культур із погодою.

  • Основи методики сільськогосподарського оцінювання клімату та погоди.

  • Комплекси агрометеорологічних умов та агротехніка.

Схожі:

Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі
Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи...
Атмосфера
Мета : повторення,узагальнення та перевірка знань, отриманих учнями під час вивчення теми «Атмосфера»; вдосконалення практичних умінь...
Уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості....
Розробка уроку на тему «Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.» для учнів 7 класу....
Тема Глюкоза. Будова та властивості. Поширення в природі Девіз: «Робота...
Навчальна: вивчити будову глюкози, її властивості, як представника речовин з подвійними властивостями з позицій причинно-наслідкової...
Тема: “Кислоти, їх склад, назви, класифікація”
Мета: Сформувати уявлення про кислоти, ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; розвивати вміння...
8 клас. Геологічна будова та тектонічні структури
Склад, будову, походження і розвиток земної кори вивчає: а тектоніка; б геологія; в географія; г мінералогія
Уроку в 11-му класі Тема: Будова і властивості парафінів
Реалізація проблемного підходу у вивченні хімії шляхом використання творчих задач
Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня
...
Уроку
Ознайомлення учнів з рівносильними рівняннями; формування знань учнів про основні властивості рівнянь та вмінь учнів розв'язувати...
Оперативна діагностика соціально – психологічної атмосфери в колективі (за Ф. Фідлером)
Відповідь на 10 пунктів шкали оцінюється зліва направо від 1 до 10 балів. Чим лівіше розташований знак "+", тим нижчий бал, тим сприятливіша...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка