Епіграф


Скачати 111.78 Kb.
Назва Епіграф
Дата 28.10.2013
Розмір 111.78 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
Національний та етнічний
склад населення
України

Бінарний урок

проведений у 9 класі

вчителем географії

Кучарською О. І.

вчителем української мови

Бурак О. І.

Мета: розкрити та поглибити знання учнів з географії та української мови, ознайомити з національним складом населення України і окремих її регіонів, корінними народами, національними меншинами та етнографічними групами українців;

розвивати пам’ять, вміння встановлювати причинно-наслідкові

зв’язки міжпредметні зв’язки з українською мовою,

будувати секторні та стовпчикові діаграми,

робити власні ви­сновки;

виховувати національну свідомість, любов і повагу до всіх

народів, що проживають на території України,

почуття гордості за творчість і гідне життя з

Україну С.Рудницького – Україно люба, фундатора украї­нської

наукової географії.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Обладнання: карти: «Населення України», «Етнічні території», атласи,

підручники

Епіграф


Моя Батьківщина – ліси і поля

Від них в нас і радість і сила.

Це та найсвятіша і рідна Земля

Що кожного з нас народила.

Хід уроку


I. Організація класу до уроку

II. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань


  1. Вступне слово вчителя української мови


«Ми українці, земля, де живемо, зветься Україною, чи вона під Російською державою, чи під Австрійсь­кою, чи під Угорщиною. Бо хоч і ділять її кордони, хоч розірвана вона на —шматки, але ж один народ, що її заселяє, з одною мовою, вдачею та звичаями. Та не тільки народ лучить українську територію в одну цінність, Україна також: з нинішніх оглядів мусить бути вражена за виразно одноцільну територію серед інших територій Європи. Навіть се­ред незалежних держав мало таких, щоб могли зрівнятися з українською»

С.Рудницький

  1. Вступне слово вчителя географії

  • Географічне положення будь-якої країни – це доля її не зміниш. Одній державі судилось бути в холоді, іншій – у теплі, одна омивається морями, друга розташована в центрі суходолу;одна оточена сусідами, інша приречена на самотність. Доля визначила Україні унікальне географічне положення на перехресті шляхів руху основних європейських народів.

Звідси і своєрідність характеру українців їх терпимість до інших на­цій.

Відносини українського народу зі своїми близькими і віддалиними сусідами пройшли складне випробування історією. Територія України не раз була захоплена чужоземцями. Складалось так, що у всіх сусідніх країнах залишились досить великі площі українських земель, тому українська нація ввібрала в себе риси адріатичного і вірменського, нордичного і слов’янського расових типів.

Отже, нам треба вияснити які національності та народи проживають на території України, яку частку серед них займають українці, ким вони є і ким мають бу­ти для нашої держави. Про це ми дізнаємося сьогодні розглянувши тему уроку «Наці­ональний та етнічний склад населення України»
План
1. Історія формування української нації.

  1. Національний склад населення України і окремих її регіонів.

  2. Корінні народи і національні меншини

  3. Етнографічні групи українців.




  • Як ви розумієте сутність поняття «український народ»?

  • Що таке нація?


III. Вивчення нового матеріалу
С.Рудницький вказує ,що «Нарід-нація-се найважливіша збірна
одиниця людства. Самостійний нарід - це велика громада людей, що


ма­ють подібну між собою й відмінну від інших народів будову тіла. що ма-­
ють свою самостійну й окремішню від інших рідну мову, свій рідний пи­-
томий звичай і обичай, що мають свою історію, поспільне почуття доб-­
рих і злих хвиль, поcпільно народом пережитих, що мають спільні стрим-
ління на будучину, що мають свою питому культуру і. що найважливіше,
мають де жити, себто займають поспільно великий і багатий кусень по­
верхні землі»

У наукових працях С.Рудницького зазначається, що «Світ про укра­їнців нічого не знає, то ж від світової науки годі про українську справу що-небудь довідатися. Поляки кажуть, що нема українців, лиш є якась ні­би українська частина польського хлопства, москалі кажуть, що нема українців, а тільки малороси – не самостійне плем’я великого «русскаго» народу, інтернаціоналісти кажуть, що не час вже тепер розвивати україн­ську національність. А вислів все один: будьте або поляками, або моска­лями!». Вчений вважає, що за порадою треба звернутися до слів Т.Г.Шев­ченка:

Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрість би була своя.

А то залізете на небо:

«І ми не ми, і я не я,

І все те бачив, і все знаю,

Нема ні пекла, ані раю,

Немає й Бога, тільки я!

Та куций німець узлуватий.

А більш нікого!...» - «Добре, брате,

Що ж ти такеє?»

«Нехай скаже

Німець. Ми не знаєм».

Отак-то ви навчаєтесь

У чужому краю!

Німець скаже: «Ви монголи».

«Монголи! монголи!»

Золотого Тамерлана

Онучата голі.

Німець скаже: «Ви слав’яне».

«Слав’яне! слав’яне!»

Славних прадідів великих

Правнуки погані!

І Коллара читаєте

З усієї сили,

І Шафарика, і Ганка,

І в слав’янофіли

Так і претесь… І всі мови

Славянського люду -

Всі знаєте. А своєї

Дастьбі…

«А історія!.. поема

Вольного гарода.

Що ті римляне убогі!

Чортзна-що – не Брути!

У нас Брути! І Коклеси!

Славні, незабуті!

У нас воля виростала,

Дніпром умивалась,

У голови гори слала,

Степом укривалась!»

Кров’ю вона умивалась,

А спала на купах,

На козацьких вольних трупах,

Окрадених трупах!

Подивіться лишень добре,

Почитайте знову

Тую славу. Та читайте

Од слова до слова,

Не минайте ані титри,

Ніже тії коми,

Все розберіть… та й спитайте

Тоді себе: що ми?..

Чиї сини?.. яких батьків?

Ким? за що закуті?..

У цих словах, на думку С.Рудницького дається порада, «як нам до­кладно та всесторонньо прослідити свій нарід і з того розсліду дійти до українського національного світогляду», «...то є святим обов’язком кож­ного українця, - наголошує вчений, - пізнати свій нарід як найбільш основно, щоби виробити собі національний питомий світогляд і на його основі поспільно та одностайно з земляками працювати для добра свого народу»

3. Українці є дуже давнім народом. Знахідки археологів біля с. Королево Закарпатської області свідчать, що окремі території України були заселені 600 тис. років тому. Від часу переходу до осілого способу життя корінне населення не покидало своєї рідної землі. Існує декілька теорій походження українців:

Назва теорії

предки

Подія, що спонукала до винекнення

Оцінка в сучасних умовах

Спільного походження (від єдиного кореня)



  • білоруси

  • росіяни

  • українці

- після занепаду Київської Русі

Відкинута з огляду на неспроможність

Словۥянська

Прасловۥяни - ранні словۥяни

- розселення народів на схід у 6-7 ст.

Більш доказова і обгрунтована

Давнього походження

Трипільські племена

- натиск кочівників із сходу

Більш доказова і обгрунтована

Отже, українці – корінне населення нашої держави, одна з найбільших націй світу, незважаючи на те, що як тільки зарубіжні історики не визначали її походження: слов’янські тюрки, русифіковані поляки, полонізовані росіяни, слов’янізовані германці.

Відомий сьогодні географ писав (ще багато десятиліть тому назад), що «Самостійним народом або нацією звемо більшу чи мешу групу людства , що має певну суму своєрідних, собі тільки питомих прикмет, котрі в’яжуть усі особливості цієї групи в одну ці­лість. Ці прикмети є:

  1. Антропологічна расовість (своєрідна будова і вигляд тіла).

  2. Історичні традиції та звичаї

  3. Питома культура (як матеріальна, так і духовна)

  4. Суцільна національна територія, на котрій або була, або є,
    або може бути національна держава.

  5. Самостійна серед інших мова

«Розглядаючи справу нашої мови зі становища новітнього націоналізму, мусимо, - як вважає С.Рудницький, - в першу чергу пригадати собі, що рідна мова - це не тільки символ єдності, не тільки «однострій наро­ду», але також головна підойма його поступу, в кінці, одна з головних керм міжнародного життя в війні й мирі. ... без запанування української мови в уряді, школі, війську, церкві України - неможливий у цій величезній країні ніякий розвиток, ніякий поступ. ... Бо коли українська мова не прийде по всій Україні до свого права, сорокміліоновий нарід її буде масою, засудженою на культурну й економічну смерть, буде велетен­ською колодою, що довгі десятиліття спинюватиме похід цивілізації на Схід. Чужі мови, як доказав наглядно історичний досвід, не змогли й не зможуть дати Україні освіти й поступу.» «Яка б не була рідна мова, годі її покидати. Дорожити нею треба і розвивати її щомога... Українська мова є дуже одноцінна... Українська мова є дуже багата... . Українська мова є дуже чиста... Українська мова має велику і гарну літе­ратуру».

Поетична хвилинка

4. Історичні умови розвитку України сприяли формуванню багатоетні­чного складу її населення за цілковитої переваги українців. Представни­ками корінних народів, які віддавна проживали на своїх етнічних терито­ріях і опинилися в результаті державних розмежувань у складі України, є:

  • угорці (у Закарпатській обл.),

  • румуни (у Чернівецькій обл. і Закарпатській обл.),

  • молдавани (у Чернівецькій обл. і Одеській обл.),

  • кримські татари і караїми (у Криму).

    Майже всі представники інших народів належать до прийшлих. Україна належить до десятки країн із найстрокатішою в етнічному плані палітрою населення. Сьогодні на її території мешкають пред­ставники понад 134 етноси. Згідно ст. 11 Конституції України, «Держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомо­сті, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України».

    Юридичною основою етнополітики України є прийнятий Вер­ховною Радою України Закон «Про національні меншини в Україні». За­коном гарантується право меншин на національно-культурну автономію, створення умов для відродження і розвитку їхньої культури, свободи тво­рчості, доступу до надбань світової культури. Згідно зі ст. 8 Закону, в міс­цях компактного проживання національних меншин може використовува­тись їхня мова в роботі державних органів, підприємств, установ і органі­зацій, громадських об’єднань на рівні з державною мовою.

Отже, на сьогоднішній день в Україні сформувалася певна правова база реалізації запитів національних меншин. За описами міжнародних експертів, наше національне законодавство щодо регулювання процесів у сфері міжетнічних відносин є одним з найдемократичніших у світі.

Так склалося, що у межах української нації за особливостями культури, побуту, мови, історичного минулого, природних умов проживання, зв’язками з іншими народами розрізняють різні етнографічні групи українців.

- Нам треба вияснити в чому відмінність між національними меншинами і етнографічними групами.

4. Робота з картою


  • За картою «Етнічний склад населення України» встановіть, які на­
    роди відносяться етнічних

  • За діаграмою «Національний склад населення України» визначте, які національні меншини проживають на території нашої держави?



(На основі карти вчитель разом з учнями встановлює географію роз­селення національних меншин, і, використовуючи знання з історії, учні на­зивають причини такого розселення. Наприклад. Найбільша кількість по­ляків проживає у західних областях України, оскільки ці території були тривалий час під пануванням польської шляхти).

Складання схеми (самостійна робота)


  • На основі знань з вивченої теми «Історико-географічні області та

етнографічні райони України» §3 підручника (Ф.Д.Заставний) та карт «Формування етнічної території», «Етнічний склад населення» доповніть схему «Етнографічні групи українців».

Етнографічні групи українців

Українські Карпати

Північний Захід

Північний Схід

Схід

Південь

Поділля





І



І «

бойки, гу­цули, лемки
















Перевірка та оцінювання самостійної роботи

IV. Узагальнення та систематизація засвоєних знань, умінь і на­вичок

1. Бліц-опитування

  • До якої групи держав (одно- чи багатонаціональних) відноситься
    Україна?

  • Які національності проживають на її території?

  • Чому на території України проживає багато національних меншин?

  • Які чинники вплинули на їх розселення?

2. Усний твір – мініатюра «Я пишаюсь тим, що українець, тому що….»
V. Домашнє завдання

Завдання 1. За статистичними даними табл. 1 «Національний склад України» побудувати секторну діаграму національного складу населення. Розкрити причини строкатого національного складу населення.

VI. Заключне слово вчителя української мови

Якими актуальними і на сьогоднішній день залишаються слова С. Рудницького:

Наша Батьківщина називається Україна. Велика і славна ця земля! Тут жили

наші прадіди і діди й батьки. Вони захищали Україну своїми грудьми,

поливали її своєю кров’ю в боротьбі й потом при праці. Ми винні Україні

щиру любов. Ми повинні для неї жити і працювати, щоб вона велика була

між державами світу, щоб український народ був щасливий і великий між

іншими народами.

Схожі:

Звідки взятий епіграф до роману і як ви його розумієте?
Які двоє дивних появляються на Патріарших прудах? Що дивного в їх поведінці, зовнішності?
Сценарій «Свято української родини» Епіграф
Виступ директора, голови батьківського комітету, голови учнівського самоврядування
ЕПІГРАФ УРОКУ
Тема нашого уроку : Вольтер видатний поет, філософ просвітник, прозаїк, історик, публіцист Франції ХVІІІ ст
Тема. Наталка як уособлення кращих рис української жінки
Розгорніть зошити, запишіть тему уроку, а епіграфом будуть слова О. Гончара (епіграф спроектовано на екран)
Уроку: Закони Джунглів і світ людей
Епіграф: Закон Джунглів — Велика Ліана, що росте всюди, і ніхто не може сховатися від нього
Урок на тему: Світовий океан та його частини
Мотивація ( вступне слово вчителя, об’ява теми та мети уроку, епіграф, план уроку, проблемне питання – слайди №1,2,3)
Допомогти учням з ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя»...
На дошці записаний епіграф без останнього слова, яке учні повинні назвати в кінці заходу
Роль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас
Епіграф уроку: «Людина повинна вірити, що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це». Гете І
О. Довженко. «Україна в огні» твір про трагедію українського народу
Обладнання: портрет О. Довженка, виставка книг, епіграф, ілюстрації, кіноповість «Україна в огні»
СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ. ВИДИ. РЕЧЕНЬ. ЛЕКСИЧНА ТЕМА: СВІТЛО РОЗУМУ
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка