ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА: ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННОСТЕЙ І ДУХОВНИХ ПРІОРИТЕТІВ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ Основний зміст позашкільної освіти на сьогодні передбачає забезпечення процесу соціалізації та саморозвитку особистості


Скачати 72.69 Kb.
Назва ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА: ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННОСТЕЙ І ДУХОВНИХ ПРІОРИТЕТІВ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ Основний зміст позашкільної освіти на сьогодні передбачає забезпечення процесу соціалізації та саморозвитку особистості
Дата 25.03.2013
Розмір 72.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
В.С.Кудін,

методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради

ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА: ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННОСТЕЙ І ДУХОВНИХ ПРІОРИТЕТІВ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ

Основний зміст позашкільної освіти на сьогодні передбачає забезпечення процесу соціалізації та саморозвитку особистості з використанням технологій навчання та виховання, реалізації суб’єкт-суб’єктної, партнерської взаємодії педагога і вихованця у навчально-виховному процесі та різнобічній діяльності. Позашкільні заклади продовжують розвиватися як унікальні інститути соціального виховання дитини. Соціальне виховання у позашкільному закладі постає як послідовна реалізація трьох рівнів, які передбачають включення вихованця в діяльність, у процесі якої відбувається виховання особистості, засвоєння знань, соціального досвіду і зразків культури.

Перший рівень вибудовує відносини в системі «дитина – виховна інституція (дитяче об’єднання чи позашкільний заклад)» - емоційна конвекція. Вона передбачає взаємозв’язок мотивації вихованця до участі у житті дитячого колективу і його самореалізації у цій діяльності (структурування вільного часу дитини, різновиди рекреації, розваги, комунікація, ідентифікація з референтною групою).

Другий рівень спрямовує вихованця на побудову взаємовідносин у системі «соціальна діяльність і соціальний досвід певної групи – змістова конвекція; передбачає надбання соціального досвіду, відповідно до способу життя групи, реалізацію соціокультурної функції через відповідну соціальну діяльність колективу; розширення знань в означеній сфері, допрофесійну і початкову професійну підготовку, самовизначення і оволодіння певним видом соціальної діяльності, педагогічну підтримку в подоланні певних труднощів у навчальній та творчій діяльності вихованця.

Третій рівень передбачає реалізацію смислової конвекції і спрямовує орієнтацію вихованця на загальні і диференційні (що належать окремій соціальній групі) соціокультурні цінності; сприяння вихованцю у самовизначенні до виконання соціокультурної функції і інтеграції до соціокультурної спільноти; конструювання варіанту власного життя, перспектив життєвого самовизначення.

Таким чином, враховуючи сучасні підходи, принциповими завданнями педагогів позашкільних закладів є:

  • професійно мислити категоріями майбутнього, здійснюючи послідовне просування до вершин професійної майстерності;

  • готувати вихованців до того, щоб вони стали успішними людьми і гідно пройшли процес соціалізації у закладі;

  • спонукати, захоплювати, надихати дітей творчою діяльністю й співпрацювати з ними за принципом: менше допомагань, більше заохочень;

  • надавати свої рекомендації дітям чітко й доступно, так щоб їх легко можна було зрозуміти;

  • формувати у закладах творчі спільноти, використовуючи при цьому принцип «мудрої влади колективу» (В.О. Сухомлинський);

  • пробуджувати у дітей віру у власні сили й можливості, розвивати її творчі можливості та особистий статус.

Надзвичайно важливим на сьогодні є завдання сформувати у позашкільному навчальному закладі потужну творчу виховну систему. І саме на це спрямований оголошений Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України конкурс соціально-педагогічних систем позашкільних навчальних закладів у 2012 -2013 навчальному році. При моделюванні і побудові виховної системи закладу доцільно використовувати такі методологічні підходи як системний, синергетичний, варіативно-модельний, особисто орієнтований, діяльнісний і компетентнісний. Системному підходу належить пріоритетна роль у розробці моделі та її впровадженні у виховну практику. Будь-яка педагогічна технологія передбачає використання певної сукупності форм, методів і прийомів педагогічної діяльності, що інструментально забезпечують отримання прогнозованого результату.

