|
Скачати 81.51 Kb.
|
Мета: навчальна: допомогти учням з ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; розвивальна: навчити учнів критично ставитися до своїх вчинків та вчинків інших людей, аналізувати матеріали з різних джерел і самостійно робити правильні висновки4 виховна: розвивати почуття доброти, чуйності, милосердя, гуманності, спонукати творити добро, бути милосердним, уникати злих учинків. На дошці записаний епіграф без останнього слова, яке учні повинні назвати в кінці заходу. У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить схилятися, це – геній, і одна річ, перед якою слід упасти на коліна, це – (доброта). В.Гюго Учень-фольклорист (читає казку). «Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Не весело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чарівника, який прожив уже більше ста років: - Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все життя. Подумав чарівник і сказав: - Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде. Уранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п ять прекрасних дівчат. -Ось вибирай, -сказав чарівник. – Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Журба, п яту – Доброта. - Усі вони прекрасні, - сказала Любов. – Не знаю, кого й вибрати... - Твоя правда, - відповів чарівник, - вони всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя. Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до дівчини Доброти і простягла їй руку...» Учитель. Проблемні запитання -А кого вибрали б ви? -Чому, на вашу думку, Любов зупинила свій вибір саме на Доброті? - Що ж означають слова «добро» та «доброта», «милосердя»? Дати відповіді на ці питання нам допоможуть тлумачі. Надаємо їм слово. Тлумачі. Добро. 1.Усе позитивне в житті людини, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям, - благо, позитив; протилежне – лихо, зло. 2. Добра, корисна справ, вчинок. 3. Задоволення, яке хто-небудь відчуває від певного становища, певних обставин. 4. Сукупність належних кому-небудь речей, предметів, цінностей; майно. 5. У значенні прислівника добром – без сперечань, за згодою, по-доброму. Доброта.
Милосердя. Добре, співчутливе ставлення до когось. Учитель. Якими уявляли Добро і Зло наші предки? Як відображали ці поняття у міфах та казках? Яке походження цих слів? Просимо до слова міфологів, етимологів та фольклористів. Міфологи. Добро і Зло – міфологічні персонажі, що виступають, як правило, в дуалістичних міфах, які базуються на протиставленні двох символів – корисних і шкідливих. Богом Добра є Білобог. Він захищає людей від усілякого зла, творець землі, води, батько Перуна, повелитель Вирію та інших богів. Як свідчать народні міфи, він постійно воював із Чорнобогом, який уособлював сили пітьми, мороку. Білобог, найголовніший персонаж української міфології, перетворюється за народними уявленнями, у білого лебедя. Недаремно ще у Київській Русі під страхом смертної кари заборонялося вбивати цих птахів. Між Добром і Злом постійно точиться боботьба, яка, за народними устремліннями та бажаннями, повинна закінчитися перемогою першого. У християнській же літературі Добро виступає у вигляді Бога, а Зло – сатани, Люцифера тощо. Етимологи. За свідченнями В.Колоскова, у давнину на Русі слово «добрий» мало значення «міцний», «сильний». Не випадково одного із трьох билинних захисників землі Руської називали Добринею. Пізніше це слово стало оцінювати людину за зовнішнім виглядом, красою. Згодом це слово стало означати «багатий», а слово «добро» - відповідно «багатство», «душевний скарб». І лише пізніше «добрий» набуло значення «душевний», «лагідний». Етимологічний словник української мови зазначає історичну спорідненість слів добрий, добро зі словами на означення «хоробрий», «міцний», «корисний», «гарний», «граціозний!. А слова «злий», «зло» споріднені у своєму походженні із лексемами, що означають «недобрий», «грубий», «нахаба», «кривда», «несправедливість», «ударити», «фальш», «брехня». У народі поняття Добра і Зла пов язувалися з такими важливими категоріями, як людина, рід, діло, розум, доля, душа, серце тощо. У стародавніх іменах Доброслав, Добромисл теж не випадковою є перша частина. Називаючи так дітей, батьки вірили, що в них буде світла доля. Фольклористи. Ще в найдавніших колядках, які дійшли до нашого часу, побажаннях, примовках, люди зичили одне одному саме Добра. Коли зустрічалися, говорили: «Доброго здоров я», «Добрий день», «Добрий вечір», «Дай, Боже, час добрий». Коли були в гостях, прощаючись, зичили тільки добра: «На добро!», «У добрий час!». Існував звичай платити добром за добро, хто його порушував, піддавався загальному осуду. У народних казках же герої, що чинять саме добрі справи, завжди одержують винагороду, досягають бажаного, перемагають. Ось так високо народ цінував Добро! «Темного лугу калина, доброго роду дитина», «Лихо не без добра». Одним з найстрашніших прокльонів був вислів «Бодай тобі добра не було!». Лагідну людину називали не інакше як добродій. І нині ми, прощаючись увечері, кажемо: «На добраніч», навчаємо добра, тобто виовуємо на основі справедливості. Усна народна творчість і зараз розглядає Добро і Зло як антиподи, віддаючи перевагу першому, наприклад, «Добро роби – добро й буде», «Хто людям добра бажає, той і собі має», «Добре діло роби сміло», «Все добре переймай, а зла уникай» та багато інших. Учитель. Один із мудреців сказав: «Доброта схожа на сонечко, яке зігріває, огортає теплом душі живих істот, робить життя ясним, світлим, радісним». Отож, як підсумок попередніх виступів, давайте побудуємо «Асоціативний кущ» до слова «доброта» у вигляді сонечка. (Співчуття, співстраждання, співпереживання, милосердя, любов до ближнього, душевність, лагідність, великодушність, чуйність, щиросердність, людяність тощо). -Яке із перерахованих вами слів найбільш близьке до слова «доброта»? На мою думку, це – милосердя, бо це два крила, на яких завжди тримається людство. Серед якостей, якими визначається цінність людини, одне з найперших місць посідають її моральні чесноти: доброта, милосердя, чесність, скромність, доброзичливість, сміливість тощо. «Дві речі наповнюють душу завжди новим і дедалі сильнішим здивуванням і благоговінням – це зоряне небо над нами і моральний закон усередині нас», - писав Е.Кант. і справді, чи не найбільше диво в людині – її духовність, здатність у своїх думках, поняттях та ідеях «виходити» за межі свого існування, носити в собі Всесвіт, створювати у мріях ідеальний світ! Результати свого дослідження презентує релігієзнавець. Релігієзнавець. Людство існує протягом багатьох тисячоліть, і взаємовідносини між людьми формувалися протягом дуже довгого часу. У кожному суспільстві існували норми, які регулювали ці взаємовідносини відповідно до їх суспільних інтересів. Усі релігійні та філософські вчення були спрямовані на вироблення цих норм, усі вони спрямовували дії людей на те, щоб вони не заподіювали шкоди іншим, а творили добро. Багато норм-правил знайшли свої відображення насамперед у священних писаннях: Буддизм «Не причиняйте іншим того, що самим здається боляче». Християнство «Як хочете, щоб з вами поводилися люди, так поводьтеся і ви з ними». Іудаїзм «Що ненависно вам, не робіть юлижньому своєму». Мусульманство «Не робіть іншим того, чого не хочете, щоб вони робили вам». Тож можна зробити висновок, що в усіх релігіях однакове поняття про мораль. А мораль – це сукупність уявлення людей про те, що добре, а що погано, як треба чинити в тому чи іншому випадку, які людські вчинки заслуговують на осуд, а які на повагу. Тест «Що таке добре, а що погано?». (Заперечити або підтвердити наведені положення.
Учитель. У наш час, час наукових злетів технічного прогресу, високих технологій, на жаль, зла не поменшало, а побільшало, воно на кожному кроці чатує на людську душу. Зло багатолике. Воно проявляється як егоїзм, душевна черствість, жорстокість. А зароджується воно, коли ще дитина робить перші усвідомлені кроки в житті. Ось чому так важливо уже в дитинстві, а тим паче у вашому віці, формувати тверді переконання на основі християнського вчення про добро і зло, шляхом самовиховання виробляти в собі непримиренність до всього негідного. А що є негідним, проти чого боротися?. У пригоді вам стануть поради видатного педагога В.Сухомлинського. Порушення кодексу людської порядності
Учитель. Діти, скажіть, будь ласка, заради чого ви ходите до школи? Так, усе, що ви сказали, правильно. Та все ж найважливіше для кожного з нас- виховати в собі людину. В.Сухомлинський писав: «Інженером можна стати за п ять років, учитися ж на людину треба все життя» - і закликав: «Виховай у собі людську душу!» а що таке душа? Чи є вона взагалі? Адже її не можна побачити, до неї не можна доторкнутися. Та все ж таки ми спробуємо зараз побачити, якою може бути душа, станемо свідками дива, яке приготував нам учитель хімії. Учитель хімії. У склянці прозора речовина – речовина луг. Уявіть собі, що це людська душа – чиста, не заплямована ні обманом, ні злими жорстокими вчинками. Та ось щось сталося з людиною – і вона скоїла злий учинок (капає по крапельці фенолфталеїн, вода стає рожевого кольору, дедалі темнішого), потім – ще щось недобре, погане. Поступовр Душа темніє, їй важко, вона страждає, болить, мучиться. І, не витримавши цих душевних мук, людина знову починає творити добро (у розчин по крапельці додається будь-яка кислота, і він знову стає безбарвним, прозорим). І сталося диво – душа знову поступово очистилася, стала красивою. Учитель. А яка вона, людина з чистою, красивою душею? Чим відрізняється від інших? (Відповіді дітей). Так, дійсно, така людина завжди готова прийти на допомогу іншим від щирого серця. Вона відрізняється від інших своїми вчинками, вона омита святим бажанням любити. І ця чистота, ця краса робить людину добрішою, мудрішою. І хоч до душі не можна доторкнутися, її можна легко зруйнувати, тому треба мати в душі святе, чисте, прекрасне, бо без цього ми вже не люди, бо переступили через закони людяності, доброти, честі. Нам би про душу хоч не забути, Нам би хоч трохи добрішими бути! Ми лише раз, - так уже повелося, - Живемо на цій грішній землі... Хай прокинуться сплячі душі, Що, як квітки в квітнику, Потребують дощу і суші На довгім життєвім шляху. Хай романтика Віри й Любові, Слова людського тепла й доброти Нам порожнини в душах заповнить, Куди вже війнули ранкові вітри. Учитель. Продовжте думку: «Я вважаю, що доброта (не) може зцілити людину, тому що...» А наостанок я хочу звернутися до епіграфа. Якого слова не вистачає у вислові? Отож, творіть добро на землі, примножуйте кількість щасливих людей. Відкривайте свої серця і душі навстіж, поспішайте робити Добро, ставайте добродіями! Слідуйте духовним заповіддям Матері Терези. |
Духовний вимір людського буття Мета: розкрити зміст понять; ознайомитися з основними концепціями буття; розвивати просторово-аналітичні; сприяти позитивному сприйняттю... |
Урок позакласного читання Г. Г. Маркеса, допомогти учням збагнути ідею оповідання «Стариган з крилами», мотиви поведінки персонажів, їхні характери; з’ясувати... |
Поспішаймо творити добро” Мета: виховати в учнів почуття чуйності, доброти, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; викликати співчутливе ставлення... |
Формувати в учнів моральні святині та істини, такі як: доброта, милосердя,... Пробуджувати інтерес до всього корисного, морального. Виховувати любов і повагу до батьків, дбайливе ставлення до природи та оточуючих.... |
Нюкало Тетяна Григоріївна Допомогти учням осягнути,що значить бути добрим,що лежить в основі доброти,доброго вчинку,славлячи добро в людині,її справах і ставленні... |
Підготувала вчитель основ християнської етики Мета: допомогти учням зрозуміти, що ділення є необхідним елементом у християнському житті; виховувати у дітей щирість, милосердя,... |
Урок презентація Тема уроку «Климко» на учнів; які проекти підготували школярі після прочитання твору (образ Климка, роль художньої деталі) допомогти учням формувати... |
Тема: Доброта і милосердя зміст Уявіть, що вам сьогодні заборонено навчатися. Як ви будете відстоювати своє бажання вчитися? |
Урок №2 Тема уроку : Як розрізняють добро і зло Після уроку діти зможуть : пояснювати зміст понять «добро» і «зло»,»доброчинність» |
Тема: Добро і зло в нашій душі Милосердя – щиросердність, співчуття,готовність робити добро всякому, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям... |