Тема уроку: Закони Джунглів і світ людей
Епіграф: Закон Джунглів — Велика Ліана, що росте всюди, і ніхто не може сховатися від нього.
Дж. Р.Кіплінг. «Книга Джунглів»
Мета: працювати над поглибленням знання тексту; підвести учнів до розуміння ідеї Кіплінга, що світ людей і джунглів дуже відрізняються; показати, що Закон займає центральне місце в Книгах як сила, яка мудро регулює конфлікт «вищого» класу живих істот з «нижчим»; допомогти учням цілісно сприйняти історію вихованця джунглів Мауглі, навчити розрізняти реальне та фантастичнев ній, визначати закономірності життя природи та людини;
розвивати навички виразного вибіркового читання й вибіркового переказу; образного та логічного мислення, характеристики героїв;
виховувати гуманність, милосердя, почуття справедливості,вміння жити в злагоді з природою.
Обладнання: текст казки, схеми.
Зміст уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Природа — дім людини, тому природу необхідно берегти, жити в злагоді з навколишнім світом. Якщо ж людина намагатиметься змінити закони природи, нерозумно втручатися в них, то може бути жорстоко покарана. Людські закони не дозволяють ані вбивати, ані кривдити собі подібних. У джунглях полювання дозволяється, але лише заради харчування. Інші закони звірині й людські — схожі: до слабким — піклування; малечі — захист; матері — повага й допомога; батько — годувальник і захисник родини; сила громади — в одному, сила одного — у громаді. Тож і співається у вранішній пісні джунглів:
«Спочинку доброго усім,
Хто наш Закон шанує!»
Хоч повість Кіплінга «Мауглі» — казка, але «звірині закони», «Закон Джунглів» казки нагадують нам про необхідність дотримуватись законів людських та виконувати обов’язки, які ми маємо. І це робить твір цікавим та повчальним. Отже, про те, чим відрізняються закони джунглів і закони людей, ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.
IІ. Повідомлення теми, мети, епіграфа уроку.
IIІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа для розвитку логічного мислення «Підкресли зайве».
Світ джунглів. Мешканці: Ракша, Багіра, Мєссуа, Мауглі, Чіль, Блюдолиз. Предмети і природа: Сіонійські гори, Холодні Печери, Скеля Ради, печера вовків, мачани, Вайнгунга.
Світ людей. Мешканці: жрець, Мессуа, Хаті. Бульдео, кобра з нори під смоквою. Предмети і природа: царина, пастка на пантер, рупії, забитий бик, рушниця.
2.Літературний диктант
(Учням пропонується визначити про кого з героїв казки «Мауглі» йдеться мова).
Чорна, мов смола, і страшна, мов пекло. (Багіра)
Для такої нікчемної особи, як я, всяка обгризена кістка – вже справжній бенкет. (Табакі)
Рев тигра, мов грім заповнив усю печеру. (Шер-Хан)
Очі в неї спалахнули, мов дві зелені зірки в пітьмі. Вона сміливо
глянула в розлючені очі Шер-Хана. (Мати Вовчиця)
Він мав право блукати скрізь, де йому заманеться, бо їв лише горіхи, коріння та мед. (Балу)
Чорна тінь упала посеред кола. (Багіра)
Самотній Вовк, очевидно, стрибнув, але схибив. (Акела)
Він дочекався, коли його діти навчились бігати, і тоді в ні Племінних зборів повів їх на Скелю Ради. (Батько Вовк)
ІV. Робота над темою урока.
1.Образи звірів у Кіплінга змальовані дуже яскраво. А чи нагадують вони вам нас, людей? Щоб це зрозуміти, виконаймо завдання «Стрілки». З єднайте стрілками відповідно імена персонажів і риси характеру людини , властиві їм.
Мати Вовчиця підлабузництво
Батько Вовк справедливість
Багіра честь
Балу розуміння
Акела підступність
Шер-Хан мудрість
Табакі любов.
2.Робота в групах. Складіть словесну характеристику до образів Мауглі, Шер-Хана, Багіри,Табакі, Балу.
Мауглі
Розумний, спритний
Вчиться, полює, перемагає
Кладу на Скелю Шер-Ханову шкуру
Переможець
Шер-Хан
Сильний, підступний
Переслідує, вбиває,полює
Ненавиджу людину всією істотою
Вбивця
Багіра
Кмітлива, невловима
Полює, допомагає, підказує
Звірі її боялися, поважали
Мисливиця
Табакі
Підлий, хитрий
Обдурює, викручується, нишпорить
Робить капості, розносить плітки
Нікчема
Балу
Великий, добрий
Вчить, допомагає, любить
Люблячи наставлю йому синців
Вчитель
3. Бесіда.
- як ви ставитеся до персонажів казки?
- чим ви можете обґрунтувати своє ставлення?
- чим світ тварин схожий на світ людей?
- наведіть приклади відповідності світу звірів і світу людей?
- що є в образі Мауглі від тварини, а що від людини?(http://ua.convdocs.org)
4. Робота з текстом ( учні працюють у групах - метод «Акваріум»)
Знайти у тексті найголовніші закони джунглів і записати у зошити.
Закон Джунглів завжди чимось обумовлений.
Закон дозволяє звірам полювати на людину тільки тоді, коли вони вчать своїх дітей убивати. Але і тоді не можна убивати людину в тих місцях, де полює зграя.
Кожен звір, який обзавівся сім'єю, може покинути свою зграю.
Кожен звір має привести своїх дітей на Раду Зграї, щоб показати їх іншим.
Ніхто не має права убивати звірят.
Усі джунглі твої. Ти можеш полювати дичину, яка тобі під силу, але ти не маєш права чіпати ніяку скотину, ні молоду, ні стару.
Віддай частину їжі кволому.
У лігві — володарка Мати, право печери — за Батьком.
Слово вожака — закон для всіх.
3. Евристична бесіда
Який із законів, на вашу думку, є найголовнішими?
(«Ми з тобою — однієї крові»)
Як ви його розумієте?
Чи всі жителі джунглів дотримувалися законів?
Як звірі ставилися до нього? Доведіть свою думку прикладом з тексту.
Кого ще не любили звірі і за що?
Яким автор зображує світ звірів?2) Узагальнювальна бесіда.
Якими сторонами життя тварин керують Закони Джунглів? Чи всі їх дотримують? Як ставляться до тих, хто порушує Закон? Навіщо жи¬телям джунглів Закон? (Закони Джунглів керують життям жителів джунглів, їхніми стосунками між собою та з людьми. Порушення Закону ділить джунглі на тих, хто «одної крові та іншої, обґрунтовуючи спра-ведливість.)
IIІ. Виконання навчальних завдань.
1. Роль автора в тлумаченні і коментуванні Закону.
— Евристична бесіда.
Який головний Закон Джунглів? Як пояснено в тексті, чому не можна вбивати людину? Яке пояснення, на вашу думку, є справедливим? Чому?
(Головний закон Джунглів — заборона вбивати людину.
Автор наголошує на тому, що підстави для цього закону і пояснення його звірами не збігаються. Така заборона доцільна, бо «вбивство люди¬ни рано чи пізно викличе прибуття білих людей з рушницями верхи на слонах і кількох сотень темношкірих людей з барабанами, ракетами і смолоскипами. І тоді кожен у джунглях зазнає лиха». Звірі ж дають мо-ральне тлумачення: «Людина — це найслабша і найменш захищена істо-та, і тому чіпати її не личить мисливцеві».
Так вони наголошують па своїй силі, але водночас спотворюють ре-альність, бо людина захищена своїм розумом, духовністю, врешті і руш-ницями, ракетами, смолоскипами, і навіть Мауглі має ніж, з яким ніколи не розлучається.)
2. Складання схеми «Світ джунглів і світ людей: закон, простір і час».
3. Обговорення схеми.
Матеріал для обговорення: Звірі живуть на Сіонійських горах. Кіп-лінг невипадково так їх називає. У Єрусалимі на пагорбі Сіон була роз¬ташована резиденція царя Давида, у Біблії Сіон називається житлом бога Яхве, Царством Божим на землі і на небесах. Місце, де живе Зграя
за Законами Джунглів, може уявлятися царством справедливості на землі. Простір, де живуть люди, забрано у джунглів, і джунглі можуть легко його повернутії назад. Одночасно до людей і звірів приходить се¬зон дощів, весна — пора нових пісень. Відмінності між двома світами яскраво виявляються через дотримання законів. У селі, куди прийшов Мауглі, усім керує жрець, який дбає не про справедливість, а про власні інтереси. Якщо звірі шукають і знаходять справедливість на Скелі Ра¬ди — у своєму просторі, то Мессуа з чоловіком змушені звертатися до англійців — шукати захисту за межами свого села. 4. Робота з розділом «Князівський анкас».
— Два світи зображені в єдності в розділі «Князівський анкас».