Ефективною є технологія моделювання виховних систем, розроблена російським вченим Є. М. Степановим , яка являє собою чітку послідовність спільних дій педагогів, учнів і батьків з формування модельних уявлень про виховну систему:

  • створення ініціативної групи для моделювання виховної системи;

  • формування членами групи реального і майбутнього стану навчального закладу, його виховної діяльності;

  • пошук ініціаторами своїх однодумців у педагогічному, учнівському та батьківському колективах;

  • встановлення контактів з науково-методичними установами або окремими науковцями;

  • розробка програми дій щодо побудови моделі виховної системи;

  • ознайомлення педагогів з теорією і практикою виховних систем, теоретичними і методичними основами проектування моделі випускника навчального закладу;

  • діагностика стану і результативності навчально-виховного процесу, аналіз умов розвитку особистості учнів, визначення виховного потенціалу оточуючого середовища, шляхів і способів його реалізації;

  • проведення роботи щодо актуалізації і стимулювання діяльності педагогів, учнів і батьків з формування образу навчального закладу;

  • створення творчих груп та організація їх діяльності з уточнення і розробки деталей образу навчального закладу;

  • конструювання моделі виховної системи і розробка програм її побудови;

  • апробація окремих елементів виховної системи;

  • обговорення у педагогічному, учнівському і батьківському колективах моделі і програми виховної системи;

  • проведення науково-методичної й управлінської експертизи моделі виховної системи та програми її побудови;

  • затвердження моделі і програми побудови виховної системи на засіданні педагогічної ради чи ради закладу.

Представлена технологія є типовою. Вона може і повинна наповнюватися конкретним змістом, коригуватися відповідно до умов конкретного закладу.

Структурними компонентами моделі виховної системи є:

  1. Реальний стан виховної системи:

  • основні параметри закладу;

  • виховний потенціал закладу і оточуючого середовища;

  • досягнення та проблеми у вихованні учнів і життєдіяльності закладу, сильні сторони, недоліки, проблеми.

  1. Проектований стан виховної системи:

  • теоретико-методичні основи виховної системи (теорії, ідеї, які лягли в основу; ключові поняття);

  • ціннісно-цільові орієнтири виховної системи (мета, завдання, цінності, принципи);

  • механізми функціонування виховної системи (функції, умови);

  • етапи побудови виховної системи ( проектний, практичний, узагальнюючий);

  • критерії та способи вивчення ефективності виховної системи (критерії, методики);

  • створення та реалізація моделі виховної системи, які здійснюються педагогічним колективом за активної участі учнів та їх батьків.

У проектуванні виховної системи закладу автор виділяє сім етапів:

Перший етап.

Підготовка до проектування виховної системи.

Завдання. Визначення керівництвом і педагогами необхідності змін у виховному процесі і т. д.

Процедури. Осмислення сутності сучасних методологічних підходів і концепцій, інновацій у сфері виховання. Підготовка учасників групи до проектування шляхом проведення семінарів, тренінгів.

Інструментарій. Вивчення та аналіз літератури, дискусія, мозковий штурм, фокус-група, ділова гра, семінар-тренінг.

Другий етап.

Передпроектний аналіз.

Завдання. Вивчення фактичного стану виховного процесу, його об’єктивна оцінка (проблеми, здобутки).

Процедури. Попередня оцінка проблем виховання, труднощів в організації виховного процесу, аналіз і т. д.

Інструментарій. Аналіз документів, опитування, мозковий штурм, фокус-група, дискусія.

Третій етап.

Вироблення проектних рішень. Розроблення проекту та програми його реалізації, визначення шляхів реалізації проекту.

Завдання.Документальне оформлення проекту.

Процедури. Зведення проектних цілей в єдину систему, обґрунтування вибору і т.д.

Інструментарій. Педагогічне проектування, методи, «дерево цілей» та «дерево проблем», мозковий штурм.

Четвертий етап.

Відпрацювання механізмів реалізації проекту. Пілотні дослідження.

Процедури. Конструювання практичних механізмів становлення виховної системи.

Інструментарій. Педагогічне проектування і моделювання, педагогічний експеримент, аналіз документів, спостереження, опитування.

П’ятий етап.

Системні зміни виховного процесу, передбачені проектом.

Завдання. Реалізація проектних цілей.

Процедури. Моніторинг змін виховного процесу у закладі.

