КАМ’ ЯНОБРІДСЬКИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
СИСТЕМА РОБОТИ
В ГУРТКАХ ТА ТВОРЧИХ ОБ’ ЄДНАННЯХ КБДЮТ
З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Луганськ – 2010р.
ПРОГРАМА "ОБДАРОВАНІ ДІТИ"
до 2010 року
Мета Програми:
Сприяння реалізації положень Загальнодержавної програми підтримки молоді на 2004-2008 роки, затвердженої Законом України від 18 листопада 2003 року № 1281-iv, і Концепції Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 роки, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2006 року № 202-р, створення умов для виявлення здібностей, розвитку талантів дітей, їх інтелектуального і творчого потенціалу.
Необхідність розробки програми "Обдаровані діти":
На сучасному світі, де робиться ставка на інтелект, інформацію і високі технології, роль обдарованої особи в забезпеченні суспільного прогресу є такою, що визначає. Інтелектуальні здібності підростаючого покоління потребують всестороннього розвитку і повноцінної реалізації, адже талановита молодь - головний ресурс процвітання нації в умовах панування високотехнологічної і інтелектуальної моделі світової економіки. Тому підтримка обдарованих дітей з боку держави і суспільства є якнайкращою інвестицією в майбутнє нації.
У Україні розроблено і прийнято до виконання ряд програм, які стосуються роботи з обдарованою молоддю.
Програма Національного фонду "Україна - дітям" "Обдаровані діти" - це комплексний документ, в якому визначені основні напрями діяльності Фонду щодо пошуку, розвитку, підтримки і надання допомозі талановитим дітям і заходу щодо її реалізації. Вона покликана сприяти практичному здійсненню положень державних програм в частині, яка стосується талановитих творчих дітей.
Реалізація Програми проводиться при сприянні:
• Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і мистецтв України і інших;
• Національній академії наук України;
• Науково-методичного центру середнього утворення МОН України;
• Національного академічного театру опери і балету України ім. Т.Г. Шевченко, Національного академічного драматичного театру ім. І. Франко, Національної філармонії України, Київського державного академічного Театру Юного Глядача на Липках, Київського академічного Молодого театру;
• Національного виставкового комплексу "Експоцентр України", Палацу мистецтв "Український будинок";
• Національних бібліотек України для дітей і юнацтва;
• обласних представництв Національного фонду "Україна - дітям".
Складені Програми:
Програма складається з 7 проектів:
1. Розвиток інтелектуальних здібностей дітей.
2. Всеукраїнські конкурси, змагання, фестивалі.
3. Міжнародні конкурси, змагання, фестивалі.
4. Надію і добро - дітям інтернатних учбових закладів.
5. Підтримка проектів дитячих видань, радіо і телепрограм.
6. Організація змістовного дозвілля дітей (проведення свят, акцій).
7. Економічний аспект програми (робота з благодійниками Фонду).
Опираючись в своїй роботі на Програму «Обдаровані діти» і Статут КДДЮТ, відповідно до річного плану роботи в 2009/10 навчальному році, педагогічний колектив виконував соціальне замовлення по виявленню обдарованих дітей в Кам’янобрідському районі і розвитку їх творчого потенціалу. З цією метою в освітньому процесі реалізувався особово-орієнтований підхід до дітей. Художньо-естетичний відділ КБДЮТ в співдружності з батьками забезпечував своїм вихованцям участь в конкурсах і фестивалях, допомагаючи своїм вихованцям досягти в своїй додатковій освіті конкурсного рівня. І в порівняння з минулим навчальним роком хочеться відзначити, що кількість учасників в районних і міських конкурсах і фестивалях збільшилася практично в два рази, що говорить про вдало виконану роботу керівників гуртків з вихованцями. Окрім цього, покращали і результати участі в конкурсах. І перед тим, як почати аналізувати кількість виявлених обдарованих дітей Кам’янобрідського району в 2009-2010 навчальному році, хочеться нагадати, що ж таке «обдарованість» і чи легко її виявити.
ТВОРЧІ ЗДІБНОСТІ ТА ОБДАРОВАНІСТЬ
Дитина творить постійно. Її творчість виходить далеко за межі малювання, ліплення, конструювання. Вона творить світ і себе в ньому. Творчість захоплює, окрилює, допомагає почуватися успішним.
Творчий процес може бути індивідуальним або колективним, здійснюватись із старшими дітьми та дорослими або з однолітками. Творчість – це чарівне дерево, у якого постійно з’ являються нові паростки для того, щоб дати життя ще яскравішим та соковитішим гілкам.
ОЗНАКИ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ:
1) Обдаровані діти, як правило, дуже активні й завжди чимось зайняті. Вони прагнуть працювати більше за інших або займають себе самі, причому часто справами, які не стосуються безпосереднього заняття, до якого у них є здібності. Їм необхідна особлива увага, щоб розвивати хист у заданому напрямку, не примушуючи їх перенапружуватись і не дозволяючи почуттю незадоволеності перешкодити їх прагненню займатися тим, до чого вони схильні.
2) Обдаровані діти наполегливо прагнуть розв’язувати поставлені перед ними завдання.
3) Вони хочуть учитись і досягати успіху. Навчання приносить їм задоволення, і вони здобувають знання, не сприймаючи заняття як насилля над собою.
4) Завдяки численним умінням вони здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю.
5) Вони вміють критично розглядати дійсність і прагнуть проникнути в суть речей і явищ.
6) Вони ставлять багато запитань і зацікавлені у вичерпній відповіді на них.
7) Креативність, тобто творче сприйняття навколишньої дійсності:
- потреба у створенні нового;
- здатність отримувати задоволення від процесу творчості.
Багатьом здається, що обдарованість побачити легко. Чи так це: чи завжди вихователь може зрозуміти, що перед ним обдарована дитина? Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить і вибір методик навчання вихованців КБДЮТ. Досить часто обдарован6ість побачити просто, тому що вона виявляється в особливій схильності дитини займатися тією чи іншою діяльністю. Тому основною метою нашого закладу є систематизація роботи творчих колективів з обдарованими дітьми, забезпечення фундаментальної освітньої підготовки, розвиток творчого потенціалу та творчих, художніх, спортивних досягнень.
Завдання програми з обдарованими дітьми КБДЮТ:
пошук і цілеспрямований відбір обдарованих дітей;
створення освітнього поля й максимально комфортних умов для духовного, морального, естетичного розвитку вихованців;
розробка та впровадження ефективних моделей і технологій роботи закладу з обдарованими вихованцями.
Об’єкт дослідження – взаємодія КБДЮТ та сім’ ї з забезпечення умов для самореалізації обдарованих дітей.
Предмет дослідження – ефективність індивідуальних та авторських програм по роботі з обдарованими дітьми, роль сім ї в розвитку обдарованості.
ІНФОРМАЦІЯ
по роботі КБДЮТ з обдарованими дітьми на 2009-2010 н.р.
В 2009-2010 навчальному році згідно Програмі діяльності КБДЮТ виявлено 61 обдарованих дітей району.
Художньо-естетичним відділом був розроблений план індивідуальної роботи з цими вихованцями.
Зараз у гуртках навчаються наступні обдаровані діти:
Гурток «Фабрика іграшок» (кер. Томінова А.П.):
Ісаєнко Ірина зайняла І місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва та І місце у міському фестивалі дитячої та юнацької творчості «Зорецвіт – 2009»;
Мартианова Наталя;
Румянцева Тетяна;
Столярова Анастасія;
Голотіна Надія;
Чумак Катерина;
Мєдвєдєва Валерія;
Рой Оксана
Гурток «Бісероплетіння» (кер. Колеснікова Л.П.):
Мартиненко Олексій – ІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Чертова Вероніка - ІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Нечаєва Аліна, Павленко Таїсія, Будякова Ганна - ІІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Гурток «Декоративний розпис» (кер. Бондаренко С.Д.):
Літвінова Анастасія – ІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Приходько Анастасія – І місце у міському фестивалі дитячої та юнацької творчості «Зорецвіт»; І місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Шамаєва Юлія – ІІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Гурток «Прикладна творчість» (кер. Левадний М.В.):
Малашкіна Анастасія - І місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Шаповалова Олександра - ІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду» з декоративно-прикладного мистецтва;
Студія танцю «Фламінго» (кер. Стєбєлєва О.В. та Бойцова А.Б.):
ІІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду», номінація «Хореографія»:
Кленіна Вероніка;
Сьомін Олександр;
Кривоніс Богдан;
Сергєєва Ліза;
Лазиченко Артем;
Лукашина Діана;
Соболєва Дарина;
Тюпа Аліна;
Наймолодші вихованці колективу:
Стрельникова Ліза;
Кравченко Ганна;
Радченко Христина;
Кожемякіна Юлія.
Ансамбль народного танцю «Дзвіночок» (кер. Сергієнко І.Л.):
І місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду», номінація «Хореографія»:
- Переходченко Вікторія;
- Шкурінова Тетяна;
- Приньова Ольга;
- Смородіна Анастасія;
- Шинкарьова Вікторія;
- Житная Олена;
- Філімонова Вікторія.
7) Спортивна секція «Таекван-до» (кер. Калугін В.В.)
- Смирний Юрій – ІІ місце в обласному турнірі - 2009;
- Власенко Іван – І місце в обласному турнірі- 2009;
- Чубаров Ілля – ІІІ місце в обласному турнірі – 2009;
- Лук’яненко Влад – І місце в обласному турнірі – 2010;
- Краснополов Стас – ІІ місце в обласному турнірі – 2010;
- Котов Кирило - ІІІ місце в обласному турнірі – 2010;
- Оксенгоров Максим - ІІ місце в обласному турнірі – 2010;
8) Вокальний ансамбль «Веселка» (кер. Бондар І.В.)
- Вірченко Надія – дипломант обласного конкурсу естрадних вокалістів «Зоряний експрес», ІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду», ІІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду»;
- Мачьонова Дарина – ІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду», ІІІ місце в обласному конкурсі вокалістів.
9) Театр пісні «Ассоль-ки» (кер. Нагрудная Т.А.)
Палютіна Ганна – ІІ місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду»;
Бова Вікторія;
Пан Інеса;
Мішкова Настя;
Гусакова Олеся;
Сушкова Поліна;
Зінченко Вікторія;
Степура Вікторія;
Борзенко Ірина;
Розмислова Карина;
Черевко Ганна;
Анічин Даніїл.
10) Театральний гурток «Сінема» (кер. Панченко М.В.)
І місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду»
- Шавра Микола;
- Ковальова Олена;
- Голубєва Аліна;
- Ріснянська Тетяна – І місце у районному фестивалі «Юні зірки Кам’яного Броду», ІІІ місце у міському конкурсі читців «Весняні усмішки» в рамках фестивалю «Зірки над Луганськом».
11) Школа раннього розвитку «Малятко» (кер. Балюк Н.В.)
- Пахомова Поліна;
- Стрельникова Ліза;
Наймолодші учасники районного конкурсу читців у рамках фестивалю «Юні зірки Кам’яного Броду».
Багато з цих обдарованих дітей займаються одночасно у декількох гуртках КБДЮТ. Адже, щоб «механізм обдарованості» почав працювати, ми маємо гармонійно розвивати всі його складові.
Не треба забувати, що кожна людина є творцем власної біографії, головним режисером тієї унікальної вистави, якою є її життя.
Пропозиції по удосконаленню роботи КБДЮТ з обдарованими дітьми:
- знайти об'єктивну методичну систему роботи з обдарованими дітьми;
- створити систему цілеспрямованого виявлення і відбору обдарованих дітей;
- розробляти і поетапно упроваджувати новий зміст освіти, прогресивні технології в роботі з обдарованими дітьми;
- стимулювати творчу діяльність інтелектуально розвинених дітей;
- створити максимально сприятливі умови для інтелектуального, морального, фізичного розвитку обдарованих дітей, для реалізації їх особистих творчих здібностей в процесі учбової і пошукової діяльності;
- сприяти методичному зростанню керівників кружків, постійному підвищенню їх кваліфікації;
- створення розгалуженої системи пошуку і підтримки талановитих дітей, їх супроводи протягом всього періоду становлення особи. Необхідно буде створити як спеціальну систему підтримки талановитих школярів, що сформувалися, так і загальне середовище для прояву і розвитку здібностей кожної дитини, стимулювання і виявлення досягнень обдарованих хлоп'ят. Обов'язкове використання технології портфоліо і систематичне наповнення електронної бази даних «Обдаровані діти».
Виходячи з банку даних «Обдаровані діти», пропонуємо
порівняльну таблицю:
Кол-во одаренных детей
|
Кружки КДДЮТ
|
2008-2009
|
2009-2010
|
2008-2009
|
2009-2010
|
50
|
61
|
Гурток «Фабрика іграшок»
|
7
|
8
|
|
|
Гурток «Бісероплетіння»
|
3
|
3
|
|
|
Гурток «Декоративний розпис»
|
4
|
3
|
|
|
Гурток «Прикладна творчість»
|
1
|
2
|
|
|
Студія танцю «Фламінго»
|
7
|
12
|
|
|
Ансамбль народного танцю «Дзвіночок»
|
6
|
7
|
|
|
Спортивна секція «Таекван-до»
|
8
|
7
|
|
|
Вокальний ансамбль «Веселка»
|
2
|
2
|
|
|
Театр пісні «Ассоль-ки»
|
9
|
12
|
|
|
Театральний гурток «Сінема»
|
2
|
4
|
|
|
Школа раннього розвитку «Малятко»
|
1
|
2
|
Аналіз діяльності художньо-естетичного відділу КБДЮТ в рамках програми «Обдаровані діти» в 2009/10 навчальному році показав, що минулий рік був дуже напруженим і в той же час плідним. Колектив максимально використовував виховний потенціал заходів для професійного зростання і творчого розвитку педагогів і дітей, об'єднання колективів, заохочення нових ідей і починань. Колективом проведена велика робота по виявленню обдарованих дітей, по організації широкої реклами Будинку творчості, його освітнього простору і послуг з метою залучення до співпраці батьків, громадських організацій і державних структур, по підвищенню конкурентоспроможності установи. Протягом навчального року удосконалювалося методичне забезпечення освітнього процесу, активізувалася участь в обласних, міських і районних конкурсах. Педагогами використовувалися нові методики і форми роботи. Педагогічний колектив в тісній співдружності з батьками забезпечував учбову, конкурсну, досугову і культурно-масову діяльність вихованців. Система роботи колективу отримала високу оцінку адміністрації району. У зв'язку з цим в перспективах КБДЮТ - організація роботи як залучення ще більшої кількості дітей Кам’янобрідського району і виявлення в ньому нових талантів.
|