1) Перекажіть його за планом:
1. Нова шкура Каа.
2. Білий Клобук — страж царського скарбу.
3. Князівський анкас.
4. Поєдинок з коброю.
5. Слова Багіри.
6. Шість смертей.
2) Виразне читання за особами уривка1 «Поєдинок з коброю»
(с. 166-168): «Біла Кобра повзла слідом за Мауглі. (...) В Холодних Печерах завжди повно зла — і на землі, і під нею».
3) Усвідомлення прочитаного.
— У цьому уривку діють і мешканці джунглів, і люди. Кожен виявляє
свою суть: Білий Клобук — підступність, Каа — вірність, Мауглі — спритність і безкорисливість, люди — прагнення до наживи. Які вчинки персонажів доводять це? Чим хотіли заволодіти Мауглі і шість нещасливців?
Чи мав рацію Білий Клобук, коли казав, що золотий анкас убиває?Рольова гра
Завдання. Перечитайте ще раз мовчки (або пригадайте) епізод, у якому князівський анкас убивав людей; підготуйтеся до рольової гри.
Учасники гри: прокурор (обвинувачувач), захисник, підсудний, свідки
(слон, пантера, Мауглі).
Орієнтовний сценарій рольової гри
С у д д я. Встати, суд іде! Слухається справа про жорстоке вбивство князівським анкасом шістьох людей. Слово надається обвинувачу (прокуророві).
П р о к у р о р. Анкас — це палиця, якою поганяють слонів. Князівський анкас, про який ідеться, прикрашений бірюзою та рубінами, і це коштовне каміння спокушало людей, вони намагалися володіти ним, навіть убивали одне
одного. Мауглі в чесному поєдинку переміг кобру Білий Клобук, охоронницю
скарбу, і забрав анкас заради цікавості. Попереджений Білим Клобуком та Багірою, він викинув анкас. Його підібрав Велика Нога. Його перестрів мисливець із племені гондів Маленька Нога і вбив, відібравши анкас. Гонду зустрілися четверо чоловіків у черевиках і вбили його, але той заздалегідь підсипав
своїм убивцям в їжу отруту. Усі померли. Отже, коштовний анкас пробуджував природну жадібність людей і спокушав їх до злочину. Вимагаю для нього
найвищої кари!
П р о к у р о р. Слово надається свідкам.
С в і д о к с л о н Х а т і. Цей анкас жорстокий від природи. Він бив нас, знущався з нас. У мене й моїх синів на шкурі шрами від його ударів.
С в і д о к п а н т е р а Б а г і р а. Я народилася в князівських клітках в Удейпурі і знаю, що заради цього червоного каменя, який є на кінці анкаса, багато
людей убили одне одного.
С в і д о к М а у г л і. Мати Кобр попереджала мене, що ця штука — смерть,
що вона може вбити й мене. Я не повірив їй, але згодом переконався в цьому.
С у д д я. Оголошується вирок: повернути анкас Матері Кобр, укинувши його
в підземну печеру, щоб жодна людина його ніколи не знайшла.Виразне читання розділу повісті-казки Дж. Р. Кіплінга «Руді собаки»
(с. 171–180 — за підручником Ю. І . Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко;
за підручником Є. Волощук дочитати уривки до кінця, а відповідний
розділ — за повним текстом)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
Що найбільше вас вразило в розділі «Руді собаки»? Чому?
Які факти з життя Мауглі свідчать, що він дотримувався Закону Джунглів?
(Він ніс Акелі, який постарів і зробився слабким, половину оленя, бо згідно із
Законом, слабшим необхідно допомагати, ділитися з ними здобиччю.)
А що свідчить про те, що руді собаки, дхолі, не дотримувалися Закону Джунглів? (Закон Джунглів говорить, що вбивати можна лише для їжі; руді собаки вбивали всіх поспіль.)
Який план придумав Мауглі разом із друзями, щоб покарати рудих собак?
(Він привернув їхню увагу до себе, щоб собаки погналися за ним, і привів
зграю до чорних диких бджіл, потім — до річки; поодиноких собак, які залишились, добила зграя вовків.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Допишіть слово з останнього висловлювання Акели і поясніть його.
(Мауглі — напівлюдина-напіввовк за своїм вихованням. Акела сказав, що
людське в ньому все одно переможе, і порадив йому йти до людей. Адже коли б
не Мауглі, зграя вовків просто б утекла від рудих собак; він же як розумна людина сприяв перемозі над ворогами.)
|