|
Скачати 111.78 Kb.
|
Національний та етнічний склад населення України Бінарний урок проведений у 9 класі вчителем географії Кучарською О. І. вчителем української мови Бурак О. І. Мета: розкрити та поглибити знання учнів з географії та української мови, ознайомити з національним складом населення України і окремих її регіонів, корінними народами, національними меншинами та етнографічними групами українців; розвивати пам’ять, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки міжпредметні зв’язки з українською мовою, будувати секторні та стовпчикові діаграми, робити власні висновки; виховувати національну свідомість, любов і повагу до всіх народів, що проживають на території України, почуття гордості за творчість і гідне життя з Україну С.Рудницького – Україно люба, фундатора української наукової географії. Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок. Обладнання: карти: «Населення України», «Етнічні території», атласи, підручники ЕпіграфМоя Батьківщина – ліси і поля Від них в нас і радість і сила. Це та найсвятіша і рідна Земля Що кожного з нас народила. Хід урокуI. Організація класу до уроку II. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань
«Ми українці, земля, де живемо, зветься Україною, чи вона під Російською державою, чи під Австрійською, чи під Угорщиною. Бо хоч і ділять її кордони, хоч розірвана вона на —шматки, але ж один народ, що її заселяє, з одною мовою, вдачею та звичаями. Та не тільки народ лучить українську територію в одну цінність, Україна також: з нинішніх оглядів мусить бути вражена за виразно одноцільну територію серед інших територій Європи. Навіть серед незалежних держав мало таких, щоб могли зрівнятися з українською» С.Рудницький
Звідси і своєрідність характеру українців їх терпимість до інших націй. Відносини українського народу зі своїми близькими і віддалиними сусідами пройшли складне випробування історією. Територія України не раз була захоплена чужоземцями. Складалось так, що у всіх сусідніх країнах залишились досить великі площі українських земель, тому українська нація ввібрала в себе риси адріатичного і вірменського, нордичного і слов’янського расових типів. Отже, нам треба вияснити які національності та народи проживають на території України, яку частку серед них займають українці, ким вони є і ким мають бути для нашої держави. Про це ми дізнаємося сьогодні розглянувши тему уроку «Національний та етнічний склад населення України» План 1. Історія формування української нації.
III. Вивчення нового матеріалу С.Рудницький вказує ,що «Нарід-нація-се найважливіша збірна одиниця людства. Самостійний нарід - це велика громада людей, що мають подібну між собою й відмінну від інших народів будову тіла. що ма- ють свою самостійну й окремішню від інших рідну мову, свій рідний пи- томий звичай і обичай, що мають свою історію, поспільне почуття доб- рих і злих хвиль, поcпільно народом пережитих, що мають спільні стрим- ління на будучину, що мають свою питому культуру і. що найважливіше, мають де жити, себто займають поспільно великий і багатий кусень по верхні землі» У наукових працях С.Рудницького зазначається, що «Світ про українців нічого не знає, то ж від світової науки годі про українську справу що-небудь довідатися. Поляки кажуть, що нема українців, лиш є якась ніби українська частина польського хлопства, москалі кажуть, що нема українців, а тільки малороси – не самостійне плем’я великого «русскаго» народу, інтернаціоналісти кажуть, що не час вже тепер розвивати українську національність. А вислів все один: будьте або поляками, або москалями!». Вчений вважає, що за порадою треба звернутися до слів Т.Г.Шевченка: Якби ви вчились так, як треба, То й мудрість би була своя. А то залізете на небо: «І ми не ми, і я не я, І все те бачив, і все знаю, Нема ні пекла, ані раю, Немає й Бога, тільки я! Та куций німець узлуватий. А більш нікого!...» - «Добре, брате, Що ж ти такеє?» «Нехай скаже Німець. Ми не знаєм». Отак-то ви навчаєтесь У чужому краю! Німець скаже: «Ви монголи». «Монголи! монголи!» Золотого Тамерлана Онучата голі. Німець скаже: «Ви слав’яне». «Слав’яне! слав’яне!» Славних прадідів великих Правнуки погані! І Коллара читаєте З усієї сили, І Шафарика, і Ганка, І в слав’янофіли Так і претесь… І всі мови Славянського люду - Всі знаєте. А своєї Дастьбі… «А історія!.. поема Вольного гарода. Що ті римляне убогі! Чортзна-що – не Брути! У нас Брути! І Коклеси! Славні, незабуті! У нас воля виростала, Дніпром умивалась, У голови гори слала, Степом укривалась!» Кров’ю вона умивалась, А спала на купах, На козацьких вольних трупах, Окрадених трупах! Подивіться лишень добре, Почитайте знову Тую славу. Та читайте Од слова до слова, Не минайте ані титри, Ніже тії коми, Все розберіть… та й спитайте Тоді себе: що ми?.. Чиї сини?.. яких батьків? Ким? за що закуті?.. У цих словах, на думку С.Рудницького дається порада, «як нам докладно та всесторонньо прослідити свій нарід і з того розсліду дійти до українського національного світогляду», «...то є святим обов’язком кожного українця, - наголошує вчений, - пізнати свій нарід як найбільш основно, щоби виробити собі національний питомий світогляд і на його основі поспільно та одностайно з земляками працювати для добра свого народу» 3. Українці є дуже давнім народом. Знахідки археологів біля с. Королево Закарпатської області свідчать, що окремі території України були заселені 600 тис. років тому. Від часу переходу до осілого способу життя корінне населення не покидало своєї рідної землі. Існує декілька теорій походження українців:
Отже, українці – корінне населення нашої держави, одна з найбільших націй світу, незважаючи на те, що як тільки зарубіжні історики не визначали її походження: слов’янські тюрки, русифіковані поляки, полонізовані росіяни, слов’янізовані германці. Відомий сьогодні географ писав (ще багато десятиліть тому назад), що «Самостійним народом або нацією звемо більшу чи мешу групу людства , що має певну суму своєрідних, собі тільки питомих прикмет, котрі в’яжуть усі особливості цієї групи в одну цілість. Ці прикмети є:
«Розглядаючи справу нашої мови зі становища новітнього націоналізму, мусимо, - як вважає С.Рудницький, - в першу чергу пригадати собі, що рідна мова - це не тільки символ єдності, не тільки «однострій народу», але також головна підойма його поступу, в кінці, одна з головних керм міжнародного життя в війні й мирі. ... без запанування української мови в уряді, школі, війську, церкві України - неможливий у цій величезній країні ніякий розвиток, ніякий поступ. ... Бо коли українська мова не прийде по всій Україні до свого права, сорокміліоновий нарід її буде масою, засудженою на культурну й економічну смерть, буде велетенською колодою, що довгі десятиліття спинюватиме похід цивілізації на Схід. Чужі мови, як доказав наглядно історичний досвід, не змогли й не зможуть дати Україні освіти й поступу.» «Яка б не була рідна мова, годі її покидати. Дорожити нею треба і розвивати її щомога... Українська мова є дуже одноцінна... Українська мова є дуже багата... . Українська мова є дуже чиста... Українська мова має велику і гарну літературу». Поетична хвилинка 4. Історичні умови розвитку України сприяли формуванню багатоетнічного складу її населення за цілковитої переваги українців. Представниками корінних народів, які віддавна проживали на своїх етнічних територіях і опинилися в результаті державних розмежувань у складі України, є:
Отже, на сьогоднішній день в Україні сформувалася певна правова база реалізації запитів національних меншин. За описами міжнародних експертів, наше національне законодавство щодо регулювання процесів у сфері міжетнічних відносин є одним з найдемократичніших у світі. Так склалося, що у межах української нації за особливостями культури, побуту, мови, історичного минулого, природних умов проживання, зв’язками з іншими народами розрізняють різні етнографічні групи українців. - Нам треба вияснити в чому відмінність між національними меншинами і етнографічними групами. 4. Робота з картою
(На основі карти вчитель разом з учнями встановлює географію розселення національних меншин, і, використовуючи знання з історії, учні називають причини такого розселення. Наприклад. Найбільша кількість поляків проживає у західних областях України, оскільки ці території були тривалий час під пануванням польської шляхти). Складання схеми (самостійна робота)
етнографічні райони України» §3 підручника (Ф.Д.Заставний) та карт «Формування етнічної території», «Етнічний склад населення» доповніть схему «Етнографічні групи українців». Етнографічні групи українців
Перевірка та оцінювання самостійної роботи IV. Узагальнення та систематизація засвоєних знань, умінь і навичок 1. Бліц-опитування
2. Усний твір – мініатюра «Я пишаюсь тим, що українець, тому що….» V. Домашнє завдання Завдання 1. За статистичними даними табл. 1 «Національний склад України» побудувати секторну діаграму національного складу населення. Розкрити причини строкатого національного складу населення. VI. Заключне слово вчителя української мови Якими актуальними і на сьогоднішній день залишаються слова С. Рудницького: Наша Батьківщина називається Україна. Велика і славна ця земля! Тут жили наші прадіди і діди й батьки. Вони захищали Україну своїми грудьми, поливали її своєю кров’ю в боротьбі й потом при праці. Ми винні Україні щиру любов. Ми повинні для неї жити і працювати, щоб вона велика була між державами світу, щоб український народ був щасливий і великий між іншими народами. |
Звідки взятий епіграф до роману і як ви його розумієте? Які двоє дивних появляються на Патріарших прудах? Що дивного в їх поведінці, зовнішності? |
Сценарій «Свято української родини» Епіграф Виступ директора, голови батьківського комітету, голови учнівського самоврядування |
ЕПІГРАФ УРОКУ Тема нашого уроку : Вольтер видатний поет, філософ просвітник, прозаїк, історик, публіцист Франції ХVІІІ ст |
Тема. Наталка як уособлення кращих рис української жінки Розгорніть зошити, запишіть тему уроку, а епіграфом будуть слова О. Гончара (епіграф спроектовано на екран) |
Уроку: Закони Джунглів і світ людей Епіграф: Закон Джунглів — Велика Ліана, що росте всюди, і ніхто не може сховатися від нього |
Урок на тему: Світовий океан та його частини Мотивація ( вступне слово вчителя, об’ява теми та мети уроку, епіграф, план уроку, проблемне питання – слайди №1,2,3) |
Допомогти учням з ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя»... На дошці записаний епіграф без останнього слова, яке учні повинні назвати в кінці заходу |
Роль прокаріотів у природі та житті людини. Розробка уроку, 10 клас Епіграф уроку: «Людина повинна вірити, що незрозуміле можна зрозуміти, інакше вона не стала б розмірковувати про це». Гете І |
О. Довженко. «Україна в огні» твір про трагедію українського народу Обладнання: портрет О. Довженка, виставка книг, епіграф, ілюстрації, кіноповість «Україна в огні» |
СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ. ВИДИ. РЕЧЕНЬ. ЛЕКСИЧНА ТЕМА: СВІТЛО РОЗУМУ ... |