Інструментарій. Організаційно-розпорядчі методи, методи виховання.

Шостий етап.

Аналіз результатів проектування.

Завдання. Оцінка кількісних показників виховного процесу у закладі.

Процедури. Зовнішня експертиза виховної практики і життєдіяльності в закладі.

Інструментарій. Аналіз документації, спостереження, метод експертних оцінок, методи математичної статистики.

Сьомий етап.

Корекція результатів проектування.

Завдання. Виправлення недоліків. Оптимізація функціонування виховної системи.

Процедури. Визначення шляхів усунення недоліків, означення перспектив розвитку виховної системи.

Інструментарій. Мозковий штурм, методи експертної оцінки, індивідуальної та групової самооцінки, аналіз та узагальнення досвіду.

Щодо завдань роботи закладів позашкільної освіти області у 2012-2013 навчальному році то залучення дітей сільської місцевості до відвідувань гуртків, які працюють від позашкільних навчальних закладів на базі загальноосвітніх навчальних закладів є першочерговим. Форми залучення можуть бути різними: це і проведення Дня позашкілля з виїздом до конкретної школи, і допомога в організації свят та виставок, проведення виїзних майстер-класів, творчих зустрічей, родинних свят, проведення різного роду олімпіад з декоративно-прикладного та інших видів мистецтва та багато інших. Необхідно шукати свої способи охоплення дітей, а особливо сільської місцевості, гуртковою роботою.

Любов до вихованців, велике бажання педагогічних колективів позашкільних навчальних закладів виховати гідних громадян України дає надію, що на зоряному небі славетної Черкащини будуть і далі сяяти яскраві зірочки талановитої, творчо обдарованої молоді. А педагогічні колективи позашкільних закладів зроблять все можливе для цього. Тож хай ще довгі роки б’ють джерела творчості у ваших колективах.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Виховні системи у контексті життєтворчості особистості: Практико зорієнтований збірник / Ред. Г.О.Терпиловська – К.:ТОВ «Енергія плюс», 2006.

  2. Степанов Е.Н. Педагогу о виспитательтной системе школы и класса: Учебно-методическое пособие. – М.:ТЦ Сфера,2008.

  3. Савенко Н.І., Ковганич Г.Г., КириченкоВ.І., Єрмаков І.Г.: Прогностичні орієнтири інноваційного розвитку позашкільного закладу: Практико зорієнтований посібник. – Х. : Витдавництво «Точка», 2009.

  4. Сухомлинський В.О. Праця – основа всебічного розвитку Людини/ В.О.Сухомлинський . – Вибр. тв. в 5 т. – К.: Радянська школа, 1997

.

Схожі:

Формування інноваційної особистості на уроках біології: ресурсне забезпечення освітнього процесу
Реформування системи біологічної освіти – одне з найважливіших завдань сьогодення. Традиційне навчання не може бути провідним у цілісному...
Немирівський Будинок дитячої та юнацької творчості
Основний напрямок її реалізації — створення оптимальних умов для розвитку і саморозвитку особистості, розкриття в навчально-виховному...
НАКА З
З метою формування почуття патріотизму у підростаючого покоління, набуття школярами знань, умінь та навичок, необхідних захиснику...
Програми гуртка ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Сьогодні зміст позашкільної освіти й навчання пе­ребуває на важливому етапі переходу до більш якісно­го рівня, який має забезпечувати...
Щодо нормативно-правового, навчально-методичного, матеріально-технічного...
Головна мета української системи освіти – створити умови для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України,...
НАКАЗ
«Моя Батьківщина – Україна», з метою вдосконалення патріотичного та громадянського виховання підростаючого покоління на традиціях...
Трудове виховання підростаючого покоління – одна з основних складових...

НАУКОВА РОБОТА Телебачення як засіб соціалізації особистості підлітків
РОЗДІЛ Роль телебачення у соціалізації особистості підлітків як соціально-педагогічна проблема
Формування готовності вчителів до викладання математики у 5 класі за новими програмами
Математична освіта – важлива складова загальноосвітньої підготовки молодого покоління індикатор готовності суспільства до соціально-економічного...
Методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти
Навчальна програма з позашкільної освіти (далі – програма) – це нормативний документ, що визначає мету, завдання, зміст, обсяг, порядок,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка