Організація роботи з обдарованими учнями у школі-родині


Скачати 416.27 Kb.
Назва Організація роботи з обдарованими учнями у школі-родині
Сторінка 1/4
Дата 29.03.2013
Розмір 416.27 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
  1   2   3   4
Організація роботи з обдарованими учнями у школі-родині
Кузнєцова Леся Миколаївна

заступник директора школи

з виховної роботи

Голов’ятинської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Смілянської районної ради

Черкаської області,

вчитель математики та інформатики,

ІІ категорія

Анотація
У матеріалі представлена система роботи з виявлення та сприяння розвитку обдарованих учнів у навчальному закладі
Методичний посібник може бути використаний заступниками директорів та вчителями, які працюють з обдарованими дітьми.

Зміст

  1. Пояснювальна записка……………………1

  2. Засади виявлення обдарованості та

сприяння її розвитку………………………3

  1. Науково-методичний проект «Обдарованість»………………………….29

  2. Співпраця батьків та школи у

виявленні та розвитку обдарованості

дітей……………………………………….40

  1. Діагностування по виявленню обдарованості …………………………....48

  2. Додатки……...……………………………60

  3. Список використаної літератури……….64


«Всередині дитини криються

потенційні творчі можливості,

й ми повинні працювати щосили,

щоб розкрити цей потенціал»,

- так сказав  Мартін Лютер Кінг,- така цільова установка науково-методичної роботи нашого навчального закладу.

Учитель плекає особистість. Але особистість може бути сформована лише особистістю. Модернізація національної освіти відповідно до потреб сучасності, інтегрування в світовий освітній простір збіглися з перехідним періодом, що характеризується низкою протиріч. Сучасна освіта має відповісти на запитання: кого ми вчимо? Навіщо? До чого прагнемо?

Серед найбільш цікавих і загадкових явищ природи дитяча обдарованість традиційно займає одне з провідних місць. Проблеми її діагностики та розвитку хвилюють педагогів протягом багатьох століть. Інтерес до неї в даний час дуже високий, що легко може бути пояснено громадськими потребами. Традиційно цілям суспільного прогресу приділялося досить значне місце. Наприклад, у нашій країні протистояння капіталістичної і соціалістичної систем вимагало значного напруження сил і максимального використання інтелектуальних ресурсів, особливо в сфері фізики і математики. У зв'язку з цим функціонувала досить ефективна система виявлення і навчання високо обдарованих дітей. Сучасна особистісно-орієнтована тенденція пов'язана з виходом на перший план цінності особистісного розвитку і самореалізації. Так, високі індивідуальні досягнення зазвичай сприяють самореалізації особистості і рухають суспільство вперед.

Останнім часом термін «обдарованість» отримав знову громадське визнання, так само як і соціальна значимість проблеми навчання обдарованих дітей, що є важливим кроком до її вирішення.

Робота з обдарованими дітьми виступає одним з варіантів конкретної реалізації права особи на індивідуальність. А так як школа виявляється не дуже добре пристосованої для тих, хто сильно відрізняється від середнього рівня у бік великих здібностей, тому що складно перебудувати систему навчання, змінити ставлення вчителів до «нестандартним» дітям, школа відчуває особливі потреби в підручниках і програмах, у яких враховувалися б індивідуальні запити та інтереси обдарованих дітей, то це право роботи з обдарованими дітьми взяла на себе система додаткової освіти. В умовах установи додаткової освіти цього домогтися реально, тому що, саме додаткова освіта розширює сферу творчості обдарованої дитини. Отже, саме високо обдаровані люди здатні внести свій найбільший внесок у розвиток суспільства.

Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти. З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадянах. Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи.

Форми і методи роботи з обдарованими дітьми у Голов’ятинській ЗОШ І-ІІІ ступенів

 Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим до свого предмета вчителям.
  Формами роботи можуть бути групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації доповнюється науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.
  Серед методів навчання обдарованих учнів преваліює самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням стимулює поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання мають творчий, диференційований характер.
  Вищеперелічені аспекти, органічно вплетені в уроці, доповнюються системою позакласної та позашкільної роботи: виконання учнем позанавчальних завдань; заняття у наукових товариствах; відвідування гуртка або участь у тематичних масових заходах; огляди-конкурси художньої, технічної та інших видів творчості.

  Індивідуальні форми позакласної роботи передбачають виконання різноманітних завдань, участь в очних і заочних олімпіадах, конкурсах на кращу науково-дослідну роботу. Вчителі послідовно стежать за розвитком інтересів і нахилів учнів, допомагають їм в обранні профілю позашкільних занять.
  Помітна роль у розвитку інтелектуально обдарованих дітей належить Малій академії наук України, її територіальним відділенням.
 У школі також виеристовують метод прискореного навчання. Метод враховує здатність обдарованих дітей швидко засвоювати навчальний матеріал. Прискорене навчання відбувається завдяки більш ранньому початку навчання дитини у школі, "перестрибуванню” через класи, переходу до старшої вікової групи, але тільки з деяких предметів, більш ранньому вивченню курсу, який пізніше вивчатиметься всім класом, тимчасовому переведенню обдарованих учнів у спеціальну групу. Але інколи такий темп навчання нерідко породжує нові проблеми, оскільки інтелектуальна перевага дитини не завжди супроводжується психологічною зрілістю. Часто виявляються прогалини у знаннях дитини, які стають помітними на пізніших стадіях навчання.

Етапи виявлення обдарованих дітей і роботи з ними.

І етап – аналітичний, проводиться на першому ступені навчання, де при виявленні обдарованої дитини враховуються їхні успіхи в певній діяльності.

ІІ етап – діагностичний, на другому степені навчання проводиться індивідуальна оцінка творчих можливостей та здібностей дитини.

ІІІ етап – на третьому ступені навчання відбувається поглиблення і розвиток неординарних здібностей дитини.

Творчі методи, які сприяють ефективній роботі з обдарованими дітьми

  • Поважне ставлення до бажання учнів працювати самостійно.

  • Вміння утримуватись у процесі творчої діяльності.

  • Надання дитині свободи вибору сфери застосування своїх здібностей.

  • Індивідуальне застосування навчальної програми з урахуванням особливостей учня.

  • Заохочення роботи над проектами, запропонованими самими учнями.

  • Уникнення будь-якого тиску на дітей, створення доброзичливої атмосфери.

  • Схвалення результатів діяльності дітей в одній галузі з метою пробудити в них бажання випробувати себе в інших галузях діяльності.

  • Наголошення на позитивному значенні індивідуальних здібностей.

  • Надання авторитетної допомоги дітям, які мають відмінні від інших погляди і, у зв’язку з цим, зазнають тиску з боку однолітків.

  • Вилучення максимальної користі з хобі, конкретних захоплень та індивідуальних нахилів дітей.

  • Толерантне ставлення до можливого безладдя.

  • Сприяння зацікавленості у спільній діяльності.

  • Переконання учнів у тому, що вчитель є однодумцем, а не ворогом.


Пам’ятка «Планування роботи з обдарованими дітьми»
 1. Створити інформаційні банки даних "Обдарованість". 
2. Взяти участь в обласному конкурсі авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей. 
3. Розробити систему адресної підтримки обдарованих дітей, які є переможцями всеукраїнських олімпіад, конкурсів, турнірів. 
4. Систематизація матеріалів періодичних видань з проблеми дитячої обдарованості. 
5. Проведення проблемних та навчальних семінарів з метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми. 
6. Удосконалення структури учнівських наукових товариств. 
7. Організація відкритого захисту власних проектів із організації роботи з обдарованими дітьми 
8. Проведення учнівських науково-практичних конференції, конкурсів. 
9. Організація і проведення предметних олімпіад. 
10. Розробка авторських програм спецкурсів у системі факультативних занять із врахуванням індивідуальних здібностей обдарованих дітей. 
11. Формування груп для сумісного навчання обдарованих дітей на базі однієї паралелі. 
12. Підготовка до друку методичних вказівок, розроблених вчителями, які працюють з обдарованими дітьми в системі факультативних занять. 
13. Організація і проведення творчих звітів за результатами роботи факультативів, предметних гуртків, студій. 
14. Введення нових розвивальних курсів. 
15. Здійснення моніторингу стану здоров'я обдарованих дітей. 
16. Організація постійно діючого семінару для класних керівників "Обдаровані діти в умовах масової школи" із залученням лікаря, психолога, спеціалістів управління освіти. 
17. Забезпечення участі обдарованих дітей у міських, районних, республіканських конкурсах різного напряму. 
18. Удосконалення діяльності шкільного театру. 
19. Розробка системи діагностики рівня професійної компетенції вчителів, які працюють з обдарованими дітьми 
20. Розробка системи стимулювання вчителів, які працюють з обдарованими дітьми. 
21. Забезпечення психолого-педагогічної допомоги батькам обдарованих дітей. 
22. Організація роботи з виявлення професійних нахилів обдарованих дітей - учнів 9-их класів. 
23. Обговорення проблем організації роботи з обдарованими дітьми і визначення подальших перспектив на педраді (засіданні науково-методичної ради, засіданнях методичних об'єднань. 
24. Розробка пам'яток. алгоритмів для обдарованих дітей, методик самостійної дослідницької діяльності. 
25. Створення в навчальних кабінетах картотеки матеріалів підвищеного рівня складності. 
26. Оформлення стенду "Організація роботи з обдарованими дітьми": 
• психолого-педагогічні основи змісту роботи з обдарованими дітьми; 
• що таке обдарованість;

• інформаційний бюлетень про новинки психолого-педагогічної літератури з даної проблеми; 
• перспективи роботи з обдарованими дітьми. 
27. Організація творчих звітів учителів, які працюють з обдарованими дітьми за напрямами: 
• гуманітарним; 
• фізико-математичним; 
• природничонауковим; 
• художньо-естетичним. 
28. Організація семінару для молодих спеціалістів, які працюють з обдарованими дітьми. 
29. Ознайомлення педагогічних колективів з районною програмами "Обдарована дитина".

Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми

  1. Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.




  1. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.




  1. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда”. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя – звичайно, недопустимі.


4. Учителеві треба пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми
1. Бути доброзичливим і чуйним.

2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.

3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.

4. Мати широке коло інтересів.

5. Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей.

6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.

7. Мати живий та активний характер.

8. Володіти почуттям гумору.

9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення.

10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.

11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.

12. Володіти емоційною стабільністю.

13. Уміти переконувати.

14. Мати схильність до самоаналізу.

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей

1. Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.

2. Підкреслюй інтерес дітей до нового.

3. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.

4. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її.

5. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.

6. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи.

7. Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.

8. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.

9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.

10. Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.

11. Розсіюй страх у талановитих дітей.

12. Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.

13. Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.

14. Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент.

15. Допомагай оволодівати технічними засобами для записів.

16. Розвивай критичне сприйняття дійсності.

17. Вчи доводити починання до логічного завершення.

18. Впливай особистим прикладом.

19. Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.

20. Залучай до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.

21. Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних

видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.

22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації.

23. Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.

24. Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук.

25. Пам'ятай, що учень "...це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити" (К.Д.Ушинський).

Психологічний аналіз особистості обдарованих дітей

 

1. Відчуття невдоволення собою. Обдаровані діти дуже критично ставиться до власних досягнень, часто незадоволені досягнутим. Звідси - відчуття власної неадекватності та низька самооцінка.

 

2. Нереалістичні цілі. Часто діти ставлять перед собою завищеніЦІЛІ. Не маючи інколи можливості досягти їх, переживають негативні емоції. Водночас потяг до найважчого і є силою, яка приводить до високих результатів.

 

3. Надмірна вразливість. Тільки обдаровані діти більш чутливі до сенсорних стимулів, вони мають схильність до критичного ставлення не тільки до себе, а й до оточення. Обдаровані діти дуже вразливі, істотно сприймають різкі слова як прояв неприйняття себе оточуючими.

 

4. Потреба в увазі. Через свою природну цікавість та потяг до пізнання обдаровані діти часто монополізують увагу вчителів, батьків та інших дорослих. Однолітків це може дуже дратувати.

 

5. Нетерпимість. Обдаровані діти часом погано ставляться до дітей, що стоять нижче за них в інтелектуальному розвитку; неуважні до школи, до оточуючих, нетерплячі, коли інші щось не розуміють, тощо.

Соціальні та індивідуально-психологічні особливості обдарованих дітей

 Поняття обдарованість у пересічної людини асоціюється з поняттям «високий інтелект». Постає питання: «Чому у дітей з високим інтелектом виникають проблеми, яких не мають їхні «нормальні однолітки»?

Психологи вважають, що інтелектуально обдаровані діти мають цілу низку проблем:

1. Неприязнь до школи їм не цікаво вчитися, оскільки подобаються складні ігри і не викликають інтересу ті, якими цікавляться їхні однолітки. Через це обдарована дитина може опинитися в ізоляції, закритися від інших.

2. Нооконформізм. Обдаровані діти відкидають стандартні вимоги. Особливо, якщо ці вимоги суперечать їхнім інтересам або здаються безглуздими.

3. Занурення у філософські проблеми. Обдарованим дітям властиво замислюватися над такими явищами, як смерть і потойбічне життя, реалістичні вірування, філософські проблеми.

4. Розбіжність між фізичним, інтелектуальним та соціальним розвитками. Обдаровані діти із більшим задоволенням спілкуються з дітьми старшого віку. Оскільки ж вони поступаються у фізичному розвитку, то їм складно стати неформальними лідерами.

Що ж є причиною того, що обдаровані діти не можуть реалізувати свої здібності? Психологи виділили чотири причини:

• сенсорні недоліки, як-от сліпота чи глухота;

• погане викладання та недосконалі навчальні програми, що не відповідають запитам обдарованих дітей;

• соціальні корені: у сім'ях з низькими запитами розвиток дітей не стимулюється їхнім оточенням, тому вони не схильні цінувати значення освіти; • психологічні передумови, що заважають реалізації здібностей. Корені їх найчастіше закладаються в сім'ях. Батькам необхідні знання та навички, які дозволяють забезпечити розвиток їхніх обдарованих дітей.

Дуже важливо, щоб батьки таких дітей чітко усвідомлювали: правильне сімейне виховання є основою гарної освіти. Багато батьків не справляються зі своїм завданням, бо не можуть знайти підхід до дитини. Часто вони завищують свої вимоги до неї. Наприклад, вважають, що соціальні здібності дитини мають бути такими ж високими, як розумові, інакше кажучи, неординарні розумові здібності дитини часто вводять батьків в оману, і вони втрачають почуття міри, починають формувати розвиток цих здібностей.

Дехто з батьків дивиться на свою обдаровану дитину, як на засіб досягнення особистих амбіцій або компенсацію нереалізованих мрій. Такі батьки досить слабко уявляють собі особливості дитячого розвитку.

Дуже важливим є багаторічний процес постійного спілкування з однолітками, оскільки „нормальна" сім'я, домівка відіграють важливу роль у формуванні стабільної, позитивної Я-концепції. На жаль ,багато хто з батьків відводить обдарованій дитині місце „улюбленця" сім'ї. А це погано впливає як на саму дитину, так і на її братів та сестер. У деяких сім'ях не приховують від дітей сімейні конфлікти. Це також негативно позначається на емоційному розвиткові дитини. Ще одна сфера, де батькам слід виявляти стриманість - це бесіди з педагогами. Часто батьки ідентифікують себе з дітьми і критику дітей сприймають на свій рахунок. Коли вчитель скаржиться на погане навчання або поведінку дитини, батьки відчувають свою провину і відповідають, що винні вони. За почуттям вини йде гнів, а гнів цей буде вилито на дитину: вона стає винною за ті почуття, що їх пережили батьки. Спроби розібратися у проблемі без зайвих емоцій допоможуть більше, аніж сварки та нотації. Розумні межі поведінки дають дітям відчуття захищеності, знижують нервові напруження і попереджують агресивність. Отже, можна зробити висновок, що як вчителі, так і батьки повинні напрацьовувати адекватну я-концепцію, високі соціальні здібності, це в свою чергу дасть можливість розвинутися здібностям і сприятиме їх реалізації.
  1   2   3   4

Схожі:

В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
ННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
Подяки та премії отримали
Лупак Оксана Ярославівна, гімназія «Євшан», вчитель географії за високу результативність роботи з обдарованими учнями
1. Організаційне та функціональне забезпечення реалізації програми
Продовжити підготовку фахівців для роботи з обдарованими дітьми в школі шляхом підвищення їх кваліфікації та участі в методичних...
Проект Діти тим талановитіші та розумніші
Рекомендації науково-практичної конференції «Використання інноваційних методів в роботі з обдарованими учнями»
ДИСКУРСИВНІ АСПЕКТИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ
У даній статті автором порушується проблема створення під час навчально-виховного процесу психолого-педагогічних умов для самореалізації...
Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 201 1 – 201 2 н р
Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 2011 – 2012 н р
Шляхи оптимізації педагогічної діяльності у роботі з обдарованими учнями
Саме тому для розвитку інтелектуального потенціалу нації, який є показником духовного і матеріального поступу країни, дедалі актуальнішою...
Байдужість до навчання проблема дитини чи дорослих?
На класній дошці написано вислови: «Вся сім’я вмісті, так і душа на місці» «Не потрібен і клад, коли в родині лад» «Не буде добра,...
Ревега Х. Г
Мета : пояснити учням, як боротись з насильством у родині, привести законодавчі акти, які захищають дитину від будь-якого насильства...
Завдання щодо роботи з обдарованими дітьми в умовах загальноосвітнього навчального закладу
Розвиток високо технологічного інформаційного суспільства стимулює розвиток різноманітних форм позакласної навчальної роботи з учнівською...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка